تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۶۳۸۵
بشار اسد در مصاحبه با شبكه فونيكس چين مطرح كرد

تركيه، عربستان و قطر حياط خلوت داعش

(روزنامه همدلي ـ 1394/09/02 ـ شماره 192 ـ صفحه 11)

رييس‌جمهور سوريه تاكيد كرد كه هر گونه حمايتي به داعش از طريق تركيه با همكاري با عربستاني‌ها و قطري‌هايي صورت مي‌گيرد كه حياط خلوتي را براي داعش ايجاد كرده‌اند و اين گروه تندرو از تركيه و با حمايت شخصي اردوغان و داوود اوغلو وارد سوريه مي‌شود. اسد در مصاحبه با شبكه فونيكس چين عنوان كرد جدول زماني براي از بين بردن تروريسم وجود ندارد چرا كه اين مساله فقط مربوط به پيشروي‌هاي ميداني نمي‌شود بلكه در گرو حمايتي است كه تروريست‌ها از كشورهاي ديگر به دست مي‌آورند چرا كه تعدادي از كشورها در غرب و منطقه منفعت‌شان نيست كه به راه‌حل سياسي دست يافته شود و آنها فقط به حمايت از تروريست‌ها براي سرنگوني دولت سوريه اعتقاد دارند. آنها خواهان طولاني شدن زمان بحران هستند و اراده مبارزه با تروريسم را ندارند. رييس‌جمهور سوريه خاطرنشان كرد: كشور و دولت سوريه هدف اصلي‌شان تلاش به نفع مردم است و سوريه به هر پيشنهاد خوبي پاسخ مثبت خواهد داد. مساله مهمتر براي سوري‌ها اين است كه قانون اساسي و نظام و كشور به صورت كلي سكولار باشد كه ضامن آزادي اديان بوده و همگان را زير چتر سوريه جاي دهد. اسد تاكيد كرد كه نمي‌توان گام‌هاي سياسي ملموسي را پيش از از بين بردن تروريسمي كه منبع نگراني بزرگتر براي تمامي سوري‌ها است، اتخاذ كرد. وي تاكيد كرد كه روابط سوريه و چين از دهه‌هاي قبل كاملا داراي ثبات است و اين روابط از بحران سوريه تاثير نپذيرفته است و كمتر نشده و تماس‌ها ميان اين دو كشور متوقف نشده است.

رييس‌جمهور سوريه با بيان اينكه ارزش‌هاي بزرگ مردم و دولت چين آنها را متمايز كرده و در نقش گسترده آنها در عرصه بين‌الملل منعكس شده است، گفت: بايد توازن را مجددا در جهان برقرار كرد و از ارزش‌ها و منشور سازمان ملل حمايت كرد و بايد آن انحطاط اخلاقي كه سياست‌هاي غرب به آن دچار شده‌اند اصلاح شوند چرا كه ما بهاي اين سياست‌ها را مي‌پردازيم و اينگونه است كه ما به آنچه كه مردم و دولت چين براي جهان ما در آينده نزديك و يا دور انجام خواهند داد چشم دوخته‌ايم. اسد در پاسخ به سوالي در مورد اينكه برخي از واژه «جنگ داخلي» براي توصيف جنگ در سوريه استفاده مي‌كنند، گفت: درگيري‌ها در سوريه يك جنگ داخلي نيست در صورتي كه مي‌توان جنگي را يك جنگ داخلي توصيف كرد كه ميان اقشار مختلف جامعه خط‌كشي شده باشد حال چنين خط‌كشي طايفه‌اي، نژادي و چه‌بسا سياسي باشد اما وضعيت در سوريه اينگونه نيست. جنگ داخلي عوامل مختلفي دارد و در جنگ داخلي مساله كشورهايي مطرح است كه از تروريست‌هايي حمايت مي‌كنند و اين تروريست‌ها را به كشور مي‌فرستند.

در همين حال آن كشورها علنا اعلام مي‌كنند كه هدف‌شان تغيير دولت يا نظام است و اينگونه است كه آنچه در سوريه رخ مي‌دهد يك جنگ داخلي نيست بلكه يك جنگ است. وي در خصوص وضعيت كنوني سوريه چه در زمينه ميداني و يا سياسي، گفت: حدود پنج سال از شكل‌گيري وباي تروريسم در سوريه گذشته است. اين مساله طبيعتا با حمايت برخي از كشورهاي منطقه و جهان رخ داد و تروريست‌ها توانستند تعدادي از مناطق در سوريه را تحت تصرف خود درآورند. طبيعتا ارتش سوريه با آنها مي‌جنگد و در چندين نبرد پيروز شده است اما ارتش سوريه نمي‌تواند در هر مكاني در خاك سوريه حضور يابد. اخيرا و پس از مشاركت نيروي هوايي روسيه در مبارزه با تروريست‌ها وضعيت بسيار خوب شد و من مي‌توانم بگويم كه ارتش تقريبا در هر جبهه‌اي پيشروي را رقم مي‌زند. بشار اسد در خصوص فعاليت‌هاي نظامي روسيه و پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در خاك سوريه و در حريم هوايي آن و تفاوت ميان آنها، گفت: پيش از آنكه مشاركت روسيه از حدود دو ماه قبل آغاز شود بيش از يك سال از آغاز عمليات آمريكا يا آنچه كه آن را ائتلاف تحت امر آمريكا عليه تروريست‌ها مي‌نامند، گذشته بود و نتيجه ائتلاف آنها اين بود كه تروريست‌ها پيشروي‌ها و دستاوردهاي بسياري را در ساير نقاط جهان نيز حاصل كردند اما ظرف نخستين ماه از مشاركت روسيه همان گروه‌ها عقبگرد و هزاران تن از آنها كم كم از سوريه به سمت تركيه و از آنجا به كشورهاي ديگر فرار كردند. برخي از آنها به اروپا رفته، برخي به يمن و برخي به ديگر مناطق رفتند.

مساله دوم خرافاتي است كه در مورد مبارزه با تروريسم از طريق هوايي گفته مي‌شود نمي‌توان با تروريسم فقط از طريق حملات هوايي مبارزه كرد بايد سربازاني در ميدان نبرد حضور داشته باشند اما آمريكايي‌ها با استفاده از جنگنده‌هايشان مي‌جنگند. بشار اسد در پاسخ به اين سوال كه آيا هيچ هماهنگي ميان نيروهاي آمريكايي و دولت سوريه وجود ندارد؟ گفت: هيچ هماهنگي به‌هيچ‌وجه وجود ندارد حتي يك تماس هم برقرار نشده است. اسد در پاسخ به سوالي پيرامون مانورهاي هوايي جنگنده‌هاي روسي و آمريكايي در هفته قبل، گفت: هدف اينگونه اعلام شد كه از هر گونه برخورد ميان جنگنده‌هاي روسي و آمريكايي اجتناب شود چرا كه دو طرف گاهي در يك ممنطقه فعاليت مي‌كنند. وي افزود: آمريكايي‌ها آماده نبرد در كنار ما عليه تروريسم نيستند. آنها برخي عمليات‌ها را عليه تروريست‌ها در برخي از مناطق انجام دادند تا مانع آن شوند كه تروريست‌ها مناطق معيني را مورد حمله قرار دهند چون آمريكايي‌ها نمي‌خواهند تروريست‌ها در اين مناطق حضور داشته باشند اما زماني كه به عنوان مثال تروريست‌ها به پالميرا حمله كردند آنها هيچ حمله‌اي عليه آنها انجام ندادند. اسد در پاسخ به سوالي پيرامون اينكه به گفته وي، مخالف ميانه‌رو در سوريه وجود ندارد، گفت: در واقع گروه‌هاي مخالف واقعي وجود ندارند اول از حيث تعريف گروه مخالف بايد گفت كه اين گروه مخالف به معني نيروهاي مسلح نيست.

زماني كه از مخالف صحبت مي‌كنيم اين يك اصطلاح سياسي و نه يك اصطلاحي نظامي است. زماني كه كسي مسلسلي را در دست مي‌گيرد يك نيروي مسلح يا يك تروريست است اما نمي‌توانيد نام مخالف را بر كساني بگذاريد كه مسلسل يا هر سلاح ديگري در دست مي‌گيرند، بگذاريد بگويم اما اگر بخواهيم در مورد طرف‌هاي وابسته به تندروها صحبت كنيم كه اين جنجالي است كه در حال حاضر مطرح است بايد گفت كه اكثر اين گروه‌ها چه از طريق داعش يا از طريق ‌النصره وابسته به القاعده هستند. اين تعريفي نيست كه ما از آنها ارائه مي‌دهيم بلكه تعريفي است كه آنها از خودشان در فايل‌هاي ويدئويي ارائه مي‌دهند. آنها از روز اولي كه سر بريدن‌ها و به دندان كشيدن قلب انسان و بريدن سر و اعضاي بدن و... را آغاز كردند خود را به عنوان گروه‌هاي تندرو معرفي كردند اما اگر مي‌خواهيد در مورد مخالفان ميانه‌رو صحبت كنيد در مورد مخالفان سياسي صحبت كنيد كه برخي از آنها در داخل سوريه و برخي ديگر در خارج سوريه هستند.

بخشي از اين مخالفان نيز حمايت سياسي به تروريست‌ها ارائه دادند و بخشي از آنها نه تنها اين كار را نكردند بلكه عليه تروريست‌ها ايستادند و از دولت حمايت كردند هرچند كه آنها مخالف هستند. بشار اسد همچنين درباره كانديداتوري‌اش در انتخابات آينده گفت: اين حق من است اما بسيار زود است كه بگويم كانديدا خواهم شد و يا خير. وي افزود: اين مساله در گرو آن چيزي است كه من در قبال مردم سوريه احساس مي‌كنم. منظورم اين است كه آيا آنها من را مي‌خواهند و يا نه؟ در اين صورت من مي‌پذيرم كه كانديدا شوم و يا نه. اين گونه است كه نمي‌توانيم در مورد مساله‌اي صحبت كنيم كه چه‌بسا در چند سال آتي رخ مي‌دهد؛ اگر احساس كنم بايد كانديدا شوم نخواهم گفت كه كانديدا نخواهم شد.

منبع: ايسنا

ش.د9404469

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات