تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۷۸۸

تفاوت عملیات روسیه در سوریه با جنگ جعلی آمریکا علیه داعش

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1394/07/15 - شماره 10424 - صفحه 16)

در یکی از مقرهای ریاست ستاد ارتش سوریه، افسران چشم آبی روس و همتایان سوری آنها سرگرم گفت وگو و بررسی پرونده‌ها و نقشه‌های نظامی برای نابودی تروریست‌ها بعد از عملیات زمینی هستند.

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: در پشت سر افسران ارشد سوری نقشه هوایی بزرگ از شهر تل آویو و تصاویری از دشت‌ها و بلندی‌های جولان آزاد شده و اشغالی نصب شده است، روحیه آنها با وجود همتایان روس بالاست. الاخبار به نقل از یک افسر سوری نوشت: حضور روسیه در سوریه از تبدیل دریای مدیترانه به باغ ناتو (سازمان آتلانتیک شمالی) جلوگیری می‌کند و ناتو حاکم مطلق در این دریا نخواهد بود. وی با بیان اینکه « نتایج نبرد در شرق به زودی سیاست جدید جهانی را ترسیم خواهد کرد»، افزود: هرگز ممکن نیست که روسیه و چین از معادلات امنیتی جدید در منطقه و جهان غایب باشند.

این افسر سوری بین « جنگ مشکوک و جعلی» آمریکا به نام ائتلاف بین‌المللی علیه داعش با جنگی که روسیه وارد آن شده، تفاوت زیادی قائل است. او گفت که روسیه با جدیت وارد جنگ علیه تروریست‌ها شده تا از کشور و نظام سوریه حمایت و حفاظت کند.

روسیه به خوبی می‌داند که جلوگیری از عوامل نفوذ در ساحل دریای مدیترانه آسان نخواهد بود زیرا ناتو در سواحل لبنان به بهانه قعطنامه‌های بین‌المللی یگان‌هایی را از نیروهای دریایی آلمان، فرانسه و ایتالیا مستقر کرده و همواره با دعوت‌هایی برای گشودن فرودگاه القلیعات مواجه است.

این افسر سوری تاکید کرد: روسیه اصرار دارد که تحرکاتش در سوریه در چارچوب یک مشروعیت بین‌المللی و عنوان این جنگ، جنگ علیه تروریسم باشد.

افسر سوری خاطرنشان کرد: بمباران‌های روسی با وجود تحقق نتایجی مهم همچنان در چارچوب برنامه شناسایی و سنجش واکنش‌های عناصر مسلح است. وی تصریح کرد: بیشتر بمباران‌ها با مشارکت نیروی هوایی سوریه انجام می‌شود و هماهنگی در سطحی بالا قرار دارد و اهداف جنگنده‌های روس همان اهداف ارتش سوریه هستند یعنی همه کسانی که علیه ارتش عربی و نظام سوریه سلاح حمل می‌کنند.

این افسر سوری گفت: البته تروریست‌های قفقازی که به یک خطر برای امنیت روسیه و اروپا تبدیل شده اند، در اولویت روس‌ها قرار دارند.

افسر سوری اظهارداشت: هنوز زود است که از زمان عملیات روس‌ها صحبت کنیم زیرا جنگ در ابتدای راه خود است اما هدف مشخص است و آن ریشه کنی تروریست‌ها از همه خاک سوریه است. وی با بیان این که « مدت عملیات روس‌ها در سوریه به عملیات زمینی بستگی دارد»، افزود: توسعه دامنه عملیات روس‌ها به سوی عراق در چارچوب تصمیم و فعالیت اتاق عملیات جدید در بغداد بستگی دارد.

افسر سوری در پاسخ به این پرسش که چرا نتایج عملیات جنگنده‌های روسی از جنگنده‌های سوری بهتر است؟گفت: جنگنده‌های سوری حدود چهارو نیم سال است که می‌جنگند و با مشکلات فنی مواجه شده‌اند اما با این وجود خلبانان روس از عملکرد عالی خلبانان سوری که روزانه هشت سورتی پرواز انجام می‌دهند، ابراز شگفتی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای روس دارای توانایی رصد و شناسایی بسیار عالی هستند و جنگنده‌های آنها قدرت عملیات بالایی در ارتفاع کم، متوسط و بالا در شب و روز دارند اما جنگنده‌های سوری گاهی مجبور هستند در ارتفاع پایین و درست بالای هدف پرواز کنند.

افسر سوری تصریح کرد: جنگنده‌های جدید روسیه می‌توانند در هر شرایط آب و هوایی پرواز کنند و فرودگاه ابوالظهور را به دلیل شرایط بد آب و هوا که مانع عملیات جنگنده‌های سوری شد، از دست دادیم. وی تاکید کرد: عملیات روسیه به طور نهایی به رویای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان سوریه یا ایجاد منطقه امن و بی‌طرف نزدیک مرزهای ترکیه پایان داد.

این افسر سوری خاطرنشان کرد که گزینه‌های مختلفی برای شروع عملیات زمینی احتمالی وجود دارد که از حمص تا حلب و حومه لاذقیه تا ادلب قابل تصور می‌باشد اما تاکنون هیچ چیز نهایی نشده است. وی درعین حال تاکید کرد که اطلاعات رد و بدل شده حاکی است نبرد بزرگ در شمال سوریه خواهد بود.

منابع دیگر نظامی گفته‌اند که « حدود هشت هزار نیروی ارتش سوریه و دفاع مردمی برای ایجاد فاصله بین عناصر مسلح با مرزهای ترکیه بسیج خواهد شد و نیروها در حلب برای اجرای یک عملیات ضربتی متمرکز می‌شوند».

موفقیت میدانی بارز بعداز استفاده جنگنده‌های روس از سلاح‌های جدید، تامین امنیت گسترده اطراف لاذقیه از حملات احتمالی تروریست‌ها است به ویژه بعداز این که « جیش الاسلام» مورد حمایت سعودی‌ها اعلام کرد که تصمیم دارد فرودگاه حمیمیم (محل استقرار نیروهای روسیه) و همچنیین سفارت روسیه در دمشق را هدف بگیرد.

از سوی دیگر با وجود این که، بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفته است چین سهمی در مبارزه نظامی علیه تروریسم نخواهد داشت، اما این افسر سوری خاطرنشان کرد: بعداز روسیه، چین در مقام دوم هماهنگی جنگ علیه تروریسم قرار دارد. وی به همکاری چینی روسی برای انتقال سلاح‌ها و تجهیزات نظامی روسیه به سوریه اشاره کرد و افزود: چین آماده است در صورت درخواست سوریه وارد جنگ علیه تروریسم شود به ویژه این که پکن قصد دارد تروریست‌های ترکستانی و ایگوری با اصالت چینی را از بین ببرد.

الاخبار به نقل از منابع دیگر نوشت که « چینی‌ها به سوریه می‌آیند اول برای این که از روند تشکیل ساختار جدید امنیت جهانی غایب نباشند و از سوی دیگر خود را برای مرحله بازسازی سوریه آماده می‌کنند».

الاخبار همچنین در گزارشی خاطرنشان کرد یک دیپلمات روس در دیداری ویژه در منزل یک مسئول سابق لبنانی در بیروت پرده از نقش جدید کشورش در دو عرصه سیاسی و نظامی تا دستیابی کامل به مرحله‌ای که مسکو آن را « حل و فصل کامل نزاع در سوریه» می‌خواند، پرده برداشت.

این دیپلمات روس در سخنانش به این محورهای مهم اشاره کرد:

1- حمایت همزمان روسیه از نظام بشار اسد و تغییرات در سوریه به این معنا که مسکو فقط زمانی با کنار رفتن اسد از قدرت موافقت خواهد کرد که مردم این کشور بخواهند نه آمریکا، فرانسه و انگلیس و به همین دلیل همواره از راه حل سیاسی حمایت می‌کند.

2- روسیه اکنون در سوریه است زیرا پیشتر ترکیه، قطر، سعودی‌ها و غربی‌ها وارد سوریه شده و برای ساقط کردن نظام سوریه و بشار اسد دست به هر اقدامی زده‌اند.

دیپلمات روس گفت: روسای جمهور مصر، لیبی و یمن(حسنی مبارک، معمر قذافی و علی عبدالله صالح) که از نزدیکان آمریکا بودند، ساقط شدند زیرا آمریکایی‌ها خواستند که بروند اما مسکو این روش کابویی را قبول ندارد.

3- به طور اکید نیروهای روسیه برای حمایت از نظام بشار اسد به سوریه آمده‌اند و در تسلیم سلاح‌های هوشمند و پیشرفته به ارتش سوریه تردیدی ندارند تا در صحنه‌های نبردی که به تغییر روند جنگ منجر می‌شود، استفاده کند.

4- نیروی هوایی روسیه تصمیم نداشت که در خارج از منطقه در نظر گرفته شده در سوریه به مواضع داعش یعنی غرب محور حلب – درعا حمله کند اما زمانی دست به این کار زد و الرقه را بمباران کرد که هجمه‌های رسانه‌ای غربی بالا گرفت و جنگنده‌های ائتلاف به رهبری آمریکا به مناطق شرق سوریه حمله ور شدند.

دیپلمات روس با اشاره به بمباران‌های پی در پی و بدون توقف مواضع تروریست‌ها توسط جنگنده‌های روس، تاکید کرد: این‌ها مقدمه چینی برای از پا انداختن مخالفان مسلح نظام بشار اسد است تا ارتش سوریه فرصت یابد با کمک نیروهای همپیمان خود از جمله حزب‌الله لبنان عملیات زمینی و پیش روی را برای سیطره بر تمام مناطق شروع کند.

5- به نظر می‌رسد در زمان حاضر مسکو آماده است همزمان با عملیات نظامی با واشنگتن و غرب برای کمک به سوری‌ها برای رسیدن به راه حل سیاسی همکاری کند.

6- روسیه از رفتن گسترده آوارگان و پناهجویان سوری به قاره اروپا ضرر نمی‌کند بلکه این دولت‌های اروپایی هستند که از ناتوانی و سختی‌ها خود برای میزبانی از آنها شکایت می‌کنند.

اکنون مسکو معتقد است که غرب اهتمام زیادی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه و توقف جنگ در آن دارد تا جلوی موج سرازیر شدن آوارگان و پناهجویان را بگیرد بنابراین چاره‌ای ندارد که با نشست بشار اسد در پشت میز مذاکرات موافقت کند.

براساس این گزارش، السفیر دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت که شاید جنگ منطقه‌ای شروع شود اما ناتو حاضر نیست به خاطر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه وارد جنگ با روسیه شود.

http://jomhourieslami.net/paper/?newsid=64794

ش.د9402658

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات