صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۴۶

اخبار ویژه روزنامه‌های 30 دی ماه

روزنامه کیهان **

متانت مردم زنجیره‌ای‌ها را شوکه کرد

بی‌اعتنایی مردم به هیجان‌آفرینی نشریات زنجیره‌ای - که حتی با دعوت به جشن و پایکوبی همراه بود- موجب توجیهات عجیب و غریب در یکی از این روزنامه‌ها شد.

روزنامه آفتاب یزد در مقاله‌ای با عنوان «چرا مردم شادی نکردند؟» نوشت: پس از آن که برجام به مرحله اجرا درآمد شاید برخی تصور می‌نمودند مجدداً همانند گذشته مردم به خیابان‌ها می‌آیند و شادی می‌کنند. اما به دلایلی اینگونه نشد. موضوع چند روزی است که دستمایه دلواپسان برای طرح مطالب توهمی و خیالی شده است و حتی برخی رسانه‌های معتبر غربی نیز نسبت به موضوع فوق واکنش نشان داده و از این واقعه تعجب نموده‌اند.

این روزنامه بدون اینکه به فراخوان‌های جشن اشاره کند می‌افزاید: واقعیت آن است مردم کشورمان در تنگناهای شدید اقتصادی قرار دارند و به این راحتی‌ها لبخند بر لبانشان نمی‌آید. اگرچه اجرایی شدن برجام خوش یمن است و شادی آفرین اما به تنهایی کافی نیست. قطعاً اگر وضعیت معیشتی مردم اینگونه نبود و این چنین سفره‌های‌شان در دولت قبل کوچک و کوچک‌تر نمی‌شد خیلی ساده‌تر و با هر بهانه ریز و درشتی به شادی می‌پرداختند.

در ادامه این مقاله با نافذ دانستن تحلیل‌های منتقدان آمده است: نکته دیگر آن که در طول زمان امضای توافق و اجرای آن تبلیغات سنگین و شدیدی از سوی رسانه‌های تندرو علیه برجام شده و اینگونه القا می‌گشت که توافق چه اجرا شود و چه خیر در زندگی مردم هیچ تحولی رخ نمی‌دهد. اگرچه این تبلیغات مسموم، دروغ ‌اندر دروغ بود اما به هر حال توانست بخشی از مردم را بدبین نماید. به هر حال علیرغم آنکه طی سال‌های گذشته ضریب نفوذ تلویزیون بین مردم کاهش پیدا کرده است اما همچنان این رسانه پرخرج در بخشی از مردم مؤثر است و می‌تواند آنان را تحت تأثیر خود قرار دهد.

آفتاب یزد افزود: دولت حسن روحانی در پسابرجام شرایط دشواری را پیش‌روی خود دارد. باید به گونه‌ای در اقتصاد عمل نماید که مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن طعم برجام را در معیشت خود بچشند.

نویسنده در ادامه توجیهات خود برای رفتار توأم با طمأنینه و متانت مردم - که افراطیون را شوکه کرده است- مدعی شد: به خاطر داشته باشیم همزمان با اجرای برجام در سوی دیگر ماجرا اتفاق تلخی رخ داد و انبوهی از کاندیداهای جناح اصلاح‌طلب زیر تیغ رد صلاحیت رفتند به طوری که طبق گفته آگاهان و ناظران تنها 30 اصلاح‌طلب مارک‌دار در گردونه رقابت باقی مانده‌اند. به نظر می‌رسد همین عامل می‌تواند بخش اعظم شیرینی‌های اجرای برجام را از بین ببرد.

یادآور می‌شود در چند مقطع اعلام توافق ژنو و بیانیه لوزان، توافق وین و سپس روز اجرای برجام، طیف ذوق زده مردم را دعوت به جشن و پایکوبی خیابانی کردند که از هیجان روزهای اولیه، کمترین نشانه‌ای در روز اجرا باقی نمانده بود. همین متانت و عقلانیت مردم و عدم همراهی باعث شوک و نگرانی شدید در طیف مذکور شده است.

تصمیمات متناقض برای مدیریت آلودگی هوا

یک روزنامه اصلاح‌طلب تصمیمات مدیریت آلودگی هوا را متناقض و مشکوک توصیف کرد.

«قانون» در این زمینه نوشت: داستان آلودگی هوای این هفته تهران، داستانی عجیب و متفاوت‌تر از همه داستان‌هایی بوده که لااقل در سال‌های اخیر خوانده‌ایم. چنانکه با عبور موج‌بارشی از کشور و افزایش پایداری هوای پایتخت، پیش‌بینی برای افزایش آلاینده‌های جوی برای روزهای پایان هفته شده بود اما کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران، بی‌آنکه از قبل خبری داده باشد، تشکیل جلسه داده و تصمیماتی اتخاذ کرد. تصمیماتی که در هفته‌های گذشته با اوج گرفتن آلودگی هوای شهر تهران نیز مشابه آن گرفته شد اما این بار در حالی که شاخص آلودگی هوای پایتخت در دو روز گذشته وضعیت ناسالم را نشان می‌داد، به یکباره تصمیم عجیب تعطیلی دو روزه مدارس همراه با محدودیت‌های ترافیکی گرفته شد تا اما و اگرهای تصمیمات عجیب کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران بیش از پیش شود.

کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران که همان طور که از اسمش برمی‌آید، صرفاً برای مواقع اضطراری تشکیل جلسه می‌دهد، 3 هفته قبل و با تشدید آلودگی هوا و رسیدن آلودگی به مرز اضطرار - آنچنان که هر چشم مسلح و غیر مسلحی می‌توانست آلودگی هوا را در فاصله چند متری ببیند- تشکیل جلسه داد و تعطیلی سه روزه مدارس تهران را یک روز اعلام کرد. از سویی این کمیته زیربار تعطیلی ادارات و دانشگاه‌ها نرفت و حتی یک دقیقه هم از ساعت کار ادارات کم نکرد تا نفس کشیدن شهروندان با آبشش در روزهای آلودگی هوا، به جوک میان مردم تبدیل شود. آن زمان، رسانه‌ها اعتراض‌های بسیاری به عدم تعطیلی ادارات کردند و مسئولان کمیته مواقع اضطراری کاهش آلودگی هوا، تصمیم کارشناسی را علت عدم تعطیلی اعلام کردند. اما تصمیمات این کمیته در روزهای آلوده چند هفته قبل علامت سؤال‌های بسیاری را ایجاد کرد که چرا در یک روز آلوده با شاخص آلایندگی 153، بازی‌های لیگ برتر برای حفظ سلامت بازیکنان فوتبال تعطیل شد اما در همان روز کودکان به مدرسه رفتند و فردای آن روز و در شرایطی که شاخص آلودگی هوا تغییری نکرده بود، مسئولان کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا برگزاری بازی‌های لیگ را بلامانع اعلام کردند. حال اما پس از 3 هفته، در حالی که هنوز آلودگی هوای شهر حداقل به طور چشمی آزار دهنده نشده بود، بار دیگر این کمیته تشکیل جلسه داده و به یکباره رأی به تعطیلی 2 روزه مدارس ابتدایی پایتخت و مراکز پیش دبستانی آن می‌دهد!

این روزنامه با اشاره به برخی شایعات درباره علت تصمیمات اخیر با سفر آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و... می‌نویسد: ضروری است مسئولان تصمیم‌گیری در موضوع آلودگی هوا رفتاری منطقی و توأم با کار کارشناسی در موضوع آلودگی هوا داشته و با پرهیز از تصمیمات شائبه برانگیز، توجه به سلامت مردم و نجات جان آنها از چنگال آلودگی هوا را مورد اهتمام قرار دهند.

برخی محافل رسانه‌ای طی روزهای اخیر تعطیلی‌ها را مرتبط به علاقه یک جریان سیاسی برای برگزاری جشن شروع اجرای برجام- که از سوی مردم استقبال نشد- مرتبط می‌دانند.

در این 3 سال دهمین بار است که از این خبرها می‌شنویم

یک روزنامه دولتی ضمن تهیه گزارشی تصریح کرد مردم همچنان منتظرند آثار واقعی اجرای برجام را در زندگی خود ببینند.

روزنامه شهروند از قول صاحب یک مغازه الکتریکی در خیابان لاله‌زار نوشت: من خبرها را از دیشب دنبال نکردم ولی امروز توی خیابان دیدم که خیلی‌ها درباره دیشب حرف می‌زنند. انگار دارد خبرهایی می‌شود و من خوشحالم. اگر این مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها باعث ارزانی شود، خیلی خوب است.

«حامد» که 36 ساله است و در خیابان لاله‌زار مغازه لوازم الکتریکی دارد اما نظرش متفاوت است: «در این سه سال این دفعه دهم است که از این خبرها اعلام می‌شود. این خبرها برای ما عادی شده است. الان اوضاع چه فرقی کرده؟ امروز دلار از دیروز هم گران‌تر شده و فعلاً می‌بینیم که این رفع تحریم‌ها اثری روی کار ما نداشته است.»

این روزنامه همچنین به نقل از یک راننده تاکسی 55 ساله می‌نویسد تغییر و تحول برای بالایی‌ها خوب است یعنی از سید خندان به بالا بیشتر استفاده‌اش را آنها می‌برند.

هیجان برجام در بازار در کمتر از 2 روز خالی شد

کاهش هیجان لغو تحریم‌ها، حافظه تاریخی معامله‌گران شاخص بورس را قرمز کرد، ریزش بورس پس از اوج‌گیری، عبور بازار از هیجان، هیجانات فروکش کرد، ارز و سکه تجدیدقوا کردند.

اینها تیتر نشریات مختلف درباره تحولات واکنش بازار ارز و سرمایه نسبت به اجرای برجام است. روزنامه شرق در گزارشی تحت عنوان «حافظه تاریخی معامله‌گران، شاخص را قرمز کرد/ ریزش بورس پس از اوج‌گیری» نوشت: دیروز دوشنبه پس از صعودی کوتاه‌مدت که ناشی از هیجانات لغو تحریم‌ها بود. بازار بورس ریزش کرد. نوسان‌گیران بازار برای دریافت سود کوتاه مدت به فروش سهام مبادرت کردند. همچنین با توجه به حافظه تاریخی معامله‌گران که ریزش بازار پس از توافقات فروردین‌ و تیرماه را شاهد بودند. از ترس ریزش قیمت‌ها، فروش را بر نگهداری دارایی سهام خود ترجیح دادند.

این روزنامه می‌افزاید: ریزش قیمت نفت، مواد معدنی و پتروشیمی تاثیر منفی بر بورس گذاشته است. البته به نظر می‌رسد گرچه ریزش سودآوری شرکت‌ها هنوز به پایان نرسیده است. اما در مراحل پایانی قرار دارد.

روزنامه آرمان نیز ذیل تیتر «کاهش هیجان لغو تحریم‌ها» خاطر نشان کرد: در حالی که در هفته‌های اخیر بازار سرمایه رنگ سبز به خود گرفته بود و سیر صعودی را طی می‌کرد. برخی کارشناسان آن را مدلول لغو تحریم‌ها دانسته و به روند صعودی آن امیدوار بودند. از طرف دیگر، به گمان عده‌ای این رشد هیجانی بوده و نمی‌توان به آن چندان امیدوار بود حال سقوط آنی و ناگهانی شاخص‌های بورس در روز گذشته صحه بر صحبت‌های گروه دوم کارشناسان گذاشت.

روزنامه همشهری نیز گزارش داد: بازارهای مالی و سرمایه‌ای که در روز اجرای برجام واکنشی سریع به خبر لغو تحریم‌ها نشان داده بودند، از روز گذشته به تخلیه هیجان ناشی از این رویداد پرداختند و نوسانات عادی خود را دنبال کردند. با وجود این بازارهایی نظیر مسکن و خودرو که به عنوان بازارهای مقاوم با فاصله زمانی طولانی‌تری به رویدادهای سیاسی و اجتماعی واکنش نشان می‌دهند در انتظار تغییر فضای اقتصاد کلان و تاثیرپذیری از آن هستند. بازارهای سرمایه، طلا و ارز سریع‌ترین واکنش را به خبر لغو تحریم‌ها نشان دادند و به همان سرعت به شرایط عادی بازگشتند. به طوری که شاخص بورس پس از 2 روز افزایش قابل توجه، روز گذشته کاهش 304 واحدی را تجربه کرد.

از سوی دیگر روزنامه اعتماد ذیل تیتر «هیجانات فروکش کرد» نوشت: هیجانات در بازار سرمایه خیلی زود فروکش کرد بعد از دو روز افزایش تقاضا و سبزپوش شدن شاخص‌ها، با افت 304 واحدی بازار سرمایه رو به سردی گرایید. اگر معاملات کد به کد و بلوکی حقوقی‌ها نبود شاخص‌ها با سرعت بیشتری هم ریزش می‌کرد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز با 304 واحد افت به رقم 65 هزار و 119 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 86 واحدی عدد 10 هزار و 310 واحد را تجربه کرد همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 636 واحدی عدد 71 هزار و 998 واحد را به نمایش گذاشت.

این روزنامه در خبر دیگری مبنی بر اینکه «ارز و سکه تجدیدقوا کردند» خبر داد: بازار روز گذشته در عمده قیمت‌ها کاهشی ناچیز را تجربه کرد. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که هیجان ناشی از اجرایی شدن «برجام» بسیار زودتر از آنکه تصور می‌شد فروکش کرد.

اعتماد همچنین سقوط شدید قیمت نفت پس از شروع اجرای برجام را فاجعه خوانده و نوشت: رکوردشکنی به عمق فاجعه! قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در 13 سال گذشته رسید.

برجام پرهزینه بود اما شعور مردم را بالا برد

واقعیت‌های اجتماعی مهم‌تر از برجام است. مسئله این است که چرا این بار برخلاف چند توافق قبلی کسی برای ابراز جشن به خیابان نیامد؟

رجانیوز ضمن بررسی این مسئله نوشت؛ واقعیت مهم‌تری از روز اجرای برجام وجود دارد و آن این است علیرغم اینکه طی دو سال گذشته و بعد از اعلام خبر توافق ژنو در آذر 92، لوزان در فروردین 94 و وین در تیر 94 بخش‌هایی از حامیان دولت و طبقات مرفه در نقاط شمالی تهران به بهانه توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به خیابان آمده و ابراز شادمانی کردند. این بار پس از آنکه حتی بارها اعلام شده بود قرار است در روز اجرای برجام رسما تمام تحریم‌ها برداشته شود، هیچ واکنش اجتماعی مثبتی در این باره از سوی همان طیف خاص نیز صورت نگرفت و از همین گزاره می‌توان به خوبی فهمید امروز ادعای لغو تحریم‌ها در دل توده‌های مردم چقدر باور شده است.

نویسنده با تاکید بر این که از ابتدا نیز واکنش‌های متوهمانه اقلیت مرفه ساکن شمال تهران نمادی از خوشحالی توده‌های مردم نسبت به توافق هسته‌ای نبود می‌افزاید: اما نکته مهم اینجاست که این بار حتی این بخش از جامعه نیز نتوانستند روز اجرای برجام را بهانه‌ای برای یک واکنش اجتماعی مثبت نسبت به توافق هسته‌ای قلمداد کنند چرا که طی دو سال و نیم اخیر، گذر زمان و افزایش تجربه و ظرفیت فکری مردم، یک آدرس غلط را بیش از همیشه ابطال کرد و آن جمله معروف حسن روحانی بود: «چرخ زندگی مردم زمانی بهتر می‌چرخد که چرخ سانتریفیوژها کمتر بچرخد.»

همه واقعیت برجام و پسابرجام در همین رویداد مهم اجتماعی نهفته است. چرا که اساس شکل‌گیری برجام هم در همین مسئله ریشه داشت. برجام تابستان 94 منعقد نشد، خرداد 92 به ثمر نشست، همان زمانی که آدرس غلط ارتباط دادن چرخ زندگی مردم با چرخ سانتریفیوژها توسط مردم باور شد و حالا دقیقا این گزاره اشتباه به سرعت در شیب ابطال افتاده است چرا که مردم به جای آرزوها، واقعیات را مشاهده می‌کنند که آمریکا چطور در همان روز اجرای برجام تحریم‌های جدید علیه ایران را اعمال می‌کند!

واقعیات برجام امروز به خوبی به مردم نشان داده که در ازای از بین بردن ده تن اورانیوم غنی شده، بتن ریختن در راکتور اراک، از بین بردن چند هزار سانتریفیوژ، صدور مجوز بازرسی‌های بی‌سابقه برای آژانس و... قیمت دلار حتی 200 تومان هم ریزش ندارد و سقوط بورس ادامه‌دار است و دقیقا درس گرفتن از همین واقعیات تلخ است که می‌تواند باعث جهش تاریخی یک ملت شود.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

یک روزنامه پاکستانی نوشت پادشاه عربستان، خواستار حل اختلافات با ایران است. خبرنگار روزنامه اردو زبان «جنگ» که در سفر جاری هیات عالی‌رتبه پاکستان به عربستان و ایران، همراه این هیات است، از ریاض گزارش داد: ملک سلمان در دیدار نواز شریف و ژنرال «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان از ابتکار و نقش اسلام آباد برای کمک به رفع تنش‌ها تمجید کرد. ملک سلمان گفته است: «خواستار رفع مسالمت آمیز تنش‌های فعلی با ایران هستیم.»

* پنتاگون مدعی است دو سیم کارت تفنگداران آمریکایی در ایران مانده است. وزارت دفاع آمریکا مدعی شد گرچه ایران تمام اموال و اسلحه‌های تفنگداران آمریکایی را هنگام آزادی آن‌ها پس داده اما دو سیم کارت گوشی‌های همراه آنان را ضبط کرده است.

* یک منبع قضایی در مصر گفت: دادگاهی در این کشور دیروز (سه شنبه) طی حکمی اداری، فعالیت زنان محجبه پوشیه پوش در دانشگاه قاهره را ممنوع کرد. به گفته این منبع، حکم مذکور در دادگاه عالی اداری قابل تجدیدنظر است. احمد مهران وکیل مصری به نیابت از 80 محقق محجبه در دانشگاه قاهره، 4 دادخواست به دادگاه اداری مصر ارجاع داده بود تا حکم این دانشگاه مبنی بر ممنوعیت استفاده از نقاب توسط اساتید، مدرسان، دستیاران کارشناسی ارشد در کارگاه‌های پژوهشی و مراکز آموزش علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را لغو کند.

* اسکای نیوز در خبری اعلام کرد گروه تروریستی داعش 3500 زن و کودک را به بردگی گرفته است. سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی تاکید کرد به طور تقریبی 3500 زن و کودک در عراق در بردگی گروه دولت اسلامی – داعش – قرار دارند. برنامه امدادرسانی سازمان ملل در امور عراق و دفتر حقوق بشر این سازمان در گزارشی مشترک اعلام کردند بیشتر برده‌های داعش را ایزدی‌ها تشکیل می‌دهند اما تعدادی برده از دیگر اقوام و مذاهب عراق نیز در میان آنها مشاهده می‌شود. این گزارش همچنین تعداد کودکان ربوده شده – پسر – توسط داعش برای استفاده در برنامه کودکان سرباز را نیز 800 نفر اعلام کرده است.

*********************************

روزنامه خراسان**

مشرق نیوز مدعی شد :

بررسی ها درباره نحوه مشخص شدن راهبردهای امور دفاعی در برنامه ششم توسعه نشان می دهد حجم کمی و کیفی توجه به این حوزه، در مقایسه با برنامه پنجم توسعه بسیار کاهش پیدا کرده است.این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه، بندهای متعددی به موضوعات دفاعی و امنیتی اختصاص یافته است که حجم آن، حدودا ۱۰ برابر پیشنهادات ذکر شده در لایحه جدید دولت است.

سایت موسیقی ما مدعی شد :

علیرضا افتخاری خواننده سنتی کشورمان گفت : چند سال پیش بود که در برنامه‌ای به مناسبت بزرگداشت شهدای خبرنگار حاضر شدم و روحم خبر نداشت که آقای «ایکس» هم در این برنامه حضور دارند! اگر تاریخ به عقب برگردد، من غلط بکنم بخواهم ایشان را در آغوش بگیرم. من امروز با بانگ بلند این حرف را می‌زنم و هیچ واهمه‌ای هم ندارم که اگر زمان به عقب برگردد، حتی سمت آقای احمدی‌نژاد هم نمی‌روم. آقای احمدی‌نژاد در این مدت حتی یک‌بار پیگیر احوال من نشدند.

اعتدال نوشت :

فتاح رئیس کمیته امداد با اشاره به مطلبی که به تازگی در شبکه های مجازی در ارتباط با میزان کمک های مردمی با آمار نادرست و غیر منطقی و ارقام ساختگی از صدقات انتشار پیدا کرده است،ادامه داد: طبق مفروضات مطلبی که در برخی شبکه های مجازی پخش شده است، رقم کمک های مردمی حدود 25 هزار میلیارد تومان عنوان شده که این رقم بیش از 60 درصد بودجه نفتی کشور در حال حاضر را شامل می شود و این در حالی است که درآمد صدقات در سال 93 کمتر از 300 میلیارد تومان بوده لذا مطلب مذکور از اساس اشتباه است.

*********************************

روزنامه ایران**

گزارش تعرض به سفارت عربستان تحویل مقامات شد

معاون امنیتی وزیر کشور با اعلام اینکه روز گذشته- سه‌شنبه- گزارش بررسی‌ها درباره موضوع سفارت عربستان را به مقامات مسئول ارائه کردیم، گفت: 154 نفر درخصوص این موضوع دستگیر و احضار شدند و شماری هم در بازداشت هستند. به گزارش فارس، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور تصریح کرد: افرادی که هم در کرج و هم در تهران تشکل‌هایی را داشتند، در این قضیه تحت تأثیر احساسات قرار گرفتند و متأسفانه از آن نقطه مناسبی که باید در حد بیان احساسات باشد، فراتر رفته و به سفارت عربستان تعرض کردند که شناسایی شده‌اند. در همین حال، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از بازداشت «آمر» حمله به سفارت عربستان در تهران خبر داد و گفت: فردی که در حقیقت آمر اصلی بوده و از خارج به نیروهایش فرمان می‌داده و آنها را کنترل می‌کرده، به محض ورود به کشور دستگیر شده و در حال محاکمه است. این فرد سوابقی به عنوان یک نیروی افراطی دارد. محمدرضا محسنی‌ثانی در گفت‌وگو با «شهروند» تصریح کرد: این اتفاق، خودجوش نبوده بلکه کاملاً سازماندهی شده بود اما درباره وابستگی آنها به جریان تشیع انگلیسی باید بگویم که چنین چیزی صحیح نیست و وابستگی میان این عناصر خودسر و این جریان وجود نداشته است.

گزارش اصلاح‌طلبان از رد صلاحیت‌ها به رهبر معظم انقلاب

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: «قرار است کتبی یا شفاهی مسأله رد صلاحیت‌های اصلاح‌‌طلبان را به رهبر معظم انقلاب گزارش کنیم و از ایشان درخواست میکنیم دستور تجدید نظر نسبت به رد صلاحیت‌ اصلاح‌طلبان را بدهند.» به گزارش «ایلنا»، محسن رهامی با اشاره به رد صلاحیت اصلاح‌طلبان عنوان کرد: «پیگیری‌های لازم از طریق دولت و نهادهای مرتبط با آن و دوستانی که با شورای نگهبان در ارتباط هستند با برخی اشخاص مؤثر صورت گرفته و رایزنی‌هایی شده است.»

وکیل شرکت نفت: تحریم بابک زنجانی برداشته شد

وکیل مدافع شرکت ملی نفت ایران گفت: «اطلاعات و شنیده‌ها حاکی از این است که بابک زنجانی و شرکت‌هایش از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شدند و وی برای بازگرداندن طلب مجموعه نفت، بهانه‌ای ندارد.» غلامرضا مهدوی در گفت‌وگو با «تسنیم» افزود: «اگر زنجانی تا الان در اظهاراتش صادق می‌بود، باید می‌گفت پول وجود دارد اما تحریم‌ها اجازه انتقال را نمی‌دهد در حالی که او همیشه آدرس‌های غلط می‌داد.»

بقایی با قرار کفالت آزاد شد، نه وثیقه

وکیل مدافع حمید بقایی با تکذیب اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌ها و رسانه ملی مبنی بر آزادی موکلش با صدور قرار وثیقه گفت «موکلش با قرار کفالت آزاد شده است.» سید عادل حیدری در گفت‌وگو با «تسنیم» افزود:«متأسفانه دوشنبه، برخی خبرگزاری‌ها و صداوسیما به اشتباه اعلام کردند بقایی با قرار وثیقه آزاد شده که این موضوع اشتباه است». به‌گفته وکیل مدافع بقایی، موکلش با قرار کفالت آزاد شده است. گفتنی است، قرار کفالت یکی از سبک ترین قرارهای تأمین قانونی است که فرد با ضمانت شخص دیگری آزاد می‌شود.

گلایه رئیس سازمان زندان‌ها از شمار زیاد زندانیان

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی با اشاره به ظرفیت زندان‌ها و گلایه از شمار زندانیان نسبت به ظرفیت مذکور گفت: «امروز ظرفیت استاندارد زندان‌ها در کشور 83 هزار نفر است در حالی که زندان‌های کشور پذیرای 220 هزار زندانی هستند.» به گزارش روابط عمومی دادستانی تهران، علی اصغر جهانگیر در جلسه مشترک دادستانی تهران و رئیس و معاونان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی با بیان اینکه «در سال گذشته 43 هزار نفر صرفاً یک روز در زندان بوده‌اند»، از قضات خواست از اعزام چنین متهمانی به زندان خودداری کنند. در همین جلسه، دادستان تهران با تأکید بر اینکه بازداشت‌های موقت باید محدود شود و نظارت‌ها در این زمینه افزایش یابد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

آتش‌سوزی در هتل ریتس پاریس

پس از سال خونبار 2015، سال 2016 هم آغاز چندان جالبی برای پاریسی‌ها نداشت. صبح دیروز پایتخت فرانسه شاهد یک اتفاق ضدتوریستی دیگر بود. این بار آخرین طبقه هتل ریتس، یکی از گران‌ترین هتل‌های بیوه اروپا شاهد آتش‌سوزی گسترده بود آن هم در حالی که این هتل پس از 4 سال تعطیلی قرار بود ماه آینده مجددا افتتاح شود. شهرت این هتل لوکس به خاطر آن است که شاهزاده دایانا، عروس مطلقه ملکه انگلیس، آخرین شب زندگی‌اش را همراه با دودی فاید، پسر تاجر سرشناس مصری در ریتس سپری کرده بود. رسانه‌های فرانسوی‌زبان اعلام کردند آتش‌سوزی ساعت 7 صبح به وقت این کشور در آخرین طبقه این هتل 5 ستاره آغاز شد و تا ظهر حدود 60 آتش‌نشان در پشت‌بام آن مشغول اطفای حریق بودند. سخنگوی اداره آتش‌نشانی مرکزی پاریس گفت: «در این حادثه کسی صدمه ندید. پس از بیش از 3 سال بازسازی، این هتل قرار بود در ماه مارس (اسفند و فروردین) امسال بازگشایی شود. فعلاً هدف اصلی خاموش کردن آتش است».

طالبان خواهان مذاکره مستقیم با واشنگتن

آغاز جلسات کمیته چهارجانبه متشکل از نمایندگان آمریکا، چین، افغانستان و پاکستان عملا به معنای از اعتبار ساقط شدن دولت کابل بوده است، چرا که مهم‌ترین شرط طالبان برای برقراری صلح با دولت افغانستان، مذاکره مستقیم با واشنگتن به جای کابل است. روزنامه پاکستانی دیلی گزارش داد طالبان افغانستان با ارائه این شرط به کمیته مزبور گفته است دولت افغانستان چیزی برای عرضه به طالبان ندارد، در حقیقت سرنوشت کابل به دست واشنگتن تعیین می‌شود. دومین شرط طالبان نیز تسط کامل بر ولایت «هلمند» و تاسیس دفتر سیاسی خود در این ولایت (همانند دفتر سیاسی قطر) بوده است.

کویت به دنبال افزایش قیمت سوخت

رئیس اجرایی شرکت نفت کویت اعلام کرد این کشور بزودی کم کردن یارانه از بنزین و به تبع آن بالا رفتن قیمت سوخت را اعلام می‌کند. این مقام کویتی در حاشیه کنفرانس انرژی در ابوظبی گفت: این موضوع را در 3 ماهه اول امسال (2016) اعلام خواهیم کرد. براساس این گزارش، کویت برای مقابله با کسری بودجه فعلی‌اش یک مشاور بین‌المللی آگاه در این زمینه استخدام کرده است. کویت پیش‌بینی کرده در سال مالی 2016-2015 با کسری بودجه‌ای برابر با 18/8 میلیارد دینار روبه‌رو شود.

کابینه توافق لیبی معرفی شد

شورای ریاستی لیبی، سه‌شنبه پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی و درگیری مسلحانه کابینه این کشور را که یک کابینه توافقی میان گروه‌های مختلف لیبیایی است، معرفی کرد. کابینه جدید که قرار است شرایط را برای برگزاری انتخابات پارلمانی آتی فراهم کند از 32 وزیر تشکیل شده است. به محض تشکیل کابینه، پارلمان 10 روز فرصت دارد تا با اعضای کابینه جدید موافقت کند.

نیروهای فراری داعش اعدام می‌شوند

یک منبع عراقی در استان نینوا اعلام کرد که داعش 35 تن از نیروهای فراری خود از جبهه‌های درگیری را به دلیل ترک نبرد اعدام کرده است. سرکرده داعش نیز دستوراتی را برای اعدام هر نیروی فراری از حویجه یا شرقاط، صادر کرده است. اخبار منتشر شده از مناطق اشغال‌شده توسط داعش در نینوا و الانبار حکایت از آن دارد که موارد اعدام نیروهای داعش به دلیل فرار و کوتاهی در انجام ماموریت زیاد شده است.

حزب‌الله، تهدید اصلی اسرائیل

رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در تاریخ، حزب‌الله را به عنوان تهدید اصلی برای این رژیم اعلام کرد. ژنرال گادی آیزنکوت این موضوع را در سخنرانی خود در مرکز پژوهش‌های امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو اعلام کرد. بر پایه این گزارش، آیزنکوت در ابتدای سخنرانی خود در پیش‌بینی اوضاع آتی منطقه گفت: رئیس ستادی که جای مرا خواهد گرفت، ناچار خواهد بود با شرایطی بسیار پیچیده‌تر از شرایط کنونی دست و پنجه ‌نرم کند.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات