صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۸۷۴۸۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 27 بهمن 1394 شماره 4298

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) منافع قدرت‌های استکباری در ایجاد ناامنی و جنگ‌های گوناگون در نقاط مختلف دنیاست و گروه‌های تروریستی در منطقه ما و آفریقا دست‌پرورده‌ سازمان‌های جاسوسی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی هستند. (94/11/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
رزمایش در پسابرجام

سردار سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته از برگزاری رزمایش موشکی سپاه پاسداران در نیمه اول اسفند ماه سال جاری خبر داد. این در حالی است که اولین ماه پس از اجرای برجام را پشت سر می‌گذاریم و خیلی‌ها به دلیل فضاسازی رسانه‌ای غرب تصور می‌کردند که بر اثر فشارهای دشمنان، جمهوری اسلامی ایران از ادامه روند ارتقای توان دفاعی خود کوتاه خواهد آمد؛ از این رو شايعاتي درباره توقف برنامه موشكي ايران ساخته و پرداخته شده بود؛ اما برگزاری این رزمایش در عمل نشان خواهد داد که ايران در توسعه سامانه‌های دفاعی و موشکی خود با هيچ قدرتي مذاكره نخواهد كرد.
مسئله تحريم‌هاي تسليحاتي علیه کشورمان نخستين‌بار در قطعنامه 1747 مطرح و بدون تغيير در قطعنامه 1803 تكرار شد. قطعنامه 1929 نیز اصلي‌ترين قطعنامه‌اي است كه يك تحريم تسليحاتي كم‌وبيش كامل عليه جمهوری اسلامی ايران اعمال کرد. بر اساس این قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل، ايران نبايد هيچ‌گونه فعاليتی در زمینه موشك‌هاي بالستيك كه قادر به حمل كلاهك هسته‌اي، از جمله شليك با استفاده از اين فناوري موشك بالستيك باشد، انجام دهد و همه كشورها هم بايد تمام تدابير لازم را براي جلوگيري از انتقال فناوري يا همكاري‌هاي فني مرتبط با چنين فعاليت‌هايي به ايران انجام دهند؛ اما پس از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5، با اراده جمهوری اسلامی و پیگیری‌های دستگاه سیاست خارجی کشورمان، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده پی‌ام‌دی یا ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران را بست؛ با وجود این، باز هم آمریکایی‌ها برخي تحريم‌هاي موشكي را علیه کشورمان تحمیل کردند که به امضای اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم رسید. همه اینها زمينه را فراهم كرد که نیروهای مسلح کشورمان با يك رزمايش گسترده نشان دهند، تلاش‌هاي غربي‌ها هيچ نتيجه‌اي دربر نخواهد داشت. البته از هم‌اكنون می‌توان پيش‌بيني كرد كه سيلي از واكنش‌ها نسبت به رزمايش موشكي سپاه ايجاد شود، اما اين‌گونه فضاسازی‌ها و فشارها تأثیری در اراده جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم پایه‌های دفاعی کشور نخواهد داشت.

▼ گزارش روز
پس از دو سال!

فقط سه روز دیگر باقی است تا ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب دوساله شود؛ سیاست‌هایی که اگرچه بارها و بارها از زبان مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس به گوش رسیده است، اما مردم طی این دو سال کمترین تلاش را برای تحقق این امر شاهد بوده‌اند و گزاف نیست اگر بگوییم ما هنوز هیچ نتیجه‌ای از تکرار مکرر اقتصاد مقاومتی از زبان مسئولان نگرفته‌ایم، اما در مقابل به عینه مشاهده می‌کنیم که همچنان دولتمردان نگران قیمت نفت هستند و در فکر افزایش تولید نفت برای تأمین منابع بودجه کشورند. این در حالی است که در پیش چشم مردم هزینه‌های هنگفت صرف خرید کالاهای مصرفی می‌شود و هر روز  آمارهای واردات به کشور در حال افزایش است و برای نمونه، شاهد آن هستیم که واردات کالاهای چینی در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل، 8/3 برابر شده یا به عبارتی ۲۷۷ درصد افزایش پیدا کرده است. روندی که درست ضد سیاست اقتصاد مقاومتی است که بند هشتم آن تأکید می‌کند: «مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید.»  موضوعی که حتی با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها که دولت آن را عامل مشکلات اقتصادی می‌دانست، تغییر نکرده و این بار سبب افزایش واردات از کشورهای غربی شده است، به شکلی که اخبار رسمی نگران‌کننده‌ای نیز در این‌باره منتشر شده و انتقادهای فراوانی را به همراه داشته است که از جمله مهم‌ترین منتقدان آن، اقتصاددانان و اهالی سیاست هستند؛ ولی رئیس‌جمهور با همه انتقادهایی که به دولت یازدهم می‌شود و با توجه با آمار‌های نگران‌کننده که درباره وضع اقتصاد در روزهای اخیر منتشر شده است، همچنان تأکید می‌کند، اقتصاد مقاومتی اولویت و برنامه دولت است، گویی دوسال برای آغاز این سیاست کافی نبوده است! این وضعیت نشان‌دهنده این واقعیت تلخ است که باید همچنان منتظر اقدامات عملی دولت بمانیم، اما تا کی؟

▼ خبر ویژه
عاقبت ادعای خودمختاری

کردستان عراق که در ماه‌های گذشته به دنبال اعلام خودمختاری از عراق بوده است، اکنون در پرداخت حقوق کارکنان خود درمانده شده است. این اقلیم که نفت عراق را به ترکیه قاچاق می‌کرد، از سقوط قیمت‌های نفت به شدت آسیب دیده و اعلام کرده است، کارکنان آن به‌جز کارکنان امنیتی فقط بخشی از حقوق خود را دریافت خواهند کرد. شمار زیادی از کارکنان بخش نفتی این منطقه از چند ماه پیش حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. پرداخت این‌گونه حقوق و افزایش معوقات کارکنان سبب برگزاری تظاهرات زیادی در این منطقه، به ویژه در شهر سلیمانیه، مهم‌ترین شهر جنوب اقلیم کردستان شده است. در این حال حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد، دولت این کشور آماده است حقوق کارکنان اقلیم کردستان را بپردازد مشروط بر اینکه این منطقه صادرات مستقل نفت را متوقف کند. وی گفت: اگر نفت را برگردانید، من همه حقوق کارکنان کردستان را پرداخت خواهم کرد. در حالی که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان که با وجود پایان دوره خود همچنان در سمت خود باقی مانده است خواستار برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای این منطقه شده است، عبادی خواسته است که کردستان در چارچوب عراق باقی بماند.
 
▼ اخبار
1-  کریستین ساینس مانیتور: ژنرال سلیمانی، قهرمان ملی ایران

«اسکات پیترسون» روزنامه‌نگار نشریه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» در گزارشی از تهران نوشت: سال‌ها بود که ژنرال «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروهای سپاه قدس ایران در سایه فعالیت می‌کرد و در نبردهایی از افغانستان گرفته تا لبنان مشغول انجام وظیفه بود؛ اما وی امروز ژنرال برجسته ایران است، مردی که از سوی رسانه‌های اجتماعی به قهرمان ملی ارتقا یافت و دست‌کم 10 حساب اینستاگرامی تصاویر‌ وی را در خطوط مقدم در عراق و سوریه منتشر می‌کنند. این روزنامه آمریکایی نوشت: در واقع، سلیمانی منبع افتخار و نشانه‌ای از قدرت همه اقشار ایرانیان در زمینه قدرتمندی کشورشان در خارج از مرزهاست. در گردهمایی هواداران حکومتی نیز حتی زنان ایرانی با آرایش غربی خود را سرباز سلیمانی می‌دانند و در مسابقات قهرمانی بدنسازی نیز مردان عضلات خود را در کنار تمثال بزرگ او به نمایش می‌گذارند. در انتهای این گزارش، با اشاره به اثرگذاری ژنرال سلیمانی بین هنرمندان، آمده است: «ابراهیم حاتمی‌کیا» کارگردان شهیر فیلم‌های جنگی ایران در این‌باره گفت، فیلم «بادی‌گارد» (محافظ) که در جشنواره فیلم فجر تهران به اکران گذاشته شد، به عشق حاج‌قاسم سلیمانی است؛ او فردی است که کره‌زمین زیر پاهایش قرار دارد.
2- ایرانی‌ها مذاکره‌کنندگان بزرگی هستند
«دونالد ترامپ» تاجر، سرمایه‌گذار و یکی از نامزدهای کسب کاندیداتوری حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و رویکرد دولت فعلی کشورش در قبال آن، گفت: «آنها (ایرانی‌ها) دارند به ما می‌خندند، آنها مذاکره‌کنندگان بزرگی هستند. آنها پارس هستند. ما وحشتناکیم.» دونالد ترامپ به اقدام ایران در دستگیری «ملوان‌های آمریکایی» و گذاشتن اسلحه بر روی سر آنان، در حالی که دست‌های آنها بالا بوده است، اشاره کرد و آن را نتیجه مماشات در برابر ایران در مذاکرات هسته‌ای دانست.

▼ تا انتخابات
سيدحسين مرعشى درباره فهرست نهايى اصلاح‌طلبان گفت: ضمن عذرخواهى از عموم مردم به دليل تأخير در ارائه فهرست نهايى ائتلاف اصلاح‌طلبان، بدين‌وسيله به اطلاع عموم مى‌رساند با توجه به تأييد عده‌اى ديگر از داوطلبان نمايندگى مجلس شوراى اسلامى از سوی شوراى نگهبان، اين تأخير به منظور آخرين رايزنى‌ها بوده است.
قرار است محمدرضا عارف امروز فهرست 30 نفره ائتلاف اصلاح‌طلبان را منتشر کند. عارف دو روز پیش در حسینیه جماران گفته بود که شاید در فهرست منتشرشده افراد دیگری جز اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند؛ لذا نمی‌توان اسم فهرست را اصلاح‌طلبان گذاشت، بلکه نام فهرست «ائتلاف اصلاح‌طلبان» است.
یک منبع آگاه گفت: در فهرست ۴۰ نفره‌ای که شورای نگهبان صلاحیت آنها را در بازنگری نهایی تأیید کرده است، نام شماری از اعضای شناخته‌شده احزاب اصلاح‌طلب به چشم می‌خورد. این منبع افزود: تا به اینجا صلاحیت دست‌کم پنج نفر از نامزدان اصلاح‌طلب و حامی دولت تأیید شده است.
ابوالفضل قربانی، رئیس ستاد انتخابات مجمع اصولگرایان استان اصفهان با غیرقابل توجیه خواندن تشکیل ائتلاف‌های خلق‌الساعه با نام و عنوان اصولگرایی گفت: ائتلاف‌هایی از این دست نه‌تنها فهرست محسوب نمی‌شوند؛ بلکه کارکرد لحظه‌ای و انتخاباتی نیز دارند و باید از انجام چنین حرکاتی در مجموعه اصولگرایی پرهیز شود.
فهرست 16 نامزد مجلس خبرگان رهبری موسوم به «یاران اعتدال» با سرلیستی حسن روحانی منتشر شد.

▼ اخبار کوتاه
آیت‌الله جنتی درباره خصوصیات اخلاقی خود با بیان اینکه ساده‌زیستی را از امام(ره) و دوستانی، نظیر شهید بهشتی یاد گرفته‌ام، افزود: در این زمینه شاگرد امام(ره) بوده‌ و هستم و این را در مسکن، لباس و خوراکم حفظ کرده‌ام. بنده خانه‌ای در قم دارم که وقفی است و ساختمان آن نیز خشت‌وگلی است که این خانه را در ابتدای انقلاب خرید‌ه‌ام و در حال حاضر نیز به همان حال مانده است. پراید دست دومی هم خریده‌ام و هنوز از آن استفاده می‌کنم.
کورش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای پیش‌بینی میزان پرداخت سود به سپرده‌گذاران متناسب با عایدات و حق‌الوکاله بانک‌ها، اظهار داشت: یکی از تصمیمات برای اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی کاهش نرخ سود سپرده یکساله از 20 به 18 درصد بود. همچنین برای سپرده‌های کمتر از یک سال نرخی تعیین نشد؛ اما تأکید شد که نرخ سود سپرده‌های جاری (بدون مدت) به زیر 10 درصد کاهش یابد.
هواداران رئیس‌جمهور ترکیه طرحی را منتشر کردند که اردوغان را ناجی قدس نشان می‌دهد. در این طرح، اردوغان با لباس مخصوص سوار بر اسب به جلو می‌تازد و عده‌ای از مردم نیز پشت سر او پیاده به راه افتاده‌اند. این در حالی است که به تازگی اردوغان روابط خود با رژیم صهیونیستی را تقویت کرده و مهم‌تر اینکه وی مجری اصلی توطئه‌های تشنج‌آفرین این رژیم در منطقه است.
احمد توکلی در نشستی با عنوان «نحوه پوشش مفاسد اقتصادی در رسانه‌ها» با بیان اینکه سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت امسال توانست جلوی رانت هزار میلیارد تومانی را بگیرد که بر اساس تصمیم وزیر صنعت ایجاد می‌شد، گفت: هم‌اکنون دچار فساد سیستماتیک هستیم.
به‌گزارش العالم، «خالد آل‌سعود» شاهزاده سعودی در توئیتر خود نوشت: «جنگنده‌های سعودی حریم هوایی سوریه را شکستند. ای مردم مستضعف سوریه، رهایی نزدیک است.»(!) ریاض، در طرحی مشترک با آنکارا در حال برنامه‌ریزی برای حمله زمینی به سوریه است.
مسعود میرکاظمی، وزیر اسبق نفت گفت: دلال‌‎های بنزین در 5/2 سال گذشته بنزین‌هایی را وارد کشور کردند که نه‌تنها یورو ۴ نبود، بلکه طبق گزارشات به‌دست‌آمده حتی توزیع برخی از این بنزین‌ها در ۱۰، ۲۰ سال گذشته ممنوع بوده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات