تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۷۳۱۸
«اعتماد» از مهم‌ترين تحولات گروه‌هاي سياسي گزارش مي‌دهد

استراتژي انتخاباتي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان

اشاره: گروه احزاب «ساختار سياسي ايران مبتني بر فعاليت احزاب نيست، احزاب در ايران رشد نكرده يا ناقص متولد شده‌اند»؛ جملاتي از اين دست سخنان نخستين تمام كساني است كه در ايران مي‌خواهند شرايط احزاب را تحليل كنند. با اين حال همين احزاب فعلي هم در سپهر سياسي ايران نقش و اثرگذاري خود را دارند. گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظر دارد آخرين روز هفته را با مروري بر مواضع و جهت‌گيري‌هاي مهم احزاب و فعالان سياسي كارنامه سياسي يك هفته‌اي آنان را منتشر كند. فعاليت‌هاي احزاب سياسي در ايران طي ماه‌هاي گذشته شتاب بيشتري به خود گرفته و آنها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد نقش‌آفريني جدي در فرآيند انتخابات مجلس هستند. از اين منظر رصد فعاليت‌هاي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا مي‌تواند نقشه راه آنها براي انتخابات مجلس را نمايان كند. از سوي ديگر اين كارنامه وضعيت انسجام و انشقاق دو جريان اصلي كشور در فاصله هفت ماه مانده به دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نماي كلي از رقابت‌هاي سياسي را نيز نشان مي‌دهد. احزاب ايراني هفت ماه پرتلاش براي انتخابات را پيش‌رو خواهند داشت تا بتوانند اكثريت كرسي‌هاي بهارستان را در اختيار بگيرند.

(روزنامه اعتماد - 1394/06/26 - شماره 3345 - صفحه 11)

فعاليت انتخاباتي مجمع روحانيون مبارز

مجمع روحانيون مبارز هر دو هفته يك بار جلسات خود را برگزار مي‌كند كه دوشنبه اين هفته نيز اين جلسه طبق روال معمول انجام شد. در جلسه مجمع روحانيون چهره‌هاي موثري چون رييس دولت اصلاحات، محمد موسوي خوئيني‌ها، مجيد انصاري، موسوي لاري، علي‌اكبر محتشمي‌پور، محمد‌علي ابطحي، موسوي‌بجنوردي، كيان ارثي، محمد مقدم و... حضور داشتند. براساس گفته‌هاي محمد مقدم در اين جلسه اخبار سياسي و فرهنگي و همچنين اخبار مهم داخلي و خارجي توسط دو عضو مجمع مطرح شد.

اخبار فرهنگي را آقاي ابطحي و اخبار سياسي را خود وي جمع‌آوري و ارايه كردند. وي در توضيحات بيشتر پيرامون اين جلسه اظهار كرد: معمولا به اين شكل انجام مي‌شود كه اگر خبري جا بماند يا از ديد يكي از اعضا اهميت داشته باشد مطرح مي‌شود تا بحث تكميل شود كه اين كار نيز انجام شد. بخش عمده وقت جلسه گزارشي بود از وضعيت جريانات و گروه‌هاي اصلاح‌طلب در مركز و استان‌ها كه توسط دوستان ارايه شد. همچنين نقطه‌نظرات و رايزني‌هاي عمده و كلي براي هر دو انتخابات امسال و به ويژه انتخابات مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت و اعضا موضوع اين انتخابات را به بحث گذاشتند. تصميماتي در اين حوزه گرفته شد و با تصميم اعضا به كميته سياسي ماموريت داده شد تا اين پيشنهادات را بررسي كرده و راهكارهايي را براي ايجاد زمينه بهتر جهت حضور مردم پيشنهاد كند.

تصميمات بيشتر كلي بود و رايزني‌هايي صورت گرفت كه قرار شد در كميته سياسي بحث شود. وي با اشاره به اينكه مجمع روحانيون مبارز كميته فرهنگي و سياسي دارد، گفت: براي هر كدام راي‌گيري شده و تعدادي از دوستان عضو هستند. كليت مساله با رياست دولت اصلاحات است و دبيركل هم كه آقاي موسوي خوييني‌ها هستند و دبير اجرايي هم آقاي مجيد انصاري. علاوه بر اين عزيزان، آقايان محتشمي‌پور و موسوي لاري نيز در اين كميته حضور دارند. مقدم همچنين در خصوص انتخابات خبرگان نيز گفت: به هر حال مجمع روحانيون مبارز به عنوان يك تشكل روحاني وظيفه دارد برنامه‌هاي انتخاباتي خود را تنظيم كند.

نگاه كارگزاران به انتخابات مجلس

حزب كارگزاران اين روزها فعال‌ترين و پر خبرترين حزب اصلاح‌طلب است. آنها پس از آنكه با شايعات و فضا‌سازي جريان رقيب مواجه شدند در مصاحبه‌هايي اعلام كردند به‌طور حتم از محمد رضا عارف براي سرليستي كانديداهاي تهران حمايت خواهند كرد.

در هفته جاري تسنيم به نقل از فائزه هاشمي، عضو حزب كارگزاران سازندگي در همايش روز جهاني صلح كه در حزب اراده ملت برگزار شد، با اشاره به توصيه پدرش اظهار داشت: ما زنان به خودمان راي نمي‌دهيم. هميشه آقاي هاشمي به من مي‌گويد كه اگر خود زنان كه نيمي از جمعيت را تشكيل مي‌دهند به خودشان راي دهند، ٣٠٠ نماينده مجلس زن مي‌شود. بنابراين ما به توانايي‌هاي خودمان اعتقادي نداريم.

هاشمي با اشاره به فعاليت مجمع زنان اصلاح‌طلب گفت: مجمع زنان اصلاح‌طلب در دوره‌‌ آقاي روحاني فعال شده و ليست‌هايي را براي حضور در كابينه يازدهم ارايه داد تا از زنان به عنوان وزير يا مشاور استفاده شود ولي وقتي از آنها پرسيديم كه چرا از زنان استفاده نشد به ما گفتند كه خودتان با هم اختلاف داريد و پشت سر هم حرف مي‌زنيد. هاشمي با اشاره به موضوع رد صلاحيت‌ها گفت: الان قرار نيست كه اصلاح‌طلبان به كسي توصيه‌اي كنند كه كانديدا شوند و مهره‌هاي ما بعد از تاييد صلاحيت‌ها وارد ميدان مي‌شوند و قرار نيست الان افراد خود را بسوزانيم.

البته تخريب‌ها درباره اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها زياد است و خانم‌ها اين تصور را دارند كه اگر وارد عرصه سياست شوند، چگونه مي‌توانند سر بلند كنند. همچنين محمدقوچاني، ديگر عضو شوراي مركزي اين حزب در گفت‌وگويي از برگزاري كنگره حزب كارگزاران سازندگي قبل از انتخابات مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: سعي داريم در زماني نزديك به همان زمان و در بيستمين سالگرد تاسيس كارگزاران كنگره را برگزار كنيم. قوچاني درباره خبري كه برخي سايت‌ها درباره تدوين منشور حزب كارگزاران نوشته بودند، گفت: امسال در هشت جلسه اين منشور بررسي و يك پيش‌نويس آماده شده است.

ديدار جوانان حزب كار با علماي قم

اعضاي شوراي مركزي سازمان جوانان حزب اسلامي كار با حضور در شهر مقدس قم به ديدار برخي مراجع و علماي قم ازجمله آيات موسوي اردبيلي، بيات زنجاني، فاضل لنكراني و علوی گرگانی رفتند. محمدجواد فاضل لنكراني در ديدار اعضاي شوراي مركزي سازمان جوانان حزب اسلامي كار اظهار داشت: در مبارزه با رژيم شاهنشاهي براي تحقق انقلاب اسلامي جوانان در خط مقدم بودند و همين جوانان باعث ايجاد انگيزه براي مردم مي‌شدند.

وي افزود: بسياري از معضلات جامعه امروز را مي‌توان به وسيله جوانان حل كرد، چراكه جوانان در مقاطع مختلف و به ‌خصوص در دوره دفاع مقدس نشان دادند كه توانايي كارهاي بزرگ را دارند. امروز هم قدرت نظامي ايران تا حد زيادي مديون رشادت‌هاي جوانان است. رييس مركز فقهي ائمه اطهار با بيان اينكه نبايد از مجموعه كابينه دولت فعلي اين برداشت صورت گيرد كه دولت به دنبال پيرگرايي و عدم به كارگيري جوانان است، گفت: بعد از دولت‌هاي نهم و دهم كشور ما با بحران‌هاي متعددي در ابعاد مختلف جامعه روبه‌رو شد و هر آدم منصفي وجود بحران‌هاي متعدد سياسي، ديني، اقتصادي و فرهنگي را تاييد مي‌كند. بحران‌هاي متعدد دولت نهم و دهم به عنوان ارث به دولت يازدهم رسيد. آيت‌الله سيدعبدالكريم موسوي‌اردبيلي نيز در ديدار اعضاي شوراي مركزي سازمان جوانان حزب اسلامي كار اظهار داشت: به نظر بنده جامعه ما هنوز با اسلامي شدن به معناي واقعي فاصله دارد.

وي با بيان اينكه بسياري از گروه‌هاي سياسي درصدد سوء‌استفاده و استفاده ابزاري از جوانان هستند، گفت: جوانان بايد در برخي مواقع به حديث امام علي(ع) عمل كنند كه فرمود برخي مقاطع زماني بايد همچون شتري كم سن و سال بود كه نه پشتي براي سوار شدن دارد و نه پستاني براي شير دوشيدن از آن. اين مرجع تقليد با بيان اينكه وقتي از ابتداي انقلاب تاكنون را بررسي مي‌كنيم تجربه‌هاي گرانقدري را كسب كرده‌ايم، گفت: در برخي مقاطع فكر مي‌كرديم كه اگر فلان راه را برويم به آنچه چيزي كه اسلام مي‌خواهد، خواهيم رسيد اما گاهي اين‌گونه شد و گاهي اين‌گونه نشد به همين جهت جوانان بايد ضمن بررسي تمامي ايده‌هاي مطرح شده در جامعه مورد سوء‌استفاده قرار نگيرند و ابزار دست گروه يا فرد خاصي قرار نگيرد.

وي با اشاره به انتخابات پيش‌روي مجلس شوراي اسلامي گفت: جوانان نبايد فقط به شعارها اكتفا كنند، چراكه بسياري مي‌خواهند از جوانان استفاده ابزاري كرده و راي بياورند، اما آنچه مهم است اين است كه جوانان بايد در راه اسلام حركت كرده و هر شعاري را باور نكنند، اما بيكار هم نبايد باشند و حضور عقلاني در عرصه‌هاي مختلف داشته باشند. آيت‌الله موسوي اردبيلي خطاب به جوانان حاضر در جلسه گفت: از همين حالا كه چند ماه به انتخابات مجلس مانده صف‌هاي سياسي بسته شده و هر گروهي به فكر پيروزي خود است و نوعا هم برخي نيت پاكي ندارند و در اين ميان جوانان بايد هوشيار باشند تا مورد سوء‌استفاده قرار نگيرند و البته حضور پررنگي هم داشته باشند.

سازمان جوانان حزب اسلامي كار با توجه به انتخابات پيش روي مجلس و همينطور موضوع تدوين و تصويب برنامه ششم توسعه مراسمي با عنوان «مجلس و سياستگذاري خوب» برگزار كرد كه در آن كيومرث اشتريان، استاد دانشگاه و عليرضا محجوب، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند. در ابتداي اين مراسم عليرضا محجوب با بيان اينكه «شاخصه سياستگذاري خوب قانون برنامه است»، گفت: «قانون برنامه و قوانين بودجه ما به شكلي طراحي مي‌شود كه شركاي اجتماعي دولت امروز صاحبان بنگاه‌هاي اقتصادي و سرمايه‌داران هستند. » محجوب با تاكيد بر اين موضوع كه «سياستگذاري خوب نيازمند شركاي اجتماعي خوب است»، افزود: «در فرآيندهاي قانونگذاري و اجرايي بايد شركاي اجتماعي در همه سطوح به بازي گرفته شوند و اراده آنها بتواند در جامعه كانون سياستگذاري‌ها براي قانون برنامه باشد.» او معتقد بود كه «دولت در گذشته يك كارفرماي بزرگ اما خوب بود.

ولي اكنون همچنان يك كارفرماي بزرگ اما بد است. » او با اشاره به مدل و ساختار اقتصادي ايران در گذشته و حال گفت: «ما در گذشته يك اقتصاد مختلط از بخش‌هاي خصوصي، تعاوني و دولتي داشتيم اما نهايتا تحت تاثير شيوه‌اي كه امريكايي‌ها براي ما طرح‌ريزي كردند به سمت مدل‌هاي سرمايه‌داري رفتيم. حال آنكه كشورهاي سرمايه‌داري در همين زمان به اين نتيجه رسيدند كه بايد به مدل مختلط برگردند. » او افزود: «اقتصاد و مديريت امروز ما نه سرمايه‌داري است، نه دولتي و نه حتي مختلط. » او با بيان اينكه «برنامه و سياستگذاري خوب بايد تكثرگرا باشد»، ادامه داد: «ما مي‌گوييم كشوري توسعه‌يافته در برخي ابعاد هستيم و مشاركت عمومي يكي از بارزترين شاخصه‌هاي توسعه است كه انعكاس آن با وجود ادعايي كه داريم در كشور مشهود نيست. »

او در قسمت ديگري از سخنانش درخصوص آسيب‌شناسي شيوه تصميم‌‌سازي‌ها در مجلس نيز به موضوع مذاكرات هسته‌اي اشاره كرد و توضيح داد: «دولت مي‌رود مذاكره مي‌كند و خيلي‌ها به نتيجه كار آن احسنت مي‌گويند. اما بعد در مجلس مي‌آييم و براي همان افراد ميز محاكمه تشكيل مي‌دهيم و برخي آسمان و زمين را به هم مي‌دوزند تا سندي براي محكوم كردن دولت پيدا كنند. مشخص است كه از اينچنين روشي، سياست خوب بيرون نمي‌آيد. »

ليست مستقل ندا به معناي افتراق نيست

حزب نداي ايرانيان در حالي خود را براي انتخابات آماده كند كه دبيركل آن سخن از ليست مستقل انتخاباتي مي‌كند اما در عين حال مي‌گويد كه حزب متبوعش آغاز‌كننده هيچ افتراقي در ميان اصلاح‌طلبان نخواهد بود.

مجيد فراهاني در گفت‌وگويي كه ابتداي هفته جاري داشت اظهار كرد: از يك حزب فعال، پويا و زنده در درجه اول توقع مي‌رود به سمت شناسايي نيروهاي خود براي حضور در انتخابات حركت كند و سپس در گام دوم يعني پس از شناسايي نيروها و نهايي شدن ليست انتخاباتي، بايد تلاش كند ليست خود را به ليست گروه‌ها و جريانات ديگر نزديك كند و با يك ائتلاف حداكثري وارد عرصه انتخابات شود. البته ممكن است در ۹۰ درصد حوزه‌هاي انتخابيه ليست ما منطبق با ديگر گروه‌هاي سياسي باشد. مثلا در شهر تهران امكان دارد از ميان ۳۰ نفر به ۲۰ نفر مشترك برسيم و تنها ۱۰ نفر به‌صورت مستقل ارايه كنيم.

او در ادامه با بيان اينكه شروع‌كننده هيچ افتراقي در جريان اصلاحات نخواهند بود، گفت: اطمينان مي‌دهم نداي ايرانيان شروع‌كننده هيچ‌گونه حركت افتراقي و وحدت‌شكن در داخل جريان اصلاحات نخواهد بود. ما معتقديم اگر جريان اصلاحات بخواهد به پيروزي برسد راهي جز وحدت، همگرايي، همدلي و انسجام ندارد. ما با هر ديدگاه و روشي كه بتواند اين وحدت، همدلي و همگرايي را تقويت كند موافقيم و البته اعتقاد داريم در بزنگاه‌ها نهايتا بايد يك فصل‌الخطاب وجود داشته باشد تا در دقيقه ۹۰ اگر اختلاف نظر‌ي وجود داشت بتواند ديدگاه‌هاي مختلف را يكي كرده و به وحدت كمك كند. قطعا تمام تلاش خود را براي تغيير تركيب مجلس فعلي خواهيم داشت، حتي اگر لازم باشد در دقيقه ۹۰ از حق خود براي كمك به توسعه پايدار كشور بگذريم.

در اين هفته البته مجيد فراهاني مدعي شد طي تماسي به يكي از نهادهاي امنيتي احضار شده است. اعضاي حزب ندا همچنين از احضار يكي ديگر از اعضاي شوراي مركزي حزب خود خبر داده‌اند.

پاسخ به شايعه رد صلاحيت گسترده و مساله حصر

در هفته جاري محمدرضا عارف با سفر به شيراز به بيان آخرين دغدغه‌هاي سياسي و انتخاباتي جريان اصلاحات پرداخت و محمدعلي نجفي نيز در گفت‌وگويي شايعات مربوط به رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان را پاسخ داد. محمدرضا عارف ابراز اميدواري كرد مساله حصر با تعاملات خوب حسن روحاني حل شود. عارف وقتي با سوال يكي از دانشجويان كه از او مبني بر چگونگي حل برخي معضلات كشور از جمله مساله حصر روبه‌رو شد، اظهار داشت: اين قبيل مسائل بايد با سازو كارهايي كه در دولت و شوراي عالي امنيت ملي و ديگر نهادهاي مرتبط وجود دارد حل و فصل شود. رييس‌جمهور محترم در سخنراني‌هاي انتخاباتي خود بر حل اينگونه معضلات تاكيد كرده بود و اميدوارم با تعاملات خوبي كه آقاي روحاني دارد در چارچوب مصالح نظام اين مساله مرتفع شود.

عارف همچنين از تدوين منشور اخلاق انتخاباتي خبر داد و تاكيد كرد: اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كنند با همگرايي و وحدت ميان خود تركيب مجلس آينده را تغيير دهند و مجلسي كارآمد و متخصص تشكيل شود كه در راس امور باشد و در پيشرفت و توسعه كشور، خود را همراه دولت بداند و در عين حال از اهرم‌هاي نظارتي خود در مواقع ضروري براي بهبود امور استفاده كند. محمدعلي نجفي در گفت‌وگويي با ايسنا بر لزوم رعايت انصاف در عملكرد شوراي نگهبان تاكيد كرد و گفت: ان‌شاءالله در جريان انتخابات پيش رو تعداد زيادي از اصلاح‌طلبان تاييد صلاحيت و تعداد بسياري انتخاب خواهند شد.

نجفي در مورد شايعه احتمال رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان توسط شوراي نگهبان، با تاكيد بر اينكه طرح اين مسائل در حد شايعات است، اظهار كرد: نبايد با قبول شايعات در فضاي سياسي كشور به آنها دامن بزنيم و فضاي سياسي كشور را ملتهب كنيم. نجفي به آخرين تلاش‌هاي انجام شده برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب براي گفت‌وگو با شوراي نگهبان به جهت رفع ابهامات موجود درباره اصلاح‌طلبان با تاكيد بر اينكه اينگونه اقدامات بسيار صحيح و شايسته است، اظهار داشت: نه تنها شخصيت‌هايي كه تاكنون وارد مذاكره با شوراي نگهبان شده‌اند، بلكه ساير شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب به ويژه آنهايي كه محبوبيت زيادي در بين مردم و اقشار مختلف جامعه دارند، بايد گفت‌وگو و تعامل با شوراي نگهبان را آغاز كنند تا ان‌شاءالله به شكل منصفانه‌اي صلاحيت‌ها مورد بررسي قرار بگيرد و حقي از فردي ضايع نشود.

بازگشت احمدي‌نژاد به اردوگاه اصولگرايان؛ واقعيت يا خبرسازي؟

محمود احمدي‌نژاد، گويا پس از همه اتفاقاتي كه براي برخي از مردان كليدي‌اش رخ داده به اين نتيجه رسيده كه براي بازگشت به سپهر سياسي ايران بايد دست به دامان اصولگرايان شود. البته اين اتفاق يك‌طرفه نيست و همانقدر كه احمدي‌نژاد به اصولگرايان محتاج است، برخي اصولگرايان هم معتقدند محمود احمدي‌نژاد تنها كسي است كه مي‌تواند جناح راست را از دست اعتداليون و اصلاح‌طلبان نجات دهد. همين است كه اواسط همين هفته سايت جهان نيوز وابسته به عليرضا زاكاني با انتشار خبري كه البته صحت و سقم آن هم مشخص نيست اعلام كرد كه احمدي‌نژاد درصدد ارتباط با برخي چهره‌هاي شاخص اصولگرا برآمده اما تلاش‌هاي وي تاكنون ناموفق بوده است.

به گزارش سايت خبري جهان نيوز محمود احمدي‌نژاد در تماس‌هاي مكرر با برخي اصولگرايان گفته است حاضر به جبران اشتباهات گذشته هستم. اين در حالي است كه احمدي‌نژاد تاكنون پاسخ مثبتي از سوي اصولگرايان دريافت نكرده است. گفته مي‌شود احمدي‌نژاد در هفته‌هاي اخير با حسين شريعتمداري و حسين صفار‌هرندي تماس گرفته است تا با آنان ملاقات كند اما پاسخ اين دو نفر به وي قاطعانه و منفي بوده است. از سويي اين دو فعال سياسي به نزديكان رييس‌جمهور سابق گفته‌اند كه مدت‌هاست به اظهارات وي اعتماد نداشته و فريب سخنان تازه او را نمي‌خورند. اصرار احمدي‌نژاد براي نزديك شدن به جريان اصولگرا در حالي است كه وي پيش‌تر و در دوران رياست‌جمهوري‌اش اعلام كرده بود كه اصولگرا نيست.

پاسخ منفي اصولگرايان به رييس‌جمهور موجب شد تا وي از اين رفتار اصولگرايان ناراحت شده و در جلسه‌اي نسبت به اين موضوع انتقاد كند. احمدي‌نژاد همچنين در جلسه‌اي گفته است كه ظرفيت اجتماعي من به مراتب بيشتر از آقاي روحاني است. او به طور مفصل درباره ناكارآمدي دولت روحاني حرف زده و گفته كه ما تحقيق كرديم و موارد خلاف عملكرد اين دولت را با سند كنار هم گذاشته‌ايم و در آينده رو مي‌كنيم.

از سوي ديگر برخي خبرها حاكي از آن است كه ستاد انتخاباتي احمدي‌نژاد براي انتخابات مجلس فعال شده و چهره‌هاي نزديك به او مسووليت استان‌هاي مختلف را به عهده گرفته‌اند. از سوي ديگر برخي خبرها حكايت از آن دارد كه كميته انتخاباتي احمدي‌نژادي‌ها در ولنجك تشكيل شده و گفته مي‌شود غلامحسين الهام، ابوالحسن فقيه، عبدالرضا شيخ‌الاسلامي، مرتضي تمدن، ، مهدي كلهر، علي‌اكبر جوانفكر و عبدالرضا داوري مسوولان كميته‌هاي مختلف انتخاباتي هستند.

اساسنامه جبهه رهروان ولايت تدوين شد

كمتر كسي است كه نداند علي لاريجاني مي‌خواهد سرنوشت خود و حاميانش را از ديگر اصولگرايان جدا كند تا آينده سياسي‌اش با بحران مواجه نشود. راه‌حل علي لاريجاني براي رسيدن به اين هدف هم چيزي نبود و نيست جز راه‌اندازي و تاسيس حزب. همين است كه اطرافيان علي لاريجاني از سوي او مامور به تدوين اساسنامه حزب رهروان ولايت شده‌اند؛ حزبي كه به نظر مي‌آيد جداي از هزاران غصه و قصه‌اي كه براي راستگرايان سياسي وجود دارد موجبات نگراني و ناراحتي برخي اصولگرايان را به دنبال داشته است.

حالا پس از بي‌خبري‌هاي يكي دوماه اخير درباره سرنوشت حزب لاريجاني، گفته مي‌شود اساسنامه اين حزب تهيه شده و به زودي درخواست مجوز آن به وزارت كشور ارسال خواهد شد. كاظم جلالي، رييس فراكسيون رهروان ولايت مجلس كه از سوي لاريجاني ماموريت اين كار را بر عهده گرفته در همين زمينه گفته است رهروان ولايت يك جبهه سياسي خواهد بود و نه يك حزب. او تاكيد كرده است: در مورد جبهه رهروان اقداماتي را صورت داديم و در زمان مقرر آن را رسانه‌‌اي مي‌كنيم.

وي درپاسخ به اين پرسش كه آيا جبهه رهروان تا دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي تشكيل خواهد شد يا خير؟ گفت: ان‌شاءالله، داريم كار مي‌كنيم.

جلالي در پاسخ به اين پرسش كه اساسنامه جبهه رهروان به كجا رسيد، تصريح كرد: بخشي از اساسنامه نگاشته شده است و همچنان مشغول هستيم. با توجه به آماده شدن اساسنامه جبهه رهروان ولايت به نظر مي‌آيد علي لاريجاني علاقه‌اي به ادامه كار سياسي با ديگر اصولگرايان ندارد و از اين پس لاريجاني و حاميان اصولگراي وي به صورت مستقل به فعاليت‌هاي سياسي خود ادامه خواهند داد. دليل اين احتمال هم چيزي نيست جز اينكه علي لاريجاني امروز از موقعيت خود در جناح اصولگرايان مطلع است و مي‌داند كه نارضايتي‌هاي بسياري از عملكرد مديران اين جناح در ميان نسل دوم و سوم اصولگرا وجود دارد.

او با علم به اينكه نگاه‌هاي بسياري در ميان نسل دومي‌هاي اصولگرا به تصميم و رفتار امروز او است، تلاش دارد تا سير تكويني بهبود موقعيت خويش در اين جناح را در بي‌خبري ديگر اصولگرايان نامدار دنبال كند. لاريجاني بي‌شك علاقه‌مند است تا خلأچهره‌هاي نامدار اصولگرا را برطرف سازد و جناح اصولگرا را با نوسازي اجباري مواجه كند و اين دقيقا همان چيزي است كه نسل دوم اصولگرايان خواهان آن هستند.

ديدار جامعه روحانيت مبارز با علي لاريجاني، ولايتي، قاليباف و جليلي در نوبت بعدي

كميته سياسي جامعه روحانيت مبارز اين روزها به‌شدت مشغول است. دبيركل و قائم مقام‌شان سخت در تلاش هستند تا گره كور وحدت اصولگرايان را باز كنند. اما كميته سياسي اين تشكل سياسي- مذهبي به موازات اين تلاش‌ها ماموريت يافته تا در رايزني با برخي چهره‌هاي شاخص جريان اصولگرايي در اين راستا اثرگذار باشد. در همين راستا اين كميته طي يكي دوماه گذشته به ديدار محسن رضايي و باقر قاليباف رفتند و آنگونه كه حسين ابراهيمي، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت خبر داده طي هفته گذشته ديداري خصوصي با علي لاريجاني را برگزار كردند. به گفته حسين ابراهيمي «علي لاريجاني» در اين ديدار از موافقت خود براي حركت در مسير همگرايي اصولگرايان با محوريت جامعتين خبر داده است.

حسين ابراهيمي با اشاره به ديدار اخير اعضاي تشكل متبوعش با «علي لاريجاني»، اظهار كرد: تعدادي از اعضاي جامعه روحانيت مبارز با رييس مجلس ديدار كردند و در آن ديدار نظرات مختلفي مطرح شد. وي افزود: آقاي لاريجاني در اين ديدار گفتند: «در صورتي‌كه امور به دست جامعتين باشد بنده كاملا تابع و همراه و هماهنگ هستم»؛ جمع‌بندي نظرات اين بود كه آقاي لاريجاني همگرايي را كه در نتيجه آن امور به وسيله جامعتين ساماندهي شود، همراهي مي‌كنند. عضو جامعه روحانيت مبارز در خصوص ديدار با ولايتي، قاليباف و جليلي نيز گفت: برنامه ما هماهنگي با همه آقايان است. ان‌شاءالله در راستاي همگرايي با همه آنها ديدار خواهيم كرد. همزمان با تلاش جامعه روحانيت با چهره‌هاي شاخص اصولگرا آيت‌الله موحدي كرماني طي اظهاراتي اعلام كرد كه وحدت اصولگرايان يك اصل و ضرورت است و بايد اين امر انجام بگيرد و اينكه چقدر اين امر توفيق داشته باشد، موضوعي است كه در آينده مشخص مي‌شود.

وي تصريح كرد: البته در اين مسير تلاش‌ها و توفيقات خوبي صورت گرفته و مابقي امر دست خداست. اما شايد جالب‌ترين خبري كه اين هفته مرتبط با جامعه روحانيت است به اظهارنظر جعفر شجوني باز مي‌گردد. جايي كه وي طي اظهاراتي بازهم حمله به حسن روحاني را در صدر جملات و اظهارات خود قرار داد و گفت: حسن روحاني بگويد كجا قرار دارد، وسط لحافي است كه نصف آن براي اصلاح‌طلبان و نصف آن براي كارگزاران است. شجوني همچنين درباره برنامه جامعه روحانيت مبارز براي انتخابات خبرگان و مجلس اظهار داشته است: ما با جامعه مدرسين حوزه علميه قم و آقاي مصباح در انتخابات آينده هماهنگ عمل خواهيم كرد. اصولگرايان به ليست واحد و مناسبي برسند جامعه روحانيت از آن ليست حمايت خواهد كرد.

خداحافظي ناطق و رضايي با انتخابات

شيخ علي‌اكبر ناطق‌نوري و محسن رضايي به عنوان چهره‌هاي اصولگرا اين هفته خبرساز شدند. محسن رضايي كه چند ماهي است دوباره به سپاه بازگشته و بيش از آنكه كت و شلوار سياست‌ورزي را بر تن كند ترجيح داده تا يونيفرم سبزرنگ سپاه را بپوشد.

سردار رضايي كه در انتخابات‌هاي مختلف همواره نامزد انتخابات بوده طي اظهاراتي اعلام كرد كه قصد ندارم در انتخابات شركت كنم تا مشخص شود كه جبهه ايستادگي وابسته به او از اين پس بايد براي فعاليت سياسي با محمدباقر قاليباف همراه باشد. چه آنكه محسن رضايي پس از انتخابات رياست‌جمهوري با شهردار تهران ائتلاف سياسي كرده و برخي از نيروهاي وابسته به خود را در اختيار باقر قاليباف قرار داده است.

اما ماجراي شيخ علي‌اكبر ناطق‌نوري كمي متفاوت است چراكه در اين يك سال گذشته اصولگرايان بارها طي ديدارهاي مختلف از او خواسته‌اند تا براي ائتلاف اصولگرايان وارد گود سياست‌ورزي شود كه همواره با پاسخ منفي شيخ نور مواجه شدند. ناطق‌نوري در جديد‌ترين اظهارات خود هم اعلام كرده در ٧٢ سالگي قصد ورود به انتخابات رياست‌جمهوري و مجلس را ندارد. وي افزوده است: حالا نوبت جوانان است كه با تجربه ما و خلاقيت خود كشور را اداره كنند.

ناطق‌نوري گفت: براي مسووليت‌پذيري رجال سياسي يك عمري تعريف شده است، اين عمر كه تمام شد بايد به اتاق فكر برود. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه افزود: هرچه نوآوري، خلاقيت و ابتكار بوده ما زديم، بهتر است از اين پس جوانان سركار بيايند و با تجربه ما و خلاقيت و نشاط جديد كشور را اداره كنند. وي اضافه كرد: نسل اول انقلاب بايد به اتاق فكر بروند و با نيروسازي از نسل دوم، سوم و چهارم انقلاب اداره كشور را به دست آنها بسپارند. ناطق‌نوري گفت: در انتخابات قبل عقلاي تمام گروه‌ها براي حضور من در انتخابات آمدند ولي من نيامدم. وي افزود: سياست و ديانت ما يكي است و ما در صحنه سياسي با نشاط حضور داريم و با چيزي و كسي قهر نيستيم و كانديداي من از اول دكتر روحاني بوده است. ناطق‌نوري تاكيد كرده است: اگر نمايندگان مجلس آينده عاقل، متدين و معتدل باشند مجلس آينده مجلسي به‌روز، خوب و شاد خواهد بود.

اسامي و پروفايل كانديداهاي جبهه پيروان در نوبت بررسي

همه اخبار مربوط به جبهه پيروان طي هفته‌هاي اخير به اظهارات محمدرضا باهنر، محسن كوهكن و كمال‌الدين سجادي منتهي مي‌شود. جبهه پيروان به عنوان بزرگ‌ترين جبهه سياسي جناح راست سنتي درحالي با دبيركلي محمدرضا باهنر براي انتخابات مجلس دهم آماده مي‌شود كه سازمان‌يافته‌ترين حزب اين جبهه يعني حزب موتلفه بيش از آنكه تمركز فعاليت‌هاي انتخاباتي‌اش هماهنگ و همسو با جبهه پيروان باشد، معطوف به نشست‌هاي سه جانبه با مديران جبهه پايداري و جمعيت ايثارگران است.

هر چند اسدالله بادامچيان به عنوان نماينده حزب موتلفه مسووليت كميته انتخاباتي جبهه پيروان را بر عهده دارد، اما به نظر مي‌آيد بيشترين تلاش بادامچيان در جلسات سه ضلعي (موتلفه، ايثارگران و پايداري) در راستاي مديريت كردن ايثارگراني‌ها و پايداري‌هاست. اين در حالي است كه جبهه پيروان با رهبري محمدرضا باهنر در حال حاضر مشغول بررسي اسامي كانديداهاي انتخاباتي خود است. اين خبري است كه هفته جاري سيد كمال‌الدين سجادي از آن پرده‌برداري كرده.

سجادي كه سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري است، طي گفت‌وگويي با اشاره به آخرين روند بررسي كانديداهاي استاني جبهه متبوعش اظهار كرد: پس از دريافت اسامي كانديداهاي احتمالي استاني جبهه در جلسه روز پنجشنبه اين اسامي مورد بررسي قرار گرفت. وي افزود: اكثر استان‌ها اسامي كانديداهاي احتمالي استاني خود را ارسال كردند و فقط چند استان هنوز اسامي را ارسال نكرده‌اند كه قرار است آنها نيز به‌زودي اسامي مدنظر خود را براي ستاد انتخابات جبهه پيروان ارسال كنند.

عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري به شوراي هماهنگي اصولگرايان اشاره كرد و گفت: اميدواريم اين شورا با محوريت جامعتين تا مهرماه تشكيل شود و از همه احزاب و تشكل‌ها و حتي اشخاص حقيقي اصولگرا دعوت شود. سجادي همچنين درخصوص فعاليت‌هاي انتخاباتي جامعه اسلامي كارمندان نيز گفت: در حال بررسي كانديداي احتمالي جامعه اسلامي كارمندان براي معرفي به جبهه پيروان خط امام و رهبري هستيم و سعي خواهيم كرد كه فعاليت‌هاي‌مان به موازات جبهه باشد.

همزمان با اعلام اين خبر محمدرضا باهنر كه اين روزها تلاش بسياري را در راستاي خطرناك نشان دادن بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات مجلس دهم انجام مي‌دهد و بيشتر سعي مي‌كند پروژه جنگ رواني عليه اصلاح‌طلبان را در حوزه ديالوگ سياسي به پيش ببرد، همچون اظهارات هفته‌هاي اخيرش بازهم از خواب آشفته عده‌اي براي انتخابات خبرگان سخن گفت. باهنر در همين رابطه گفته است: عده‌اي خواب‌هاي آشفته در رابطه با مجلس خبرگان مي‌بينند كه ان‌شاءالله شوراي نگهبان با قدرت و مردم هم با بصيرت نقشه‌هاي‌شان را نقش بر آب خواهند كرد.

رايزني موتلفه با آيت‌الله جزايري و مظاهري

حزب موتلفه اسلامي با در اختيار داشتن بيش از ٢٧٠ دفتر استاني قدرترين حزب جناح راست به شمار مي‌رود. همين است كه اصولگرايان در بزنگاه‌هاي انتخاباتي هميشه حساب ويژه‌اي را روي اين حزب باز مي‌كنند. موتلفه‌اي‌ها بر همين اساس طي ماه‌هاي اخير تلاش جدي‌اي را براي ائتلاف اصولگرايان انجام داده‌اند. مديران اين حزب و به ويژه محمدنبي حبيبي و اسدالله بادامچيان شايد در اين هفته‌ها، سخت‌ترين روزهاي‌شان را پشت سر مي‌گذرانند. آنها از يك سو پاي ثابت جلسات سه‌جانبه هستند و از ديگر سو سعي مي‌كنند تا راه‌حلي براي ائتلاف حداكثري اصولگرايان بيابند. بر همين اساس، محور اظهارنظرهاي چهره‌هاي شاخص اين حزب در اين موضوع خلاصه مي‌شود.

اسدالله بادامچيان كه همزمان نايب‌رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري هم هست طي اظهاراتي با اشاره وحدت اصولگرايان، اظهار داشت: مسير خوبي طي شده، ما با تحقق همگرايي در جريان اصولگرايي وارد رقابت‌هاي دروني با خود نمي‌شويم و خوشبختانه جلسات خوبي براي همگرايي اصولگرايان تشكيل‌شده است. وي ادامه داد: ما ائتلاف و وحدت با يكديگر زير چتر جامعتين و آيت‌الله مصباح‌يزدي را قبول داريم و مطمئن هستيم با محوريت جامعتين به وحدت خواهيم رسيد.

وي افزود: همه جريان‌هاي اصولگرا در اصول يكي هستند و اين اصول را قبول دارند ولي ممكن است مشكل در تعيين مصاديق باشد كه اميدواريم در انتخابات پيش‌رو اين مشكل وجود نداشته باشد و ما بتوانيم به يك فهرست مشترك برسيم. بادامچيان با تاكيد بر نقش محوري جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم در وحدت اصولگرايان، تصريح كرد: طبق توصيه‌هايي كه امام داشتند ما نيز براي حركت‌ها و فعاليت‌هاي سياسي خود روحانيت را محور قرار داده‌ايم چرا كه همه علماي بزرگ مورد اعتماد امام (ره) بوده و امروز نيز مورد اعتماد رهبر معظم انقلاب هستند.

البته ما از نظر همه علماي بزرگ استفاده خواهيم كرد؛ علماي بزرگي در شهرستان‌ها مثل آيت‌الله مظاهري در اصفهان و آيت‌الله جزايري در خوزستان از جمله اين علماي بزرگ هستند و ما بايد از نظرات‌شان استفاده كنيم. از سوي ديگر حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي اين حزب اختلافات واقعي و موجود ميان گروه‌هاي سياسي اصولگرا را اختلاف‌افكني اصلاح‌طلبان دانسته و گفته است: اصلاح‌طلبان در استراتژي انتخاباتي خود برنامه‌ريزي كرده‌اند تا جايي كه مي‌توانند به ايجاد تفرقه، تشتت و انشقاق در ميان اصولگرايان بپردازند و از هر گامي كه اصولگرايان به سمت وحدت برمي‌دارند و به همديگر نزديك‌تر مي‌شوند، حربه‌اي براي جلوگيري از وحدت بسازند و آن را در افكار عمومي از طريق روزنامه‌هاي زنجيره‌اي خود تزريق كنند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=25620

ش.د9402818

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات