صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۹۳۵

اخبار ویژه روزنامه‌های 15 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

مونیز: برگشت‌پذیری تحریم‌ها را به شکل غیرعادی در توافق گنجاندیم

وزیر انرژی آمریکا گفت برگشت‌پذیری تحریم‌ها در توافق هسته‌ای به گونه‌ای غیرعادی نوشته شده به نحوی که حتی یک کشور هم می‌تواند تحریم‌ها را برگرداند. وی ضمنا از نقش علی‌اکبر صالحی در انعقاد این توافق تشکر کرد.

ارنت مونیز ضمن سخنانی در اندیشکده وودرو ویلسون گفت: کسانی که می‌خواهند با ایران روابط اقتصادی داشته باشند باید با چشمان کاملا باز وارد عمل شوند و به گزینه‌هایی همانند احتمال بازگشت‌پذیری تحریمها و امثال آن توجه داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازگشت‌پذیری تحریمها گفت: «درباره نزدیک شدن کشورها به ایران برای روابط تجاری، اتفاقهایی در جریان است اما بسیار زیاد نیست و نباید زیاد تحت تاثیر قرار گرفت. بررسی‌ها و رایزنی‌های زیادی در این خصوص در جریان است اما در عین حال، ترس زیادی هم وجود دارد. باید به خاطر داشت که ایران کشوری است که همچنان به شدت تحریم شده است. تحریمهای هسته‌ای برداشته شده است اما تحریمهای دیگر برداشته نشده است. در نتیجه، ممکن است نهادی از فهرست تحریمهای هسته‌ای خارج شود اما به علت مسائل دیگر همچنان در تحریم باشد. درباره روابط اقتصادی با ایران باید بگویم که ایران کشوری با جمعیت هشتاد میلیون نفری، فرصتهای اقتصادی زیادی دارد به ویژه در شرایط جدیدی که پیش آمده است. اما کسانی که می‌خواهند با ایران روابط اقتصادی داشته باشند باید با چشمان کاملا باز وارد عمل شوند و به گزینه‌هایی همانند احتمال بازگشت‌پذیری تحریمها و امثال آن توجه داشته باشند. آنها باید بدانند که اگر تحریمها بازگشت پیدا کنند، سرمایه‌گذاری بزرگی انجام نخواهد شد.

وی افزود: بازگشت‌پذیری تحریمها به گونه‌ای بسیار غیرعادی نوشته شده است، به طوری که حتی یک کشور نیز می‌تواند در این زمینه اقدام کند و مسئله وتو شدن، دیگر موضوعیت ندارد و تحریمها بازگردانده خواهد شد.

مونیز در بخش دیگری از سخنانش از نقش مهم علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در به نتیجه رساندن بخش فنی مذاکرات اتمی قدردانی کرد و گفت: حضور صالحی در بخش فنی این مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی بسیار مهم بود و به کوتاه شدن زمان گفت‌وگوها بسیار کمک کرد.

یادآور می‌شود مونیز چندماه پیش گفته بود توافق هسته‌ای بخشی از پروژه امنیتی بزرگ‌تر آمریکا برای خاورمیانه است.

در همین حال اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در باشگاه اقتصادی واشنگتن گفت: ایران یکی از چالش‌های نظامی آمریکا در 2017 است.

نتیجه سیاست‌بازی رکوردزنی سازمان محیط‌زیست!

نتایج یک پژوهش سالانه زیست‌محیطی صورت گرفته بر روی 180 کشور نشان می‌دهد که فنلاند در جایگاه نخست و ایران در رتبه 105 حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی و سلامت‌ انسان‌ها قرار دارد.

براساس تحقیق جامعی که دانشگاه «ییل» از چند سال پیش بر آن همت گماشته است، کشورها بر اساس شاخص‌های «زیست محیطی» بررسی می‌شوند.

شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI)؛ 180 کشور را بر مبنای «حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی و سلامت انسان‌ها» ارزیابی‌ کرد.

وجه نگران‌کننده این تحقیق حاکی از این نکته است که اکثر قریب به اتفاق کشورها در جلوگیری از افت و تنزل کیفیت هوا عملا شکست خورده‌اند. در واقع آلودگی هوا و صید غیرقانونی به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است که ایران هم از این جمله است. در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر نیز ایران در رتبه 105 قرار دارد.

انتشار این بررسی از آن جهت قابل تأمل است که برخی مدیران سازمان محیط‌زیست به جای عمل به مسئولیت قانونی، درگیر سیاست‌بازی هستند تا آنجا که رئیس این سازمان ضمن مصاحبه‌ای بی‌ارتباط با حوزه کاری خود که با بی‌بی‌سی صورت گرفت گفته بود توافق هسته‌ای اهرمی را در اختیار اصلاح‌طلبان در مقابل سایر گروه‌ها قرار می‌دهد.

دولت از شفافیت اطلاعاتی درباره میزان اموال آزاد شده طفره می‌رود

«متأسفانه دولت تصمیمی بر شفافیت اطلاعات در این موضوع ندارد و هر روز شاهد بیان رقم جدیدی هستیم.»

دکتر علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران با اظهار این مطلب تصریح کرد: میزان دارایی‌های بلوکه شده کشور یکی از سؤالات اصلی ما از دولت است که متأسفانه تا امروز جواب روشنی در این باره دریافت نکرده‌ایم. نکته دوم میزان دارایی‌های دولتی و خصوصی اموال بلوکه شده است و در نهایت رقم دقیق دارایی‌هایی که پس از اجرایی شدن تعهدات ایران در برجام آزاد خواهد شد. متأسفانه دولت تصمیمی بر شفافیت اطلاعات در این موضوع ندارد و هر روز شاهد بیان رقم جدیدی هستیم.

به گزارش جهان‌نیوز وی خاطرنشان کرد: مطلب دیگر اینکه این اموال متعلق به ملت ایران است و باید به صورت قانونی و در راستای رونق اقتصادی و آرامش مردم هزینه شود. تصمیم‌گیری بر اساس سلیقه برای هزینه اموال کشور به ضرر ملت ایران و برخلاف منافع ملی است. در حالی که ما در مجلس در حال بررسی بودجه سال آینده هستیم، اخباری مبنی بر هزینه بی‌ضابطه پول‌های آزاد شده هستیم اگر این کار نمایشی و برای تأثیر بر آرای مردم است خلاف اخلاق و نوعی عوام‌فریبی است و اگر واقعی است برخلاف قانون است.

زاکانی در پایان می‌نویسد: مشکل اصلی اقتصاد کشور امروز رکود اقتصادی است و تمام همت ما باید کمک به حوزه زیرساخت و تولید باشد. هزینه کردن اموال کشور برای رأی آوردن یک گروه خاص در انتخابات و وارد کردن کالاهای مصرفی یا بدون اولویت، خیانت به مردم است.

یادآور می‌شود پس از سخنان وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که میزان پول‌های آزاد شده ایران را حدود 30 میلیارد دلار عنوان کرده بودند، نوبخت سخنگوی دولت پول‌های آزاد شده ایران را 100 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت؛ این رقم به طور کامل در اختیار ایران قرار گرفته است. طی 2 سال اخیر این رقم اعلامی از 180 میلیارد تا 6 میلیارد دلار در نوسان بوده است.

کرسنت مثل هولوکاست شده!

موضوع کرسنت امروز در وزارت نفت، همچون قضیه هولوکاست در اروپا شده است. کسی اجازه ندارد درباره آن حرف بزند.

مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت و نماینده فعلی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: علت امنیتی کردن کرسنت این است که اگر نخ ماجرا کشیده شود، بسیاری از آقایانی که امروز در دولت تدبیر و امید مسئولیت دارند، نامشان آورده خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تجمع چند روز قبل دانشجویان در مقابل وزارت نفت گفت: دانشجویان در خصوص موضوعات مختلف جهت تجمع مجوز می‌خواهند اما کسی به آنها مجوز نمی‌دهد. بیان می‌کنند که دانشجویان در دانشگاه‌های خود تجمعات را برگزار کنند. این در حالی است که دانشجویان از برگزاری تجمعات در مقابل وزارت‌خانه‌ها و دیگر نهادهای دولتی می‌خواهند صدا و نظراتشان به گوش مسئولان برسد وگرنه دانشجویان در داخل دانشگاه‌ها جلسه برگزار می‌کنند اما صدای آنها را کسی نمی‌شنود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: معتقدم با دستمال کثیف نمی‌شود مکانی را تمیز کرد. دولتی که مدعی است راستگو و پاک عمل می‌کند نمی‌شود از وی پذیرفت افرادی را در رأس کار قرار دهد که مسئله‌دار هستند.

وزیر سابق نفت با تأکید بر این مطلب که وزارت نفت تاکنون متن قراردادی را به هیچ کجا نداده است، گفت: وزارت نفت یک موضوعی را در جامعه مطرح کرده که وزارت نفت قرارداد را به مجلس تقدیم کرده اما آن چیزی که در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته‌اند صرفاً مصوبه دولت برای تدوین فرمت قرارداد است و وزارت نفتی‌ها خلاف واقع صحبت می‌کنند.

وی گفت: مسئولان وزارت نفت می‌خواهند قرارداد را برای انگلیسی‌ها رونمایی کنند گویی آنها محرم این مملکت هستند اما مردم و دانشجویان از نامحرمان بشمار می‌روند.

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نمایندگان خواستار رؤیت قراردادها هستند اما تاکنون فقط موفق به رؤیت فرمت قرارداد شده‌اند. معتقدم دولت فکر می‌کند مجلس نامحرم است و علت نگرانی مسئولان دولتی را هنوز نمایندگان نمی‌دانند.

بااشکالاتی که فرمت قرارداد در مصوبه دولت وجود دارد خدا به داد قراردادهایی برسد که قرار است وزارت نفت منعقد کند.

سبز، بنفش و حالا آبی اصلاح‌طلبان باز هم رنگ عوض می‌کنند

اصلاح‌طلبان برای چندمین بار در انتخابات رنگ عوض می‌کنند.

این طیف در انتخابات ریاست جمهوری 88 رنگ سبز را انتخاب کردند و کوشیدند به نوعی از کودتای مخملین دامن بزنند اما این رنگ برای آنها شگون نداشت و اسباب سرشکستگی‌شان را هم در رقابت انتخاباتی و هم صف‌کشی خیابانی فراهم آورد. آنها 4 سال بعد به اعتبار همراهی با روحانی مجبور شدند «بنفش» شوند و عارف را مجبور به انصراف کنند، چرا که وی بیش از 8 درصد رأی نداشت؛ هر چند که بعداً مدعی شدند روحانی از خود پایگاه اجتماعی ندارد و با رأی اصلاح‌طلبان پیروز شده است.

اصلاح‌طلبان حالا برای بار سوم می‌خواهند رنگ عوض کنند و این بار احتمالاً «آبی» می‌شوند.

حسین کمالی (رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و دبیر کل حزب اسلامی کار) در مراسم رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای سیاستگذاری اصلاحات و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا رنگ انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات آبی است یا خیر؟ اظهار کرد: من در هیئت رئیسه شورای عالی پیشنهاد کردم که رنگ آبی به عنوان رنگ انتخاباتی اصلاح‌طلبان انتخاب شود و مورد پذیرش هم واقع شد. اما وقتی در جلسه شورای سیاستگذاری این پیشنهاد را مطرح کردیم، مورد تردید قرار گرفت، اما این موضوع همچنان مطرح است و باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.

گزارش لوموند از سایه تحریم‌ها بر سر بانک‌های اروپایی

بانک‌های فرانسوی به خاطر هراس از تحریم‌ها درباره سرمایه‌گذاری در ایران تردید دارند.

روزنامه لوموند با عنوان کردن این مطلب که «بانک‌های فرانسه در دادن وام به شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران تردید دارند»، به توافق‌های امضا شده اشاره کرد و نوشت: اکنون پیاده کردن آنها با کندی روبروست چرا که بانک‌های فرانسوی و دیگر بانک‌های اروپایی از دوباره درگیر شدن در ایران می‌ترسند.

روزنامه لوموند می‌افزاید: آنها از همه بیشتر از ماده‌ای می‌ترسند که در توافق آمده و بر مبنای آن چنانچه ایران به شرط‌های برقرار شده عمل نکند، تحریم‌ها برگردانده می‌شوند. استفاده از دلار و تحریم‌ برقرار شده توسط آمریکا علیه چند شرکت ایرانی هم از جمله ترس‌های دیگر آنهاست.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

*حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی در بخشی از گفتگوی تفصیلی خود با خبرآنلاین با اشاره به سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه «همه ما به امام خمینی(ره) بدهکاریم»، اظهار داشت: سخنان آیت‌الله هاشمی سخنانی درست، پخته و سنجیده‌ بود. در واقع نوعی یادآوری به مسئولان بود که بدانند چه کسی آنها را به این نقطه رسانده است. وی افزود: نمی‌خواهم کسی را رنجیده خاطر کنم ولی افراد زیادی را می‌شناسم که اگر انقلاب نشده بود امروز هیچ چیزی نداشتند، هیچ اعتباری نداشتند، اینها مرد کار نبودند، برخی از روحانیون هم بودند که مرد منبر و سخنرانی نبودند، ولی چون انقلاب برپا شده بود دارای اعتبار و منافعی شدند. این افراد قطعا باید از این سخنان آیت‌الله هاشمی ناراحت شوند. عضو جامعه روحانیت مبارز همچنین درباره عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی، گفت: این موضوع بسیار مهمی است شورای نگهبان می‌گوید فقیه بودن را ما باید تشخیص دهیم عیبی ندارد شما هم تشخیص دهید ولی در آنجاییکه نظر مراجع مسلم پیش می‌آید نظر خود را مقدم نپندارید که این لطمه زدن به اعتبار حوزه و روش اصیل دروس و بحث حوزوی است، آیا قبول ندارید که تشخیص فقیه بودن با علما و مراجع هم هست؟

*کریم داگلاس، تحلیلگر و کارشناس مرکز بین‌المللی مطالعات اسلامی مالزی با اشاره به شهادت شیخ نمر توسط دولت عربستان، می‌گوید: اعدام در عربستان به عادت تبدیل شده است و اعدام شیخ نمر، از فعالان حقوق بشر امری بود که از مقامات سعودی انتظار می‌رفت. وی افزود: فعالیت‌های شیخ نمر علیه خاندان سعودی و درخواست وی برای اجرای عدالت و شکستن محدودیت‌های اعمال شده در عربستان، باعث شهادت این منتقد و واکنش‌های جهانی شد. این تحلیلگر مالزیایی با اشاره به درگیری‌های منطقه خاورمیانه از جمله در عراق، سوریه و پاکستان، گفت: با توجه به این درگیری‌ها، اقدام سعودی‌ها کاملاً نابخردانه بود و این می‌تواند عامل تشدید تنش‌های موجود شود.

*********************************

روزنامه ایران**

مرخصی مهدی هاشمی تمدید نمی‌شود

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: مرخصی مهدی هاشمی تمدید نمی‌شود. به گزارش «ایران» عباس جعفری دولت‌آبادی در جمع خبرنگاران گفت: مهدی هاشمی دو هفته مرخصی استعلاجی دارد و اگر این مدت تمام شود، او باید به زندان بازگردد. مهدی هاشمی چندی پیش به علت آسیب دیدگی پا و نیز انجام عمل جراحی از زندان به بیمارستان منتقل شد و 30 دی ماه با موافقت مراجع قضایی و به گفته وکیل وی برای گذراندن مرخصی 15 روزه راهی منزل شد. مرخصی او امروز [پنجشنبه] پایان می‌یابد.

جلسه رسیدگی به متهمان حادثه تروریستی حمیدیه برگزار شد

نخستین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان حادثه تروریستی حمیدیه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی دادگستری خوزستان، در این جلسه به حادثه تیراندازی به چادر سربازان نیروی انتظامی در پاسگاه روستای گمبوعه شهرستان حمیدیه که در بامداد ۱۳ فروردین‌ ماه ۱۳۹۴ اتفاق افتاد و منجر به شهادت سه نفر از مأموران شد، رسیدگی شد.همچنین متهمان درخصوص سایر عملیات خرابکارانه دیگر از جمله تیراندازی به کاروان راهیان نور، حمله و تیراندازی به کانکس نیروی انتظامی پل شریعتی، تخریب تجهیزات لرزه‌نگاری شرکت نفت و... و همچنین اتهاماتی همچون محاربه، افساد فی الارض، راه‌اندازی و عضویت در گروهک‌های تروریستی و... پاسخ گفتند.در ادامه جلسه تصاویری از فیلم‌های ضبط شده از اقدامات تروریستی که توسط متهمان و دوربین‌های سطح شهر ضبط شده بود و تصاویری از کشف اسلحه‌، مهمات، پرچم‌ها و تجهیزات متهمان پخش شد.

احمدی‌نژاد با بقایی به حرم امام (ره) رفت

رئیس و جمعی از اعضای دولت‌های نهم و دهم در مرقد امام خمینی(ره) حضور یافتند. به گزارش تسنیم، احمدی‌نژاد را در این مراسم سید حسن موسوی، حمید بقایی، شیخ‌الاسلامی، شمس‌الدین حسینی، علی اکبر جوانفکر، مرتضی تمدن و نسرین سلطان‌خواه همراهی می‌کردند. حمید بقایی بتازگی و با تبدیل قرار بازداشت به قرار کفالت از زندان آزاد شده است. براساس تصویری که پایگاه اطلاع‌رسانی «دولت بهار» منتشر کرده است، سیدحسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب به استقبال از او نرفته است.

بازداشت ۵۰۰ کارچاق کن در دادگاه‌های تهران

رئیس دادگستری استان تهران با اشاره به سوءاستفاده عده‌ای از نام اشخاص حقوقی و قضایی در زمینه رشوه‌گیری گفت: تا به امروز در تهران و شهرستان‌ها افراد متعددی را بازداشت کردیم که به عنوان رئیس دادگستری تهران و یکی از مقام‌های عالی قوه قضائیه اقدام به رشوه‌گیری کردند که در این باره گزارشی جمع‌آوری شده است. به گزارش مهر غلامحسین اسماعیلی افزود: در این میان تاکنون صدها نفر از دلالان و افرادی که به نام قضات کشور اقدام به سوء‌استفاده کردند و همچنین بیش از ۵۰۰ نفر از افرادی که به نوعی سعی در برقراری ارتباط داشتند، بازداشت شدند. وی اظهار داشت: در درون دستگاه قضایی هم برخی متخلفان شناسایی شدند که برخوردهای لازم با آنها صورت گرفته به عنوان نمونه چند روز گذشته یکی از مدیران قضایی متخلف بازداشت شد و ما در این مسیر با هیچ شخصی تعارف نداریم. رئیس کل دادگستری استان تهران در مورد ادامه بررسی پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی و پرونده مدیر سابق بانک صادرات گفت: این پرونده‌ها در حال رسیدگی است و بخش‌هایی از این پرونده در دادسرا و بخشی در دادگاه و بخشی هم در مراحل مقدماتی در حال بررسی است، حتی با توجه به موضوع برجام امیدواری به بازگشت خاوری بیشتر شده که در صورت حضور این متهم در ایران شاهد تحولی دیگر در پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی خواهیم بود.

*********************************

روزنامه خراسان **

جهان نیوز خبرداد :

یک منبع نزدیک به ارتش چین امضای پروتکل های سری نظامی با ایران در این هفته را تایید می کند. نیوزویک مدعی شد :نوامبر گذشته، فرمانده نیروی هوایی چین در دیداری با همتای ایرانی اش وعده ارتقای همکاری های دو طرف به سطحی عالی تر را مطرح کرد. ایران پیشاپیش مجموعه ای از موشک های دریایی کرم ابریشم و مین های ضد کشتی را خریداری و مستقر کرده است.

عصر خبر مدعی شد :

حجت‌الاسلام ‌ ذوالنور مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: اگر نظام اسلامی رافت را کنار بگذارد باید اینها به کنار آقازادگانشان در اوین منتقل شوند. امروز می‌بینیم در عرصه اداره کشور برخی معامله‌گری کرده و وقتی جایی دچار مشکل شوند جیغ می‌کشند.

تابناک نوشت :

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خبر بخش خبری ۲۰:۳۰ را در خصوص بررسی سفر یکی از آقازاده ها به خارج از کشور در کمیسیون متبوعش تکذیب کرد.نوذر شفیعی ادامه داد: گوینده این بخش خبری اعلام کرد که این کمیسیون سفر این آقازاده را به جهت اینکه این فرد در حوادث پس از انتخابات سال 88 نقش داشته است و سفر اخیر وی نیز در آستانه انتخابات شبهه ناک می باشد مورد بررسی قرار داده است. اما چنین چیزی نبود و قویا این خبر را تکذیب می کنم.

ایران هسته ای نوشت :

تریتا پارسی که ریاست لابی موسوم به شورای ایرانیان- آمریکاییان (نایاک) را بر عهده دارد، روز 12 بهمن 94 به هاوارد لافرانچی خبرنگار روزنامه کریستین ساینس مانیتور گفته است، نظریه ای وجود دارد که می گوید اوباما در آستانه انجام اقدامات قابل توجهی درباره ایران است. پارسی درباره جزئیات این اقدامات قابل توجه سخنی نگفته ولی با توجه به روابط نزدیک وی با وزارت خارجه و دستگاه های امنیتی آمریکا باید سخنانش را جدی گرفت. برخی کارشناسان می گویند شاید اقداماتی در جهت گسترش روابط دوجانبه تهران- واشنگتن در دستور کار دولت اوباما باشد.

انتخاب خبرداد :

رویترز نوشت: وزیر خارجه آلمان خطاب به روحانی گفته است که لطفا به برلین سفر کنید. فرانک والتر اشتاین مایر روز چهارشنبه گفت که او به رئیس جمهور ایران گفته است که از سفر او به آلمان در دور بعدی سفرهایش به اروپا استقبال می کند.

صراط نیوز نوشت :

عملکرد منفعلانه مجریان گفت و گوی اخیر تلویزیونی حسن روحانی باعث شد تا گفت و گوی مذکور، بی رمق، خسته کننده و مملو از کلی گویی و تعارف باشد. عمده پرسش های مجریان مذکور که همگی با حجم زیادی از تعارفات همراه بود، به کلی گویی درباره مسائل اقتصادی و گاه سیاست خارجی مربوط می شد.تعارفات مجریان مصاحبه به جایی رسیده بود که آنها حتی از بردنِ نام کشورهای همسایه هم ابا داشتند! به طور مثال، آنها بارها غیرمستقیم از نقش منفی عربستان یا فرانسه در مذاکرات هسته ای سوال می کردند اما نام این کشورها را هم نمی بردند. کار به جایی رسید که حتی خود روحانی وقتی با یکی دیگر از این سوالات مبهم درباره روابط تیره دو کشور همسایه (!) مواجه شد خود نام ترکیه و روسیه را برد!

*********************************

روزنامه وطن امروز **

کره‌شمالی ماهواره به فضا می‌فرستد

کره‌شمالی با اعلام اینکه بزودی یک ماهواره به فضا پرتاب می‌کند باعث خشم و تهدید آمریکایی‌ها شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دنیل راسل، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیا - اقیانوس آرام سه‌شنبه‌شب گفت که کره‌شمالی در خلاف مسیر جامعه بین‌الملل حرکت می‌کند. او تصمیم کره‌شمالی را نقض مقررات سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت پرتاب موشک توسط این کشور خواند و پیونگ‌یانگ را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد. آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش - کره‌جنوبی و ژاپن- می‌گویند که کره‌شمالی از برنامه‌های پرتاب ماهواره به عنوان پوششی برای آزمایش موشک‌های بالستیک خود استفاده می‌کند. این در حالی است که حدود یک ماه قبل، کره‌شمالی با آزمایش موفقیت‌آمیز بمب هیدروژنی، قدرت‌های غرب و شرق را عصبانی کرده بود.

مجازات شعار «نمر نماد شیعه» در عربستان

دادگاه ویژه جنایی سعودی با صدور حکم بدوی تعزیری یک شهروند عربستانی را به اتهام حمایت از حزب‌الله لبنان و همراه داشتن پرچمی با شعار «نمر نماد شیعه» به 3 سال و نیم زندان محکوم کرد. این شهروند عربستانی علت حمایت خود از حزب‌الله را نبرد آن با رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. شیخ نمر باقرالنمر روحانی برجسته عربستانی دی‌ماه گذشته توسط مقام‌های سعودی اعدام شد.

لغو حکم 149 اخوانی در مصر

یک دادگاه تجدیدنظر در مصر حکم مجازات اعدام 149 هوادار اخوان‌المسلمین را لغو کرده است و متهمان باید دوباره محاکمه شوند. اتهام این افراد حمله به یک مرکز پلیس در شهر کرداسه در نزدیکی قاهره، پایتخت مصر بود که طی آن 13 نیروی پلیس کشته شدند. این حمله که در تاریخ 23 مرداد سال 1392 روی داد، همزمان با حمله پلیس مصر به تظاهرات‌کنندگان در پایتخت بود که در آن صدها طرفدار و عضو اخوان‌المسلمین کشته شدند. ارتش و نیروهای امنیتی مصر در آن سال تظاهرات مردم قاهره را در حمایت از محمد مرسی، نخستین رئیس‌جمهور منتخب مردمی مصر، بشدت سرکوب کردند.

یک‌سوم پناهجویان کودک هستند

سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده است یک‌سوم پناهجویانی که با خطرات ناشی از عبور از مرزهای دریایی یونان و ترکیه مواجهند، کودک هستند. این سازمان همچنین گفته است تعداد زنان و کودکان پناهجو در حال حاضر بیش از مردان است. از سوی دیگر، سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که

20 درصد از پناهجویانی که در ماه ژانویه قصد سفر از ترکیه به یونان را داشتند و در این مسیر غرق شدند، کودک بوده‌اند. این سازمان افزود طی 5 ماه گذشته حدود 330 کودک با غرق شدن در مسیرهای دریایی جان خود را از دست داده‌اند.

هلاکت برادرزاده بغدادی

برادرزاده سرکرده تروریست‌های داعش و یکی از فرماندهان این گروه به همراه 8 تن از معاونانش در شرق شهر الرمادی عراق کشته شدند. به گزارش میزان، شورای شهر الخالدیه عراق دیروز چهارشنبه رسما اعلام کرد برادرزاده ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی موسوم به امارت اسلامی عراق و شام به همراه 8 تن از زیردستان تروریستش توسط نیروهای ارتش کشته شدند.

افزایش 4 برابری بودجه پنتاگون برای مقابله با روسیه

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور در سال آینده میلادی، بودجه‌ای 3 میلیارد و 400 میلیون دلاری را برای مقابله با آنچه «سیاست‌های تهاجمی ‌روسیه» نامید، اختصاص می‌دهد. وی با اشاره به اینکه آمریکا حضور نظامی خود در کشورهای شرق اروپا را تقویت خواهد کرد، افزود: آمریکا مواضع خود برای حمایت از متحدان پیمان ناتو و مقابله با سیاست تهاجمی روسیه را تقویت خواهد کرد. در واقع دولت اوباما تصمیم گرفته که میزان هزینه برای نیروهای مستقر در اروپا را 4 برابر کند که این اقدام با هدف تسریع بخشیدن به تلاش‌ها برای اقدامات بازدارنده علیه روسیه است.

*********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات