صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۵۶

متانت مردم زنجیره‌ای‌ها را شوکه کرد

بی‌اعتنایی مردم به هیجان‌آفرینی نشریات زنجیره‌ای - که حتی با دعوت به جشن و پایکوبی همراه بود- موجب توجیهات عجیب و غریب در یکی از این روزنامه‌ها شد.

روزنامه آفتاب یزد در مقاله‌ای با عنوان «چرا مردم شادی نکردند؟» نوشت: پس از آن که برجام به مرحله اجرا درآمد شاید برخی تصور می‌نمودند مجدداً همانند گذشته مردم به خیابان‌ها می‌آیند و شادی می‌کنند. اما به دلایلی اینگونه نشد. موضوع چند روزی است که دستمایه دلواپسان برای طرح مطالب توهمی و خیالی شده است و حتی برخی رسانه‌های معتبر غربی نیز نسبت به موضوع فوق واکنش نشان داده و از این واقعه تعجب نموده‌اند.

این روزنامه بدون اینکه به فراخوان‌های جشن اشاره کند می‌افزاید: واقعیت آن است مردم کشورمان در تنگناهای شدید اقتصادی قرار دارند و به این راحتی‌ها لبخند بر لبانشان نمی‌آید. اگرچه اجرایی شدن برجام خوش یمن است و شادی آفرین اما به تنهایی کافی نیست. قطعاً اگر وضعیت معیشتی مردم اینگونه نبود و این چنین سفره‌های‌شان در دولت قبل کوچک و کوچک‌تر نمی‌شد خیلی ساده‌تر و با هر بهانه ریز و درشتی به شادی می‌پرداختند.

در ادامه این مقاله با نافذ دانستن تحلیل‌های منتقدان آمده است: نکته دیگر آن که در طول زمان امضای توافق و اجرای آن تبلیغات سنگین و شدیدی از سوی رسانه‌های تندرو علیه برجام شده و اینگونه القا می‌گشت که توافق چه اجرا شود و چه خیر در زندگی مردم هیچ تحولی رخ نمی‌دهد. اگرچه این تبلیغات مسموم، دروغ ‌اندر دروغ بود اما به هر حال توانست بخشی از مردم را بدبین نماید. به هر حال علیرغم آنکه طی سال‌های گذشته ضریب نفوذ تلویزیون بین مردم کاهش پیدا کرده است اما همچنان این رسانه پرخرج در بخشی از مردم مؤثر است و می‌تواند آنان را تحت تأثیر خود قرار دهد.

آفتاب یزد افزود: دولت حسن روحانی در پسابرجام شرایط دشواری را پیش‌روی خود دارد. باید به گونه‌ای در اقتصاد عمل نماید که مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن طعم برجام را در معیشت خود بچشند.

نویسنده در ادامه توجیهات خود برای رفتار توأم با طمأنینه و متانت مردم - که افراطیون را شوکه کرده است- مدعی شد: به خاطر داشته باشیم همزمان با اجرای برجام در سوی دیگر ماجرا اتفاق تلخی رخ داد و انبوهی از کاندیداهای جناح اصلاح‌طلب زیر تیغ رد صلاحیت رفتند به طوری که طبق گفته آگاهان و ناظران تنها 30 اصلاح‌طلب مارک‌دار در گردونه رقابت باقی مانده‌اند. به نظر می‌رسد همین عامل می‌تواند بخش اعظم شیرینی‌های اجرای برجام را از بین ببرد.

یادآور می‌شود در چند مقطع اعلام توافق ژنو و بیانیه لوزان، توافق وین و سپس روز اجرای برجام، طیف ذوق زده مردم را دعوت به جشن و پایکوبی خیابانی کردند که از هیجان روزهای اولیه، کمترین نشانه‌ای در روز اجرا باقی نمانده بود. همین متانت و عقلانیت مردم و عدم همراهی باعث شوک و نگرانی شدید در طیف مذکور شده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات