تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۹۶۱

چالش های سیاسی و امنیتی انتخابات آینده در بعد داخلی

برگزاری انتخابات سالم و با حضور حداکثری مردم، نظام و انقلاب را بیمه می کند. ولی دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب و فریب خوردگان و غافلان و ایادی نفوذی آنها در داخل تمام تلاش خود را برای به چالش کشیدن این انتخابات و تبدیل این فرصت به تهدید مثل تمام انتخابات قبلی به کار خواهند بست. این چالش ها در دو قسمت داخلی و خارجی و هر کدام در دو بخش سیاسی و امنیتی قابل بحث و بررسی می باشد.
پایگاه بصیرت / احمد قهرمانی
برگزاری انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی و چهارم خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه امسال با توجه به شرایط داخلی و اتفاقات منطقه ای و دشمنی قدرت های غربی با نظام اسلامی خالی از چالش های سیاسی و امنیتی برای کشور نمی باشد که اگر هوشیاری و بصیرت مردم و مسئولین و نامزدهای انتخابات چاشنی کار نباشد، ممکن است که این چالش های سیاسی و امنیتی بر روی هم مضاعف شده و برای کشور و نظام مشکل ایجاد کند.
طبق فرمایش مقام معظم رهبری انتخابات برای مردم و کشور ما یک نعمت و یک فرصت می باشد. برگزاری انتخابات سالم و با حضور حداکثری مردم، نظام و انقلاب را بیمه می کند. ولی دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب و فریب خوردگان و غافلان و ایادی نفوذی آنها در داخل تمام تلاش خود را برای به چالش کشیدن این انتخابات و تبدیل این فرصت به تهدید مثل تمام انتخابات قبلی به کار خواهند بست. این چالش ها در دو قسمت داخلی و خارجی و هر کدام در دو بخش سیاسی و امنیتی قابل بحث و بررسی می باشد که در این قسمت بخش داخلی این چالش ها را بررسی می کنیم.

1- چالش های سیاسی

1-1- چالش رقابت انتخاباتی
فضای رقابتی در بین جریانات سیاسی فعال در کشور و نامزدهای انتخاباتی از یک طرف و طرفداران آنها از سوی دیگر زمینه مساعدی را برای نفوذ دشمن در ابعاد مختلف سیاسی در جامعه  فراهم می نماید. فضایی که دشمن از آن در میان کشورهای دیگر هم به نفع خود استفاده نموده و توانسته  کشورهای میزبان را با چالش هایی مواجه نموده و به موفقیت هایی هم دست یابد.همچنانکه در کشور ما نیز در سال 88 تلاش نمود تا از این طریق نظام ما را دچار مشکل کرده و انقلاب را از مسیر اصلی خود منحرف کند که هدایت مدبرانه مقام معظم رهبری و هوشیاری و بصیرت مردم آنها را در اجرای کامل برنامه هایشان ناکام گذاشت.
2-1-ایجاد فضای دو قطبی در جامعه
از جمله موارد چالش برانگیز در بعد سیاسی ایجاد فضای دو قطبی در جامعه می باشد که دشمن تلاش می کند از طریق فضای رقابتی انتخاباتی جامعه را به دو بخش موافق و مخالف،انقلابی و غیر انقلابی و حاکمان و مردم  تقسیم نماید و چنین وانمود کند که  بین مردم و مسئولین، بین نظام و مردم، بین مسئولین اجرایی کشور، بین مراجع دینی و مردم و یا بین مراجع دینی و مسئولین اجرایی کشور اختلاف وجود دارد تا به نوعی مردم را از نظام و انقلاب و مسئولین انقلابی کشور دلسرد نماید و نظام را از پشتوانه و حمایت مردمی خالی کند و نقشه های شوم خود را در مقابله با نظام جمهوری اسلامی اجرا نماید.
3-1-سوء استفاده از اجرای برجام در ایجاد اختلاف در جامعه
با توجه به اجرای برجام و اختلاف نظر در میان برخی از مسئولین و مردم در خصوص فرجام آن و با توجه به نظریه هزینه فایده، این امکان وجود دارد که دشمن از این امر هم در جهت تقویت دو قطبی سازی در جامعه و ایجاد شکاف در وحدت و انسجام و یکپارچگی استفاده نماید. موضوعی که با توجه به برگزاری انتخابات در کشور و فضای رقابتی آن می تواند به عنوان تقویت کننده شکاف ها در جامعه عمل نماید.
4-1-ایجاد دشمنی و خصومت بین احزاب و جریانات سیاسی
تقسیم جریانات سیاسی فعال در انتخابات از سوی دشمن به جریانات سیاسی انقلابی و غیر انقلابی،اسلامی و غربی و یا متمایل به غرب می تواند هم باعث جذب برخی جریانات سیاسی منتقد به سوی غرب شده و به دنباله آن موجب تبدیل رقابت بین احزاب و جریانات سیاسی به دشمنی و خصومت گردد. همچنین ممکن است دشمن در میان این جریانات سیاسی نفوذ کرده و در مسیر حرکت قانونی و مطابق با منافع ملی و داخلی خلل ایجاد نموده و موجبات دودستگی و اختلاف و شکاف در وحدت و انسجام را ایجاد نماید.
5-1-نفوذ در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر
با توجه به ناامیدی دشمن در پروژه براندازی نظام جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته و شکست نقشه‌ها و تاکتیک‌های دشمن در این زمینه، امروزه با تغییرات تاکتیکی در برنامه ها ، تلاش در اجرای پروژه نفوذ در مسئولیت ها،سازمان ها و نهادها و ارکان های تصمیم ساز و تصمیم گیر دنبال می شود. بنا به تجربیات گذشته نظام، بهترین فرصت برای این امر ورود به انتخابات یا رسوخ دادن عوامل دست نشانده و یا ایجاد فضای حاشیه‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از احراز صلاحیت‌ها، تبلیغات انتخاباتی، نتایج انتخابات و ... می‌باشد. بنابراین اگر مسئولین امر و دست اندرکاران برگزاری انتخابات از جمله شورای محترم نگهبان مخصوصاً در مقوله تأیید صلاحیت نامزدها دقت لازم را مبذول ننمایند، چه بسا دشمن بتواند در سایه غفلت ما در مراکز حساس و تصمیم ساز کشور نفوذ کرده و نقشه های خود را پیاده نماید.
6-1-ایجاد بدبینی نسبت به عملکرد نهادهای قانونی
از جمله موارد و موضوعات چالش ساز که دشمن هم با توجه به فضای رسانه ای که در اختیار دارد و این روزها در حال پیاده کردن نقشه های خود در این مورد می باشد؛تلاش در جهت ایجاد شبهه در کار یک نهاد قانونی و رسمی دخیل در انتخابات آینده در میان مردم می باشد. طبق قانون اساسی کشور شورای محترم نگهبان وظیفه نظارت بر تمام مراحل انتخابات و تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را برعهده دارد.این روزها که نتایج تأیید صلاحیت نامزدها از سوی هیأت های نظارت استانی شورای نگهبان با هماهنگی هیأت نظارت مرکزی اعلام شده است و در آن عده زیادی رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت شده اند ؛ بعضی ها در داخل کشور و دشمنان نظام در خارج بدون ذکر علت آن امر سعی در به زیر سوال بردن کار یک نهاد رسمی و قانونی میکنند . با توجه به نهضت ثبت نام که از سوی برخی جریانات در موقع ثبت نام به راه افتاد که علت آن هم فشار آوردن به شورای نگهبان در تأیید نامزدهای انتخاباتی فاقد شرایط بود. می شد پیش بینی کرد که عده زیادی از این ثبت نام کنندگان با عدم احراز صلاحیت مواجه شوند ، هر چند که نظر نهایی شورای نگهبان هنوز اعلام نشده است و احتمال افزایش تایید صلاحیت ها با توجه به شواهد و قرائن وجود دارد ولی دشمن در فضای رسانه ای سعی می‌کند از این موضوع در جهت ایجاد شکاف در بین مسئولین و یا بین مردم و نظام استفاده کرده و سعی می کنند که مردم را از صندوق رأی دور نمایند. موضوعی که بصیرت سیاسی مردم ایران در طول تاریخ نقشه های آنها را نقش بر آب کرده است .
7-1-چالش تنوع قومیتی
تنوع قومیتی در ایران از موضوعاتی است که می تواند به عنوان فرصت برای کشور به حساب بیاید . ولی دشمن در طول تاریخ تلاش کرده است تا آن را تبدیل به چالش و تهدید علیه نظام و انقلاب بنماید . در فضای رقابتی انتخابات از چند ماه پیش دشمن سعی کرده است تا فضای قومیتی را در کشور فعال نماید . تا از آن در جهت چالشی کردن انتخابات و یا شاید امنیتی کردن کشور استفاده نماید . انتخابات کشور ما هم در مجلس شورای اسلامی و هم خبرگان رهبری یکی از نادرترین و دموکراتیک ترین انتخاباتی است که در آن اقلیت های دینی هر کدام نامزدهای مخصوص قوم خود را انتخاب کرده و به مجلس می‌فرستند . این احتمال وجود دارد که دشمن با ایجاد فضای ساختگی در این حوزه نیز به دنبال آسیب زدن به انتخابات سالم و مردمی باشد.

2- چالش های امنیتی

1-2-نزاع و درگیری در رقابت‌های انتخاباتی
باتوجه به فضای رقابتی خاص انتخابات مجلس شورای اسلامی که مردم هر شهرستان معمولاً به نمایندگانی از شهر خود  برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی رأی می دهند،احتمال و امکان اینکه فضای دو قطبی در شهرستان های مختلف در میان دو نفر از نمایندگان با نفوذ آن شهرستان بوجود آید ،وجود دارد . مسئولین امر و دست اندرکاران برگزاری انتخابات و مسئولین امنیتی شهرستان ها بایستی از قبل از برگزاری انتخابات چنین مواردی را شناسایی کرده و برنامه هایی برای کنترل چنین چالش های سیاسی که احتمال تبدیل شدن به چالش امنیتی را دارند ،  داشته باشند . مخصوصاً در جاهایی که احتمال رد صلاحیت یک نفر و یا یک رقیب انتخاباتی ممکن است تبدیل به یک چالش امنیتی بشود.
2-2-درگیری و چالش های امنیتی قومی و مذهبی
دشمن در صدد است که  چالش های امنیتی قومی و قبیله ای مخصوصا در شهرستان هایی که ترکیب قومیتی  یکسانی ندارند را به وجود بیاورد . همچنین احتمال فعال کردن چالش های قومیتی در چهار گوشه کشور از سوی دشمن در آستانه انتخابات چه قبل از برگزاری انتخابات و یا بعد از آن توسط بدخواهان نظام  وجود دارد.
 دعوی ترک و فارس ، فارس و عرب ، سیستانی و بلوچی ، عرب و عجم ، کرد و ترک و یا کرد و فارس و یا وعده های استقلال قومیتی از سوی دشمنان از مواردی است که دشمنان در صددند که فضای رقابتی و یا غبار آلود منازعات انتخاباتی  را تحریک کرده و بر سایر شکاف های اجتماعی دامن بزنند تا وحدت و انسجام و یکپارچگی کشور را خدشه دار نماید.
3-2-راه اندازی انقلاب های رنگین
عدم پذیرش نظرات مراجع رسمی و قانونی از جمله شورای محترم نگهبان مخصوصاً بعد از اعلام نتایج رسمی انتخابات از جمله مواردی است که دشمنان قسم خورده نظام بر روی آن نقشه کشیده و برنامه ریزی می‌نمایند و سعی می‌کنند انقلابهای رنگین را در ایران نیز پیاده نمایند. موضوعی که در سال 88 اجرا کرده و طی 7 ماه بعد از برگزاری انتخابات فضای کشور را امنیتی کردند و خسارات جبران ناپذیری به کشور وارد کردند و باز هم به تکرار آن امید دارند. راه جلوگیری و برخورد با چنین افرادی هوشیاری مردم و مسئولین امر در تمام مراحل برگزاری انتخابات می‌باشد.
4-2-گروه‌های تروریستی با منشأ خارجی
از موارد دیگر که شاید بیشتر ریشه خارجی داشته و در موضوع چالش امنیتی خارجی قابل بررسی است، تلاش دشمن به کشاندن منازعات و درگیری های گروه‌های سلفی- تکفیری منطقه به درون کشور می‌باشد. موضوعی که ایجاد و توسعه آن از سوی غرب و نوچه های منطقه ای بیشتر به خاطر ضربه زدن به اسلام عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است ولی به لطف خدا و هدایت های مقام معظم رهبری و بصیرت مردم تا امروز موفق نشده اند و با تدبیرهای لازم مسئولین امر در آینده نیز موفق به چنین کاری نخواهند شد.

بنابراین رقابت های تنش آمیز در بین نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آن‌ها، تحرک های قومیتی، دوقطبی سازی در میان مردم و جریانات سیاسی ،تلاش در جذب افرد و جریانات متمایل به غرب، اجرای پروژه نفوذ در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر، ایجاد شبهه در کار نهادهای رسمی و قانونی برگزاری انتخابات از جمله چالش های سیاسی و از بین بردن فضای آرام کشور برای برگزاری انتخابات سالم و پرنشاط از طریق درگیری های رقابتی و قومی قبیله ای و یا تنش های دینی و مذهبی و کشاندن درگیری‌های منطقه ای به داخل کشور و اجرای پروژه انقلاب‌های رنگین بعد از بر گزاری انتخابات از جمله چالش های امنیتی در آستانه برگزاری انتخابات آینده می باشد که هوشیاری مسئولین امر و بصیرت مردم باعث برگزاری سالم و پرشور انتخابات و عبور سالم کشتی انقلاب از این گردنه تاریخی خواهد شد.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات