تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۲۴
گزارش آفتاب‌یزد از چشم‌انداز تاریک ائتلاف جناح راست

برجام تشتت اصولگرایان را تشدید کرد

پایگاه بصیرت / امید کاجیان

(روزنامه آفتاب‌يزد - 1394/07/14 - شماره 4444 -  صفحه 15)

ائتلاف، اتحاد، "سند منشور جامع وحدت اصولگرایان"، همایش، پشت همایش... برای آنکه بگویند ما وحدت کردیم. با هم اختلافی نداریم. همه ما یک روحیم در چند بدن ! ما اصولگرایان یکی شدیم و یکی شدنمان نماد پیروزی ماست و پیروزیمان نشانی از حقانیت ما. ما هستیم وانتخابات دهم و آسوده از تایید صلاحیت‌های خودی‌ها و پیش به سوی کرسی‌های سبزرنگ مجلس...

جریانی که به همین صحبت‌ها دورانش را سپری می‌کند و آسمان وریسمان می‌بافد که همه تلاش و عزمشان این شده که یک رنگ و با یک قدرت واحد در جریان انتخابات حضور بیابند این روزها حال و روز " یکتا" بودنش مورد شک است و ائتلافش جای سوا ل.

به این خوبی‌ها هم نیست

نگاهی به واقعیات دوروبرمان و آنچه این روزها بر اصولگرایان می‌گذرد، نشان می‌دهد که همه چیز به سادگی حساب دو دوتا چهارتای آنها نیست! و گسست اعتقادی و جناحی آنها روز به روز نمایان تر می‌شود.

اولین جرقه‌های اختلاف و انشعاب در اصولگرایان از همان وقتی که آنها همه تلاششان را به کار بردند تا احمدی‌نژاد را از خود جداکنند زده شد، احمدی نژادی که زاییده دست‌پرورده اصولگرایان بود، حالا یک دردسر برایشان به شمار می‌رفت و این شد که هرجایی که از ائتلاف اصولگرایان سخن گفته می‌شود این طیف فغان سر می‌دهند و یادآوری می‌کنند که قرار نیست احمدی نژاد در زمره ما و ائتلافمان قرار بگیرد. کمی بعدتر اما اختلافاتشان بیشتر هم می‌شود، اختلافاتی را که دیگر نمی‌شود مخفی کرد و برای همین هم، همان‌هایی که از دوستی‌های پایدار لب به سخن می‌گشودند حالا از کوشش برای حل مشکلات درون‌جناحی دم می‌زنند.

بازهم سر درگمی

این روزها، اصولگرایان سنتی را عمدتا با سه جریان جمعیت ایثارگران، حزب موتلفه اسلامی و جبهه پایداری می‌شناسند. سه جریانی که البته رهبران مذهبی خاص خودشان را دارند؛ آیت اللله یزدی، آیت الهو موحدی کرمانی و آیت الله مصباح. بیش از بقیه جریانات اصولگرا، در بین این سه طیف، مانور اتحاد به منصه ظهور گذاشته شده است.

اما ماجرای واقعی آن است که تا وقتی هنوز احمدی نژاد "آدم بدِ" سناریوهای اصولگرایان نشده بود، شاهد همسویی و هماهنگی خاصی بین اعضای حزب موتلفه اسلامی با کسانی که امروز، آن‌ها را با نام جبهه پایداری می‌شناسیم بودیم. ولی بعدها جدایی " موتلفه‌ای‌ها " از خط مشی احمدی نژاد و تلاششان در تبری جستن از او، حساب جبهه پایداری را که گرایش‌های ویژه و وفادار مآبانه تری به رئیس دولت سابق داشت از موتلفه جدا کرد. در این بین کسانی هم که به جمعیت ایثارگران وابسته بودند بیش از آنکه به جبهه کاملا متمرکزی وابسته باشند، گاه به سمت جبهه پایداری و گاه به سمت گروهی که این روزها به نام اصولگرایان رهروان ولایت می‌شناسیم گرایش پیدا می‌کردند.

تحقق یک رویا

اما نگاهی به مجلس نهم نشان می‌دهد که بازی‌های اصولگرایی درفعلیت نهاد قانونگذار، دچار تغییرو تحولاتی شده است. اصولگرایان مجلس نهم، این روزها به دو گروه مهم و بزرگتر فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت وفراکسیون اصولگرایان تقسیم می‌شوند که این خود نشانی از حدیث مفصل اختلافات اصولگرایان است که باید از این مجمل خواند، آنهایی که پیش از این هم آبشان در یک جوب نمی‌رفت، دوسالی هست در فصل انشعابی مهم بین رهروان و اصولگرایان، دست و پنجه نرم می‌کنند. البته درابتدای مجلس نهم حداد عادل تلاش زیادی انجام داد تا بتواند از طریق ائتلاف با جبهه رهروان ولایت، «حزب فراگیر اصولگرایان» را تشکیل دهد که این مهم با مخالفت جبهه رهروان مواجه شد، بعد از آن حداد عادل و یارانش بیشتر به سمت کسانی تمایل پیدا کرد که آنها را به نام جبهه پایداری می‌شناسیم.

با تمامی این اختلافات بازهم همیشه صحبت از ائتلاف بود و اینکه اصولگرایان، می‌توانند در یک جبهه مشترک برای انتخابات آتی اسفندماه، خود را آماده کنند، ولی حقیقت آن است که واقعی نبودن شعارهای آب و تابداری که در آستانه مجلس دهم هر بار از جریان اصولگرا داده می‌شد به یکباره برای مردم عیان گشت. می‌توان برهان قاطع آن را اتفاقات دوروز پیش مجلس دانست، اتفاقاتی که بیش از هر زمان دیگری نشان داد که در خوشبینانه ترین حالت، امکان ائتلاف جناح‌های اصولگرا در خواب‌های رویایی به تحقق می‌پیوندد.

طرح دو فوریتی نشان داد...

نگاهی بر آنچه در مجلس و هنگام مطرح شدن دوفوریتی کردن طرح برجام و مخالفت با آن صورت گرفت، گویای همه مطلب است. وقتی رئیس مجلس که اورا شاکله تفکرات فراکسیون رهروان می‌دانند، خطاب به حداد عادل گفت:" مگر ما صحبت نکردیم که سه نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از کمیسیون رهروان بنشینند و طرحی را آماده کنند. آقایان زارعی، بذرپاش، توکلی، حقیقت پور و بروجردی دو جلسه گذاشتند و در جلسه نهایی من هم بودم و نهایی شد."

حکایت از یک اختلاف فاحش بین اصولگرایان و رهروان داشت و البته یک خلف وعده از سوی جبهه‌ای که خودش را همیشه پایبند به اصول می‌داند را هم آشکار ساخت.

حرف‌های لاریجانی، خطاب به " پدرخوانده " اصولگرایان سنتی، حکایت از آن می‌کرد که سنتی‌ها زیر وعده شان زده بودند و یا شاید یادشان رفته بود که چه وعده‌ای پیش از این داده بودند؟ درست مثل فراموشی که بسیاری از آنها نسبت به 8 سال دولت احمدی نژاد پیدا کرده‌اند.

اختلاف بین این دو جریان اصولگرا زمانی علنی‌تر می‌شود که کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان به تشریح خلف وعده عمل کردن فراکسیون اصولگرایان می‌پردازد و می‌گوید: "متاسفیم که دوستان همیشه سخن از وحدت می‌زنند اما در بزنگاه‌ها عمل نمی‌کنند. ما همواره برای این وحدت پیشگام شده‌ایم اما هر گام وحدت آمیزی که برمی‌داریم در انتها ما از همدیگر دورتر می‌شویم چون دوستان در فراکسیون اصولگرایان به مذاکرات و گفتگو وفادار نیستند. "

جمع اختلافات

وقتی کسی چون " زاکانی " که هم ریاست کمیسیون برجام را برعهده دارد و هم به شکلی مغز متفکر و هماهنگ‌کننده بسیاری از اصولگرایان از جمله جبهه پایداری‌هاست، گزارشی از جنس آنچه در صحن مجلس قرائت شد را تهیه می‌کند و در مقابلش چهره‌هایی میانه‌روتر چون توکلی و لاریجانی از طرح دوفوریتی برای اجرای برجام سخن می‌گویند و با تلاش جریان اصولگرایی دیگر! دوفوریتی بودن طرح به ثمره نمی‌نشیند، می‌توان به خوبی به تشتت موجود بین اصولگرایان پی برد.

در کنار همه این اختلافات، تلاش عده‌ای از جریان اصولگرا را هم بگذارید که درست در مقابل طرح دوفوریتی اجرای برجام، برای به نتیجه رساندن طرح دوفوریتی درجهت رد برجام گام برداشتند!

مباحثات موجود در بحث برجام و این تقابل دو جناح اصولگرا در مقابل یکدیگر در حالی رخ می‌دهد که ایران چنانچه بخواهد برای برطرف کردن گزارش‌های مشکلدار قبلی آمانو و مسائلی از جمله بررسی 'ابعاد احتمالی‌نظامی' (PMD) گام بردارد و همین طور اجرای برجام و توافق هسته‌ای را عملیاتی کند، تا بیست و ششم مهرماه بیشتر فرصت ندارد. حال آنکه گروهی با تعویق تصویب طرح برجام در مجلس یا ارائه طرح‌هایی چون رد برجام، ضمن مخالفت با هم طیفان خود، مشکلات آینده و منافع ملی کشور را هم نادیده گرفته‌اند.

به طور خلاصه آنچه هنگام دوفوریتی بودن طرح اجرای برجام در مجلس،هویدا شد را می‌توان در چند نکته خلاصه کرد. نخست اینکه معلوم است نمی‌توان زیاد به حرف‌ها و قول‌های اصولگرایان حسابی باز کرد، چرا که هر لحظه احتمال دارد تا این عده خلف وعده کنند و زیر قول‌هایشان بزنند، اینکه چگونه قرار است در آینده مردم ما به چنین نمایندگان و تعهداتی که در رقابت‌های انتخاباتی می‌دهند اطمینان کنند بحث دیگری است که در این مقال نمی‌گنجد.

دوم؛ موضوع اختلافات و تفاوت دیدگاه‌های بین اصولگرایان است، اینکه حال بیش از پیش مشخص می‌شود که برای پیدا کردن وجه اشتراک بین فراکسیون رهروان با فراکسیون اصولگرایان باید به دنبال معجزه بود تا یک روزنه امید و همین موضوع است که شعاری بودن ائتلاف اصولگرایان را هویدا می‌کند.

سومین نکته‌ای هم که از مباحثات برجامی اخیر در مجلس، دستگیر بسیاری شد، این بود که گروهی اولتیماتوم‌های موجود بین‌المللی در راستای عملیاتی کردن توافق را نادیده گرفته‌اند و به تعویق افتادن لغو تحریم‌ها برایشان بیشتراهمیت دارد تا پایان خوش ماجرایی که چندین و چند سال است جهان را در مقابل ایران قرار داده است.

اتفاقات و البته به نوعی افشاگری‌های دو روز پیش مجلس هنگام بحث طرح برجام این سوال را در ذهن می‌آورد که آیا با شرایط فعلی می‌توان به اینکه اصولگرایان روزی به یک خط واحد برسند امیدوار بود؟ و به راستی ممکن است طرح رد برجام هم در این گیر و دار به ثمر بنشیند؟ محمد صادق جوادی حصار، فعال سیاسی با بیان اینکه حق مجلس است تا هر سوالی را از دولت یا بخش‌های دیگر حاکمیت بر اساس نقش نظارتی که دارد بپرسد، به آفتاب یزد گفت:"جای خوشبختی است که نوع رفتار موجوددر مجلس هم به شفافیت مسائل کشور کمک می‌کند و هم به شفافیت شخصیت نمایندگان در نزد مردم. "

وی اضافه کرد:"مجلس،میزان پایبندی نمایندگان به منافع ملی و سوگندی که برای حراست از کشور یاد کردند را هم مشخص می‌کند، این موضوع، تکلیف مردم را هم در انتخابات پیش‌ رو روشن خواهد کرد."این فعال سیاسی گفت:" برخی از این نمایندگان که هیچ امیدی به تاییدشدن مجدد از سوی ملت ندارند، سعی می‌کنند برای رسیدن به اهداف خودشان از هر روشی بهره بگیرند. "

طرح دوفوریتی رد برجام !

جوادی حصار همچنین با اشاره به تلاش گروهی از نمایندگان در به صحن کشیدن طرح دو فوریتی مبنی بر رد برجام گفت: "این تلاش، بی نتیجه خواهد بود و مجموعه مجلس به نافرجام گذاشتن برجام رای نخواهد داد، چرا که برجام، مدت‌ها قبل از سوی مقامات بالا تایید شده است و شورای عالی امنیت ملی و سایر نهادهای مربوطه تصمیم را به سمت و سویی برده اند که برخی مخالفان دولت در مجلس به هدفشان نرسند."

وی تاکید کرد: " نمایندگانی که رفتارهایی چون آنچه در مجلس روی داد را رقم می‌زنند، به آینده انتخابات و اینکه مردم گزینه‌های دیگری را برگزینند، کمک کرده اند!"

جوادی حصار تاکید کرد:"مباحثات دوروز پیش مجلس نشینان درباره برجام نشان داد که اصولگرایان در بسیار ی از مسائل با یکدیگر اختلاف دارند "

وی گفت:" من تصور می‌کنم با شواهد موجود، ائتلاف پیروزی آفرینی که بخواهد اصولگرایان را در جهت غلبه بر تحول خواهان و اصلاح طلبان موفق کند وجود ندارد."

وی افزود:" بخش عظیمی از همین مجلس هم به این نتیجه رسیده است که رفتن به سوی افراط گرایی ما را در پیشبرد کشور رهنمون نخواهد کرد."

با عیان شدن اختلافات در بین اصولگرایان و اتفاقات اخیر مجلس شورای اسلامی باید از این پس نظاره گر این بود که آیا بازهم اصولگرایان از ائتلاف سخن می‌گویند؟ و اگر همان رویه شعارهای وحدت را سر بدهند، کسی از مردم آنها را باور خواهد کرد؟

http://aftabeyazd.ir/?newsid=15600

ش.د9404124

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات