صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۸۷۵۵۲

فرافکنی سخنگوی دولت درباره معطل ماندن بودجه 95

سخنگوی دولت در نشست خبری در خصوص تصویب لایحه بودجه در مجلس گفت: بودجه غیر از پیش‌بینی‌ درآمدها و هزینه‌ها، پیامی هم برای بخش‌های غیردولتی دارد و برای آنها مشخص و تبیین می‌کند که دولت چه برنامه‌ها و چه سیاست‌هایی را برای سال آینده در پیش گرفته است؛ بنابراین به مصلحت نیست که بودجه چند ماه معطل باشد و فعالان اقتصادی ندانند چه سیاست‌هایی برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

به گزارش «فردا»، این اظهارنظرهای نوبخت در حالی است که بودجه سال 95 به جای 15 آذرماه، 27 دی ماه، یعنی با 42 روز تاخیر به مجلس ارائه شد. دولتی‌ها در توجیه این دیرکرد به روز موعودشان (اجرایی شدن برجام) اشاره کردند و گفتند که بودجه را براساس پسابرجام تدوین کرده‌اند و لذا منتظر اجرایی شدن برجام بودند.

اما این تاخیر در ارائه لایحه بودجه آن هم درست در سالی که انتخابات مجلس باید برگزار شود معادلات را کمی پیچیده‌تر کرده است. با توجه به اینکه طبق قانون، بررسی و تصویب بودجه در مجلس مراحل متعدد و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛‌ از تصمیم‌گیری در خصوص کلیت لایحه بودجه تا جلسات تخصصی کمیسیون‌ها و بحث و تبادل نظر در خصوص اجزای آن در صحن علنی مجلس، به علاوه مدت زمانی که مرکز پژوهش‌های مجلس برای یک مطالعه جامع و دقیق در خصوص ابعاد آن نیاز دارد، به طور طبیعی از دست دادن یک ماه و نیم زمان در این مسیر به لحاظ فنی و حرفه‌ای خسارتی بزرگ برجای گذاشت و از طرف دیگر نمایندگان درگیر انتخابات دور دهم هستند و به تاخیر انداختن تقدیم لایحه بودجه به معنای قرار گرفتن قلب دوره بررسی آن در مغز زمان تکاپوی نمایندگان و تبلیغات آنها برای موفقیت در انتخابات است.

همچنین نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت لایحه بودجه چند دوازدهم به مجلس ارائه خواهد کرد یا خیر اظهار داشت: نظر دولت به دفعات از سوی خودم منعکس شده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی حتی پس از گذشت 3 هفته تعطیلی که در حوزه انتخابی خود حضور پیدا می‌کنند، بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس این امکان را دارند که با یک مقدار فشردگی در برنامه‌ها لایحه بودجه 95 را تا پایان اسفند ماه به تصویب برسانند. به نظر می‌رسد با توجه به اعلام نیاز به ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم به مجلس، این اظهارات جناب سخنگو مصداق بارز تعیین تکلیف و دخالت در قوه مقننه است به علاوه اینکه نوبخت در ادامه سخنانش، اظهارات تامل‌برانگیزی را به زبان آورد و گفت: قطعا اگر لایحه بودجه 95 به تصویب نرسد آن افزایش درآمدهایی که برای کارمندان و بازنشستگان پیش‌بینی شده از ابتدای سال 95 عملیاتی نخواهد شد و ما امیدواریم بدون ارائه لایحه چند دوازدهم، لایحه بودجه به نتیجه برسد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات