تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۹۷
حسين موسويان در نشست‌هاي ايالت پنسيلوانيا و نيوجرسي:

حسين موسویان: توافق هسته‌ای تثبیت قدرت از طریق دیپلماسی به شمار می‌رود

(روزنامه همدلي - 1394/07/11 - شماره 150 - صفحه 2)

حسین موسویان درتشریح سه آلترناتیو جنگ، تحریم و دیپلماسی درمورد مساله هسته ای ایران، معایب گزینه های اول و دوم ومزایای انتخاب گزینه دیپلماسی گفت: توافق هسته ای تثبیت قدرت نه ازطریق جنگ و حمله و اشغال بلکه با دیپلماسی به شمار می رود.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، سخنرانی های حسین موسویان درطول یک هفته گذشته در شورای امور خارجی هریسبورگ، چهارمین سمپوزیوم سالیانه صلح، کالج الیزابت، گروه خاورمیانه در ایالت پنسیلوانیا و گروه خاورمیانه نیوجرسی در دانشگاه پرینستون انجام شد.

وی افزود: ایران وقدرت های جهانی در موقعیت جنگ و سازش به جای رفتن به سمت جنگ، به سوی مذاکره رفتند.

عضو سابق تیم مذاکره کننده کشورمان خاطر نشان کرد: مذاکرات هسته ای مهم ترین مذاکره تاریخ میان یک قدرت منطقه ای مستقل(ایران) با قدرتهای جهانی( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، آلمان) بود.

موسویان افزود: کل تولید ناخالص داخلی جهان 74 هزار میلیارد دلار است که سهم کشورهای 1+5 دوسوم و سهم ایران تنها دوصدم از کل اقتصاد جهان است. تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران 415 میلیارد دلار و در حالیکه آمریکا معادل 17 هزار میلیارد دلار است.

عربستان و اسرائيل مهم‌ترين بازندگان

وی در ادامه از عربستان و اسرائیل به عنوان مهمترین بازندگان توافق هسته ای نام برد و گفت: مهمترین کشورهایی که از شکست مذاکره نفع می برند اسرائیل و عربستان بود. اسرائیل برای اینکه این مذاکره به نتیجه نرسد تا امروز سه جنگ غزه، عراق و سوریه و یمن را دامن زد و عربستان یک سال و نیم نفت مجانی فروخته تا بتواند توافق را به شکست بکشاند.

موسویان در تشریح خواص توافق برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای، کاهش تشنج در روابط ایران و آمریکا، عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای و کاهش تشنج در روابط ایران و غرب گفت: دستآورد مهم توافق هسته ای، تقویت اعتدال گرایی در جهان است که قدرت را از دست تندروهای جنگ طلب در منطقه و جهان گرفت .

وی نخست وزیر اسراییل و لابی صهیونیستی در آمریکا را بازیگر اصلی علیه توافق هسته ای دانست و گفت: مادر اختلافات ایران وآمریکا در خاورمیانه نیز موضوع اسراییل است. چراکه ایران معتقد است حمایت بی چون چرای آمریکا از اسراییل موجب شده تا اسراییل طی 60 سال گذشته بی محابا بی عدالتی ، جنایت و ظلمی تاریخی را نسبت به فلسطینی ها روا داشته و میلیونها فلسطینی را از خانه و کاشانه خود اخراج و آواره کند.

موسویان خاطر نشان کرد: در حقیقت آمریکا نه تنها ارزشی برای حقوق فلسطینی ها قائل نبوده بلکه چک سفید امضاء به اسراییل داده تا آزادانه دست به هر تجاوز و جنایتی بزند. ایران این بی عدالتی را نپذیرفته و از این جهت صهیونیست جهانی از ایران خشمگین است.

مذاکره کنند سابق ایران همچنین به دیدگاه آمریکاییها که ایران را متهم به عامل بی ثباتی منطقه می کنند اشاره کرد و افزود: در حقیقت سیاست های منطقه ای آمریکا در خاورمیانه، ریشه بی ثباتی و هرج و مرج امروز خاورمیانه است. رژیم های فاسد و دیکتاتور در منطقه موجب اصلی فقر، عقب ماندگی و بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عرب است 

آمریکا حامی اصلی حکومتهای دیکتاتوری در منطقه است

وی تاکید کرد: با کمال تاسف باید گفت که آمریکا حامی اصلی اکثر حکومت های دیکتاتوری منطقه بوده است.

موسویان درمورد تروریسم به اعتراف خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا در یکی از جلسات کنگره که به طور رسمی اعتراف کرده بود آمریکا، عربستان و پاکستان، طالبان را بوجود آوردند اشاره کرد و گفت: جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه هاروارد اعتراف کرد که متحدین آمریکا تامین کننده اصلی مالی و تسلیحاتی گروه های تروریستی داعش و القاعده و امثالهم هستند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اجماع جهانی نیز وجود دارد که این گروه ها عامل جنگ و ترور و خونریزی و بی ثباتی موجود در منطقه هستند و ایران هم از جدی ترین کشورهایی است که به مقابله با این گروه های تروریستی برخاسته است. با این وجود آمریکا بجای اصلاح اشتباهات گذشته خود، ایران را به حمایت از تروریست متهم می کند.

موسویان در بخش دیگری از سخنان خود به دمکراسی در ایران اشاره کرد و افزود: این روزها مخالفین توافق هسته ای، مساله دموکراسی و حقوق بشر در ایران را مطرح می کنند. حقوق بشر درهیچ کشوری در جهان ایده ال نیست. در خاورمیانه هم باید به این مساله بطور نسبی نگریست.

وی افزود: تردیدی نیست که دمکراسی در ایران قابل مقایسه با کشورهای عربی متحد آمریکا نیست. آیا واشنگتن بخاطر رعایت دموکراسی و حقوق بشر فرش قرمز برای پادشاه عربستان پهن کرد یا برای فروش چند 10 میلیارد دلار اسلحه. هر فرد منصفی می داند که دموکراسی در ایران از تمام متحدین عرب آمریکا و غرب در منطقه بسیار بهتر است. اما متولیان آمریکا و جهان غرب حقوق بشر و دموکراسی در این کشورها را قربانی منافع مادی خود کرده اند.

ش.د9404121

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات