صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۹۳۷
مونیز:

برگشت‌پذیری تحریم‌ها

وزیر انرژی آمریکا گفت برگشت‌پذیری تحریم‌ها در توافق هسته‌ای به گونه‌ای غیرعادی نوشته شده به نحوی که حتی یک کشور هم می‌تواند تحریم‌ها را برگرداند. وی ضمنا از نقش علی‌اکبر صالحی در انعقاد این توافق  تشکر کرد.
ارنت مونیز ضمن سخنانی در اندیشکده وودرو ویلسون گفت: کسانی که می‌خواهند با ایران روابط اقتصادی داشته باشند باید با چشمان کاملا باز وارد عمل شوند و به گزینه‌هایی همانند احتمال بازگشت‌پذیری تحریمها و امثال آن توجه داشته باشند.
وی در پاسخ به سوالی درباره بازگشت‌پذیری تحریمها گفت: «درباره نزدیک شدن کشورها به ایران برای روابط تجاری، اتفاقهایی در جریان است اما بسیار زیاد نیست و نباید زیاد تحت تاثیر قرار گرفت. بررسی‌ها و رایزنی‌های زیادی در این خصوص در جریان است اما در عین حال، ترس زیادی هم وجود دارد. باید به خاطر داشت که ایران کشوری است که همچنان به شدت تحریم شده است. تحریمهای هسته‌ای برداشته شده است اما تحریمهای دیگر برداشته نشده است. در نتیجه، ممکن است نهادی از فهرست تحریمهای هسته‌ای خارج شود اما به علت مسائل دیگر همچنان در تحریم باشد. درباره روابط اقتصادی با ایران باید بگویم که ایران کشوری با جمعیت هشتاد میلیون نفری، فرصتهای اقتصادی زیادی دارد به ویژه در شرایط جدیدی که پیش آمده است. اما کسانی که می‌خواهند با ایران روابط اقتصادی داشته باشند باید با چشمان کاملا باز وارد عمل شوند و به گزینه‌هایی همانند احتمال بازگشت‌پذیری تحریمها و امثال آن توجه داشته باشند. آنها باید بدانند که اگر تحریمها بازگشت پیدا کنند، سرمایه‌گذاری بزرگی انجام نخواهد شد.
وی افزود: بازگشت‌پذیری تحریمها به گونه‌ای بسیار غیرعادی نوشته شده است، به طوری که حتی یک کشور نیز می‌تواند در این زمینه اقدام کند و مسئله وتو شدن، دیگر موضوعیت ندارد و تحریمها بازگردانده خواهد شد.
مونیز در بخش دیگری از سخنانش از نقش مهم علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در به نتیجه رساندن بخش فنی مذاکرات اتمی قدردانی کرد و گفت: حضور صالحی در بخش فنی این مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی بسیار مهم بود و به کوتاه شدن زمان گفت‌وگوها بسیار کمک کرد.
یادآور می‌شود مونیز چندماه پیش گفته بود توافق هسته‌ای بخشی از پروژه امنیتی بزرگ‌تر آمریکا برای خاورمیانه است.
در همین حال اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در باشگاه اقتصادی واشنگتن گفت: ایران یکی از چالش‌های نظامی آمریکا در 2017 است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات