تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۷۲۴۲
انتخابات خبرگان پنجم از دیگر دوره‌ها رقابتی‌تر است؛

سیاسی شدن غیرسیاسی‌ترین انتخابات کشور

(روزنامه ابتكار - 1394/06/11 - شماره 3232 - صفحه 7)

خبرگان رهبری تاکنون 4 دوره انتخابات داشته است و در این چهار دوره که از 1361 آغاز شده‌است، سعی بر آن بوده که این انتخاب سیاسی نباشد اما گویا در دوره پنجم انتخابات خبرگان رهبری، اتفاق جور دیگری رقم خواهد خورد و قرار است که این انتخابات رنگ و بوی سیاسی بگیرد. چراکه برخی افراد که برای کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری ابراز تمایل کرده‌اند، چهره‌هایی سیاسی هستند. آنچه مسلم است تایید صلاحیت برخی از این افراد به دو صورت قابل بررسی است از نظر آزمونی که برگزار می‌شود و از نظر شورای نگهبان که مرجع تایید ثبت‌نام کنندگان هر نوع انتخاباتی هستند.

در مورد سیاسی بودن انتخابان خبرگان رهبری، وقتی نام انتخابات و حضور در ارکان حکومت به میان می‌آید خواه ناخواه رنگ و بوی سیاست‌ورزی هم در آن دیده می‌شود، به خصوص انتخابات این دوره که در فضای جدید پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و شکل‌گیری خط جدید اعتدال برگزار می‌شود. با نگاهی به مجلس خبرگان کنونی در می‌یابیم که در هیات رئیسه فعلی بیش از یک سوم نمایندگان دوره چهارم مجلس خبرگان از اعضای جامعتین هستند و یا نزدیکی زیادی با آن‌ها دارند. همین گستردگی و نفوذ باعث شده تا اصولگرایان برای انتخابات 7 اسفند امسال، بی چون و چرا چشم به دهان سران این دو تشکل روحانی (یزدی و موحدی کرمانی) به علاوه آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان پدر معنوی جبهه پایداری بدوزند تا مجلس آینده بیش از پیش رنگ و بوی جناح راست به خود بگیرد.

به خصوص وقتی که از جناح مقابل خبرهایی مبنی بر تحرکات قابل توجه برای رسیدن به کرسی‌های خبرگان شنیده می‌شود به همین دلیل بزرگانی مانند آیت‌الله محمد یزدی از مهم بودن انتخابات آینده و ضرورت حضور در آن سخن به میان می‌آورند.اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند که در شرایط فعلی حضور کاندیداهای حداکثری‌شان در انتخابات خبرگان تقریبا ممکن نیست هرچند هر از چند گاهی لیستی منتسب به جبهه اصلاحات از جایی منتشر و بعد از آن نیز تکذیب می‌شود از جمله حضور چهره‌هایی مثل سیدهادی خامنه‌ای، مجید انصاری،‌علی یونسی، محسن موسوی تبریزی و علی اکبر محتشمی‌پور با این وجود امید اصلاح‌طلبان بیش از همه به مثلثی است که از مدت‌ها پیش زمزمه آن بر سر زبان‌ها افتاده و حضور دو ضلعش در انتخابات خبرگان قطعی است و ضلع سوم نیز به احتمال فراوان در انتخابات ثبت نام خواهد کرد.

مثلثی تشکیل شده از آیت الله هاشمی رفسنجانی، پدر خوانده اعتدال،‌ حسن روحانی، رئیس‌جمهور اعتدال و سیدحسن خمینی، سیدجوانی که شاخص‌های اعتدال بیش از هر چیز در او دیده می‌شود. شاید حضور همزمان ایت سه در این دوره از انتخابات خبرگان، با توجه به تغییراتی که در فضای سیاسی و اجتماعی ایجاد شده نقطه عطفی برای جریان‌های سیاسی کشور به حساب بیاید.

همچنین حضور احتمالی برخی دیگر از همفکران جریان اعتدال، مانند عباس واعظ طبسی،‌ محمد امامی کاشانی و سید محمود علوی با حمایت رجال سیاسی مثل شیخ علی اکبر ناطق نوری که همچنان نفوذ کلام و قدرت پنهانش در میان جریان‌های سیاسی،‌ مذهبیون و بازاریان دیده می‌شود می‌تواند زنگ رقابت برای جریان راست باشد. با وجود زمزمه‌هایی که از حضور چهره‌های جدید و نزدیک به خط اعتدال در کنار بزرگان و پدران معنوی برخی جریانات سیاسی در انتخابات این دوره شنیده می‌شود شاید ترکیب هیات رئیسه مجلس آینده خبرگان نیز نسبت به سال آخر دوره چهارم متفاوت باشد و علاوه بر کرسی‌های مجلس خبرگان، چهره‌هایی را از هر دو طیف روی صندلی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم ببینیم.

ارائه لیست مشترک برای جامعتین

سخنگوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: قرار شده یک هماهنگی بین جامعتین صورت گیرد تا یک لیست مشترک در خصوص انتخابات خبرگان ارائه شود.سید محمد غروی با اشاره به تشکیل کمیته انتخاباتی مجلس خبرگان در جامعه مدرسین، افزود: در دوره‌های گذشته کمیته ویژه انتخابات مجلس خبرنگان در جامعه مدرسین تشکیل می‌شد و به بررسی افراد و فضای سیاسی می‌پرداختند و در نهایت افرادی را پیشنهاد می‌کردند و جهت بررسی نهایی و تصویب به صحن جامعه می‌آمد.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمیته، کار خود را انجام داده ولی هنوز به صحن جامعه نیامده است، درباره لیست مشترک با جامعه روحانیت مبارز، به تسنیم گفت: قرار شده که یک هماهنگی بین جامعتین صورت گیرد تا یک لیست مشترک در خصوص انتخابات خبرگان ارائه شود.

البته هنوز این جلسه تشکیل نشده ولی بنا داریم بعد از مرداد ماه زمانی برای تشکیل جلسه بین جامعتین تعیین شود تا ان‌شاءالله یک لیست مشترک برای مجلس خبرنگان ارائه شود.وی در پاسخ به این پرسش که آیا با آیت الله مصباح یزدی نیز در خصوص لیست مشترک صحبتی شده‌ است، تصریح کرد: ایشان از بزرگان حوزه هستند، ولی به هر حال جامعتین نیز هستند و اگر نظرشان مساعد باشد، طبعاً لیست جامعتین را خواهند پذیرفت.

جایگاه خبرگان رهبری مهم‌تر از دیگر انتخابات است

اما مجید انصاری، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با اشاره به اینکه مجلس خبرگان رهبری جایگاه و نقشی به مراتب بالاتر از مجلس دارد، گفت: حوزه فعالیت این نهاد به طور مستقیم به عالی‌ترین مقام سیاسی و معنوی و رسمی کشور یعنی مقام معظم رهبری بر می‌گردد.معاون پارلمانی رییس جمهور تصریح کرد: خبرگان، چه در مقابل تعیین رهبری و چه در مقام نظارت کلی بر نهاد رهبری، مجلسی بسیار مهم و فاخر است. لذا اصلاح طلبان خودشان را موظف می‌دانند در عرصه انتخابات حضور جدی داشته باشند. اصلاح طلبان نسبت به تشویق مردم برای شرکت در انتخابات و معرفی نامزد اصلح از دیدگاه خود مشغول رایزنی هستند.

این جریان حتما تلاش خواهد کرد با لیست واحد به میدان انتخابات بیاید و افراد شایسته و اصلح را به مردم معرفی کند.او ادامه داد: اکنون جریان اصلاح طلب در مرحله رایزنی و مشورت برای هم افزایی و هماهنگی حضوری متحد و واحد در انتخابات است. هنوز در خصوص مصادیق ورود نکرده‌است. طبیعی است این جلسات با محوریت جریانات و چهره شاخص اصلاحات انجام می‌شود، از جمله رئیس دولت اصلاحات که پشتوانه بزرگ معنوی و سیاسی اصلاح طلبان هستند و چهره‌های برجسته از مجموعه روحانیون مبارز و تشکیلات روحانیون مبارز مطرح هستند.

تصمیم قطعی برای حضور در خبرگان نگرفته‌ام

انصاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور در عرصه انتخابات خبرگان رهبری گفت: هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ام. در دوره سوم از استان تهران در مجلس خبرگان حضور داشتم و مجلس خبرگان را جای مهمی می‌دانم هنوز در این باره که در این دوره کاندیدا شوم تصمیم قطعی نگرفته‌ام.وی در تشریح اهمیت جایگاه خبرگان رهبری تاکید کرد: مجلس خبرگان هم در حمایت از رهبری و هم به عنوان لنگرگاهی اعتماد و اطمینان مردم است، ما فراموش نکردیم مجلس خبرگان چه نقشی بعد از ارتحال حضرت امام ایفا کرد، در فاصله چند ساعت و بعد از گذشت چند روز رحلت امام، همه خواب و خیالات دشمنان انقلاب و پیش‌گویی آنها را نقش برآب کرد و با یک اقدام شایسته و به موقع کشتی انقلاب را در مسیر آرام خود قرار داد و اجازه نداد تلاطم امواج بدخواهی‌ها کشور را از ضایعه دچار آسیب کند.انصاری اضافه کرد: لذا مجلس خبرگان نقش بی‌بدیلی در مواقع حساس دارد، نظارت کلی این مجلس بر نهاد رهبری موجب تقویت نهاد رهبری است و هم عامل آرامش مردم است.

او درباره تاثیر حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان هم گفت: بنده شخصا تصمیم می‌گیرم، در دوره قبل هم تصمیم شخصی گرفتم البته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از شخصیت‌های بزرگ انقلابی، ملی و دینی است که بر وزن مجلس خبرگان می‌افزایند، تصور می‌کنم مجلس خبرگان می‌تواند با ترکیبی از علمای برجسته انقلابی سابق و ترکیبی تا حدودی جوان‌تر، کارآمد باشد.معاون پارلمانی رئیس جمهوری تاکید کرد: آنچه که در انتخابات مجلس خبرگان به نظرم می‌رسد این است که جایگاه این مجلس با انتخابات دیگر از جمله مجلس شورای اسلامی و حتی ریاست جمهوری متفاوت است.

این جایگاه را باید یک سطح بالاتر از رقابت های سیاسی و جناحی قرار داد البته به این معنا نیست که گروه‌های سیاسی لیست نداشته باشند اما شان مجلس خبرگان اقتضا می‌کند انتخابات آن وزین برگزار شود و رقابت‌ها شایسته انجام گیرد.همچنین محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر چند اصلاح‌طلبان دنبال لیست واحد برای انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در سال جاری هستند اما اولویت نخست ما تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط حساس کنونی بیش از هر چیز به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیاز دارد.

بر همین اساس اصلاح طلبان حضوری پررنگ و فعال در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری که در اسفند امسال برگزار می‌شود، دارد. عارف اضافه کرد: در حال حاضر اصلاح طلبان در حال رایزنی و برگزاری جلسات فشرده برای رسیدن به لیست واحد هستند که احتمالا تحقق این لیست قطعی است.در هر حال اینکه انتخابات مجلس خبرگان سیاسی نیست و شان این مجلس اجل بر نهادهای تصمیم‌گیرنده دیگر است مشخص و بی بدیل است اما آنچه در این دوره انتخابات مجلس خبرگان نمود بیشتری دارد یارکشی دو جناح اصولگراو اصلاح طلب برای مجلس خبرگان است که آن را از یک انتخابات غیر سیاسی به حاشیه های سیاسی می‌برد. هر آنچه که در این چهار دوره انتخابات خبرگان دیده شده و محاسباتی که برای آن در نظر گرفته شده است به احتمال زیاد در این دوره شکسته شده و این دوره به یکی از دوره‌های پرحاشیه مبدل می‌شود.

http://ebtekarnews.com/?newsid=17191

ش.د9402814

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات