تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۸۶۳۶۵

پروژه جناحي كردن مجلس خبرگان با كانديداتوري زودهنگام اصلاح‌طلبان

پایگاه بصیرت / مهدی پورصفا

(روزنامه جوان - 1394/06/23 - شماره 4626 - صفحه 2)

اين روزها و با نزديك شدن به انتخابات مجلس خبرگان اظهارنظرها درباره حضور كانديداها و افراد مختلف در اين رقابت انتخاباتي رو به روز اوج بيشتري مي‌گيرد و بعضاً افراد مختلف با سخناني به دنبال تعيين يك چهره براي حضور در رأس رقابت‌هاي انتخاباتي مربوط به مجلس خبرگان هستند.

در اين باره شايد سخنان چندي پيش برخي شخصيت‌هاي سياسي اصلاح‌طلب براي حضور سيد حسن خميني موج تازه‌اي از اين رويه به خصوص در ميان تجديدنظرطلبان بود. البته در اين ميان گوي سبقت را هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از همه ربود و اعلام كرد كه براي حضور در مجلس خبرگان از هميشه آماده‌تر است.

مدت‌ها است كه بحث ليست‌هاي انتخاباتي براي مجلس خبرگان به گوش مي‌رسد، اما سؤال اصلي اينجاست كه آيا ورود مسائل اين چنيني به عرصه انتخابات مجلس خبرگان صحيح است و مي‌توان اين انتخابات را يك انتخابات جناحي براي حضور ليست‌هاي گوناگون در نظر گرفت.

سياسي كردن اين انتخابات چه تبعاتي خواهد داشت و چه كساني به دنبال اين هستند كه اينگونه انتخابات مجلس خبرگان را وارد حوزه‌هاي حزبي و جناحي كنند و نتيجه اين مسئله چه خواهد شد.

جايگاه مجلس خبرگان كجاست

مجلس خبرگان رهبري يكي از اركان نظام جمهوري اسلامي است؛ اين گزاره‌اي است كه تقريباً تمام فعالان سياسي داخل نظام در رابطه با آن اتفاق نظر دارند و هر‌گونه خدشه وارد كردن به ساختار و كاركرد مجلس مزبور را در زمره تلاش براي ضربه زدن به كليت نظام تعريف مي‌كنند.

مجلس خبرگان رهبري مجلسي متشكل از فقهاي واجد شرايط است كه به موجب اصل 107 قانون اساسي مسئوليت تعيين و نظارت بر ولي‌فقيه را برعهده دارند؛ طبق اصول مصرح قانون اساسي، رهبري بالاترين مقام نظام جمهوري اسلامي محسوب مي‌شود، كه همين امر گوياي جايگاه ويژه و خطير اعضاي مجلس خبرگان از حيث نظارت بر عالي‌ترين مقام نظام و نهادهاي تابع آن است.

تاكنون چهار دوره از مجلس خبرگان رهبري كه در سال 1361 به فرمان امام خميني(ره) تشكيل شد، مي‌گذرد و مرحوم آيت‌الله مشكيني در سه دوره نخست اين مجلس رياست آن را عهده‌دار بوده و پس از وي آقايان هاشمي رفسنجاني، مرحوم مهدوي‌كني و يزدي به ترتيب بر كرسي رياست خبرگان تكيه زده‌اند و در حال حاضر كه آخرين سال دوره چهارم مجلس خبرگان محسوب مي‌شود، آيت‌الله يزدي با كسب بيشترين آرا در انتخابات هيئت رئيسه اسفندماه سال گذشته، در جايگاه رياست اين مجلس قرار دارد.

جرقه جناحي شدن انتخابات مجلس خبرگان از كجا آغاز شد

جرقه دغدغه‌ها براي جناحي كردن انتخابات مجلس خبرگان به صورت جدي از رقابت بر رياست جديد خبرگان از زمان جدي‌شدن بيماري آيت‌الله مهدوي‌كني شروع ‌و با ارتحال ايشان در مهرماه سال جاري حركت يك جريان سياسي براي تصاحب اين جايگاه مهم بيشتر نمود پيدا كرد.

اصلاح‌طلبان از همان ابتدا مهره اصلي خود را براي انتخابات رياست مجلس خبرگان مشخص كرده بودند؛ هاشمي رفسنجاني گزينه‌اي بود كه اين جريان با تمام توان سعي مي‌كرد شانس وي را براي ورود به جايگاه شخص اول هيئت‌رئيسه بيشتر كند.

رسانه‌هاي اصلاح‌طلب از آبان ماه سال جاري، يعني چهار ماه مانده به اجلاسيه هفدهم خبرگان (كه قرار بود رئيس جديد در آن انتخاب شود) فعاليت‌هاي خود را براي قرار دادن كانديداي مورد نظرشان در كانون توجهات آغاز كردند.

در همين راستا، محسن غرويان، از روحانيون نزديك به هاشمي در مصاحبه‌اي با ايلنا در سوم آبان گفت: «با توجه به شرايط امروز و دوستي پرسابقه آيت‌الله مهدوي كني و آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كه چند سال قبل رياست مجلس خبرگان را به ايشان واگذار كرد، بهترين گزينه جايگزيني رياست مجلس خبرگان، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني است.

با اين حال اين نتيجه رقابت بر سر انتخابات مجلس خبرگان آن چيزي‌ نشد كه اصلاح‌طلبان به دنبالش بودند. پس از انتخابات در دور اول، هاشمي و يزدي به دور بعدي انتخابات رياست خبرگان راه يافتند و در نهايت آيت‌الله يزدي، دبير جامعه مدرسين حوزه علميه قم با 47 رأي به رياست خبرگان برگزيده شده تا همه حاشيه‌هايي كه در روزهاي اخير از سوي اصلاح‌طلبان براي صندلي قرمز رنگ رياست خبرگان ايجاد شده بود، ناگهان فروكش كند اما در اين ميان نكته‌اي ‌ نيز وجود داشت كه در هياهوي رسانه‌اي هفته گذشته ناديده گرفته شد؛ نكته‌اي به نام جناحي‌كردن جايگاه خبرگان، نكته‌اي كه حالا و پس از انتخابات مجلس خبرگان در حال اوج‌گيري است.

هشدار هاشمي رفسنجاني درباره جناحي كردن انتخابات خبرگان چه بود

به نظر مي‌رسد كه همان جريان به دنبال اين است كه از دل جريان خبرگان نوعي انتخابات جناحي را شبيه‌سازي كند كه به طور كلي با نفس‌ آن نامرتبط است.

مثلث‌سازي‌هاي انتخاباتي، ليست بستن‌هاي انتزاعي، اصرار و ابرام براي كانديدا شدن برخي افراد، برجسته كردن اعلام كانديداتوري يك شخص خاص، صحبت از لزوم حضور افراد غير معمم در مجلس خبرگان، همه و همه در زمره اقوال و اعمالي است كه كنشگران سياسي و رسانه‌اي يك جناح خاص براي فضاسازي‌هاي كاذب و تحت الشعاع قراردادن انتخابات مجلس خبرگان به كار مي‌بندند.

اما از سوي ديگر، عقلا و خردورزان عرصه سياسي كشور با استناد به صبغه تخصصي و فقهي مجلس خبرگان و جايگاه رفيع اين مجلس در ساختار نظام جمهوري اسلامي، هرگونه تلاش براي سياسي و جناحي كردن انتخابات مجلس خبرگان را باطل و مذموم مي‌شمارند و نسبت به عواقب فضاسازي‌هاي يك جناح خاص براي القاي تفكرات و ديدگاه‌هاي باندي در انتخابات مجلس خبرگان، هشدار مي‌دهند.

هشدارهايي كه گاه در پس صحنه تمام جو‌سازي‌ها ناپديد مي‌شود و باز هم تنها چيزي كه باقي مي‌ماند همان سخنان قبلي در مورد انتخابات و جناحي شدن آن است. نكته جالب اينجاست كه خود هاشمي رفسنجاني در اين باره هشدار مي‌دهد.

وي در گفت و گوي چندي پيش خود با ايسنا به اين نكته اشاره مي‌كند و مي‌گويد: مجلس خبرگان خيلي حساس است. نبايد سليقه‌هاي باندي و تفكرات جناحي در آن دخالت داشته باشد. انتخابات آن هم مهم است. اگر انتخابات خبرگان باندي و جناحي باشد، خود مجلس در جامعه كم اعتبار مي‌شود كه ضررهايش به پايه‌هاي نظام مي‌رسد. اصلاً مصلحت نيست كه هر كسي با هر هدفي براي اعتبار رهبري نظام كه كار مجلس خبرگان است، در جامعه شبهه درست كند. اگر جايگاه رهبري را در افكار عمومي ضعيف كنيم، پايه انقلاب سست مي‌شود. به نظرم هر كس نگاه باندي به انتخابات خبرگان داشته باشد، به انقلاب خيانت مي‌كند. انقلابي كه اهداف بلندي داشت و هنوز راهي طولاني تا رسيدن به آرمان‌ها دارد.

فرجام كار چه مي‌شود؟

با اين تفاصيل مي‌توان گفت كه شخص هاشمي رفسنجاني به عنوان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام دغدغه جدي در مورد انتخاباتي و جناحي شدن مجلس خبرگان دارد و آن را خطرناك مي‌داند. با اين حال به نظر مي‌رسد بخشي از جناحي كه اتفاقا خود را منتسب به تفكر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌دانند با اين كار مخالفند.

مطرح شدن مطالبي همچون دعوت از سيد حسن خميني براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان نكته‌اي است كه خلاف همين رويه است. شخصيتي كه قرار است قرباني برخي جناح‌سازي عرصه انتخابات شود. آن هم در انتخاباتي كه به هيچ عنوان جايگاه و شان بازي‌هاي سياسي را ندارد.

سؤال اصلي اينجاست كه ادامه يافتن اين بازي به كجا مي‌رسد و جريان كه به دنبال قطب بندي در انتخابات مجلس خبرگان است به هدف خود مي‌رسد. پاسخ اين سؤال تا حد زيادي بستگي به عملكرد و رفتار كساني دارد كه همان جريان به دنبال سوء استفاده از آنهاست.

http://javanonline.ir/fa/news/739808

ش.د9402607

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات