صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۷۸۱

چرا داعش در "زینبیه" بمب منفجر کرد؟

اخیرا داعش یک بمب در زینبیه ریف دمشق منفجر کرد.
تروریست های تکفیری داعش از  همه فرصت ها برای ضربه زدن به مقاومت استفاده می‌کنند و البته در این پروسه همچون سلفشان "بنی امیه" عمل کرده و اقدامات گسترده تروریستی را تدارک می‌بینند. 

تروریست های داعش هرگاه در تحولات میدانی دچار شکست می‌شوند و از مواضع خود عقب نشینی می‌کنند ، دست به عملیات انتحاری –تروریستی می‌زنند که انفجار اخیر در  "زینبیه" نیز نمونه ای  از آن است. 

اخیرا انفجار یک خودروی بمب گذاری شده و دو عامل انتحاری در منطقه "کوع سودان" در نزدیکی محله  "سیده زینب" در حومه "دمشق" ده ها شهید و زخمی  برجای گذاشت.  دیده بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، گفته که اولین انفجار را یک عامل انتحاری رقم زده و عامل انتحاری دوم هم زمانی خود را منفجر کرده که مردم برای کمک به قربانیان تجمع کرده بودند.


ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه با تمام توان در برابر تروریست ها صف آرایی کرده اند و پیروزی های مهمی را نیز بدست  آوردند و این موضوع رهبران و فرماندهان گروه تروریستی داعش را خشمگین کرده است. 



***چرا داعش در زینبیه بمب منفجر کرده است؟ 

عملیات آزادسازی "حلب" در حالی است مدتی آغاز شده و صدها کیلومتر مربع از این استان آزاد شده و به نظر می‌رسد آزادسازی استان راهبردی "حلب" کمک می‌کند تا تروریست‌های داعش نگران یک نبرد سخت و سرنوشت‌ساز ارتش سوریه برای پاک‌سازی استان و شهر "رقه" باشند. 


همان طور که آزادسازی استان الانبار و خصوصا "فلوجه" و "رمادی" کلید آزادسازی "موصل" مرکز استان "نینوا" خواهد بود، پاکسازی "حلب" هم کلید آزادسازی شهر و استان "رقه" از چنگال تروریست‌های تکفیری است که البته آزادسازی این شهر و استان شاه کلید "فروپاشی داعش" در سوریه خواهد بود و پاکسازی این استان منجر به پیشروی گسترده در سایر استان‌ها نیز می‌گردد و به همین دلیل است که داعش نگرانی خود را با انفجار تخلیه می‌کند. 


**محاصره داعش در حومه حلب 

استان " حلب " در شمال سوریه و در فاصله بیش از 300 کیلومتری از پایتخت شهر " دمشق " واقع شده و مرز مشترک بین سوریه و ترکیه است. این استان مساحتی بیش از 18 هزار کیلومترمربع دارد و ارتفاع آن از سطح دریا بین 1120 تا 1480 می‌باشد و جمعیتی بیش از 4 میلیون و 500 هزار نفر را در خود جای داده و مردم این استان به زبان‌های "عربی"، "سریانی"، "ارمنی" و "کردی" صحبت می‌کنند. این استان از شهرهای " عین‌العرب "؛ " جرابلس "؛ " منبج "؛ " الباب "؛ " دیرحافر "؛ " سفیره "؛ " حلب " که مرکز این استان است؛ " اعزاز "؛ " عفرین "؛ " اتارب " و " جبل سمعان " تشکیل شده است.


نیروهای ارتش سوریه تروریست‌های داعش را در حومه حلب محاصره کرده اند. نیروهای نظامی  سوریه در ادامه پیشروی در حومه "حلب"، ده ها کیلومتر از این مناطق را تحت کنترل درآوردند، وارد شهرهایی در حومه شرقی این استان شده و عناصر داعش را در برخی مناطق محاصره کردند. این عملیات گسترده با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش سوریه و روسیه در جریان است.


در همین حال نیروهای سوری در روزهای اخیر توانستند منطقه راهبردی "ودیعه" در حومه شرقی "حلب" را که نزدیک "عین حمش" و "جماجمه"  قرار دارد آزاد سازند. همچنین ارتش سوریه روستاهای  "طنوزه" و "عفش"  را که نزدیک منطقه مهم "تله مکسور" قرار دارند آزاد سازند. بدین ترتیب نیروهای سوری اکنون نیروگاه حرارتی را تحت محاصره قرار داده اند.


به عبارت بهتر داعش شدیدا در شمال سوریه در تنگنا قرار داشته و همچنین در منطقه "قلمون" هم تا حدودی در نبرد با جبهه النصره دست پایین را دارد  و لذا تلاش می‌کند با انفجارهای انتحاری شکست های خود را پوشش دهد. 

با توجه به اتفاق مذکور داعش تلاش می‌کند تا با انجام عملیات تروریستی در  "ریف دمشق" فرماندهان مقاومت را نگران کند که مبادا با حمله به مواضع داعش در استان "حلب"  و "نینوا"، به پایتخت سوریه آسیبی برسد. 

دلیل دیگر حمله تروریستی داعش  به "زینبیه" این است که با توجه به برگزاری مذاکرات ژنو و تلاش برای دستیابی به یک راه حل مشترک برای حل موضوع سوریه داعش نگران است که این مذاکرات به نتیجه رسیده و یک اجماع ضد داعش ایجاد شود و لذا دست به اقدامات تروریستی زده است. 



**انفجارهای تروریستی در راستای اختلال در روند صلح 

" فدریکا موگرینی،" مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در بیانیه ای اعلام کرد که بدیهی است هدف از این حمله مختل ساختن تلاشها برای شروع یک فرآیند سیاسی بود. وی حضور اعضای دولت سوریه و مخالفان را در ژنو برای انجام مذاکرات دلگرم کننده خواند.   

مذاکرات صلح سوریه وارد مرحله جدیدی شده و اگر گروه های معارض و دولت به یک راه حل جدی برسند و برخی کشورهای منطقه همچون عربستان و ترکیه اقدامات مخرب انجام ندهند، راه حل مبارزه با داعش بسیار قابل دسترس خواهد  بود. 


البته نیروهای نظامی سوریه تمام تلاش خود را انجام دادند تا با داعش در شمال و جنوب سوریه مبارزه کنند و به توفیقات مهمی دست یافتند و انفجارهای بمب گذاری شده از سوی همه گروه های حامی رسیدن به یک راه حل پایدار در سوریه محکوم خواهد بود. 
منبع: جوان
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات