صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۸۷۵۰۹

میرکاظمی: دولت پاسخ ناکارآمدی اقتصادی خود را بدهد؟

 سیدمسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عصر امروز در نشست خبری با حضور رحماندوست اظهار داشت: باید در ابتدا توجه بیشتری بر روی انتخابات مجلس داشته باشیم. با مرور به ابتدای پیروزی انقلاب متوجه می‌شویم که دشمن مسیرهای مختلفی را برای اینکه بتواند حرکت انقلاب را متوقف کند طی کرده است. از راه انداختن سازمان منافقین تا تحمیل 8 سال جنگ تحمیلی (که عراق را با امکانات مالی و تجهیزات مجهز کردند و در مقابل حتی اجازه وارد کردن یک میخ به کشور را هم نمی‌دادند) وقتی از حمله نظامی منصرف و ناامید شدند دست به کارهای دیگری زدند.

وی افزود: امروز ایران جزو کشورهای رتبه‌دار جهانی و دارای توان دفاعی و رتبه‌هایی در زمینه هوا و فضا هستیم. دشمنان می‌دانند که از طریق تحریم نظامی نمی‌توانند نفوذ پیدا کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: واژه فتنه کاملا مشخص است. فتنه حضور سفارت منحوس انگلیس، آمریکا و وابستگان داخلی بود که تشکیل  حلقه دادند و به دنبال آن هزینه‌های سنگینی به کشور وارد شد که به گفته مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی را تا لب پرتگاه بردند. چیزی که دشمن دنبال می‌کند. دشمن همواره به دنبال اضمحلال انقلاب و نفوذ در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور است.

میرکاظمی همچنین یادآور شد: دشمن همواره می‌خواهد کشور را وابسته و رشد علمی ما را متوقف کند. همچنین حرکت‌های خودجوش مبتنی بر دانش را از کار بیندازد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که ذوق غرب‌زدگی و شکستن قداست مرگ بر آمریکا و بزک کردن آمریکا و دوری از جمع عموم مردم بازتاب خوبی ندارد. اگر از مردم فاصله بگیرند خطراتی در پی آن انقلاب را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: اگر آمریکا می‌توانست حمله کند 15 سال پیش حمله می‌کرد. آمریکا نمی‌تواند حمله کند و خود این را می‌داند. اینکه عده‌ای می‌گویند آمریکا حمله می‌کند دروغ است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا برخی علاقمند هستند که مجلس را عوض کنند، گفت: این سوال پیش می‌آید که آیا مجلس نهم با دولت در همه زمینه‌ها همراهی نداشته است؟ کدام طرح و لایحه به مجلس آمده و بررسی نشده است. هرچند که برجام در 18 دقیقه بسته شد و بر آن نقد جدی وارد است. گفته می‌شود مجلسی می‌خواهیم که همراه دولت باشد. مگر تاکنون در مجلس نهم چه خواسته شده که انجام نشده است. آوردن افرادی که ذوق غرب‌زدگی دارند و منتقد نداشته باشند مدنظر است؟

میرکاظمی همچنین یادآور شد: باید به دولت گفته شود عملکرد خود را ارائه دهد. بیش از دو و نیم سال زمان مسائل اقتصادی به دست دولت بوده است. اکنون نوبت پاسخ سوالات است و باید ماحصل کار را نشان دهد. دولت باید آنچه در زمینه اقتصادی انجام داده است را پاسخ دهد و بارها در این زمینه سوال کردیم و پاسخ ناکارآمدی دولت را تاکنون دریافت نکرده‌ایم اما سوال اصلی اینجاست و جای تعجب داردکه با تغییر در مجلس خبرگان و شورای اسلامی دنبال چه چیزی هستند.

میرکاظمی درباره اینکه دولت برای اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی انجام داده است اظهار داشت: درباره اقتصاد مقاومتی در وهله اول باید اعتقاد داشت که می‌توان با اتکا به منابع داخلی مشکلات کشور را حل کرد چراکه اقتصاد مقاومتی جنگ اراده‌هاست و اگر اراده‌ای مقاوم باشد می‌تواند اقتصاد مقاومتی را دنبال کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این پرسش که ما در کدام حوزه‌های فناوری و پیشرفت موفق بوده‌ایم و توانسته‌ایم رتبه جهانی پیدا کنیم به حوزه فناوری نانو، هوافضا، دفاعی، سد و نیروگاه اشاره کرد و افزود: سوال ما این است که آیا این فناوری را دیگران به ما اهدا کردند یا همه آنها مبتنی بر تفکر جهادی و بسیجی و حرکت پرکار در داخل بود؟

وی تصریح کرد: در حوزه‌های دیگر که منتظر ماندیم برای ما فناوری بیاورند موفق نبودیم که می‌توان به صنعت خودرو اشاره کرد که پژو یکی از آنهاست؛ اگر ما خودمان یک فناوری داشته باشیم آیا آن را به کشورهای دگر هم می‌دهیم؟ قطعا آن را نمی‌دهیم چراکه برای آن فناوری هزینه شده و سرمایه کشور است.

میرکاظمی با بیان اینکه برخی به مردم آدرس غلط می‌دهند افزود: هرکجا که معطل شده‌ایم برای مردم ما مشکل ایجاد شده است، امروز کشورهای عربی که کاملا به آمریکا وابسته هستند چه چیزی دارند، آنها که سر تا پا در خدمت آمریکا بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد:در سناریویی که طراحی شده می‌خواهند جوانان ما را پشیمان کنند و بگویند مشکلات فعلی و حتی بنزین سمی هم ناشی از انقلاب کردن است.

وی در عین حال گفت: برخی نیز در داخل می‌گویند ما اگر مذاکره کنیم مشکلات حل می‌شود اما این با اقتصاد مقاومتی جور در نمی‌آید چراکه نمی‌توان همزمان دو نگاه متضاد را داشت.

میرکاظمی با بیان اینکه برخی‌ها همه مشکلات اقتصادی از اول انقلاب تاکنون را به مذاکرات گره می‌زنند، تصریح کرد: در حال حاضر که دو سال و نیم از مذاکرات می‌گذرد کجا گشایش اقتصادی صورت گرفته است لذا انتظار برجام باعث عمیق شدن رکود شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید براینکه امنیت مردم ما در گروه توان دفاعی ماست، یادآور شد: سوال ما این است که آیا این توان با اقتصاد مقاومتی به دست آمده یا نگاه مبتنی بر غرب، آنچه دولت به عنوان برنامه مطرح می‌کند و ما هم در مجلس دیدیم این است که آنها برنامه خود را مطرح می‌کنند و یک اقتصاد مقاومتی هم به آن می‌چسبانند.

وی با بیان اینکه البته این مسئله به معنای قطع نگاه به بیرون نیست، یادآور شد: می‌خواهند مسئله اقتصاد مقاومتی را تضعیف کنند تا وقتی بر آن تاکید می‌شود به شعار تبدیل شده باشد. ما قبلا هم از این گروه‌ها دیده‌ایم.

* هنوز سوئیفت بانک‌ها باز نشده و هیچ ال سی گشایش نیافته است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه آیا خرید هواپیما برای خروج از رکود کمکی به کشور می‌کند یا خیر؟ عنوان کرد: با وجود مذاکراتی که در طول این مدت انجام شده ولی می‌بینیم که سوئیفت برخی بانک‌ها باز نشده. هیچ ال سی گشایش نیافته است و فروش نفت به صورت مستقیم بانکی نشده است. اخیرا نیز شنیدیم گفته شده 40 روزه این تحریم‌ها رفع می‌شود.

*اولویت کشور خرید هواپیما است یا اشتغال جوانان؟

میرکاظمی با بیان اینکه عمده مذاکرات تفاهم‌نامه نه توافق گفت: اصولا قرارداد تعهد حقوقی برای دو طرف ایجاد می‌کند ولی تفاهم‌نامه تعهدی ندارد. متاسفانه وقتی آقایان می‌آیند توضیح کاملی در این خصوص نمی‌دهند و فقط می‌گویند قرارداد بستیم ولی این در حقیقت تفاهم‌نامه بود نه قرارداد. با فرض اینکه قراردادی هم بسته شده است این سوال مطرح است که آیا اولویت کشور ما با هواپیما است. اگر میزان سوانح هوایی و زمینی را بررسی کنیم به راحتی می‌توانیم به سوال فوق پاسخ دهیم. آیا ازدواج جوانان، اشتغال و مسکن مهر اولویت دارد یا خرید هواپیما؟

* نقدینگی در دولت کنونی 500 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است

وی با اشاره به افزایش 500 هزار میلیارد تومانی نقدینگی کشور در دولت کنونی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در دولت قبل این میزان در طول 8 سال تنها 450 هزار میلیارد تومان بود. وقتی مسئولان از مردم فاصله می‌گیرند و از بالا به پایین نگاه می‌کنند چنین معضلاتی پدید می‌آید و در نتیجه مشکلات اقتصادی به خودی خود حل نمی‌شود. مسائلی همچون خرید هواپیما اشتغال را حل نمی‌کند.

* به شدت نگران تراز ارزی کشور هستیم

میرکاظمی با بیان اینکه از تراز ارزی کشور جدا نگران هستیم عنوان کرد: قسمت سوم صادرات نفتی در رکود کشور موثر است. از یک طرف عرضه ما کم می‌شود و از طرفی برای مدیریت آن دولت مشکل دارد. دولت مدام تشویق به واردات می‌کند.

وی با تاکید براینکه در پسابرجام با حجم سنگینی از واردات مواجه هستیم یادآور شد: از یک طرف عرضه کم است و از طرفی تقاضا در حال بالا رفتن است. در این صورت و با ادامه این روند قشر ضعیف جامعه به شدت آسیب می‌بیند و وضع ضریب جینی بدتر می‌شود.

* در دولت کنونی ماهانه 5 هزار نفر بیکار می‌شوند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماهانه 5 هزار نفر در حال بیکار شدن هستند، گفت: دولت چرا این آمار را پنهان می‌کند. بیکاری 5 هزار نفر آن هم به صورت ماهانه در دولت کنونی صورت گرفته است. طبق قانون دولت مکلف شده است اطلاعات عمومی را در اختیار مردم قرار دهد. این در حالی است که دولت چنین اطلاعاتی را حتی به مجلس هم توضیح نمی‌دهد.

* دولت توضیح دهد 600 هزارمیلیارد تومان منابع را کجا مصرف کرده است؟

میرکاظمی میزان منابع در اختیار دولت را 600 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: دولت باید در این زمینه توضیح دهد که این مقدار چه شده و کجا مصرف شده است. ما که نباید حتما در صحن علنی از او این سوالات را بپرسیم. دولت باید به مردم پاسخ دهد. در این دوره از دولت در بخش عمرانی کمترین پرداخت‌ها را داشتیم همچنین حداکثر هزینه‌های جاری در دولت قبل 89 هزار میلیارد تومان بوده است و این در حالی است که عملکرد هزینه‌های جاری دولت فعلی طبق پیش‌بینی‌های خودشان به 170 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: آقایان می‌گویند ما نفت را ارزان فروختیم در صورتی که این گونه نیست. متوسط قیمت نفت در دولت قبل هر بشکه 79 دلار بوده و این در حالی است که در دولت یازدهم این میزان به 78.8 دهم دلار کاهش پیدا کرده است و این یعنی در دولت قبل میزان متوسط قیمت 0/74 و در این دولت 0/83 است. در این دولت صادرات نفت گرچه کاهش پیدا کرده است ولی میعانات گازی 30 درصد افزایش داشته است. دولت پاسخ دهد که میزان 650 هزار میلیارد تومان کجا صرف شده است. دولت اول پاسخ این سوال‌ها را بدهد به جای آنکه آمار نامربوطی را نسبت به گذشته تحویل مردم بدهد.

* دولت به دنبال به حاکمیت رسیدن جریان خاصی در مجلس است/ جریانی که بر اطلاعات مهم سرپوش گذاشته و 37 سال نظام را زیر سوال ببرد

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه حامیان دولت همواره به دنبال نمایندگان طرفدار دولت هستند و می‌خواهند مجلس را موافق خود کنند، گفت: دولت از مجلس نهم چه خواسته که برای او انجام نداده‌ایم. حتی در برخی مواقع هم که نظرات دولت با سلیقه مجلس سازگاری نداشت ما برای حفظ همدلی آن را پذیرفته‌ایم. اینها به دنبال به حاکمیت رسیدن جریان خاصی هستند. جریانی که نگاه به بیرون دارد. اینها مجلسی را می‌خواهند که 37 سال نظام را زیر سوال ببرند. اینکه می گویند ما مجلسی می‌خواهیم ساخته دولت چون می‌خواهند مجلسی تشکیل دهند که از دولت تبعیت کند و بر سر یکسری اطلاعات مهم که مردم باید در جریان آن قرار بگیرند سرپوش بگذارند. اگر اطلاعات دقیقی به مردم نرسد پس از مدتی متوجه می‌شویم که چقدر از مردم فاصله گرفته‌ایم. ما جام زهر را هنوز یادمان نرفته است.

* نرخ رشد کشور هنوز منفی است/ مردم کوتاه نخواهند آمد

میرکاظمی با بیان اینکه نرخ رشد کشور هنوز منفی است تاکید کرد: 80 درصد مسائل و مشکلات ما به داخل برمی‌گردد. اینقدر وقت را تلف کردند که صدای 4 وزیرشان هم بلند شد. قیمت نفت که پایین آمده با این حجم بدهی‌ها و واردات خارجی معلوم نیست دو سال دیگر می‌خواهند چه تحویل مردم دهند. اینها می‌خواهند خطوط قرمز را رد کرده و همواره به دنبال تغییرات اساسی قوانین هستند. مردمی که 37 سال مقاومت کردند معلوم است که قبول نمی‌کنند و کوتاه نمی‌آیند.

*مجلسی همراه تر از مجلس نهم با دولت ندیدیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: مجلسی همراه‌تر از مجلس نهم با دولت ندیدیم. گویا عده‌ای به دنبال دولت به دنبال سناریوهایی است که حلقه مکمل خودر ا می‌خواهند در داخل تشکیل دهند. اگر صدا و سیما راجع به مسائلی از جمله کرسنت صحبت شود خیلی از موضوعات و مسائل باز و روشن می‌شود. حتی صدا و سیما را هم در دست خود گرفته‌اند. باید اجازه دهند مسائل به صورت واضح باز شود. همچنین راجع به مسائل اقتصادی منتقدان روشن و واضح صحبت کنند. اینکه گفته شده به صورت محرمانه با چند نفر از خبرنگاران فقط راجع به پرونده کرسنت صحبت می‌شود معنا ندارد. باید بیایند و طرفداران و مخالفان کرسنت به صورت باز و از تریبون عمومی براساس مستندات صحبت کنند.

*برجام به فرجام رسیده؛‌ دولت پاسخگو باشد

وی در خصوص سخنانی مبنی بر تورم مدیریت‌شده از سوی دولت گفت: یکی از ریشه‌های اصلی تورم را رشد نقدینگی می‌دانستند. کدام اقتصاددانی این را می‌پذیرد که 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی را افزایش دهیم و بعد بگوییم ریشه تورم نقدینگی است. وعده وعیدهایی که در زمان ریاست جمهوری دادند که پس از برجام مشکلات حل می‌شود اکنون نوبت پاسخگویی است. برجام اکنون به فرجام رسیده ولی می‌بینیم که هیچ اتفاقی در حل و گشایش مسائل اقتصادی نیفتاده است. قبل از ریاست جمهوری می‌گفتند مشکلات مدیریتی است اما اکنون همه مشکلات را به برجام گره زده‌اند. ما این مدیریت را نمی‌پذیریم چون با معادلات و محاسبات اقتصادی جور در نمی‌آید حتی اعضای کابینه دولت هم مسئله خروج از رکود را قبول ندارند چراکه رکود عمیق‌تر و بیکاری بیشتر شده است همچنین حجم نقدینگی در تولید مصرف نشده است.

*وضعیت اقتصادی کشور با اعداد و ارقام قابل قبول است نه حرف و شعار

میرکاظمی با تشریح ویژگی‌های مجلس مطلوب عنوان کرد: مجلسی باید سر کار بیاید که این ابهامات و سوالات اقتصادی را محکم دنبال کند. مجلسی باشد که نمایندگان آن با پول کثیف وارد مجلس نشده باشند. وضعیت واقعی اقتصادی ما با اعداد و ارقام قابل قبول است نه حرف و شعار. این وضعیتی که دولت و دولتمردان اعلام می‌کنند با شاخص‌های اقتصادی جور در نمی‌آید.

وی همچنین یادآور شد: براساس مستندات تفریق بودجه متوسط فروش نفت در دولت قبل هر بشکه 79 دلار بوده است که در این دولت این مقدار به 78.8 دلار رسیده است. میزان عملکرد ریالی و درآمد حاصل از فروش نفت در طول 10 سال گذشته افزایش یافته است. به خاطر نرخ ارز و افزایش صادرات مشکلات هر روز بیشتر می‌شود. دولتی که این مسائل را مدیریت نمی‌کند چگونه می‌تواند حرف از مدیریت صحیح بزند؟

* دولت مستند ارقام را ارائه دهد/ گره زدن مسائل اقتصادی به برجام صلاح کشور نیست

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه موضوع هواپیما بحث اقتصادی نیست تصریح کرد: گاهی مسئولان حرف‌هایی می‌زنند که تعجب‌آور است وقتی می‌گویند 700 هزار دلار اشتغال برای کارگران چینی ایجاد کرده‌اند باید مستند صحبت کند. در صورتی که این میزان 22 میلیارد دلار بوده نه 700 میلیارد دلار. ما در طول این مدت دو نیم برابر واردات داشتیم. ما باید واقعیت‌های اقتصادی را بدانیم و اتفاقاتی که در اقتصاد کشور می‌افتد چندان مطلوب نیست. اینکه مسائل اقتصادی را به برجام و توافق گره زده‌اند خوب نیست.

مجلسی که دائم احسنت‌گوی دولت باشد مجلس نیست

میرکاظمی با بیان اینکه ایده‌ها را به جای عملکرد گفتن صحیح نیست یادآور شد: مجلسی باید شکل بگیرد که واقعیت‌ها را رصد کند. مجلسی که مدام احسنت‌گوی دولت باشد مجلس نیست. دولت در حدی نیست که در مورد خبرگان اظهار نظر کند و راجع به آن نظر دهد. دنبال این هستند که شورای رهبری راه بیندازند. تا به نام رهبری به کام خودشان عمل کرده و خطوط قرمز را رد کنند. آنچه که دولت در خصوص مجلس موافق صحبت کرده یک جریانی در کشور دنبال می‌کنند که مجلس همراه دولت نیست بلکه مجلسی است که هرچه دولت گفت انجام دهد.

*اگر برای میلیون‌ها نفر ایجاد اشتغال کرده‌اند لیست بیمه شده‌ها را ارائه دهند

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر میزان ایجاد اشتغال از سوی دولت و رفع بیکاری حاکم بر جامعه عنوان کرد: اینکه می‌گویند اگر یک میلیون شغل ایجاد شده است پس لیست کسانی که با این تعداد بیمه شده‌اند را اعلام کنند. در تهران واحدها و شرکت‌ها در حال تعطیلی هستند. در شهرستان‌ها و استان‌ها نیز کم و بیش با این معضل مواجه هستیم. در دولت فعلی نه تنها شغلی ایجاد نشده بلکه ماهانه 5 هزار نفر بیکار می‌شوند. رشد اقتصادی در حال حاضر در کشور منفی است برای همین است که این مقدار را اعلام نمی‌کنند. نقدینگی نیز به شدت افزایش پیدا کرده است.

*حرکتهای سیاسی که اقتصاد در آن نباشد محکوم به شکست است

میرکاظمی با بیان اینکه حرکت‌هایی که سیاسی باشد و اقتصاد در خدمت آن قرار نگیرد محکوم به شکست است، خاطرنشان کرد: ای کاش دولت به نقد منتقدین توجه می‌کرد و کشور را معطل برجام نمی‌کرد. 80 درصد مشکلات به درون کشور وابسته است. باید برنامه‌های برای آن تدوین شود. قانون حمایت از تولید چرا از سوی دولت دنبال نمی‌شود، قانون مبارزه با قاچاق همچنین اصلاح مصرف انرژی روی زمین مانده است چراکه اعتقاد بر این است که اگر از بیرون بیایند همه چیز حل می‌شود. همین غرب‌زدگی‌ها و ناباوری‌ها به نیروهای جوانان داخل کشور است که مشکلات اقتصادی را به بار آورده و زمینه اضمحلال کشور را فراهم کرده است.

*دولت مشکلات اقتصادی را معطوف به برجام نداند/ 80 درصد مشکلات اقتصادی مربوط به داخل است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تا قبل از برجام مسائل با اجرای توافق حل می‌شود. اکنون لحن‌ها تغییر کرده است و می‌گویند ربطی به برجام ندارد. دولت مشکلات اقتصادی را معطوف به برجام نکند. دولت باید پاسخ دهد که چرا مسکن مهر را تعطیل کرده است. اگر مسکن بخوابد چه اتفاقی برای مردم می‌افتد؟ این متوقف کردن‌ها و ایجاد انتظار کردن و گره زدن مسائل اقتصادی کشور به مسائلی که تاثیر چندانی در کشور ندارد باعث رکود شده است.

وی با بیان اینکه ما باید نگران تراز ارزی کشورمان باشیم، عنوان کرد: ما در حال حاضر در کشور در دوره‌ حساسی قرار داریم و باید واقعیت‌ها ببینیم و به آنها توجه کنیم. چرا به مردم دروغ بگوییم؟ ما با این صحبت‌ها چه چیز را دنبال می‌کنیم؟ چرا باید بگویند که ما مجلسی را دنبال می‌کنیم که طرفدار دولت کنونی باشد یا خبرگانی انتخاب کنیم که با ما هم‌نوا باشد. البته باید به آنها تبریک بگوییم که اینها چنین مجلسی می‌خواهند چراکه توقعی جز این از آنها نمی‌رود. اگر کسی حتی یک ساعت به خاطر حضور در فتنه و دست داشتن در آن بازداشت شده باشد از نظر اینها باید حتما چنین فردی سر کار رفته و مشغول به فعالیت شود.

میرکاظمی در خاتمه تاکید کرد: دولتمردان آدرس‌های غلطی را دنبال می‌کنند و حزب‌هایی جان گرفتند که ادعایی بیشتر از توان دارند و مطالب را خلاف آنچه وجود دارد به مردم می‌گویند. اگر فکر می‌کنند اعداد اشکال دارد بیایند و توضیح دهند. با توجه به اینکه ما در بمباران اطلاعات قرار داریم وظیفه رسانه‌ها روشنگری براساس واقعیت‌ها و مستندات است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات