تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۴۱
ابراز تمایل مقامات ایالات متحده برای گفتگو با تهران درخصوص مسائل سوریه

دعوت آمریکا؛ سکوت ایران

(روزنامه آفتاب يزد - 1394/07/05 - شماره 4436 - صفحه 15)

وندی شرمن: دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا آماده آغاز گفتگو با ایران درباره اوضاع در سوریه است

گروه سیاسی: روز گذشته وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکراتی که منجر به موافقتنامه هسته ای با ایران شد گفت دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا آماده آغاز گفتگو با ایران درباره اوضاع در سوریه است. وی افزود: پیش بینی می شود اوضاع در سوریه از مسائل مهم مورد بحث در نشست های جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی او در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد باشد.شرمن تصریح کرد چنین گفتگویی با توجه به تحولات کنونی در بحران سوریه منطقی خواهد بود.وی گفت: موضوع سوریه به طور غیر رسمی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای با ایران که ماه ژوئیه پایان یافت مطرح شده بود اما هرگز به‌طور جدی این موضوع پیگیری نشده است.شرمن افزود:

«‌ما همواره آماده بوده ایم در حاشیه ها به گونه ای مناسب، گفتگوهایی را انجام دهیم. نه به این خاطر که هماهنگی انجام دهیم بلکه به این خاطر که ما بدون شک از منافع موازی برخورداریم. حساسیت های سیاسی زیادی در ایران درخصوص برگزاری چنین گفتگوهایی وجود دارد و احتمالا محدودیت هایی نیز وجود دارد اما مهم است تا جایی که می توانیم تعامل داشته باشیم.»این اظهارات در شرایطی از سوی این مقام آمریکایی مطرح شده است که تاکنون مقامات کشورمان از جمله وزارت خارجه دراین باره سکوت نموده اند.هر چند که ملاقات دیروز جان کری و ظریف در نیویورک و در حاشیه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل گمانه‌زنی‌ها در این راستا را تقویت نموده است.

وزیر خارجه کشورمان که برای همراهی رییس‌جمهور جهت شرکت در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود طبق قرار قبلی با جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد. براساس گزارش رسمی این گفتگو در مورد اجرای برجام بوده است اما خبرگزاری رویترز گزارش داد که جان کری در دیدار با محمدجواد ظریف،‌ همتای ایرانی خود گفت لازم است راه‌حلی برای دستیابی به صلح در سوریه و یمن به دست آید. این در حالیست که در طول مذاکرات هسته ای مذاکره کنندگان ایرانی مجاز به گفتگو در مورد مسائل غیر هسته ای نبودند و بارها تاکید می نمودند که صرفا در پشت میز مذاکره در خصوص موضوع فوق گفتگو می نمایند.

از سوی دیگر و در شرایطی که مقامات آمریکایی خواستار گفتگو با ایران در مورد مسائل سوریه هستند فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در دیدار اخیر خود در نیویورک توافق کردند برای مشارکت به منظور پایان دادن جنگ در سوریه همکاری کنند.به گزارش ایسنا، براساس بیانیه‌ای که دستگاه‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند، موگرینی و ظریف روز جمعه در حاشیه نشست توسعه در سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار کردند.به گزارش خبرگزاری فرانسه در این بیانیه آمده است: آن‌ها بر ضرورت پایان دادن به جنگ در سوریه تاکید و برای همکاری در این زمینه در چارچوب تلاش‌ها به رهبری سازمان ملل متحد اعلام آمادگی کردند.این دو دیپلمات هم‌چنین درباره چگونگی همکاری برای پایان دادن به این درگیری گفتگو کردند.

لازم به ذکر است بحران سوریه قرار است یکی از موضوعات اصلی مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدارهای بین مقامات جهانی در روزهای آینده باشد.همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قرار است روز دوشنبه با ظریف گفتگو کند.باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا نیز قرار است روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفتگو کند. در پی انتقادهای آمریکا از حمایت نظامی روسیه از سوریه این گفتگوها حائز اهمیت است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=14746

ش.د9402560

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات