صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۸۶۶۳۷

تغییر مواضع آمریکا در قبال سوریه

برآوردها از تحولات اخیر سوریه، این موضوع را نشان می دهد که با ورود روسیه به این تحولات و همچنین اختلافات داخلی میان گروه های معارض، توازن قدرت را در سوریه به نفع دولت این کشور تغیر داده است، به گونه ای که آمریکا و متحدانش ـ که تلاش های فراوانی برای حذف بشار اسد از حکومت سوریه انجام داده بودند ـ این روزها اصرار دارند بشار اسد با معارضین و گروه های تروریستی بر سر میز مذاکره بنشیند و نهایتاً در یک فضای تعاملی قدرت را تحویل دهد.
 
نشریه «فارن افرز» در یادداشتی با موضوع تنش ها در سوریه می نویسد، مذاکرات صلح سوریه در حالی در شرف برگزاری است که آمریکا و متحدانش بسیاری از مواضع غیر اصولی خود را بناچار کنار گذاشته و گروه های تروریستی نیز در حالتی انفعالی و ضعف قرار گرفته اند.

در همین رابطه نیز جان کری پیش از این در دیداری که با نمایندگان کمیته عالی معارضین سوری داشت، گفته بود: «بنا بر آنچه در آخرین دیدار با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و من صورت گرفت، رئیس جمهور بشار اسد همچنان می تواند در انتخابات بعدی شرکت کند و همچنین جدول زمان بندی مشخصی برای خروج او از ریاست وجود ندارد».

حضور روسیه در خاک سوریه، پرده جدیدی از درگیری ها را به نمایش گذاشت و به دنبال آن، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت، سرانجام روسیه در سوریه مانند جنگ  سال 1979 تا 1989 در افغانستان خواهد شد؛ آنجا که روسیه در مخمصه ای گیر افتاد و نهایتاً با شکست افغانستان را ترک کرد.

در این میان، روسیه نیز با رد مقایسه اوضاع کنونی سوریه با اوضاع سال 1979 افغانستان وضعیت کنونی را بیشتر شبیه اوضاع چچن دانست؛ آنجا که نیروهای نظامی برتر روسیه توانستند نیروهای تروریستی و شورشی را با شکست های سخت روبرو کنند.

پس از ورود مستقیم روسیه در خاک سوریه، برخی منتظر آن بودند تا آمریکا نیز واکنش مشابهی نشان دهد؛ اما واقعیت آن است که آمریکا از حضور مستقیم در سوریه پرهیز می کند، زیرا معتقد است، سرانجام حضور مستقیمش در سوریه همانند حضورش در عراق و افغانستان با هزینه های بالا روبه رو خواهد شد.

فارن افرز می افزاید، در میان مقامات سیاسی آمریکایی، منتقدین رئیس جمهور عقیده دارند که این تصور و قیاس کاملاً اشتباه است و این عدم حضور مستقیم آمریکا در سوریه تا حدود زیادی باعث نگرانی متحدین آمریکا  و بهبود شرایط برای روسیه، ایران و حکومت فعلی سوریه شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: «سه ماه پیش اوضاع نظامیان ارتش سوریه در شرایط مناسبی قرار نداشت و مجموعه ای از شبه نظامیان تروریستی در سوریه همانند النصره، داعش و احرار الشام، نیروهای نظامی سوریه را محاصره کرده بودند و پیروزی های آنها ضمن اینکه دولت و نیروهای نظامی بشار اسد را در موضع ضعف قرار داده بود، همچنین باعث شده بود بسیاری دیگر از نیروهای تروریستی انگیزه تازه بگیرند و فعالیت خود را جدی تر دنبال کنند». 

فارن افرز در تحلیل خود در رابطه با اینکه چرا شرایط کنونی سوریه اوضاع را به نفع بشار اسد کرده، معتقد است، یکی از مزیت ها و شانس هایی که دولت بشار اسد آورد، این بوده که این گروه های تروریستی علی رغم کمیت زیاد، اتحاد ندارند و به گروه های تروریستی متعدد تقسیم می شوند و به تازگی نیز در جنگ هایی داخلی بین گروه های تروریستی 20 مورد از گروه های تروریستی رهبرانشان را از دست دادند.
 
 
این نشریه در گزارش خود به این مهم نیز پرداخته است که ورود روسیه به جنگ سوریه، با حجم بالای جنگنده های نظامی از قبیل هواپیما، هلیکوپتر و تانک به سوریه ـ که در ماه های اخیر ضربات سهمگینی به گروه های تروریستی وارد کرده ـ باعث شده است تا نیروهای تروریستی مانند احرارالشام و القاعده سوریه ـ که پیش از این تحت هیچ شرایطی با مذاکرات صلح موافقت نمی کردند ـ حاضر شوند به مذاکرات صلح بپیوندند.
 

فارن افرز با ذکر این نکته که شرایط برای کردها و برخی معارضین به گونه ای پیش می رود که مناسب ترین راه برای آن ها در وضعیت کنونی انطباق با حکومت بشار اسد است، در پاسخ به اینکه در حال حاضر بشار اسد چه میزان از خاک سوریه را می تواند از حضور گروه های معارض و تروریستی پاک سازی کند، می نویسد: «بشار اسد امید دارد با کمک نیروهای نظامی روسیه و دیگر متحدان به خط پایان برسد و این امید در صورت فراهم شدن برخی  شاخص های دیگر محتمل است». 
منبع: دیپلماسی ایرانی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات