صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۳۹۶
گیتس:

انتظار تغییر رفتار ایران به خاطر برجام

وزیر دفاع دولت‌های اوباما و بوش تصریح کرد: انتظار تغییر رفتار ایران به خاطر توافق هسته‌ای خوش خیالی است.

رابرت گیتس که دارای سابقه ریاست سازمان سیا هم هست می‌گوید، امیدی به معتدل ]منفعل[ شدن رفتار ایران بعد از توافق هسته‌ای ندارم. وی در مصاحبه با بیزنس اینسایدر گفت: این طرز تفکر که جمهوری اسلامی به خاطر پذیرش توافق هسته‌ای، رفتاری ملایم‌تر در منطقه از خودش بروز خواهد داد، و زیربنای انقلابی‌اش را رها خواهد کرد، اشتباه است و فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد.

رابرت گیتس می‌گوید؛ بیش از سه دهه است به دنبال دیدن «معتدل»ها در جمهوری اسلامی هستم و از زمان ملاقات مقام‌های ایرانی چند روز پیش از اشغال سفارت آمریکا در 1358 تاکنون، در این آرزو مانده‌ام.

به اعتقاد این رئیس پیشین سازمان سیا «بعد 36 سال برانگیختگی ایدئولوژیکی و خلق و خوی بلندپروازانه منطقه‌ای ایران، نمی‌توان انتظار تغییر رفتار از جمهوری اسلامی را داشت».

او گفت: «من انتظار ندارم اهداف ژئوپولیتیکی جمهوری اسلامی در اثر رسیدن به توافق هسته‌ای تغییر کند. نگاه من این است که اعتقاد به اینکه جمهوری اسلامی تغییر رفتار خواهد داد و تدریجاً متحول خواهد شد و شالوده دینی ایدئولوژیک و جاه طلبی‌ها و آرزوهای منطقه‌ای و آرمان‌های هسته‌ای خود را به کنار خواهد گذاشت، کاملاً غیر واقع‌بینانه است.»

رابرت گیتس، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و وزیر دفاع سابق این کشور اعلام کرد، ایالات متحده در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای موضع خوبی نداشته است.

گیتس افزود: اگر رئیس جمهوری آمریکا می‌توانست بر این موضع رهبر ایران که قرار نیست سیاست ایران در خصوص آمریکا تغییر کند، تأثیری بگذارد، آن گاه انتقادات از توافق هسته‌ای کمتر می‌شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات