صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۵۲

هیجان برجام در بازار

کاهش هیجان لغو تحریم‌ها، حافظه تاریخی معامله‌گران شاخص بورس را قرمز کرد، ریزش بورس پس از اوج‌گیری، عبور بازار از هیجان، هیجانات فروکش کرد، ارز و سکه تجدیدقوا کردند.

اینها تیتر نشریات مختلف درباره تحولات واکنش بازار ارز و سرمایه نسبت به اجرای برجام است. روزنامه شرق در گزارشی تحت عنوان «حافظه تاریخی معامله‌گران، شاخص را قرمز کرد/ ریزش بورس پس از اوج‌گیری» نوشت: دیروز دوشنبه پس از صعودی کوتاه‌مدت که ناشی از هیجانات لغو تحریم‌ها بود. بازار بورس ریزش کرد. نوسان‌گیران بازار برای دریافت سود کوتاه مدت به فروش سهام مبادرت کردند. همچنین با توجه به حافظه تاریخی معامله‌گران که ریزش بازار پس از توافقات فروردین‌ و تیرماه را شاهد بودند. از ترس ریزش قیمت‌ها، فروش را بر نگهداری دارایی سهام خود ترجیح دادند.

این روزنامه می‌افزاید: ریزش قیمت نفت، مواد معدنی و پتروشیمی تاثیر منفی بر بورس گذاشته است. البته به نظر می‌رسد گرچه ریزش سودآوری شرکت‌ها هنوز به پایان نرسیده است. اما در مراحل پایانی قرار دارد.

روزنامه آرمان نیز ذیل تیتر «کاهش هیجان لغو تحریم‌ها» خاطر نشان کرد: در حالی که در هفته‌های اخیر بازار سرمایه رنگ سبز به خود گرفته بود و سیر صعودی را طی می‌کرد. برخی کارشناسان آن را مدلول لغو تحریم‌ها دانسته و به روند صعودی آن امیدوار بودند. از طرف دیگر، به گمان عده‌ای این رشد هیجانی بوده و نمی‌توان به آن چندان امیدوار بود حال سقوط آنی و ناگهانی شاخص‌های بورس در روز گذشته صحه بر صحبت‌های گروه دوم کارشناسان گذاشت.

روزنامه همشهری نیز گزارش داد: بازارهای مالی و سرمایه‌ای که در روز اجرای برجام واکنشی سریع به خبر لغو تحریم‌ها نشان داده بودند، از روز گذشته به تخلیه هیجان ناشی از این رویداد پرداختند و نوسانات عادی خود را دنبال کردند. با وجود این بازارهایی نظیر مسکن و خودرو که به عنوان بازارهای مقاوم با فاصله زمانی طولانی‌تری به رویدادهای سیاسی و اجتماعی واکنش نشان می‌دهند در انتظار تغییر فضای اقتصاد کلان و تاثیرپذیری از آن هستند. بازارهای سرمایه، طلا و ارز سریع‌ترین واکنش را به خبر لغو تحریم‌ها نشان دادند و به همان سرعت به شرایط عادی بازگشتند. به طوری که شاخص بورس پس از 2 روز افزایش قابل توجه، روز گذشته کاهش 304 واحدی را تجربه کرد.

از سوی دیگر روزنامه اعتماد ذیل تیتر «هیجانات فروکش کرد» نوشت: هیجانات در بازار سرمایه خیلی زود فروکش کرد بعد از دو روز افزایش تقاضا و سبزپوش شدن شاخص‌ها، با افت 304 واحدی بازار سرمایه رو به سردی گرایید. اگر معاملات کد به کد و بلوکی حقوقی‌ها نبود شاخص‌ها با سرعت بیشتری هم ریزش می‌کرد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز با 304 واحد افت به رقم 65 هزار و 119 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 86 واحدی عدد 10 هزار و 310 واحد را تجربه کرد همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 636 واحدی عدد 71 هزار و 998 واحد را به نمایش گذاشت.

این روزنامه در خبر دیگری مبنی بر اینکه «ارز و سکه تجدیدقوا کردند» خبر داد: بازار روز گذشته در عمده قیمت‌ها کاهشی ناچیز را تجربه کرد. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که هیجان ناشی از اجرایی شدن «برجام» بسیار زودتر از آنکه تصور می‌شد فروکش کرد.

اعتماد همچنین سقوط شدید قیمت نفت پس از شروع اجرای برجام را فاجعه خوانده و نوشت: رکوردشکنی به عمق فاجعه! قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در 13 سال گذشته رسید.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات