تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۹۶
با همراهی نکردن فراکسیون اصول‌گرایان، فوریت طرح موافقت مشروط مجلس با برجام رد شد

خلف وعده اصول‌گرایی

(روزنامه بهار - 1394/07/13 - شماره 14 - صفحه 2)

بروجردی: شورای عالی امنیت ملی برجام را تایید کرده است

جلسه علنی دیروز بهارستان در حالی برگزار شد که در این جلسه حاشیه‌ها بر متن غلبه داشت. نیروی انتظامی در ‌پی تحصن چندروزه مخالفان برجام، اطراف مجلس را بسته بودند و اجازه تحصن به هیچ گروهی را نمی‌دادند. قهر شنبه‌شب نمایندگان کمیسیون ویژه هسته‌ای از آخرین جلسه این کمیسیون باعث شد تا ساعت ابتدایی جلسه علنی به درخواست علی لاریجانی، رئیس جلسه، به‌صورت غیرعلنی برگزار شد. در این جلسه غیرعلنی رئیس جلسه درصدد بود که بنا بر توافقی که از پیش با غلامعلی حدادعادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان، کرده بود، فضای عمومی جلسه را برای تصویب دوفوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری‌اسلامی ایران در اجرای برجام» (موافقت مشروط مجلس با برجام) تلطیف کند.

آن‌چنان‌که گفته‌ می‌شود علی لاریجانی در پی قهر نمایندگان از کمیسیون برجام جلسات ویژه‌ای با اعضای فراکسیون رهروان و همچنین غلامعلی حدادعادل، رئیس فراکسیون رهروان برگزار کرده بود تا در تدوین گزارش و طرح دوفوریتی توازنی میان دو فراکسیون اصولگرای مجلس ایجاد شود، به‌این‌ترتیب که اعضای فراکسیون اصولگرایان نظرات خود را در گزارش برجام قید کنند و در ازای آن با طرح دوفوریتی فراکسیون رهروان ولایت را همراهی کنند، اما نه قول حداد به لاریجانی و نه حتی توصیه واز سوی دیگر درخواست کتبی آیت‌الله مکارم شیرازی منجر به آن نشد که یاران حداد به عهد او با لاریجانی وفادار بمانند.

آن‌ها دست‌آخر با پنج رای کمتر دوفوریت طرح برجام را رد کردند تا هم گزارش کمیسیون برجام و هم سرانجام دوفوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام» را به‌نفع خود رقم بزنند. اتفاقی که از قضا با ناراحتی عباس عراقچی و حسن قشقاوی معاونان ظریف همراه شد تا به‌سرعت و در سکوت صحن علنی مجلس را ترک کنند. اما ماجرا به اینجا ختم نشد تا مخالفان گزارش برجام با حضور در جمع خبرنگاران از خلف وعده فراکسیون اصول‌گرایان بگویند و تلاش آنان را برای رد برجام در بهارستان بی‌اثر تعبیر کنند؛ چنان‌که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیسیون برجام گفته است: «شورای عالی امنیت ملی به‌عنوان بالاترین مرجع و مرکز در جمهوری‌اسلامی برای تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی و ملی، برجام را تایید کرده است و در این جلسات سران قوا حضور دارند و اکنون زمانی است که مجلس باید برای تصمیم‌گیری در این عرصه مهم ورود پیدا کند.»

نقل‌قول لاریجانی درباره برجام

درهای صحن علنی درحالی برای خبرنگاران باز شد که فضای جلسه کاملا برانگیخته و متفاوت با هر روز دیگری بود. نمایندگان که تا روز قبل می‌گفتند بررسی برجام در صحن را سریعا تمام کرده و به استقبال از تشییع پیکر جان‌باختگان منا خواهند رفت، سراسر در تضاد و تقابل با یکدیگر بر سر طرح و گزارش برجام بودند. در ابتدای این جلسه گزارش نهایی کمیسیون برجام قرائت شد. همان گزارشی که تاثیر نظرات تیم مذاکره‌کننده سابق در آن باعث قهر جنجالی نمایندگان از کمیسیون هسته‌ای شده بود.

از همین‌جا بود که فریادهای «دو-دو» و «چهار- چهار» در مجلس بالا گرفت که البته لاریجانی به‌خیال قول حدادعادل و نقل از دفتر مقام معظم رهبری و درخواست کتبی آیت‌الله مکارم مبنی بر تصویب هرچه سریع‌تر برجام و تبعیت نمایندگان از توصیه‌های ایشان، به‌راحتی از آن گذشت تا دوفوریت طرح برجام را به رای نمایندگان گذارد. سپس لاریجانی با ورود به دوفوریت این طرح به دفاع تمام‌قد از برجام پرداخت و گفت: «این یک مسئله ملی است که آقا فرموده‌ بودند اجماع شود. به‌همین دلیل جلساتی بین دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت گذاشته شد. پس ما فرمایشات رهبری را اجرا کردیم.» او همچنین خطاب به نمایندگان مخالف برجام، اعلام کرد: «مخالفان گفتند چرا عجله دارید؛ هر انسانی با صحنه بین‌الملل آشنا باشد می‌داند که ما تأخیر داریم. ما فکر می‌کردیم کنگره برجام را رد و رئیس‌جمهوری‌شان آن را وتو می‌کند، اما این‌طور نشد و زمان اجرا جلو افتاد. الان هر قدر تأخیر شود به ضرر ماست و به‌نفع ما نیست.»

مشاجره‌رسایی با لاریجانی

اما این سخنان با مخالفت تند حمید رسایی روبه‌رو شد که با حمایت سایر اعضای جبهه پایداری از رسایی به یک مشاجره تمام‌عیار و البته تکراری بین رئیس مجلس و پایداری‌ها شد. آنجایی که رسایی نقل‌قول از آقا را خلاف عرف دانست و حمایت تمام‌قد لاریجانی را به باد انتقاد گرفت تا بگوید: آقای لاریجانی شما در جلسه غیرعلنی صبح یک ساعت در تایید این طرح دوفوریتی صحبت کردید و توضیحات شما مبتنی بر این بود که نمایندگان به این طرح رای‌دهند. از طرف دیگر شما اجازه توزیع و تکثیر طرح‌های دیگری را در این‌باره ندادید که خلاف عدالت و قانون است.» لاریجانی نیز در واکنش به این انتقاد چنین پاسخ داد که چرا صحبت‌هایی را مطرح می‌کنید که در جلسه عنوان نشده است. تماس از دفتر آقا بوده و حتی آیت‌الله مکارم نیز نامه نوشتند و خودتان هم دیدید. همه منتظرند که شما تصمیم بگیرید. ما اکنون درباره محتوای طرح صحبت نمی‌کنیم و بحث فوریت است. به‌هرحال اخطار

شما وارد نیست.» بعد از این مشاجره و با اصرار لاریجانی، دوفوریت طرح برجام به‌رغم تذکرات مکرر نمایندگان و حضور متوالی آنان در جایگاه هیئت‌رئیسه به رای گذاشته شد، اما 168رای موافق و 58 رای موافق برای لحظه‌ای فضای عمومی مجلس به سکوت برد تا دوفوریت طرح فقط با پنج رای کمتر، تصویب نشود. خیلی از نمایندگان که اعتقاد داشتند براساس صحبت‌های انجام‌شده بین دو فراکسیون، این مسئله نمی‌توانست به چنین نتیجه‌ای بینجامد، خرابی دستگاه‌های چندنفر از نمایندگان را دلیل اصلی این اتفاق دانسته و خواستار رای‌گیری مجدد شدند، اما لاریجانی که از خلف‌وعده حداد و یارانش به تنگ آمده بود، از رای‌گیری مجدد امتناع کرد و خواستار ارجاع طرح به کمیسیون امنیت ملی شد.

http://www.bahardaily.ir/fa/Main/Detail/1496

ش.د9404120

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات