صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۴۷۶

آمریکا برای حمله به لیبی‌آماده می‌شود

داعش در حال نقل مکان به لیبی است. با گسترده شدن حملات نیروهای ائتلاف و ناامن شدن عراق و سوریه برای گروه داعش، برخی رهبران ارشد این گروه در حال برنامه‌ریزی برای ورود به لیبی هستند. تصور غالب این است که لیبی پایتخت دوم خلافت خودخوانده اسلامی خواهد شد. بر همین اساس، ایالات‌متحده و متحدانش با نگرانی روزافزون تحرکات این گروه را رصد می‌کنند.
آمریکا در حال انجام پروازهای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات از لیبی بوده و درصدد انجام حملات هوایی و کماندویی گسترده علیه مواضع داعش در لیبی است. اگرچه مقام‌های اطلاعاتی – امنیتی زمان دقیقی برای این حملات مشخص نکردند اما برخی مقام‌های دولتی در واشنگتن می‌گویند: «زمان این حمله ممکن است خیلی زود باشد.» ژنرال جوزف. اف. دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد: «این حمله ظرف چند هفته و نه چند ساعت انجام خواهد شد.»

این مقام آمریکایی افزود: «ما به دنبال اقدام نظامی قاطع علیه داعش در کنار فرآیند سیاسی هستیم. رئیس‌جمهور روشن ساخته که ما از قدرت بکارگیری نیروی نظامی برخورداریم.» این گزارش می‌افزاید: تیم‌های کماندویی و عملیات ویژه آمریکا و بریتانیا ماه‌ها است در حال عملیات شناسایی در لیبی هستند. این تیم‌ها تلاش دارند تا رهبران داعش، مسیر عبور و مرور و شبکه‌های آنها را شناسایی کرده تا در مواقع لزوم بتوان آنها را هدف قرار داد. این تیم‌ها طی چند سال گذشته در حال جمع کردن متحدانی در میان شبه‌نظامیان لیبیایی بودند که سازمان‌یافتگی چندانی نداشته و به لحاظ مالی در تنگنا بودند. این تیم‌ها همچنین در میان مناطق و قبایل هم حضوریافته و در حال تدارک نیرو هستند.

در هفته‌های اخیر، فرماندهان نظامی نسبت به فعال شدن دولت خودخوانده اسلامی در لیبی هشدار داده‌اند. مقام‌های سیاسی و فرماندهان اطلاعاتی کشورهای غربی معتقدند داعش هم اکنون ۳ هزار نیرو در لیبی مستقر کرده است. جبهه بعدی مبارزه با داعش در حال انتقال از عراق و سوریه به لیبی است. مقام‌های اطلاعاتی می‌گویند از زمانی که ترکیه مرز خود با عراق و سوریه را تحت نظارت بیشتر قرار داد، نیروهای داعش ورود به عراق و سوریه را دشوار یافته‌اند و هر هفته به‌صورت گروهی عازم لیبی می‌شوند. به گزارش نیویورک‌تایمز، به نظر می‌رسد مقر اصلی استقرار داعشی‌ها شهر نفت خیز «سرت» باشد. ژنرال دانفورد در دیدار هفته گذشته خود با همتایان بریتانیایی، ایتالیایی و فرانسوی اعلام کرد ایالات‌متحده در کنار عملیات نظامی تلاش دارد تا مانع فروپاشی دولت وحدت ملی در لیبی شود. ژنرال دانفورد در دیدار با همتای فرانسوی خود در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «اگرچه من خواهان تسریع عملیات هستم اما باید همه چیز را کنترل کنیم. من نگران گسترش داعش در لیبی هستم.» چنین به نظر می‌رسد که عراق و سوریه در نگاه کلان آمریکا تهدید به حساب نمی‌آیند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، اشتون.بی.کارتر، وزیر دفاع آمریکا، هم سخنان مشابهی را اعلام کرد. او در یک سخنرانی در پاریس اعلام کرد: «لیبی در سال‌های آینده چالشی برای آمریکا خواهد بود زیرا در این کشور گروه‌ها و سازمان‌های کوچک به دنبال قدرتی مهار نشده هستند.» ژنرال جوزف.ال. وُتل، فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش، هم در سخنانی در واشنگتن اعلام کرد: «در مورد لیبی نگرانی وجود دارد. دیگر نمی‌توان فقط به عراق و سوریه فکر کرد.» با این حال، نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود می‌افزاید: «لیبی همچون عراق و سوریه تهدید و چالشی بزرگ برای آمریکا و غرب خواهد بود.»

چهار سال پیش که ناتو به سرزمین قذافی حمله کرد، هیچ تصوری از شکل‌گیری گروه‌های شبه‌نظامی وجود نداشت. نه ناتو و نه قذافی تصور نمی‌کردند روزی برسد که لیبی چند پاره شده و میان گروه‌های مختلف تقسیم شود و از دل زد‌وخوردهای داخلی داعش زاده شود. نگرانی این است که با توجه به اینکه کشورهای همسایه لیبی همگی در زمره کشورهای فقیر و ضعیف هستند، داعش به قدرتی چشمگیرتر دست یابد و از لیبی به‌عنوان سکویی برای ورود به همسایگان لیبی استفاده کند.

نکته این است که داعش ۱۵۰ مایل از شهر «سرت» را تصرف کرده است؛ سرت زادگاه معمر قذافی است. سال گذشته ابوعلی الانباری، افسر سابق ارتش بعث صدام به لیبی رسید. رهبر دیگری به نام «ابوعمر» هم به تازگی به لیبی رسیده و قرار است آنها بر روند فعالیت‌های داعش در لیبی نظارت کنند. یک رهبر عراقی دیگرِ داعش به نام «وسام نجم ابو زاید الزبیدی» که به «ابو نبیل» معروف بود نوامبر گذشته در حملات جنگنده‌های آمریکایی در شهر «درناش» کشته شد.
منبع: الف
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات