تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۷۶

واكنش ايران به فاجعه مكه

(روزنامه شرق - 1394/07/04 - شماره 2406 - صفحه 6)

فاجعه مکه همه را به واکنش واداشته است. دیروز در غیاب رئیس‌جمهوری که در نیویورک به‌سر می‌برد، هیأت دولت جلسه ویژه برای رسیدگی به ماجرا داشت و وزارت خارجه هم هیأتی را مأمور بررسی و جمعی را هم روانه عربستان کرده است. هیأت دولت عصر دیروز به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، برای پیگیری حادثه منا و اجرای دستور رئیس‌جمهوری تشکیل شد. در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت جان‌باختگان و مجروحان در حادثه منا ارائه و تصمیمات لازم برای این موضوع اتخاذ شد.

حسن روحانی هم پیش از پیاده‌شدن از هواپیما در فرودگاه نیویورک، در تماس تلفنی با مسئولان و از جمله دکتر جهانگیری، ضمن دریافت آخرین گزارش‌ها، دستور داد تا هیأت دولت طی جلسه ویژه‌ای در روز جمعه، ابعاد مختلف این فاجعه تأسف‌بار را بررسی کند و با تشکیل ستادی پیگیری‌های لازم را انجام دهد. رئیس‌جمهوری تأکید کرد وزارتخانه‌های امور خارجه، بهداشت و درمان، ارشاد اسلامی و سازمان حج و زیارت همه اقدامات عملی لازم را برای انتقال سریع پیکر حجاج کشورمان و نیز مجروحان حادثه و سپس مداوا و رسیدگی‌های پزشکی به مصدومان انجام دهند. دکتر روحانی همچنین وزارت کشور را موظف کرد تا از طریق استانداری‌ها در سراسر کشور به خانواده‌های جان‌باختگان و صدمه‌دیدگان حادثه مساعدت کنند و رسیدگی‌های لازم را انجام دهند.

دستور ویژه رئیس‌جمهوری به دولت

علاوه‌برآن رئیس‌جمهوری در پیام جداگانه‌ای به همین مناسبت درگذشت حجاج را تسلیت گفته و تکالیفی را متوجه دولت کرده است. در این پیام آمده است: «خبر تأسف‌بار و تأثربرانگیز فاجعه مؤلمه کشته و مجروح‌شدن بیش از ٢٠٠ نفر از حجاج ایرانی بیت‌الله‌الحرام در آستانه ورود به نیویورک غمی سنگین بر اینجانب و هیأت همراه مستولی کرد. درگذشت حجاج عزیزمان در کنار متمسکین به حبل‌الله از امت اسلامی و مجروح‌شدن ضیوف الرحمان در لباس احرام در سرزمین وحی و در آرزوی وصال حق‌تعالی مصداق روشن «من یخرج من بیته مهاجرا الی‌الله» است، که «فقد وقع اجره علی الله». بی‌شک اعلام سه روز عزای عمومی در کشور نیز که مبین عمق این فاجعه است، حداقل همدردی دولت و ملت شریف ایران با بازماندگان این فاجعه خواهد بود.

اینجانب با تسلیت فاجعه دردناک منا، به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، بازماندگان معزز، مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران، از جناب آقای جهانگیری، معاون اول محترم، می‌خواهم تا در اسرع‌وقت با تشکیل ستاد ویژه رسیدگی به این فاجعه و تجمیع امکانات لازم، ضمن اطلاع‌رسانی به ملت شریف ایران، اقدامات زیر را انجام داده و مستمرا به اینجانب گزارش دهد:

١- با اعزام تیم‌های امداد در صورت لزوم و ارسال هواپیما به کشور عربستان، رسیدگی به امور حجاج بیت‌الله الحرام، مجروحین فاجعه و انتقال درگذشتگان به کشورمان را در اولویت اقدامات ستاد قرار دهند؛ لازم است حجاج عزیز احساس کنند می‌توانند سایر مناسک باقی‌مانده خود را در آرامش و امنیت انجام داده و وفق برنامه به کشور خود باز گردند.

٢- از استانداران محترم خواسته شود با حضور در منازل درگذشتگان و مجروحین فاجعه ضمن ابلاغ پیام تسلیت این‌جانب، کمک‌های لازم و تسهیلات مکفی برای انجام امور مربوطه را در اسرع وقت ارائه دهند.

٣- وزارت امور خارجه و سفیر ایران در عربستان موظف‌اند ضمن بررسی چگونگی رخ‌دادن این فاجعه تمامی اقدامات لازم جهت احقاق حقوق درگذشتگان و حادثه‌دیدگان را به عمل آورده و از دولت عربستان نیز می‌خواهم ضمن به‌عهده‌گرفتن مسئولیت این فاجعه، به وظایف قانونی و اسلامی خود در این زمینه عمل کنند.

اعتراض شورای‌ عالی امنیت ملی به دولت عربستان

علی شمخانی، دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی ایران، در پایان جلسه کمیته ویژه رسیدگی به فاجعه منا با اشاره به پیام مقام معظم رهبری و دستور رئیس‌جمهور درباره بهره‌گیری از مجموعه ظرفیت‌های کشور برای مدیریت ابعاد و تبعات این حادثه گفت: از اولین ساعات وقوع این حادثه ستاد ویژه‌ای در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل و ضمن ارتباط مستمر با سرپرست حجاج ایرانی مستقر در عربستان سعودی، اقدامات ضروری در حوزه هماهنگ‌سازی مجموعه ظرفیت‌های سیاسی، امدادی، درمانی و اطلاع‌رسانی در داخل کشور را در این زمینه آغاز کرد.

نماینده رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی، گفت: ضعف مدیریت دولت عربستان سعودی و بی‌کفایتی عوامل اجرائی و انتظامی مسئول برگزاری مراسم حج تمتع، به‌طور قطع یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری فاجعه غم‌بار منا بوده است. شمخانی با تأکید بر حساسیت و پیگیری مجدانه این موضوع از سوی جمهوری اسلامی ایران تا دستیابی به نتیجه قطعی و همچنین بهره‌گیری از مجموعه ظرفیت‌های قانونی و حقوقی برای تبیین و تعیین عوامل شکل‌گیری و مسببان این فاجعه عظیم، گفت: درحال‌حاضر مجموعه توان دستگاه‌های مسئول برای رسیدگی به وضعیت مجروحان و مشخص‌کردن وضعیت مفقودان حادثه و همچنین انتقال جانباختگان به کشور بسیج شده و توجیهات لازم در سطح استانداری‌های کشور نیز انجام شده است.

همچنین سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی، گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم حوادث رخ‌داده در منا در عالی‌ترین سطح جمهوری اسلامی ایران پیگیری می‌شود و نتایج آن را به مردم اعلام می‌کنیم. به گزارش ایسنا کیوان خسروی درباره دستور رئیس‌جمهور در ارتباط با تشکیل ستاد ویژه‌ای برای پیگیری حوادث رخ‌داده در منا، بیان کرد: جلسه این ستاد در ساعات اولیه انتشار خبر این حادثه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، با حضور آقای شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و تعدادی از مسئولان ذی‌ربط تشکیل شد. او با بیان اینکه در وهله اول ما در تلاش هستیم که با استفاده از اخباری که از همکاران در عربستان دریافت می‌کنیم، این موضوع را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم تا ابعاد آن مشخص شود و متناسب با آن امکان تصمیم‌گیری و واکنش در برابر این فاجعه صورت گیرد، ادامه داد: طبیعتا ما از همه حقوقی که کشورمان در این ارتباط دارد از طریق مجاری قانونی دفاع و پیگیری می‌کنیم.

پیگیری این موضوع چارچوب مشخصی دارد. خسروی که با یکی از بخش‌های خبری تلویزیون گفت‌وگو می‌کرد گفت: نکته‌ای که قطعی است و گریزی از آن نیست این است که قطعا دولت سعودی در این موضوع، در حوزه مدیریت مراسم حج بی‌کفایت بوده است و عربستان باید مسئولیت خود در این باره را بپذیرد. او با بیان اینکه فرضیه‌های دیگری نیز می‌تواند وجود داشته باشد و ما در حال بررسی آن هستیم، ادامه داد: به مردم این اطمینان را می‌دهیم که این موضوع در عالی‌ترین سطح جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است و نتایج آن را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

هیأت ویژه وزارت خارجه به عربستان می‌رود

به دنبال دستور رئیس‌جمهوری هیأتی متشکل از مدیران ارشد وزارت امور خارجه و هلال‌احمر، به سرپرستی حسن قشقاوی معاون کنسولی این وزارتخانه، به زودی عازم عربستان می‌شود. حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه کشورمان، با بیان اینکه هدف از سفر این هیأت کمک و مساعدت به مدیریت میدانی تیم ایرانی و پیگیری سه موضوع اساسی است، گفت: تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر وضعیت مفقودین حادثه، انتقال جانباختگان به کشور و رسیدگی به وضعیت مجروحین و همچنین پیگیری علت اصلی ماجرا از اهداف تیم اعزامی به مکه است. معاون وزیر خارجه با اشاره به انجام وظیفه کمیته ویژه تشکیل شده در وزارت خارجه برای این موضوع گفت: اقدام عاجل برای شناسایی مفقودین شده، اما درباره آمار دقیق باید صبر کرد تا به تدریج آمار دقیق به‌دست آمده و سپس اعلام شود.

او در ادامه از اعزام یک تیم ویژه متشکل از مدیران منطقه‌ای، کنسولی، هلال‌احمر و رسانه‌ای به عربستان پس از دریافت ویزا خبر داد. او با حضور در استودیوی خبر ١٤ با اعلام این خبر گفت: حسب نظر وزیر امور خارجه و کمیته ویژه شورای عالی امنیت ملی که جلسه‌ای درباره فاجعه منا داشت این سفر صورت می‌گیرد. او هدف از این سفر را کمک به تقویت روحیه مدیریت میدانی جمهوری اسلامی ایران، در عربستان اعلام کرد و گفت: همچنین سه موضوع اصلی یعنی تعیین تکلیف مفقودین، انتقال جان‌باختگان و رسیدگی به وضعیت مصدومین و نیز بررسی علت اصلی حادثه، اهتمام جدی ما در سفر به عربستان خواهد بود.

قشقاوی در پاسخ به این سؤال که وزارت امور خارجه، تاکنون چه اقدامی انجام داده است گفت: کمیته ویژه‌ای در وزارت امور خارجه تشکیل شده و رسیدگی‌هایی در این زمینه انجام داده است و شورای‌عالی امنیت ملی نیز صبح امروز جلسه داشت و دولت نیز بعدازظهر جلسه خواهد داشت. او ادامه داد: در خود منا دوستان کارها را تاجایی‌که مقدور بوده است به‌طور عاجل برای شناسایی مفقودان و ساماندهی امور انجام داده‌اند. معاون کنسولی وزیر امور خارجه همچنین درباره آمار مفقودان گفت: ما با توجه به وظیفه ذاتی‌ای که در تهران داریم در ارتباط مستقیم با مسئولان میدانی هستیم و به‌طور طبیعی آماری دریافت می‌کنیم، اما بهتر است تا روشن‌شدن نهایی موضوع، صبر کنیم.

٢ بار احضار کاردار عربستان

در پی حادثه پنجشنبه در منا کاردار سفارت عربستان سعودی در تهران تاكنون ٢بار به وزارت امور خارجه کشورمان فراخوانده و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شده‌است. به گزارش فارس، کاردار سفارت عربستان در تهران از سوی معاون مدیرکل خلیج فارس به وزارت امور خارجه کشورمان فراخوانده شد و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به دلیل سوءمدیریت دستگاه‌های اجرائی عربستان به وی اعلام و از او خواسته شد دولت عربستان در اسرع وقت همکاری‌های لازم را برای انتقال کشته‌شدگان به کشور و انتقال و درمان مجروحان به مراکز درمانی انجام دهد. معاون مدیرکل خلیج فارس همچنین با اشاره به تشکیل ستادی در وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد با تدبیر مسئولان حج عربستان، زائران بیت‌الله‌الحرام در ادامه با امنیت و سلامت کامل اعمال حج خود را به اتمام برسانند.

کاردار عربستان نیز در این ملاقات ضمن ابراز تأسف از وقوع حادثه مذکور و تسلیت به دولت و خانواده‌های قربانیان تأکید کرد دولت عربستان همکاری‌های لازم را با مسئولان ایرانی برای مدیریت حادثه انجام داده است تا تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنند. به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقايی وزارت امور خارجه، از تشکیل ستاد ویژه‌ای در این وزارتخانه و رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی آسیب‌دیده در حادثه منا خبر داد. او افزود: «سفارت، سرکنسولگری، سازمان حج و زیارت و همه دستگاه‌های ذی‌ربط ایران در مکه مکرمه با مدیریت مستقیم نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایران در حال رسیدگی فوری به وضعیت آسیب‌دیدگان این حادثه هستند». امیرعبداللهیان با بیان اینکه مقامات عربستان سعودی مسئول این حادثه هستند، تصریح کرد: «آنها باید فورا اقدامات مؤثری برای مدیریت بحران موجود و تأمین امنیت کامل زوار انجام دهند». او خاطرنشان کرد: «بی‌تدبیری در تأمین امنیت حجاج از سوی مقامات ذی‌ربط سعودی غیرقابل اغماض است».

پیام هاشمی‌رفسنجانی

در پي فاجعه مصیبت‌بار منا، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پیامی صادر کرد: در متن پیام آمده است: تکرار مصیبت جان‌گداز حج امسال در عربستان و این‌بار در منا و رمی جمرات و کشته و مجروح‌شدن جمع زیادی از حجاج مظلوم بیت‌الله‌الحرام، به‌ویژه هم‌میهنان عزیزمان، دل همه مسلمانان و مردم غیور کشورمان را به درد آورد و جهان اسلام را به عزا نشاند. اگرچه مرگ مظلومانه حجاج خانه خدا در احرام؛ آن‌هم قبل از اتمام اعمال حج و در منا به مصداق آیه «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی‌الله» اجر عظیمی در بارگاه الهی دارد؛ اما از تقصیر و سوءمدیریت مسئولان نظم این مراسم عظیم در دولت عربستان کم نمی‌شود و در قبال آن مسئول‌اند و باید برای دنیای اسلام توضیح دهند.

اینجانب با نهایت تأسف و تأثر؛ ضمن همدردی، این فاجعه غم‌بار را به همه مسلمانان؛ مردم عزیز ایران و به‌ویژه خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌‌اند؛ صمیمانه تسلیت می‌گویم و برای مجروحان و مصدومان این حادثه از درگاه خداوند آرزوی سلامت و بهبودی کامل دارم. انتظار می‌رود مسئولان ذی‌ربط در دولت و همه سازمان‌ها و ارگان‌های درمانی، امدادی و پشتیبانی در اسرع وقت، اقدامات لازم و فوری را برای کاستن از ابعاد این فاجعه و کاهش آلام داغ‌دیدگان و مجروحان به عمل آورند.

پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه

رئیس قوه قضائیه با صدور پیامی جان‌باختن تعدادی از زائران بیت‌الله‌الحرام در منا را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت آیت‌الله صادق‌ آملی‌لاریجانی به شرح زیر است: اندوه مصیبت منا که موجب جان‌باختن بسیاری از مؤمنان و ضیوف الرحمن در سرزمین وحی شد، موجب تأسف و تأثر گردید. اینجانب این فاجعه بزرگ را به محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری مدظله العالی و خانواده‌های این عزیزان تسلیت عرض نموده و ضمن همدردی از مسئولان مربوطه می‌خواهم تا با ادامه پیگیری‌ها و اقدامات خود در شناسایی و انتقال پیکرها و همچنین رسیدگی به امور مجروحان، اقدام شایسته معمول دارند. دولت سعودی باید مسئولیت مدیریت غلط خود را که موجب بروز این فاجعه شد بپذیرد و پاسخ‌گوی آن باشد. بار دیگر ضمن تسلیت این فاجعه مصیبت‌بار، از درگاه احدیت برای درگذشتگان آرزوی لطف و مرحمت داشته و شفای عاجل مجروحان و مصدومان را نیز مسئلت دارم.

پیام تسلیت ظریف

محمدجواد ظریف، در پیامی به مناسبت فاجعه مکه نوشت: این حادثه موجی از اندوه را هم‌زمان با عید سعید قربان در کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت. او ضمن ابراز تسلیت و همدردی با بازماندگان حادثه در جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای اسلامی درگیر این حادثه تلخ و با اشاره به مسئولیت کارگزاران اجرائی عربستان سعودی بیان کرد علاوه بر تشکیل ستاد ویژه‌ای در وزارت خارجه، تماس‌های سیاسی فشرده خود را از نیویورک برای تسریع در شناسایی قربانیان و مداوای فوری مجروحان آغاز کرده است.

نامه وزیر کشور به وزير كشور عربستان

وزیر کشور در نامه‌ای به وزیر کشور پادشاهی عربستان خواستار بررسی و اعلام دقیق علت اتفاقات رخ‌داده برای حجاج شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از ایرنا، در این نامه آمده است: متأسفانه عید اکبر مسلمانان در موسم تمتع امسال با حادثه دلخراش جان‌باختن صدها زائر بیت‌الله الحرام محزون گردید، حوادث اخیر در مراسم حج تمتع امسال که منجر به جان‌باختن و مجروح‌شدن تعداد زیادی از زائران حرم امن الهی از جمله زائران ایرانی شد نگرانی شدیدی را در جامعه اسلامی ایجاد کرده است که جا دارد به طور دقیق علت بروز چنین حوادث تلخی بررسی شود و تلاش مضاعفی برای جلوگیری از تکرار این‌گونه حوادث صورت پذیرد.

به‌عنوان وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، از شما می‌خواهم به مسئولان سعودی دخیل در امر حج دستور دهید تا نهایت همکاری را با نیروهای امدادی جمهوری اسلامی ایران، مستقر در مکه مکرمه و صحرای منا داشته باشند، تا امور زائران ایرانی هر چه سریع‌تر ساماندهی شود. همچنین آمادگی کشور خود را برای اعزام نیروهای امدادی و کمک‌های پزشکی لازم اعلام می‌دارم.

اعتراض به فاجعه مکه در نماز جمعه

سخنرانی خطبه‌های پیش از نماز تمامی ائمه جماعات دیروز در سراسر کشور اعتراض به حادثه مکه و اعتراض به سوءمدیریت دولت سعودی بود. همچنین در بعضی شهرها نمازگزاران در اعتراض به این ماجرا که منجر به فاجعه کشتار صدها نفر از حجاج شد راهپیمایی کردند. به گزارش ايسنا امام جمعه موقت تهران، دیروز پیشنهاد کرد که سازمان کنفرانس اسلامی مدیریت حج را به دست گیرد. آیت‌الله امامی‌کاشانی در خطبه‌های این هفته تهران بر نیاز پاسخ‌گوبودن دولت عربستان در قبال این حادثه تأکید کرد و گفت که کشورهای اسلامی باید تکلیف حج را مشخص کنند؛ چرا که حج تنها مربوط به عربستان نیست، بلکه به تمام کشورهای اسلامی مربوط می‌شود. امامی کاشانی فاجعه منا را حادثه‌ای غمبار برای جهان اسلام توصیف کرد و آن را نشان‌دهنده نالایقی مدیریت عربستان در مسئله حج دانست.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه عربستان باید مسئولیت این فاجعه را بر عهده بگیرد گفت: اینکه بگویند حجاج خودشان بی‌نظمی کرده‌اند و اینکه هوا گرم بود را دنیا نمی‌پذیرد، زیرا همه اصل قصه را، که عدم لیاقت مدیریت حج است، می‌دانند. عربستان باید بپذیرد که قصوری در این حادثه داشته و مدیران مربوطه را مؤاخذه کند. امامی‌کاشانی با بیان اینکه کشورهای اسلامی باید در این رابطه به دادگاه‌های بین‌المللی و مراجع اسلامی مثل سازمان کنفرانس اسلامی مراجعه کنند، اظهار کرد: دولت عربستان باید به محاکم بین‌المللی پاسخ‌گو باشد. اینکه آنها می‌گویند از مأمورانمان تشکر می‌کنیم و آنها کم نگذاشته‌اند، از همه چیز دشوارتر است و برای دنیا هم قابل‌قبول نیست که این‌قدر یاوه و خلاف و باطل گفته شود.

دیروز همچنین حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در پی حادثه دلخراش منا پیامی صادر کرد. به گزارش «ایسنا»، در بخشی از این پیام آمده است: «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ضمن اعلام همدردی با کلیه بازماندگان و آسیب‌دیدگان این حادثه تأسف‌بار به‌خصوص هموطنان عزیز و استقبال از اعلام عزای عمومی در ایران، امید دارد با پیگیری مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت سعودی نسبت به بررسی عاجل و تبیین علت وقوع این واقعه دردناک، مجازات مسببان و مقصران اصلی و رفع نگرانی نسبت به تکرار حوادث مشابه اقدام نماید. بدیهی است اقدامات نمایشی که در آن بدون رسیدگی دقیق عده‌ای باگناه و بی‌گناه با هم مجازات شوند و مسببان اصلی مصون بمانند، نمی‌تواند رافع مسئولیت باشد. به طور قطع مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی حقیقی دولت سعودی در قبال امنیت و سلامت حاجیان و بهره‌گیری از توجه لازم و مدیریت مناسب در حج، می‌تواند از وقوع چنین حوادث خسارت‌بار و غیرقابل‌جبرانی جلوگیری کند».

علی مطهری: ممکن است شبهه‌ای درباره اصل مناسک حج ایجاد شود

علی مطهری نماینده مجلس، حادثه منا را تلخ و ناگوار خواند و گفت که شاید این حادثه حکمتی داشته و مقدمه‌ای برای تغییر نظام سیاسی عربستان و سقوط آل سعود باشد تا مسلمانان از دست این خانواده، که به دست استعمار انگلیس در عربستان حاکم شدند، نجات یابند.

به گزارش «ایسنا»؛ علی مطهری بيان کرد: حادثه منا فاجعه‌ای بود که شاید مشابه آن در ایام حج اتفاق نیفتاده است، دولت عربستان باید توضیح کافی درباره چگونگی این حادثه به ملت‌های مسلمان بدهد و مقصران و قاصران حادثه نیز شناسایی، معرفی و مجازات شوند. او با بیان اینکه اداره مراسم حج باید با مشارکت همه کشورهای اسلامی و با اشراف علمای اسلام از فرقه‌های پنج‌گانه شیعه و سنی انجام شود، گفت: سازمان همکاری‌های اسلامی باید مقدمات این کار را فراهم کند. ما باید توجه داشته باشیم که این مشکل مربوط به دنیای اسلام است و باید درون دنیای اسلام و از طریق مجامع اسلامی مثل سازمان همکاری‌های اسلامی حل شود. کمک‌گرفتن از سازمان‌های بین‌المللی و غیرمسلمان‌ها در این زمینه کار مناسبی نیست.

مطهری خاطرنشان کرد: این حادثه و حوادث مشابه آن که در جهان اسلام رخ می‌دهد، ارزش جان مسلمانان را نزد مردم دنیا پایین می‌آورد و وقتی از بیرون به این حوادث نگاه می‌شود، می‌گویند مسلمان‌ها به آسانی کشته می‌شوند؛ یا همدیگر را سر می‌برند یا در انفجارها کشته می‌شوند یا حوادثی مثل حادثه منا رخ می‌دهد؛ پس کشته‌شدن اینها مسئله مهمی نیست، درحالی‌که غربی‌ها برای جان خودشان ارزش زیادی قائل‌ هستند. او اضافه کرد: ما باید به دنیا نشان دهیم که از نظر اسلام، جان یک مسلمان بسیار محترم و باارزش است و این حوادث ناشی از کوتاهی‌ها و اختلافاتی است که بین مسلمانان وجود دارد. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: این حادثه ممکن است حتی شبهه‌ای را درباره اصل مناسک حج ایجاد کند که اگر انجام آن با جمعیت امروز نشدنی است چرا تشریع شده؟ درحالی‌که این اشکال به سوء مدیریت حاکمان عربستان برمی‌گردد و اینکه آنها برای سلامتی و جان مسلمانان ارزش زیادی قائل نیستند، همان‌طور که مردم یمن را به آسانی قتل‌عام می‌کنند.

امنیت مراسم حج به پلیس امنیت بین‌المللی اسلامی داده شود

همچنین سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم که در سفر حج به سر می‌برد گفت: مسئولان عربستانی اجازه حضور امدادگران ایرانی در محل حادثه را ندادند و این امر باعث افزایش آمار کشته‌شدگان شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی طاهری، گفت: کاروان‌های ایرانی اجازه خروج از منا را نداشتند، اما مسئولان بعثه و سازمان حج که اعمالشان را سال‌های گذشته انجام داده بودند، می‌توانستند به محل بروند و کمک کنند اما مسئولان عربستان اجازه حضور امدادگران ایرانی را ندادند و این باعث شد تعداد کشته‌شدگان به‌ویژه ایرانیان افزایش پیدا کند و البته هنوز هم حال برخی از حادثه‌دیدگان مساعد نیست و ممکن است خدای ناکرده تعداد کشته‌شدگان بیشتر هم شود.

طاهری با تأکید بر لزوم عکس‌العمل واحد جهان اسلام در قبال فاجعه منا، تصریح کرد: اجماع بین‌المللی در جهان اسلام مورد نیاز است و لازم است که مسئولان کشورهای اسلامی سکوت نکنند و سرسپرده نباشند، بلکه تدبیر جدی به خرج دهند. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان پیشنهاد کرد: باید امنیت مراسم حج از دست عربستان خارج شود و پلیس امنیت بین‌المللی اسلامی کار تأمین امنیت زائران خانه خدا را بر عهده بگیرد. سیدحسین‌ نقوی‌حسینی، شامگاه پنجشنبه هم در یادواره شهدای روستای معین‌آباد پیشوا افزود: رژیم آل سعود با بی‌کفایتی باعث شد تعداد بی‌شماری از زائران بیت‌الله الحرام جان خود را از دست بدهند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنایات رژیم آل سعود در حمله به مردم مظلوم یمن، گفت: آل سعود که بر سر مردم مظلوم یمن گلوله‌های انفجاری و شیمیایی می‌ریزند در اصل علیه اسلام، قرآن و ملت‌های اسلامی به پاخواسته است.

تسلیت رئیس مجلس خبرگان

رئیس مجلس خبرگان هم با صدور پیامی ضمن تسلیت و محکوم‌کردن مسئولان سعودی در این حادثه تلخ، خواستار موضع‌گیری مناسب از سوی سران کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی در قبال این حادثه شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در این پیام آمده است: «بروز حوادث روزهای گذشته در سرزمین وحی، حکایت از بی‌کفایتی و بی‌تدبیری مسئولان عربستان سعودی در اداره و مدیریت برگزاری حج ابراهیمی دارد.

ضرورت پیگیری جدی موضوع و پذیرش مسئولیت سهل‌انگاری و سوءمدیریت کسانی که خود را خادم‌الحرمین می‌نامند، اما به جای تأمین امنیت مسلمین در موسم حج با دخالت‌های نابجا در امور سایر کشورهای اسلامی به‌ویژه یمن مظلوم و حمایت از گروه‌های تندرو و افراطی، چهره اسلام را مشوه کرده و مسلمانان را در بحرین، عراق و سوریه به خاک و خون کشیده و بذر عداوت، دشمنی و ناامنی را در منطقه می‌کارند، بر کسی پوشیده نیست. اینجانب ضمن عرض تسلیت و همدردی با تمام خانواده‌ها و بازماندگان این فجایع و طلب غفران الهی برای جان‌باختگان و آرزوی شفا و بهبودی برای مجروحان این حادثه دردناک؛ به‌ویژه خانواده‌ها و آسیب‌دیدگان کشورمان، از سران کشورهای اسلامی به‌ویژه سازمان کنفرانس اسلامی می‌خواهم علاوه بر محکومیت رژیم آل‌سعود، با توجه به جایگاه و عظمت حرمین شریفین برای اداره صحیح و کارآمد آن تدبیری شایسته بیندیشند».

http://sharghdaily.ir/News/74268

ش.د9402574

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات