تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۳۰۵

لزوم تغییر در برخی رفتارهای انتخاباتی

روش ها و شیوه های مختلف انتخاب نامزد و نماینده مورد نظر توسط مردم بر این اساس در کشورهای مختلف یکسان نمی باشد . علاوه بر اینکه انتخاب نامزد مورد نظر از حقوق مردم برای مشارکت در اداره کشور می باشد، ولی این انتخاب بر اساس یک فرهنگ رایج و اصول و معیار خاص خودش انجام می‌گیرد و ما وظیفه داریم که بر اساس عقل و با انتخاب بهترین گزینه و دور از احساسات و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن تبلیغات‌های اغوا کننده به این حق خود عمل نماییم.
پایگاه بصیرت / احمد قهرمانی
مردم هر جامعه بر اساس ساختار نظام سیاسی، فعالیت احزاب و گروه های سیاسی و فرهنگ و عرف رایج خود در فعالیت های انتخاباتی مشارکت کرده و اقدام به انتخاب نامزد مورد نظر خود می کنند . روش ها و شیوه های مختلف انتخاب نامزد و نماینده مورد نظر توسط مردم بر این اساس در کشورهای مختلف یکسان نمی باشد . علاوه بر اینکه انتخاب نامزد مورد نظر از حقوق مردم برای مشارکت در اداره کشور می باشد، ولی این انتخاب بر اساس یک فرهنگ رایج و اصول و معیار خاص خودش انجام می‌گیرد و ما وظیفه داریم که بر اساس عقل و با انتخاب بهترین گزینه و دور از احساسات و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن تبلیغات‌های اغوا کننده به این حق خود عمل نماییم.
برای اینکه انتخاب و مشارکت ما در اداره کشور به نتیجه مطلوب رسیده و مشکلات جامعه را برطرف نماید بایستی در برخی از رفتارهای انتخاباتی که با اهداف دینی، اسلامی ، انقلابی و ملی ما هماهنگ نباشد، تجدید نظر کنیم:
1 _ انتخابات عقلانی به دور از احساسات
در برخی موارد ممکن است تحت تأثیر احساسات و عواطف ، تبلیغات های اغوا کننده و به دور از واقعیت ، رقابت های بی پایه و اساس ، کینه ، نفرت و...اقدام به انتخاب نامزد انتخاباتی بکنیم که هیچ پشتوانه عقلی و منطقی پشت این قضیه نباشد. باید بدانیم که نتیجه چنین اقدامی علاوه بر رواج جامعه احساسی و هیجانی ، آشوب های اجتماعی و بی منطقی، باعث تداوم مشکلات اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی می شود .
بلوغ فرهنگی و سیاسی مردم ایجاب می‌کند که برای حل مشکلات مختلف کشور از جمله مشکلات اقتصادی و تجلی کردن فرهنگ اصیل اسلامی و شیعی ، وحدت، همگرایی و انسجام داخلی و دوری از فضای هیجانی و احساسی و آشوب آفرین ، در انتخاب نامزدها بر اساس عقل و منطق عمل کرده و برای این کار برای خود حتماً شاخص و معیار مشخصی متناسب با فرهنگ اسلامی و انقلابی داشته باشیم .
انتخاب بر اساس معیار دوستی و رفاقت ، فامیلی و خانوادگی ، تیپ و قیافه ، شخصیت اخلاقی ، هم شهری و هم ولایتی ، دشمنی و کینه با حریف رقیب ، جنسیت ، قومیت ، پول و سرمایه ، ایل و طایفه و ... از مصادیق انتخاب احساسی و عاطفی می باشد که نتیجه احساسی هم خواهد داشت که در مقابل انتخاب معقول و با تفکر و منطقی قرار دارد .
انتخابی که باعث دو قطبی سازی جامعه ، هیجانات و آشوب های اجتماعی ، تداوم مشکلات ، عدم توسعه، پیشرفت، خلاقیت و نوآوری ، دوری از اصول و ارزش‌های اسلامی و انقلابی ، تفرقه و اختلاف و آسیب به وحدت و یکپارچگی و کاهش قدرت و اقتدار ملی خواهد شد .
در مقابل انتخاب احساسی ، انتخاب عقلانی قرار دارد . انتخابی که بر اساس معیارها و شاخص های عقلی ، شرعی و انقلابی می باشد . انتخاب بر اساس معیار و شاخص عقل و منطق ، اعتقادات و مکتب اسلام اصیل ، استکبارستیزی ، ولایت محوری، انقلاب اسلامی، قانون اساسی، برنامه ریزی علمی ، تعهد و تخصص ، از مصادیق و معیارها و شاخص های انتخاب عقلانی می باشد. چنین انتخابی باعث شناسایی دقیق مشکلات و برنامه ریزی علمی و تخصصی برای حل آن مشکلات ، اجرای قوانین اسلام ، تحکیم پایه های انقلاب اسلامی و نظام ولایت فقیه ، وحدت ، یکپارچگی و قدرت و اقتدار هر چه بیشتر کشور خواهد شد .
اعتقاد به شاخص و معیار شرع ، عقل ، منطق ، برنامه ریزی ، تعهد و تخصص علاوه بر انتخاب نامزدهای انتخاباتی در هر کار مدیریتی در نظام اسلامی باعث رشد و توسعه و رواج قانونگرایی و احترام به حقوق دیگران و دوری جامعه از احساسات و عواقب احتمالی آن خواهد شد . بنابراین مدیران سیاسی حکومت اسلامی بایستی بر اساس این معیار و شاخص انتخاب شوند و مردم جامعه نیز آن را سرلوحه رفتارهای انتخاباتی خود قرار دهند .
2 _ انتخاب برنامه محور به جای شخص محور
یکی از شاخص ها و معیارهای انتخاب نامزدهای انتخابات ، داشتن برنامه منسجم و قابل اجرا برای حل مشکلات جامعه می باشد . برای رسیدن به این هدف بایستی ابتدا مشکلات جامعه در ابعاد مختلف مخصوصاً در بعد اقتصادی توسط کارشناسان امر ریشه یابی و علت یابی شوند . اگر مشکلات مختلف جامعه درست توسط کارشناسان و مدیران جامعه ریشه یابی و علت یابی نشوند ، مثل این است که پزشک بیماری را درست تشخیص نداده باشد بنابراین تجویز داروهای او نیز تاثیرگذار نخواهد بود و شاید بیماری را تشدید هم بکند . بنابراین از وظایف نامزدهای انتخاباتی ریشه‌یابی و شناسایی درست مشکلات جامعه توسط کارشناسان متخصص در این امر می باشد. در مرحله بعد نامزدهای انتخاباتی بایستی متناسب با نوع مشکلات برنامه های علمی داشته باشند که توسط کارشناسان متخصص مورد تأیید قرار گیرد . برنامه ای که بدون پشتوانه علمی و با کار غیر کارشناسی تهیه شود و یا برنامه هایی که فقط با هدف تبلیغات انتخاباتی و برای فریب افکار عمومی باشد، قابلیت اجرایی نداشته و دردی از مردم درمان نخواهد کرد .
ما نیز به عنوان انتخاب کننده و رأی دهنده به نامزدهای انتخاباتی بایستی مشکلات جامعه خود را بشناسیم و به دور از احساسات و هیاهوها و تبلیغات انتخاباتی اغوا کننده ، به برنامه های این نامزدها برای حل این مشکلات توجه کنیم . نامزدی که بدون داشتن برنامه خاص و فقط با چند شعار دهن پر کن قصد فریب افکار عمومی و جمع آوری آرا برای پیروزی را داشته باشد، حلال مشکلات جامعه در ابعاد رکود اقتصادی ، بیکاری ، تورم وگرانی و مشکلات اجتماعی و فرهنگی نخواهد بود .
توجه به شخصیت اخلاقی ، تیپ و قیافه ، سرمایه و پول، ایل و طایفه ، جایگاه و مقام ، جنسیت و قومیت ، و مواردی از این قبیل در یک نامزد انتخاباتی بدون توجه به تخصص لازم و برنامه ریزی های علمی برای مشکلات جامعه از نمودهای انتخاب شخص محور و عدم توجه به معیار برنامه محوری در انتخابات می باشد که انتظار می رود با توجه به بصیرت و بلوغ سیاسی مردم ما ، در انتخابات آینده توجه به معیار برنامه محوری در اولویت قرار بگیرد تا مشکلات اقتصادی جامه روز به روز جای خود را به رشد و توسعه بدهد .
3- انتخاب بر اساس شاخص اسلامی و انقلابی و دوری از معیارهای غرب‌گرایانه
انتخاب نامزدهای مجلس شورای اسلامی و یا هر انتخابات دیگر اگر بر اساس عقلانیت و دوری از احساسات صورت گرفته باشد حتماً بر اساس معیارها و شاخص هایی صورت گرفته است. معیارها و شاخص ها بر اساس اعتقادات و مکتب های فکری ، ساختار نظام سیاسی ، رفتارهای رایج اجتماعی، متفاوت بوده و نتایج متفاوتی نیز به بار می آورد.
اعتقادات اسلامی و انقلابی و ساختار نظام ولایت فقیه در کشور ما ایجاب می کند که معیارهای انتخاب نامزدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفندماه بر اساس آن معیارها صورت گیرد.هر کس که اعتقادات فکری و رفتاری او بر اساس اسلام اصیل بوده باشد و در مسئولیت های اجرایی و یا سابقه کاری خود آن را نشان داده باشدو بر اصول و پایه های فکری و اعتقادی اسلام اصیل از قبیل استکبار ستیزی ،امامت،حکومت اسلامی و جهانی و لوازم آن، حمایت از آزادیخواهان و مظلومین جهان در مقابل مستکبران و ...معتقد باشد و به انقلاب اسلامی و نظام بر آمده از آن یعنی ولایت فقیه اعتقاد فکری و عملی داشته باشد. همه وظیفه داریم که به چنین اشخاصی رأی داده و زمام امور مملکت را به آنها بسپاریم. طبیعی است که تعداد نامزدهایی که واجد این شرایط هستند، زیاد باشد؛در اینجا وظیفه داریم که از میان آنها، آن کسی را که اصلح تر از بقیه می باشد و یا به صالح مقبولی که امکان پیروزی آن در مبارزه انتخاباتی بیشتر است، رأی بدهیم و یا اگر در شهرهای بزرگ امکان شناختن همه نامزدها وجود نداشته باشد به لیست هایی که از طرف افراد و جریانات سیاسی مورد وثوق و به دور از گرایشات غربگرایانه ارائه می شود، اعتماد کرده و به آنها رأی بدهیم.
اگر انتخاب ما بر اساس آن معیار و شاخص صورت گرفت ، منتخبین ما هم به آن مکتب فکری و نظام سیاسی معتقد بوده و در جهت استحکام آن تفکرات و نظام سیاسی و جهانی شدن آن عقاید تلاش خواهند کرد.
باورها ، عقاید و تفکرات غربی درست در مقابل اعتقادات ما قرار دارد . بنابراین کسانی که معتقد به باورها و تفکرات غربی بوده باشند و یا از آنها دفاع و حمایت نمایند با معیارها و شاخص های فکری و اعتقادی ما همخوانی ندارند . بنابراین بایستی بدانیم در انتخاب نامزدهای انتخابات کسانی که از اصول و پایه های فکری غربی از قبیل تفکر استعماری ، اسلام هراسی ، دین زدایی ، هرج و مرج اخلاقی ، مادی‌گرایی و ... حمایت نمایند شایستگی انتخاب شدن و تصدی امور کشور را ندارند و در صورت رأی دادن و انتخاب چنین افرادی با اعتقادات و تفکرات غربگرایانه ، آنها نیز تمام تلاش خود را برای تغییر اعتقادات و تفکرات ما و ساختار سیاسی کشور بکار خواهند بست و به مرور شاهد رواج سبک زندگی غربی در کشور خواهیم بود که خواسته دشمن نیز در این نوع انتخاب تأمین خواهد شد. پس برای مقابله با نقشه های دشمن و جلوگیری از نفوذ آنها در ارکان تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور بایستی در انتخاب نامزدهای انتخابات شاخص ها و معیارهای اسلامی و انقلابی را ملاک عمل قرار داده و از شاخص ها و معیارهای غربی و غربگرایانه یا افراد متمایل به غرب و تفکرات غربی دوری کرده و زمام امور کشور را به چنین افرادی نسپاریم .
4 – تبلیغات با اصول اسلامی و دوری از رفتار ماکیاولیستی
تبلیغات بایستی باعث شناخته شدن و معرفی نامزدهای انتخابات در میان مردم شود . کسانی که آشنایی زیادی با هر یک از نامزدهای انتخاباتی نداشته باشند از طریق تبلیغات انتخابی که به شیوه های مختلف مکتوب ، اعلامیه ، شفاهی و یا در فضای مجازی انجام می گیرد با زندگینامه ، تحصیلات ، سوابق اجرایی و برنامه های کاری نامزدها آشنا می شوند .
در تبلیغات انتخاباتی، هم نامزدهای انتخاباتی و هم طرفداران آنها بایستی در تبلیغ خود اغراق و غلو ننموده و یا چیزی غیر از واقعیات بیان نکنند.
مردم باید گول تبلیغات غیر واقعی و یا برنامه های خارج از وظایف نمایندگی و یا برنامه های غیر قانونی و غیر قابل اجرا را نخورند و با تحقیق و بررسی در وظایف نمایندگان مجلس بصیرت سیاسی خود را افزایش داده و به کسانی که در تبلیغات خود اصول اسلامی را رعایت کرده و به معرفی درست خود و برنامه های کاری قانونی و قابل اجرا می پردازند،رأی بدهند.
باید بدانیم که هیچ وقت هدف وسیله را توجیه نمی کند و بعضی رفتارهای ماکیاولیستی برای رسیدن به یک مقام و جایگاه و استفاده از هر حقه و نیرنگ و یا هر تعهد و قول ناروا را دادن و بعد از رسیدن به پست و مقام دلخواه همه آنها را فراموش کردن از ویژگی های فرهنگ رایج غربی بوده و کسانی که از این شیوه استفاده نمایند ، برخلاف اصول اسلامی و قانونی و انقلابی عمل می نمایند و اگر به مقام و جایگاهی هم برسند نه تنها به مشکلات مردم و کشور فکر نکرده و در این راستا تلاس نمی کنند بلکه تمام سعی خود را در ارضای هوای نفس خود بکار می گیرند و چه بسا در این راه منافع ملی را فدای منافع خود و رضایت دشمنان انقلاب نمایند.پس بایستی مواظب غربزده ها و نفوذی ها در تبلیغات انتخاباتی باشیم و به فرموده حضرت امام خمینی –رحمت الله علیه- نگذاریم این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.
بنابراین اگر تبلیغات نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها با توجه به اصول اسلامی و انقلابی و به دور از تفکرات غربی و فرهنگ ماکیاولیستی در جهت معرفی خود واقعی و برنامه های کاری قانونی صورت گرفته باشد و مردم ما هم با توجه به معیار و شاخص های اسلامی و انقلابی و به دور از شاخص های غرب‌گرایانه نمایندگان خود را انتخاب کنند ، شاهد انتخابات همراه با عقلانیت و حضور حداکثری و تشکیل مجلس انقلابی و تلاش و برنامه ریزی در جهت حل مشکلات مردم و رشد و توسعه هر چه بیشتر کشور خواهیم بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات