حماسه و جهاد >>  دفاع مقدس >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۸۶۴۴۱
دبیر کنگره 2000 شهید هنرمند در گفت‌وگو با پایگاه بصیرت

خزاعی: هنرمندان شهید دینشان را ادا کردند

این کنگره شاید کمک کند تا یکبار دیگر هنر انقلاب احیاء شود و در مناسبات فرهنگی امروز اشاعه پیدا کند. خوشبختانه، کنگره شهدای هنرمند را می‌توان متعلق به تمام اقشار مردم با هر نوع گرایش سیاسی دانست زیرا شهدا را نمی‌توان به نفع یک گروه یا جریان خاص مصادره کرد.
پایگاه بصیرت / کامران کاشانی

محمد خزاعی به عنوان دبیر دبیر کنگره 2000 شهید هنرمند در گفت‌وگو با پایگاه بصیرت به ایده‌ها و برنامه‌های این کنگره در معرفی والگودهی به نسل نوجوان و جوان اشاره کرد.

به عنوان نخستین سئوال بفرمایید ایده برگزاری این کنگره و شناسایی و دسته بندی شهیدان هنرمند چگونه شکل گرفت؟

به نام خدا. در ابتدا باید عرض کنم که نباید به جایی برسیم که راحت از کنار و پیام شهدا بگذریم. ما مدیون شهدای هنرمند و شهیدان این مرز و بوم هستیم و نباید مشغله های دنیای و پست و مقام‌ها ما را از یاد آنها غافل کند. اما در رابطه با سئوال شما باید عرض کنم از آنجایی که در تاریخ پرافتخار دفاع مقدس بیش از 2000 شهید هنرمند حضور داشته‌اند؛ بر آن شدیم تا کنگره‌ای را برای بزرگداشت مقام رفیع این حماسه‌سازان ترتیب دهیم.

شناسایی شهدا از سال 87 شکل گرفت و کنگره شهدای هنرمند رسماً از سال 91 آغاز به کار کرده است. کنگره ملی 2000 شهید هنرمند بیشتر با تجدید میثاق و بیعت با آرمان شهدا، در فضایی معطر به رایحه یاد شهیدان به ویژه شهیدانی که در حوزه‌های مختلف هنر نقش‌آفرینی داشته‌اند؛ طراحی شده و با مشارکت خانواده هنرمندان شهید و گروه‌های تخصصی در ارائه الگوهای ملموس و کارآمد برای جامعه امروز به اجرا در آمد.

آیا می توان هدف از برگزاری این کنگره را به نوعی ایجاد گفتمان انقلاب اسلامی در هنر و تقویت جامعه هنری با رویکردهای عاطفی بین نسل نوجوان و جوان دانست؟

می‌توان این ادعا را داشت. زیرا برگزاری كنگره‌ها و یادواره‌های شهدا، بهانه‌ای می‌شود برای معرفی آرمان‌های شهدا و بیان دغدغه‌هایشان به مردم و به ویژه نسل جوان. به نوعی با برگزاری این كنگره‌ها می‌توان شهدا را بیشتر شناخت. رسالت امروز هنرمندان جوان و متعهد انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های آینده این نظام است و این روحیه و فرهنگ پایداری باید با ابزار هنر به نسل جدید منتقل شود.

نباید به آرمان شهدای هنرمند و هنر انقلاب خیانت شود. این کنگره شاید کمک کند تا یکبار دیگر هنر انقلاب احیاء شود و در مناسبات فرهنگی امروز اشاعه پیدا کند. خوشبختانه، کنگره شهدای هنرمند را می‌توان متعلق به تمام اقشار مردم با هر نوع گرایش سیاسی دانست. هر کسی می‌تواند از سرچشمه معنویت و خلوص، تقوا و پیام شهدا بهره‌مند شود.

همکاری نهادها و متولیان امر در پیشبرد اهداف این کنگره چه کمکی به برنامه‌های این کنگره کرد؟

برای اولین بار به برکت خون شهدا چندین سازمان همزمان با این حرکت همراه شدند و تمام قد حضور پیدا کردند. سازمان‌ها و مراکزی مثل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سازمان بسیج هنرمندان، خانه هنرمندان ایران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و با همکاری بنیاد فرهنگی روایت با کنگره همراه هستند.

در این میان دکتر صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رئیس شورای سیاستگذاری کنگره تخصصی تئاتر، دکتر قنادیان رئیس شورای سیاستگذاری کنگره تخصصی موسیقی، رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، رئیس شورای سیاستگذاری کنگره تخصصی تجسمی، دکتر مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس شورای سیاستگذاری کنگره تخصصی شعر و ادبیات و دکترعاطفی رئیس مرکز بسیج سازمان صدا و سیما رئیس شورای سیاستگذاری کنگره تخصصی فیلم سینما هستند.

در مورد برگزاری نمایشگاه آثار تجسمی شهدای هنرمند که همزمان با کنگره تخصصی و اجلاسیه اصلی برگزار شد توضیح بفرمائید؟

کارگروه های تخصصی کنگره ملی 2000 شهید هنرمند، تاکنون موفق شدند در رشته های مختلف تخصصی 2063 شهید هنرمند را به ترتیب تفکیکی زیر شناسایی و ثبت کنند.

334 شاعر و 257 نویسنده و فعال ادبی ، 488 شهید عرصه تئاتر، 307 شهید عرصه خوشنویسی، 490 شهید عرصه تجسمی، 113 شهید عرصه عکس، 131 شهید عرصه فیلم و سینما، 80 شهید عرصه موسیقی و نیز شهدای هنرمندی در استان‌های اصفهان با 291 شهید هنرمند، خراسان رضوی با 281 شهید هنرمند، خوزستان با 224 شهید هنرمند و استان فارس با 156 شهید هنرمند و کرمان با 109 شهید هنرمند بیشترین شهدا را را دارا هستند.

در خلال برگزاری این کنگره آیا برنامه خاصی برای خانواده شهدا صورت گرفت؟

در مجموع در کنگره‌های تخصصی و اجلاسیه اصلی از بیش 100 هنرمند شهید و هنرمندان و نویسندگانی معاصر و در قید حیاتی که پیرامون شهدا اثر خلق کردند؛ قدردانی به عمل آمد.

در اجلاسیه اصلی از 22 شهید هنرمند و خانواده‌هایشان تجلیل شد. همچنین تولید سرود ویژه کنگره توسط هنرمند جوان و متعهد کشورمان آقای حامد زمانی، تولید 12 مستند در 380 دقیقه، تولید سه آلبوم موسیقی، تولید 14 مستند توسط سازمان هنری رسانه ای اوج، تولید 2 عنوان نماهنگ، تولید و اجرای 6 عنوان تئاتر و تولید بیش از 30 عنوان کتاب که گردآوری، تدوین و تالیف شده و بخشی از آن ها از آثار شهدا، وصیت نامه ها و روایت خاطرات و زندگی این عزیزان است؛ به مرحله اجرا درآمد.

آیا در آینده باز هم شاهد اینگونه کنگره‌ها در بزرگداشت شهدای عرصه هنر خواهیم بود؟

کنگره شهدای هنرمند به منظور تبیین و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی هنرمندان الگو به جامعه طراحی شده است. وجود بیش از 2 هزار شهید هنرمند در رشته­های مختلف هنری در سطح کشور فرصتی است تا از طریق برگزاری آیین­های مختلف بتوان فرهنگ ایثار و شهادت را تبیین و این شهدای گرانقدر را به عنوان الگو به جامعه امروزی معرفی کرد.

زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا از با فضیلت­ترین کارها است که در حوزه فرهنگ و هنر می­بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ برگزاری یادواره شهدا یکی از مهمترین ابزارها و راه­های شناسایی و معرفی نقش و جایگاه شهیدان والامقام در حفظ استقلال و پیشرفت نظام اسلامی می­باشد و امیدوارم که در این راه بتوانیم به قدر وسعمان در بزرگداشت مقام شامخ شهدا بکوشیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات