تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۷۹۰۲۰
پیش‌بینی «جوان»‌ از ساختار‌شکنی بدیل مشارکت در نخستین نشست خبری این حزب محقق شد

«حزب مشارکت 2»‌ به اردوگاه هجمه به شورای نگهبان پیوست


جعفر تکبیری

درست در روزی که دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران(بخوانید مشارکت 2)، در ساختمان این حزب در خیابان وصال شیرازی و در جمع خبرنگاران، مشغول تبیین مواضع حزب خود بود، چند خیابان بالاتر در ساختمان وزارت کشور، ‌حسینعلی امیری، سخنگوی این وزارتخانه به صراحت عنوان کرد که تشکل اتحاد ملت ایران فاقد پروانه فعالیت است. ‌حزبی که بسیاری از اعضای شورای مرکزی آن، از اعضای حزب منحله مشارکت تشکیل شده تا این نگاه نزد صاحبنظران سیاسی به‌درستی شکل بگیرد که این حزب بدیل مشارکت و در واقع حزب مشارکت 2 است و این نگرانی در جامعه به وجود بیاید که اتحاد ملت، ادامه‌دهنده راه مشارکت در سپهر سیاسی کشور باشد.

 علی شکوری‌راد، آذر منصوری، علی تاجرنیا، هادی خانیکی، محمد کیانوش‌راد، حمیدرضا جلایی‌پور و فاطمه راکعی بخشی از اعضای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران هستند که روز 29 مردادماه سال جاری در نخستین کنگره حزب انتخاب شدند. افرادی که همگی سابقه عضویت در حزب منحله مشارکت را در پرونده خود دارند و همین موضوع باعث شد که حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور دیروز اظهارنظر کند که «اگر استعلام‌های یک تا چند نفر از اعضای شورای مرکزی اتحاد ملت منفی بود و اعضای این حزب محکومیت و محرومیت از فعالیت اجتماعی و سیاسی داشته باشند، ترکیب فعلی شورای مرکزی باید ترمیم شود.»

این در حالی است که شکوری‌راد، دبیرکل این حزب که عصر دیروز نیز توسط مراجع قضایی بازداشت شد، در جریان مصاحبه مطبوعاتی خود تلاش بسیاری کرد تا اینگونه وانمود کند حزب اتحاد ملت را از زیر سایه مشارکت خارج و آن را حرکتی مستقل معرفی نماید. استدلال‌هایی که هیچ اشاره‌ای به حضور طیف تندرو مشارکت در این حزب نکرد و حتی در این گفته‌ها حاضر به پذیرش حکم قانونی برای انحلال مشارکت نیز نشد.

از ظرفیت مشارکت استفاده می‌کنیم!

وی در همین ارتباط عنوان کرد: دلیل تأسیس حزب اتحاد، توقف حزب مشارکت نبوده است، چراکه حزب مشارکت هنوز انحلال خود را نپذیرفته و فعالیت‌هایش به دلیل برخی محدودیت‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی سپس بدون اشاره به حضور چهره‌های افراطی جبهه مشارکت در این حزب ادامه داد: از منظر حزب اتحاد ملت، این حزب اسم مستعار هیچ حزب دیگری نیست و قرار هم نیست ادامه حزب دیگری باشد، بلکه یک حزب جدید است اما طبیعتاً از ظرفیت‌های حزب مشارکت که امروز در جامعه متوقف شده است، استفاده می‌کند.

شکوری‌راد گفت: همانطور که حزب ندای ایرانیان توانسته است برخی اعضای شاخه جوانان حزب مشارکت را جذب کند، حزب اتحاد ملت ایران هم توانسته تعدادی از اعضای مشارکت را به عضویت خود درآورد، زیرا نیروهایی که در حزب مشارکت فعالیت داشتند، از تجربه خوبی در کار حزبی برخوردارند.

نقض قانون در محضر قانون اساسی

یکی از نکات جالب این نشست خبری، نشان دادن قانون اساسی توسط علی شکوری‌راد به عنوان میثاق ملی این حزب بود و وی در ادامه نیز در ژستی رسانه‌ای به صراحت عنوان کرد که «ما آموختیم که با ارکان نظام تعامل کنیم ممکن است به لحاظ دیدگاهی با بعضی‌ها در ارکان نظام اختلاف نظر داشته باشیم اما ارکان را به رسمیت می‌شناسیم و چالشی نداریم و خود را پاسدار این ارکان می‌دانیم.»  اما پس از همین گفته‌ها بود که دبیرکل حزب مشارکت2، حملات تندی را متوجه شورای نگهبان، ‌به عنوان یکی از ارکان جمهوری اسلامی ایران کرد و عملا در مقام نقض تأکیدات قانون اساسی در خصوص وظایف و اختیارات این شورا برآمد. اتفاقی که پیشتر روزنامه جوان با به کار بردن واژه «مشارکت2» در خصوص این حزب و پیش‌بینی آغاز افراط گرایی توسط این جماعت آن را پیش بینی کرده بود.

آغاز ساختار‌شکنی با هجمه به شورای نگهبان

در همین ارتباط دبیرکل حزب ‌(مشارکت 2) نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات را معضل خطاب کرد و آن را در تعارض با روح قانون اساسی خواند و در همین خصوص گفت: «چون به شورای نگهبان اجازه داده شده تفسیر کند نباید تفسیری صورت گیرد که طبق آن حقوق مردم از بین برود. خیلی‌ها فکر می‌کنند قانون اساسی حق حاکمان و حد مردم است. در حالی که قانون اساسی حق مردم و حد کارگزاران و حاکمان است و در آن حد رئیس‌جمهور، شورای نگهبان، مجلس و قوه قضائیه مشخص شده و نباید به حقوق مردم تعرض کنند، چون این قدرتمندان هستند که به حقوق مردم تعرض می‌کنند وگرنه مردم که به حقوق خود تعرضی ندارند.»

به گفته شکوری راد حدودی که قانون اساسی برای شورای نگهبان قائل شده، این است که براساس قانون نظر بدهد.

وی سپس با تکرار تلویحی ادعاهای برخی مسئولان اجرایی درباره شورای نگهبان عنوان کرد که «شأن شورای نگهبان این نیست که صلاحیت نامزدها را بررسی کند و بررسی صلاحیت نامزدها بر عهده هیئت اجرایی است که توسط معتمدان مردم انتخاب می‌شود. بنابراین اگر هیئت اجرایی حق کسی را ضایع کرد آن شخص باید به شورای نگهبان مراجعه و شورای نگهبان در جهت استیفای حق آن حرکت کند.»

شکوری‌راد سپس خاطرنشان کرد: شاید به خاطر همین مداخله‌های شورای نگهبان در مورد این مسائل بوده که شأن و جایگاه این رکن از نظام تقلیل یافته است.

وی سپس ادامه داد: ما سعی خواهیم کرد به شورای نگهبان نزدیک شویم و با آنها گفت‌وگو کنیم و سعی کنیم این پیش‌داوری‌ها را از بین ببریم و شورای نگهبان را از بی‌اعتمادی که برخی‌ها نسبت به این شورا دارند متوجه سازیم.

فرار از پاسخ به اتهامات خرازی

این جبهه‌گیری ضد قانونی شکوری راد در خصوص شورای نگهبان در حالی بود که پیشتر صادق خرازی ‌اتهامات امنیتی مختلفی را متوجه طیف تندرو اصلاحات کرد؛ گفته‌هایی که جنجال زیادی میان اصلاح‌طلبان ایجاد کرد و کار را تا آنجا پیش برد که خرازی تحت فشار تندروهای تجدیدنظرطلب  مجبور به استعفا از مقام خود در حزب ندای ایرانیان شد. همین موضوع دستاویز سؤال دیگر خبرنگار «جوان» از شکوری راد بود تا از وی نظر صریحش را پیرامون اتهامات خرازی به طیف تندرو اصلاحات بپرسد. شکوری راد در این خصوص عنوان کرد: «من ترجیح می‌دهم در این مورد صحبتی نکنم چراکه از چالش با افراد پرهیز می‌کنم. آقای خرازی در دوره اصلاحات سفیر بودند و خدمت زیادی به دولت اصلاحات کردند بنابراین درست نیست به کسی که منشأ اثر بوده حالا به خاطر گفته‌ای که هنوز مشخص نیست که چه بوده واکنش نشان داد. البته اگر این حرف‌ها گفته نمی‌شد بهتر بود چراکه اصلاح‌طلبان باید متوجه باشند صحبت‌ها و سخنانشان مورد بهر‌ه‌برداری مخالفان قرار نگیرد. بنابراین اگر چنین صحبت‌هایی پیش نمی‌آمد بهتر بود.»

وی افزود: من به اصلاح‌طلبانی که به اظهارات آقای خرازی پاسخ دادند می‌گفتم سکوت کنید چون ضرورتی ندارد. باید به دوردست نگاه کنیم بر این اساس اگر کسی به ما تنه زد بهتر است عبور کنیم نه اینکه برگردیم و تنه بزنیم. بنابراین جز احترام و سپاس از آقای خرازی سخنی به زبان نمی‌‌آورم.

افشای استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات

در بخش دیگری از این نشست خبری، ‌شکوری‌راد استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان را نیز افشا کرد و در این خصوص گفت: ما تصمیم داریم تا مهره‌های ما به صورت گسترده در انتخابات ثبت‌نام کنند تا اگر بخشی از آنان نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، در تمام مناطق کاندیدا برای حضور در انتخابات داشته باشیم.

وی همچنین از دیدار اعضای این حزب با ناطق نوری، عارف، هاشمی و سیدحسن خمینی و لاریجانی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

شکوری‌راد در بخش دیگری از این نشست خبری در خصوص موضع حزب متبوعش پیرامون فتنه 88، با فرافکنی در خصوص این واقعه تلخ عنوان کرد: باید از مسائل تلخ و شیرین گذشته عبور کنیم. رویکرد حزب ما رویکرد آینده است. بنابراین حزب اتحاد ملت در سال 88 وجود نداشته که امروز بخواهیم موضعی از آن را اتخاذ کنیم. ما از واژه‌ای که شما به کار می‌برید (فتنه) دریافت و تعریف روشنی نداریم و در متون ما فتنه تعریف نشده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات