صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۸۷۵۲۳

تابلوی سیاسی چهارشنبه28 بهمن شماره322

تابلوی سیاسی چهارشنبه28 بهمن شماره322 -word

کیهان/ خودشان و اجدادشان داعشی هستند
 23 دی ماه خبری بر روی تلکس خبرگزاری‌های ایرانی قرار گرفت که بازتاب جهانی یافت و تا چند روز پس از آن، این رخداد موضوع نخست صحبت مقامات و رسانه‌های غربی و به خصوص آمریکایی بود.در این تاریخ  سپاه پاسداران ١٠ نظامی متجاوز آمریکایی را که با دو فروند قایق به صورت غیرمجاز وارد آب‌های ایران در خلیج‌فارس شده بودند بازداشت کرد. دو شناور آمریکایی و تفنگداران این کشور پس از چند ساعت خواهش و التماس مقامات آمریکایی از جمله جان کری در آب‌های خلیج‌فارس رها شدند ولی این رخداد بار دیگر ابعاد حماسی و غرورانگیز توان نظامی و اراده پاسداران میهن‌مان را به رخ جهانیان کشاند تا کسی چشم طمع به آب و خاک این کشور نداشته باشد. انتشار تصاویر اظهار عجز و گریه نظامیان آمریکایی باعث شد تا اقتدار و صلابت نظامی ایران بار دیگر آشکار شود.البته این اتفاق در داخل کشور به مذاق برخی از افراد و رسانه‌های زنجیره‌ای که دائم در حال بزک کردن چهره کریه غرب هستند، خوش نیامد. برای مثال روزنامه قانون با ادبیاتی ناگوار و اهانت‌بار با « داعشی» خواندن این اقدام در واقع همان تصویری را که دشمنان نظام و زخم خوردگان از سپاه پاسداران به زبان می‌آورند را در داخل کشور تکرار کرد. سایت « الف» در واکنش به این هتاکی روزنامه قانون نوشت: از این نوشتار نه رنگ و بوی دلسوزی برای چهره‌ دروغین ساخته شده از سپاه برمی‌آید و نه نگرانی بابت ورود بی‌اجازه‌ (اگر نگوییم تجاوز) سربازان دشمن به سرزمین ایران؛سردار علی فضلی نیز در واکنش به توهین روزنامه قانون اظهار داشت: آن روزنامه‌ای که پاسداران نیروی دریایی ما را با داعش جنایتکار یکی می‌کند کار بسیار غلطی کرده است. وی با بیان اینکه دیگر این کار از سوی آنها تکرار نخواهد شد، افزود: مجاهد در راه خدا ارزش و جایگاهش بالاتر از این سخنانی است که آن را با گروهکی تروریستی مانند داعش مقایسه کرد. جانشین سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: کسانی که این برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات را انجام می‌دهند خودشان و اجدادشان داعشی هستند.

سایت جام نیوز/ ادعاهایی از سرنوشت نیروهای سپاه ایران که در یمن بازداشت شدند!
روزنامه القدس العربی نوشت: «عبد ربه منصور هادی رییس جمهور [مستعفی و فراری] یمن از سرنوشت نیروهای سپاه ایران و حزب الله که در صنعا توسط ارتش و نیروهای امنیتی بازداشت شده بودندسخن گفت.»القدس العربی در ادامه افزود: «منصور هادی در کنفرانس خبری مشترک در آنکارا با اردوغان رییس جمهور ترکیه گفته ما تعدادی از نیروهای سپاه و حزب الله را بازداشت کرده بودیم ولی حوثی ها هنگام حمله به صنعا و بدست گرفتن پایتخت آنها را را آزاد کردند»(!)منصور هادی در ادامه ادعاهای بی اساس خود افزود: «ما می خواستیم نیروهای سپاه و حزب الله را بعد از محاکمه عادلانه آزاد کنیم ولی سید حسن نصرالله هنگام سقوط صنعا با حوثی ها تماس گرفت و خواستار آزادی آنها شد.لازم به ذکراست که بعد از حدود یک سال از تجاوز ائتلاف سعودی به یمن منصور هادی تازه یادش افتاده که از سرنوشت نیروهای سپاه و حزب الله رونمایی کند.

خبرگزاری فارس/ معاون ایرباس:خریدهای ایران برایمان نعمت است
 معاون ایرباس از خرید چند 10تایی و یکجای هواپیما از سوی ایران استقبال کرده و آن را نعمت می‌داند ولی بانک‌های اروپا از آن سو می‌گویند که هنوز زخم تحریم‌های میلیارد دلاری پاریبا التیام نیافته و رفتار تحریمی آمریکا هم هنوز روشن نیست.یکی از مدیران اجرایی شرکت هواپیماسازی «ایرباس»، از بانک‌های اروپایی خواسته بر هراس‌هایی که انجام معامله با ایران را دشوار و گاه ناممکن می‌کنند، غلبه کنند. «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، اخیراً در سفر به فرانسه و ایتالیا سعی کرد با بهره‌گیری از شرایط لغو تحریم‌ها در دوران پس از توافق هسته‌ای، ناوگان و زیرساخت‌های حمل و نقل ایران را نوسازی کند.با این وجود، محدودیت‌هایی که بانک‌های اروپایی برای انجام مراودات مالی با ایران گرفتار آن هستند و همچنین قوانین وزارت خزانه‌داری آمریکا، کماکان در مسیر تحقق این معاملات دشواری‌هایی ایجاد می‌کنند.  بر اساس گزارش رویتزر، یکی از مدیران ایرباس روز سه‌شنبه از بانک‌های اروپایی خواسته که بر نگرانی‌های خود فائق بیایند و گام در راه تأمین مالی پروژهای صادرات به ایران بگذارند. رویترز می افزاید: «این امر، تأمین سرمایه مورد نیاز برای شرکتی مانند ایرباس که 118 هواپیما به ارزش 27 میلیارد دلار به ایران فروخته را پیچیده می‌کند.»

جهان نیوز/  انتشارلیست‌اصلاح‌طلبان درکانال مرعشی
 سید حسین مرعشى عضو شوراى عالى سیاستگذارى ائتلاف اصلاح طلبان، فهرست نامزدهای مورد حمایت اصلاح طلبان در تهران را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد.اسامی این افراد به شرح زیر است: ١-دكتر محمدرضا عارف٢-فريده اولاد قباد٣-محمد رضا بادامچى٤-دكتر كاظم جلالى٥-مهندس سهيلا جلودار زاده٦-دكتر فاطمه السادات حسينى٧-الياس حضرتى٨-دكتر غلاموضا حيدرى٩-دكتر فاطمه ذوالقدر١٠-عليرضا رحمتى١١-دكتر ابوالفضل سروش١٢-فاطمه سعيدى١٣-پروانه سلحشور١٤-رحيم سميحانى راد١٥-طيبه سياووشى١٦-دكتر مهدى شيخ١٧-دكتر محمود صادقى١٨-محسن عليجانى زمانى١٩-دكتر محمد جواد فتحى٢٠-مصطفى كواكبيان٢١-احمد مازنى٢٢-پروانه مافى٢٣-عليرضا محجوب٢٤-داوود محمدى٢٥-على مطهرى٢٦-دكتر سيد فريد موسوى٢٧-محمدرضا نجفى٢٨-بهروز نعمتى٢٩-محمد على وكيلى٣٠-عبدالرضا هاشم زائى

روزنامه جوان/  ملغمه‌اي به نام ائتلاف اصلاح‌طلبان
كارگزاراني‌ها در حالي قبل از ليست نهايي بر سر حضور پروانه مافي در ليست اصلاح‌طلبان و حاميان دولت تأكيد داشتند كه اصلاح‌طلبان، به ويژه ضلع اصلي آنان يعني مشاركتي‌ها، مخالف حضور وي بودند اما در نشست‌هاي پاياني بالاخره اصلاح‌طلبان به خواسته كارگزاراني‌ها تن دادند.حزب تازه تاسيس اتحاد ملت يا همان «مشاركتي‌های 2» نيز بر سر حضور تنها نماينده اين حزب يعني سيد فريد موسوي در ليست تأكيد داشتند كه آنها نيز با رايزني‌ها بالاخره به سهم خود رسيدند. قهر حزب اعتدال و توسعه با ليدري مرتضي بانك، سرپرست نهاد رياست جمهوري پررنگ‌ترين حاشيه بستن ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان بود، به گونه‌اي كه محمدرضا عارف تأكيد بر اين داشت كه ليست اصلاح‌طلبان فقط مخصوص اصلاح‌طلبان باشد و حضور افرادي مثل كاظم جلالي و بهروز نعمتي را صحيح نمي‌دانست اما اصلاح‌طلبان با تهديد حزب اعتدال و توسعه به دادن ليست مجزا با عنوان حاميان دولت بالاخره كوتاه آمدند. پس از ليست نيز حزب اعتماد ملي طي مطلبي در كانال خود گفته است اين ليستي كه در رسانه‌ها منتشر شده نهايي نيست. حزب اعتماد ملي گفته: «امروز و از ساعتي پيش در حالي ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران براي انتخابات مجلس در شبكه‌هاي مجازي و كانال‌هاي تلگرامي منتشر مي‌شود كه اين فهرست صحت ندارد و هنوز ائتلاف اصلاح‌طلبان ليست نهايي را منتشر نكرده است.  نام برخي افراد در ليست منتشرشده، به هيچ عنوان در فهرست نهايي قرار نخواهند داشت و افرادي نيز كه در فهرست منتشرشده اسمي از آنها نيامده، در ليست نهايي قرار دارند كه به زودي منتشر مي‌شود. در اين ساعات، به كاربران شبكه‌هاي اجتماعي و پيگيران فهرست اصلاح‌طلبان توصيه مي‌شود كه در برابر برخي بازي‌هاي رسانه‌اي و فريب‌هاي رسانه‌هاي رقيب، هوشيار باشند. »حسين مرعشي، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران به اين مطلب حزب اعتماد ملي واكنش نشان داده و گفته كه ليست نهايي است. مرعشي گفته كه اين ليست ليستي جامع و كامل در جهت اجراي برجام و حمايت از دولت است. 

وطن امروز/   نهضت انصراف برای ائتلاف بزرگ
 نهضت انصراف کاندیداهای اصولگرا به نفع لیست واحد اصولگرایان ادامه دارد.روز گذشته نیز ابراهیم کارخانه‌ای، وحید یامین‌پور و بیژن رنجبر به سود ائتلاف اصولگرایان از کاندیداتوری انصراف دادند. ابراهیم کارخانه‌ای، نماینده مردم همدان در مجلس نهم که رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی نیز بود؛ دیروز به نفع فهرست ائتلاف اصولگرایان از نامزدی در انتخابات مجلس دهم انصراف داد. در یادداشت کارخانه‌ای آمده است: اکنون که شورای ائتلاف اصولگرایان تشخیص داده است که عزیزان دیگری برای ورود به مجلس شورای اسلامی از این حقیر سزاوارتر و اثرگذارتر هستند اینجانب به منظور حفظ وحدت کلمه و رعایت مصالح ملی و پایبندی به میثاق‌نامه انصراف خود را از داوطلبی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران به وزارت کشور اعلام خواهم کرد. وحید یامین‌پور، کاندیدای اصولگرا از حوزه انتخابیه قم نیز دیروز انصراف خود از کاندیداتوری را اعلام کرد. یامین‌پور در اطلاعیه انصراف خود گفت به منظور انسجام نیروهای جریان انقلاب، به نفع لیست اصولگرایان قم انصراف داده است. از سوی دیگر بیژن رنجبر، رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس نیز طی بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از لیست واحد ائتلاف اصولگرایان در تهران از نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف داد.

خبرگزاری صداو سیما/ مرکل:روابط دوستانه با ایران، منوط به برسمیت شناختن اسرائیل
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در پاسخ به سئوال خبرنگاری که بعد از کنفرانس خبری وی با نخست وزیر اسرائیل در برلین در مورد ایران سئوال کرده بود، اظهار داشت: ارزیابی های متفاوتی از توافقنامه اتمی با ایران وجود دارد. صدراعظم آلمان افزود: ما امروز در مورد ایران نیز با هم گفتگو کردیم و با وجود ارزیابی های متفاوتی که در مورد توافقنامه اتمی با ایران وجود دارد اما همواره به صراحت گفته ایم که از طرف دولت جمهوری فدرال آلمان، برقراری مناسبات دوستانه با ایران مادامی که این کشور، موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناسد، متصور نخواهد بود. این موضع در کلیه مذاکرات وزیر (خارجه ما به طرفهای ایرانی) منتقل شده و این موضعی بسیار روشن است. معتقدم که در حین صحبت و اعلام موضع (از سوی طرفین) یکسری تفاوتهای گفتاری وجود دارد اما از طرف دیگر روشن است که آنچه برای ما قابل پذیرش است، چیست.مرکل ادامه داد: در این مورد وقتی می گویم از طرف دولت آلمان، منظورم آن است که برای همه احزاب تشکیل دهنده ائتلاف دولتی در آلمان، چنین موضعی مصداق دارد. 

جمهوری اسلامی/  حضور افرادی از کشورهای اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین در داعش
 تخمین‌های اولیه سازمان‌های امنیتی اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین نشان می‌دهند حداقل ۹۰۰ نفر از این ۴ کشور برای پیوستن به گروه تکفیری داعش به سوریه سفر کرده‌اند. روزنامه «جاکارتا پست» با بررسی این موضوع نوشت: نخستین اندونزیایی‌هایی که برای پیوستن به گروه داعش به سوریه سفر کردند روادید دانشجویی خاورمیانه را داشتند و اغلب آن‌ها توسط افراد وابسته به گروه‌های رادیکال که به کشور بازگشته بودند مورد حمایت قرار می‌گرفتند.  به نوشته این روزنامه، کسانی که در مالزی و سنگاپور قبل از ترک کشورشان برای پیوستن به داعش دستگیر شدند، تا حد زیادی هیچ ارتباط قبلی با گروه‌های افراطی نداشتند. شرکت مشاوره امنیتی «گروه صوفان» در آمریکا معتقد است بین ۲۷ هزار تا ۳۱ هزار خارجی از ۸۶ کشور در گروه داعش در عراق و سوریه فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهند. بزرگترین گروه این افراد از اندونزی با حدود ۷۰۰ نفر است و از مالزی و فیلیپین هر کدام حدود ۱۰۰ شهروند به این گروه تروریستی پیوسته‌اند.

  روزنامه رسالت/  نقض علني برجام از سوي سيستم بانكي آمريكا
در حالي که برجام اجرايي شده است، شيطنت ايالات متحده آمريکا در جلوگيري از آثار و عواقب ايجابي آن ادامه دارد. در اين خصوص بانکهاي ايالات متحده آمريکا ضمن هشدار به بانکهاي ديگر کشورهاي دنيا درخصوص داد و ستد و همکاري با ايران، عملا ماده 29 برجام را نقض کرده اند.به عبارت بهتر، هم اکنون بسياري از بانکهاي دنيا از ترس تقابل با سيستم بانکي آمريکا، از همکاري با ايران خودداري مي کنند. روزنامه فايننشال تايمز در گزارشي نوشت: با وجود تمايل موسسات و نهادهاي مالي خارجي براي تعامل با ايران پس از لغو تحريم‌ها، تجارت با ايران همچنان تحت‌الشعاع عواقب تحريم‌ها قرار دارد.روزنامه فايننشال تايمز در ادامه گزارش خود نوشت: خوش‌بيني‌ها درباره اين که اقتصاد ايران به محض لغو تحريم‌هاي بين‌المللي براي تجارت خارجي و سرمايه‌گذاري باز خواهد شد، به دليل ادامه برخي محدوديت‌ها براي تجارت با جمهوري اسلامي تحت تأثير قرار گرفته است.نهادهاي مالي وابسته به دولت ايران پس از لغو تحريم‌ها به سرعت به سمت سرمايه‌گذاري پيش مي‌روند اما تجار و سرمايه‌گذاران کوچک‌تر همچنان براي افزايش اقدامات تجاري‌شان با مشکلات مالي مواجه هستند.چنانچه  خبرگزاري ايسنا به نقل از فايننشال تايمز گزارش داده است ‌بانک‌هاي ايراني و آمريکايي در منطقه مي‌گويند که برخي بانک‌هاي آمريکايي به بانک‌هاي اروپا، آسيا و خاورميانه هشدار داده‌اند که اگر با ايران تجارت کنند حساب‌هاي دلاري آن‌ها ممکن است با خطر بررسي و تحقيق دقيق مواجه شوند. اين هشدار که اخيراً از سوي مقامات وزارت خزانه‌داري تکرار شده است، از آغاز دوباره تراکنش‌هاي بانکي با ايران با وجود اين که برخي از محدوديت‌هاي آن با لغو تحريم‌ها برداشته شده است، جلوگيري مي‌کند. آنچه مسلم است، اولتيماتوم بانکهاي آمريکايي به ديگر بانکهاي دنيا درخصوص داد و  ستد با ايران و تهديد بانکها مبني بر حسابرسي و بازرسي دقيق از آنها، بايد با بازخواست ايالات متحده از سوي دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي ما همراه باشد.  

 تابناک/  پاسخ ایران به درخواست آمریکا برای رفع حصر
 ایران به درخواست آمریکا برای رفع حصر موسوی و کروبی واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر لزوم رفع حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد و این که آیا این اظهارات مداخله در امور داخلی ایران نیست گفت: این مسائل از جمله مسائل داخلی کشور است و در مسیر خود در داخل ایران پیگیری می‌شود و ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد.  روز گذشته وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای بار دیگر خواستار آزادی سران فتنه شد.

خبرگزاری تسنیم/ تلاش رسانه‌های دولتی برای تخریب لیست ائتلاف اصول‌گرایان
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از خط تخریب علیه لیست ائتلاف اصول‌گرایان، اظهار داشت: متأسفانه ناجوانمردی و غیرشفاف عمل‌کردن و متوسل به شایعات شدن در مورد افرادی که در لیست ائتلاف اصولگرایان هستند از جانب رقبا به‌خصوص کسانی که رسانه‌های دولتی در اختیارشان است، در حال انجام است.وی تأکید کرد: من فکر می‌کنم دوستان اگر در توجیه مردم به اقدامات ایجابی بپردازند، بهتر از این است که به تخریب افرادی که در لیست ائتلاف هستند متوسل شوند.نادران ضمن توصیه به کاندیداهایی که میثاق‌نامه اصول‌گرایی را امضا کردند، اما در لیست ائتلاف حضور ندارند برای انصراف از کاندیداتوری، گفت: اگر کسی در لیست ائتلاف اصولگرایان نیست نباید آب در آسیاب رقبای اصول‌گرایان در انتخابات بریزد. 

روزنامه خراسان/ اعتراف معاون وزیر صنعت به واردات کانتینری میوه قاچاق
 معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان حمایت گفت: میوه، محصولی نیست که بتوان به صورت کوله‌بری یا ته ‌لنجی وارد کشور کرد، مگر می‌شود میوه از شیلی، فرانسه یا مصر به صورت کوله‌بری وارد کشور شود و بدون کوچک‌ترین لک و آسیبی در مغازه‌ها فروخته شود؟! این در حالی است که نعمت زاده، وزیر صنعت، در حاشیه جلسه دوشنبه شب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفته بود: براساس گزارشی که در اختیار داریم، به صورت مرتب واردات میوه‌های قاچاق در قالب کوله‌بری صورت می‌گیرد و البته واردات آنها نیز به شکل بسیار زننده‌ای انجام می‌شود که فیلم آن نیز به دولت ارائه خواهد شد. 

 روزنامه ایران/ تأکید نوبخت بر غیردستوری بودن کاهش نرخ سود
سخنگوی دولت درباره دستوری یا غیردستوری بودن نرخ سود بانکی نیز با اشاره به اینکه این کاهش، مطالبه‌ای بود که از مدت‌ها قبل و با کاهش نرخ تورم مطرح بود، گفت: شورای پول و اعتبار قانوناً مسئول اتخاذ سیاست‌های پولی است و نرخ خود را اعلام کرده است. نکته‌ای هم که رئیس جمهوری اعلام کرده این است که مسأله نباید دستوری باشد، یعنی باید ساز و کارهای آن فراهم شود.وی اضافه کرد: ساز و کارهای این امر، در بسته ضد رکودی کوتاه‌مدت فراهم شد و گام عملیاتی را برای تقلیل نرخ سود برداشتیم. خود بانک‌ها هم اکنون تصمیم گرفته‌اند که با کاهش این دو درصد بهتر می‌توانند فعالیت کنند. بانک‌ها عملاً در حال رقابت هستند و اگر در این عرصه بنا به دستور بود، نرخ سود باید کمتر از این می‌شد.نوبخت همچنین گفت که دولت خواهان افزایش غیرمنطقی ارز در بازار آزاد نیست، سیاست دولت تضعیف پول ملی نیست و همه تلاش‌مان را می‌کنیم که به یک نرخ واقعی، منطقی و نه دستوری برای نرخ واحد ارز دست یابیم.

خبرگزاری ایسنا/ پیش‌بینی غرضی از رئیس‌جمهورِ 20 سال بعد
سیدمحمد غرضی ضمن بیان نظرات خود درباره انتخابات هفتم اسفندماه، این را بیان کرد که محسن هاشمی - فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی - 20 سال دیگر در این کشور رئیس‌جمهور می‌شود. وی ادامه داد: هاشمی در خبرگان بیشترین رأی را خواهد آورد و در آن مجلس نفوذ خواهد داشت. بدون اینکه بر صندلی ریاست بنشیند، ریاست خواهد کرد، چون رأی نفر اول با نفر دوم تفاوت فاحشی خواهد داشت. چه کسی در این کشور بدون هزینه‌کردن چنین توانی دارد؟ فقط هاشمی. آقای هاشمی تحولات را رصد می‌کند و بدون اینکه خودش حادثه‌ساز باشد، در رأس تحولات می‌نشیند. قطعاً برای خودش آینده‌هایی را هم متصور است.20 سال دیگر محسن هاشمی در این کشور رئیس‌جمهور است. آقای هاشمی هم گذشته، هم حال و هم آینده‌اش برنامه و حساب‌ و کتاب دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات