تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۳۴۰
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت:

حزب اتحاد ملت نه بدل هیچ حزبی است نه بدیل

(روزنامه آفتاب‌يزد - 1394/06/22 - شماره 4425 - صفحه 15)

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: نمی‌شود از ارزش‌های نظام دفاع کنیم، ولی اصل جمهوریت و میزان "رای مردم بودن" را نادیده بگیریم. آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در خصوص انتقادهای وارد شده پس از تشکیل حزب اتحاد ملت و در توضیح اینکه یکی از انتقادها آن بود که اعضای اصلی حزب اتحاد ملت کسانی هستند که سال۹۳ به رئیس دولت اصلاحات نامه نوشتند.

بنابراین این افراد چارچوب‌ها و ارکان نظام را قبول ندارند، خاطرنشان کرد: معتقدم آنچه که باید ملاک و مبنای رفتار کنشگران سیاسی قرار گیرد، رعایت قانون و تاکید بر قانونی است که چارچوب و نوع فعالیت کنش‌گران سیاسی را در قالب یک حزب روشن می‌کند. منصوری خاطرنشان کرد: برای تشکیل حزب اتحاد ملت مراحلی که باید در کمیسیون ماده۱۰ احزاب طی می‌شده صورت گرفته است و مجوز اولیه فعالیت حزب به هیئت موسس داده شده است.

با توجه به این مجوز و زمانی که برای برگزاری کنگره در قانون مشخص شده است، هیئت موسس اقدام به برگزاری کنگره با حضور همه افرادی که فرم عضویت را پر کرده بودند، کرد. بر اساس قانون و پس از رای‌گیری برای تشکیل شورای مرکزی اولیه حزب؛ اعضای کنگره به کاندید‌اها برای عضویت در کادر مرکزی رای دادند و به این ترتیب هسته اولیه مرکزی تشکیل شد.

فعالیت اعضاء حزب اتحاد قانونی است

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از منتقدان حضور اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت را در حزب اتحاد ملت مطرح می‌کنند، در حالی که حزب مشارکت تا سال۸۸ به صورت قانونی فعالیت داشته است و بعد از اتفاقات آن سال انحلال این حزب اعلام شده است. با فرض این انحلال‌‌ همانطور که وزیر کشور گفته است، اعضای این حزب هیچ منعی به لحاظ قانونی برای فعالیت در حزب دیگری ندارند.

به گزارش ایلنا منصوری بیان داشت: در قانون هم تصریح شده است که افراد در صورتی نمی‌توانند فعالیت رسمی و سیاسی بکنند که حکمی از مراجع قضایی مبنی بر ممنوعیت فعالیت سیاسی داشته باشند که با در نظر گرفتن همه این ملاحظات، هیئت موسس نسبت به دعوت و عضوگیری افراد اقدام کرده است و قاعدتا افردی که در کنگره حضور داشتند، ۳۰ نفر را به عنوان عضو اصلی و ۱۰ نفر را به عنوان عضو علی‌البدل شورای مرکزی حزب اتحاد ملت انتخاب کردند که باید سایر مراحل قانونی آن طی شود.

رویکرد تعاملی اتحاد ملت با همه ارکان نظام

منصوری گفت: رویکر غالب در رکن رهبری حزب، رویکرد مبتی بر تعامل و گفتگو با همه جریان‌های سیاسی و تعامل با همه ارکان نظام است که طبیعتا در قانون اساسی با توجه به اینکه این قانون باید مبنای رفتارهای حزب قرار گیرد، این رویکرد کاملا غلبه دارد. این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: حزب اتحاد ملت نه بدل هیچ حزبی است نه بدیل. این حزب ظرفیت جدیدی را در فضای سیاسی کشور ایجاد کرده است که این ظرفیت متناسب با شرایط و فرصت‌هایی است که در اختیار کنش گران سیاسی است و قطعا فرصتی پیش روی کشور قرار می‌دهد و تلاشش این است که تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند.

نیروهای سایه حزب اتحاد را هدایت نمی‌کنند

وی در پاسخ به اینکه آیا قرار است نیروهای سایه، این حزب را هدایت کنند، یعنی کسانی که یا به دلیل محکومیت یا دلایل دیگر اجازه فعالیت ندارند، قرار است از پشت‌صحنه این حزب را هدایت کنند، تصریح کرد: وقتی کنگره تشکیل می‌شود، پس از آن شورای مرکزی در انتخاباتی دموکراتیک شکل می‌گیرد. در این مورد هم می‌توان گفت بخشی از نیروهایی که می‌توانستند به بهترین شکل در کادر رهبری حضور داشته باشند در کنگره انتخاب شدند و تمامی تصمیم‌هایی که گرفته خواهد شد - با توجه به سایر ارکانی که شورای مرکزی موظف به تشکیل آن است- این شورای مرکزی است که تصمیم‌گیر اصلی در روند‌ها و رویکرد‌های حزب خواهد بود. منصوری افزود: طبیعتا بنای این حزب به هیچ وجه این نیست که بخواهد در سایه فعالیت کند. فعالیت‌های حزب، رسمی و در چارچوب قانون خواهد بود. به طور قطع تصمیم‌گیرنده اصلی و رکنی که مسئول تعیین راهبرد حرکت حزب در آینده است شورای مرکزی خواهد بود و تصمیم‌ها در شورای مرکزی و دفتر سیاسی گرفته خواهد شد.

اتحاد ملت به انسجام اصلاح‌طلبان کمک می‌کند

وی خاطرنشان کرد: قطعا این حزب هم ظرفیت جدیدی برای انسجام و اتحاد اصلاح‌طلبان است. با توجه به تجارب انتخاباتی که اصلاح‌طلبان پشت سر گذاشتند و تجربه موفقی که در انتخابات سال ۹۲ داشتند، این حس مسئولیت‌پذیری و گذشتن از منافع فردی و توجه به منافع کشور یکی از ویژگی‌های مثبت و نقطه قوت اصلاح‌طلبان است که در انتخابات ۹۲ هم از سوی آقای عارف به نمایش گذاشته شد. به نظرم این نقطه قوتی است که در آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد، با توجه به تاکیدی که شخصیت‌های مختلف در طیف سیاسی اصلاح‌طلب بر این مسئله داشتند، ائتلاف صورت خواهد گرفت و طبیعی است که حزب اتحاد ملت هم از همه ظرفیت‌های خود برای قوت بخشیدن به انسجام اصلاح‌طلبان استفاده خواهد کرد.

اصولگرایان به دنبال فرصتی برای حذف اصلاح‌طلبان نباشند

منصوری ابراز داشت: اما در مورد جناح رقیب؛ قاعدتا انتخابات زمانی می‌تواند شکل رقابتی به خود بگیرد، یعنی رقابت انتخاباتی منجر به شکل‌گیری نهادی بر آمده از مردم باشد که جریان‌هایی که در این رقابت شرکت می‌کنند دارای پیشینه روشن و مشخص باشند، به نظرم از این نوع رقابت باید همه جریان‌ها استقبال کنند. معتقدم جریان سیاسی اصولگرا هم به این رقابت تن بدهند و امیدش به رای مردم باشد و نه به اینکه مثلا فرصتی پیش بیاید که بخشی از اصلاح‌طلبان از گردونه رقابت خارج شوند. به‌نظرم می‌رسد جریان اصولگرا هم تلاش کند که هویتی مشخص و تعریف شده داشته باشد و این نقطه قوتی در انتخابات است و ما از این نوع رقابت در فضای انتخاباتی استقبال می‌کنیم.

طیف افراطی به دنبال همانی پنداری‌های توهمی است

وی در توضیح برخی انتقادها مبنی بر اینکه آرم حزب اتحاد ملت و محل برگزاری کنگره‌‌ همان محل برگزاری کنگره مشارکت در اوایل فعالیتش بوده است، اظهار داشت: این شبیه‌سازی‌ها ناشی از یک توهم است. شما وقتی به آرم خیلی از احزاب دیگر هم که نگاه می‌کنید ممکن است شباهت‌هایی باهم داشته باشد. کنگره هم قرار نبوده در محل سالن اجلاس سران برگزار شود دو روز قبل از برگزاری محل تعیین شده لغو می‌شود و در این زمان جایی را مناسب‌تر از سالن اجلاس نمی‌توانند پیدا کنند. ب

نابراین خیلی از این موارد اتفاقی بود. این همانی پنداری‌ها ناشی از توهمی است که به نظر می‌رسد طیف تندرو به دنبال دامن زدن به این مسئله هستند. وی افزود: از سوی دیگر طرح این مسائل و پررنگ کردن این پروپاگاندا در فضای رسانه‌ای کشور به خاطر تحت فشار قرار دادن نهادهای متولی است که در ادامه کار حزب، مواجهان اصلی با حزب اتحاد ملت هستند، باز هم تاکید می‌کنم باید منتظر بود و بدون پیش‌داوری‌ها و برچسب‌زنی‌ها، دید در ادامه این حزب با چه رویکری وارد فضای سیاسی کشور خواهد شد.

واکنش‌های منفی نسبت به اتحاد ملت، نگرانی رقیب جریان اصلاحات است

منصوری در تحلیل واکنش‌های منفی نسبت به اتحاد ملت گفت: بیشتر این واکنش‌ها را در نگرانی جریان رقیب اصلاحات می‌بینم. یکی از مشکلات مجموعه اصلاح‌طلبان این است که به دلایل مختلف احزاب نتوانستند به قدرت و فراگیری لازم در فضای سیاسی کشور دست پیدا کنندو جایی را برای خود تعریف کنند و نوع حرکت آنها به گونه‌ای نبوده که بتوانند فضای سیاسی را تحت تاثیر قرار دهند. از سوی دیگر معتقدم این واکنش‌ها به دلیل آغاز پر انرژی حزب بود، طبیعتا هر رقیب سیاسی ممکن است این نگرانی در او به وجود بیاید که حضور یک حزب با این قدرت ممکن است عرصه برای فعالیت آنها به‌خصوص که دو انتخابات مهم هم پیش رو داریم را تنگ کند.

الزام اصلی تقویت نظام، توجه به رای مردم است

منصوری گفت: شعار اصلی انقلاب ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. طبیعتا این شعار آرمان همه انقلابیون بود، به دلیل اینکه جمهوریت سازگار با دین در کنار آزادی و حفظ استقلال می‌توانست به تعالی کشور کمک کند و ایران را به عنوان یک نماد نظام مردم‌سالاری سازگار با دین به دنیا معرفی کند. تاکیدات حضرت امام هم مبنی بر «اتکا به رای مردم» اینکه «میزان رای ملت است» اینکه «مردم ولی نعمت‌های ما هستند» کاملا روشن می‌کند که بنیانگذار جمهوری اسلامی تا چه حد تاکیدش به مردم، به رضایتمندی آن‌ها و مشارکت آن‌ها در صحنه است.

از سوی دیگر در سند چشم انداز جمهوری اسلامی هم بر نقشی که مردم در توسعه دارند تاکید شده است یعنی الزام اصلی تقویت نظام، ارزشهای آن و تقویت وحدت در کشور توجه به رای مردم و مطالبه مردم است به همین خاطر است در قانون اساسی ما این ظرفیت ایجاد شده است که این میزان رای مردم در ساختار حقوقی کشور ما دیده شود. منصوری خاطرنشان کرد: نمی‌شود از ارزش‌های نظام دفاع کنیم، ولی اصل جمهوریت و میزان رای مردم بودن را نادیده بگیریم. طبیعتا توجه به حضور احزاب هم از این مسئله نشات می‌گیرد و این حضور وقتی می‌تواند حضوری آزادانه و رقابتی باشد که براساس رای اگاهانه مردم ومشارکت سازمان یافته مردم در پای صندوق‌های رای باشد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=13611

ش.د9402601

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات