تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۸۷۴۷۷
مثلث ايران، روسيه و آمريکا براي پايان جنگ سوريه تشکيل مي‌شود؟

اميد به اتحاد جهاني عليه داعش

(روزنامه مردم‌سالاري - 1394/06/29 - شماره 3858 - صفحه 14)

گروه بين‌الملل: بر اساس گزارش ديده‌بان حقوق بشر سوريه‌ شورشيان تکفيري 56 تن از سربازان ارتش سوريه را اعدام کرده‌اند. نيروهاي نظامي دولت سوريه در روزهاي گذشته پس از سقوط پايگاه هوايي ابو الظهور، در شمال غربي سوريه به اسارت جهادگرايان در آمده بودند.

ابوظهور آخرين پايگاه نظامي دولت سوريه در ادلب بود که چندي پيش بعد از حدود دو سال محاصره به تصرف جبهه نصرت - وابسته به القاعده - و متحدانش در آمد. گروه‌هاي تکفيري هنگام تصرف اين پايگاه ده‌ها نفر از نيروهاي دولتي سوريه را کشتند و بقيه را اسير گرفتند.

گفته مي‌شود که اعدام سربازان وفادار به بشار اسد واکنشي به بمباران شديد شهر باستاني پالميرا و استان ادلب توسط نيروي هوايي سوريه بوده است.

جنگنده‌هاي سوريه در يک حمله هوايي کم‌سابقه 25 بار مواضع تروريست‌هاي تکفيري را در شهر باستاني پالميرا بمباران کرد. به گفته ديدبان حقوق بشر سوريه در اين حملات دست‌کم 26 نفر کشته شدند که 12 نفر آنان از تروريست‌هاي مسلح بودند.

در استان ادلب که در دست ائتلافي از گروه‌هاي تکفيري از جمله «جبهه نصرت» است نيز 17 نفر در پي بمباران نيروي هوايي سوريه کشته شدند. در تازه‌ترين حملات نظامي هوايي، شهر رقه نيز که عملا پايتخت گروه داعش به شمار مي‌آيد، بمباران شده است.

رويترز از قول منابع ارتش سوريه نقل کرده است که دولت سوريه تجهيزات دقيق تازه‌اي را که از روسيه دريافت کرده، در اين حملات مورد استفاده قرار داده است. درهمين حال، وزارت دفاع عراق در پيام مکتوب و رسمي خود به دمشق ابلاغ کرده است که حتي اگر جنگنده‌هاي ارتش سوريه مجبور شدند براي هدف قرار دادن داعش از حريم هوايي عراق استفاده کنند بغداد هيچ مشکلي با اين مساله نخواهد داشت.

برخي تحليلگران مدعي‌اند که اين خبر نشان مي‌دهد نيروي هوايي ارتش سوريه جنگنده‌هاي پيشرفته‌اي در اختيار دارد که با استفاده از آن‌ها داعش را در مساحت‌هاي وسيعي هدف قرار مي‌دهد و احتمالا ناچار خواهد بود که داعش را در خاک عراق هدف قرار دهد.با اينکه قبلا هم اخباري از هماهنگي عراق و سوريه براي مقابله با داعش منتشر شده بود اما هنوز صحت اين خبر تاييد نشده است و دمشق يا بغداد واکنشي به اين خبر نداشته‌اند.

مذاکره آمريکا و روسيه

بنا به گزارش خبرگزاري آلمان در پي اعلام آمادگي روسيه و آمريکا براي گفت‌وگو درباره مقابله با گروه تروريستي داعش‌؛‌ جان‌کري، وزير خارجه ايالات متحده در يک مصاحبه تلويزيوني در لندن گفت: «گروه دولت اسلامي بايد کاملاً نابود شود.»

جان‌کري افزود که گفت‌وگو با مقامات روسي ضروري است تا «عمليات نظامي عليه گروه دولت اسلامي هماهنگ شود.» وزير خارجه آمريکا افزود که ايالات متحده درصدد تشديد حملات هوايي خود عليه «دولت اسلامي» است و براي اجتناب از تلاقي فعاليت‌هاي نظامي دو کشور در سوريه بايد به گفت‌وگو پرداخت.

در روزهاي گذشته گفت‌وگويي نيز ميان وزيران دفاع دو کشور صورت گرفته است. به گفته ناظران سياسي روشن نيست که «هماهنگي» ميان مسکو و واشنگتن در سوريه چه اهدافي را دنبال مي‌کند. تشديد حضور نظامي روسيه در سوريه، در راستاي تثبيت دولت سوريه است. مبارزه روسيه با تروريست‌هاي تکفيري داعش در نهايت به تقويت رژيم اسد منجر مي‌شود. آمريکا که تاکنون بر عزل بشاراسد تاکيد داشته است ديروز از موضع خود عقب‌نشيني کرد.

وزير امور خارجه آمريکا در پايان گفتگوهايش با فيليپ‌هاموند، همتاي بريتانيايي خود در لندن تصريح کرد: «ما در حال حاضر نياز فوري به از سرگيري تلاش‌ها براي حل و فصل سياسي بحران سوريه داريم.»

وي درباره آينده بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه گفت: بشار اسد بايد برکنار شود اما لازم نيست اين اتفاق فورا بيفتد.‌ کري گفت: روسيه و ايران مي‌توانند درخصوص مسئله مشارکت اسد در مذاکرات براي حل و فصل مسالمت‌آميز بحران همکاري کنند.

جان‌کري از روسيه و ايران خواست تا با استفاده از نفوذشان بشار اسد را براي مذاکره متقاعد کنند.

کري اظهار کرد: ما بايد وارد مذاکره شويم. اين چيزي است که ما به دنبالش هستيم و اميدواريم روسيه و ايران و هر کشور با نفوذ ديگري به برگزاري چنين مذاکره‌اي کمک کنند زيرا عدم مذاکره چيزي است که جلوي پايان اين بحران را گرفته است.

وزير خارجه آمريکا ادامه داد: ما آماده مذاکره هستيم. آيا بشار اسد آماده مذاکره است؟ آيا واقعا مي خواهد مذاکره کند؟ آيا روسيه آماده است که بشار اسد را به پاي ميز مذاکره بياورد؟

کري درباره کناره‌گيري بشار اسد از قدرت نيز گفت: لازم نيست اين اتفاق در همان روز اول يا ماه اول بيافتد. فرآيندي وجود دارد که به موجب آن همه طرف‌ها بايد به اجماع و تفاهم درباره اين که چنين اتفاقي در بهترين حالت چگونه رخ دهد، برسند.

به نظر مي‌رسد واشنگتن پس از شکست پروژه‌هاي متنوعي که عليه دولت اسد و تروريست‌هاي تکفيري ناچارا به تغيير در مساله سوريه شده است، چراکه جان‌کري در جمع خبرنگاران در لندن نيز تاکيد کرده بود: تمرکز ما بر نابودي داعش و نيز حل سياسي بحران سوريه است اما همچنان باور داريم که نمي‌توان با حضور بلند مدت اسد به اين امر دست يافت. ما به دنبال راه‌هايي هستيم که بتوانيم به نقطه اشتراک برسيم.

در اتفاقي عجيب،شاهزاده سعودي ترکي بن محمد بن سعود الکبير، معاون وزير خارجه عربستان در امور روابط چندگانه در مصاحبه با خبرگزاري نووستيگفت: عربستان با روسيه جهت حل و فصل بحران سوريه و بحران آوارگان همکاري خواهد کرد. اميدوارم که روسيه نقش سازنده‌اي را در حل درگيري‌هاي سوريه ايفا کند. روسيه از بيانيه ژنو در مورد سوريه حمايت کرد و اگر به اين روند ادامه دهد به حل بحران در سوريه کمک خواهد کرد.

ما چندين سفر به روسيه داشته‌ايم و راه براي نشست‌هاي بيشتر باز است. وي افزود: روسيه مي‌تواند نقش سازنده‌اي را در پايان دادن به اين جنگ ايفا کند. ما به صدها هزار دانشجو اجازه تحصيل در دانشگاه‌هايمان را داديم. هيچ کشور ديگري اقداماتي که ما انجام داديم نکرده است.

اشپيگل آنلاين نيز در گزارشي کارنامه دولت باراک اوباما در سوريه را «خجالت‌آور» خوانده و مي‌نويسد: «بايد اعتراف کرد که برنامه آمريکا براي عقب‌راندن «دولت اسلامي» در سوريه و آموزش نيروهاي مخالف اسد، که قرار بود سالانه 5 هزار نفر را در بر گيرد، موفق نبوده است.»

درخواست تشکيل کنفرانس خاورميانه با شرکت ايران و روسيه

به گزارش خبرگزاري آلمان ولفگانگ ايشينگر، رئيس کنفرانس امنيتي مونيخ نيز از دولت آلمان خواست که در راه برپايي کنفرانسي پيرامون مسايل خاورميانه پيشقدم شود.

به گفته ايشينگر در اين کنفرانس روسيه و ايران نيز بايد مشارکت داشته باشند. وي تصريح کرد: «نه پذيرش سخاوتمندانه پناهجويان و نه تشديد کنترل‌هاي مرزي قادر به حل موثر بحران پناهجويي در اروپا خواهد بود.»

به گفته رئيس کنفرانس امنيتي مونيخ وقت آن فرار رسيده که کنفرانسي براي حل بحران پناهجويان در خاورميانه تشکيل شود. به نظر ايشينگر اين کنفرانس مي‌تواند زمينه‌اي براي تعريف «ساختار امنيتي جديد در خاورميانه» باشد.

ايشينگر تصريح کرد که حل بحران سوريه تنها با مشارکت تمامي قدرت‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي از جمله روسيه و ايران ميسر است.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=229097

ش.د9402834

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات