تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۸۷۵۶۰
جرياني خاص در داخل جهت عادي‌سازي روابط تهران- واشنگتن تلاش مي‌كند

تقلاي تجديدنظرطلبان براي پل‌زدن روي خصومت 36ساله آمريكا با ايران

(روزنامه جوان ـ 1394/07/08 ـ شماره 4639 ـ صفحه 5)

روزنامه‌هاي زنجيره‌اي تجديدنظرطلبان طي هفته اخير بار ديگر تلاش كردند با بهره‌برداري از سخنان رئيس‌جمهور كشورمان وانمود كنند روابط ايران – امريكا برخلاف گذشته در حال توسعه روز‌افزون بوده و مذاكرات دو طرف آرام آرام به سمت موضوعات غير‌هسته‌اي هم كشيده شده است.

رسانه‌هاي اين طيف روز دوشنبه با درج عبارت‌هايي نظير «مذاكره غير‌مستقيم با امريكا درباره سوريه»، «در عين ناراحتي از سياست‌هاي امريكا خواستار كاهش تنش هستيم»، «مردم ايران نمي‌خواهند در گذشته بمانند»، «پيام روحاني به امريكا، احترام متقابل، كاهش تنش»، «ملت ايران خواستار كاهش تنش با امريكاست» و «ديدار روحاني با اوباما بعيد نيست» تلاش كردند سفر دولتمردان به نيويورك را آغاز دوباره‌اي براي حل چالش‌هاي غير‌هسته‌اي بين ايران - امريكا و از جمله مسئله‌ سوريه عنوان كنند آن هم در شرايطي كه هنوز تفسيرها و چالش‌هاي دوگانه از برجام مرتفع نشده و مشكلات پيرامون اجراي آن به شكلي جدي وجود دارد.

به عنوان نمونه روزنامه آرمان با تأكيد بر ضرورت توسعه روابط ايران و امريكا در مسائل غير‌هسته‌اي مي‌نويسد: «حال كاخ سفيد توانسته با موفقيت از پرونده هسته‌اي ايران بيرون بيايد و احساس مي‌كند مي‌تواند وارد فاز‌هاي جديد از مذاكره با ايران در مورد منطقه و خصوصاً سوريه شود. دومين دليل عقب افتادن مذاكرات ايران با امريكا در مورد موضوعات منطقه‌اي اين بود كه دولت اوباما تحت فشار بود كه بيش از فعاليت‌هاي هسته‌‌اي با ايران مذاكراتي انجام ندهد ولي در حال حاضر اين فضا در داخل براي دولت اوباما ايجاد شده است كه درخواست مذاكره با ايران در مورد سوريه ارائه مي‌شود. واقعيت اين است كه امريكايي‌ها از ابتدا به قدرت ايران در سوريه آگاهي كامل داشتند. ايران نيز در چند ماه گذشته مواضع خود را در سوريه تغيير نداده كه به اين دليل امريكايي‌ها قصد مذاكره با ايران در مورد سوريه را داشته باشند. از طرف ديگر تمامي كشورهاي غربي كه در بحران سوريه نقش داشته‌اند امروز به حضور بشار اسد در آينده سوريه اعتراف دارند و در كنار اين مسئله است كه ناگزيرند براي ايران هم در ائتلاف‌هاي بين‌المللي نقش قائل شوند.»

رسانه‌هاي منسوب به اين طيف همچنين روز گذشته تلاش كردند خبر دست دادن وزير امور خارجه كشورمان با باراك اوباما رئيس‌جمهور ايالات متحده امريكا را هم سند ديگري براي تغيير رويكرد دو طرف تخاصم – ايران و امريكا – عنوان كرده و نقطه اميدي براي آينده‌اي روشن عنوان كنند.

اين در حالي است كه رهبر معظم انقلاب بارها تأكيد كرده‌اند مذاكرات ايران با طرف امريكايي تنها به بحث هسته‌اي محدود شده و موضوعات ديگر را به هيچ عنوان شامل نمي‌شود: «اين مذاكراتي كه دارد انجام مي‌گيرد- كه بخشي از آن هم مذاكره‌ با طرف‌هاي امريكايي است - فقط در موضوع هسته‌اي است، فقط. ما در هيچ موضوع ديگري فعلاً با امريكا مذاكره نداريم، هيچ، اين را همه بدانند، نه در مسائل منطقه، نه در مسائل گوناگون داخلي، نه در مسائل بين‌المللي، امروز فقط موضوع مورد بحث و مورد مذاكره، مسائل هسته‌اي است.

حالا، اين تجربه‌اي خواهد شد، اگر طرف مقابل از كج‌تابي‌هاي معمولي خودش دست برداشت، اين يك تجربه‌اي براي ما مي‌شود كه خيلي خب، پس مي‌شود در يك موضوع ديگر هم با اينها مذاكره كرد اما اگر ديديم نه، اين كج‌تابي‌هايي كه هميشه از اينها ديده‌ايم باز هم وجود دارد و كج‌راهه دارند مي‌روند، خب طبعاً تجربه‌ گذشته‌ ما تقويت خواهد شد.»

ـ 25 ماه تلاش مستمر براي عادي‌سازي روابط تهران- واشنگتن

طي 25 ماه گذشته حركت متراكم و هدفمند براي توسعه روابط با غرب به‌خصوص امريكا توسط طيفي خاص را بايد پلكاني و صعودي دانست كه امروز با سفر روحاني به نيويورك وارد مرحله‌ جديدي شده است؛ حركتي كه از جمع‌آوري «بنرهاي صداقت امريكايي» در سطح شهر تهران آغاز شده بود و با تأكيد بر «حذف شعارهاي ضد‌استكباري در ايام‌الله‌هايي نظير 13آبان و 22 بهمن» شكل تازه‌تري به خود گرفت. تلاش براي از سرگيري روابط ايران - امريكا در داخل هر چند طي دو سال اخير افزايش چشمگيري داشته اما شروع آن را مي‌توان مربوط به زماني دانست كه عده‌اي «ضرورت حذف شعار مرگ بر امريكا» در جامعه را مطرح كرده و اين موضوع را عنوان كردند كه حضرت امام (ره) هم مخالف حذف چنين شعاري نبودند و خصومت با ايالات متحده را مستمر نمي‌دانستند!

بزك استكبار؛ مقدمه‌اي براي پياده‌سازي راهبرد نهايي

در اين ميان نبايد از تاكتيك مؤثر و فراگير اين طيف تحت عنوان «تطهير و تغسيل چهره نظام سلطه و به ويژه امريكايي‌ها» غافل شد كه مي‌تواند نگاه افكار عمومي به استكبار «به عنوان مهم‌ترين زيربناي عادي‌سازي روابط تهران- واشنگتن» را تغيير داده و در ادامه حاكميت سياسي را تحت فشار قرار دهد تا از ادامه مسير تخاصم با غرب دست بردارد.

پس از روي كارآمدن دولت يازدهم تا به امروز جريان مورد اشاره تلاش فراواني داشته تا با بهره‌گيري از تاكتيك‌هايي نظير «برجسته‌سازي» مواضع و رفتارهاي به ظاهر دوستانه مقامات غربي در رسانه‌هاي زنجيره‌اي خود و تعريف و تمجيد از رويكرد كنوني دولتمردان امريكا، نگاه مردم به عملكرد سران اين كشور را تغيير دهد. پدرخوانده‌هاي اين جريان تلاش مي‌كنند تا بر همين اساس ضرورت تجديدنظر در مباني سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را مطرح كرده و اين را القا كنند كه «مسامحه و گسترش روابط با امريكا» مطالبه عمومي مردم بوده و دشمني با امريكا بهره‌اي جز تحريم و محدوديت‌هاي بين‌المللي ندارد.

برهمين اساس آنها تلاش دارند روحيه استكبارستيزي مردم را تبديل به سازش ناعادلانه با غرب كرده و حاكميت را در مسيري هدايت كنند كه به بسياري از خواسته‌هاي نامعقول غرب و به‌خصوص امريكا پاسخ مثبت دهد، بنابراين تزريق نگاه خوشبيني به غرب در جامعه آن هم به كمك رسانه‌هاي پرشمار خود را بايد يكي از تاكتيك‌هاي مناسب اين جماعت دانست آنگونه كه طي 20 ماه اخير بارها تلاش شده كم‌اهميت‌ترين اقدامات مقامات امريكايي، پراهميت‌ترين موضوعات ترجمه شده و «اساسي‌ترين قدم‌هاي امريكايي» جهت مصالحه با جمهوري اسلامي ايران تعبير شود كه مي‌توان به نمونه‌هايي از آن اشاره كرد، به عنوان مثال در طول هفته‌هاي ابتدايي پس از توافق ژنو 3، اعترافات دوپهلوي برخي ديپلمات‌هاي غربي درباره «حقوق هسته‌اي ملت» را به شدت برجسته يا سخنان مرموزانه نمايندگان نظام سلطه در مورد «لغو تحريم‌ها» را با آب و تاب فراوان در سطح رسانه‌هايشان جهيده مي‌كردند، اما برعكس، مواضع خصمانه و قلدرمآبانه سياسيون غربي را عليه مردم سانسور مي‌كنند يا بسيار كم‌رنگ و كم‌رمق پوشش خبري مي‌دهند. در آن مقطع زماني نه تنها رسانه‌هاي هواخواه ليبراليسم در داخل به سخنان توهين‌آميز مذاكره‌كننده ارشد تيم امريكايي در مذاكرات هسته‌اي واكنشي درخور توجه آن هم در قالب نوشتن يادداشت و مقاله نشان ندادند بلكه حاضر نشدند حتي اصل خبر را هم در صفحات خود براي تنوير افكار عمومي و حداقل رعايت حق ابتدايي مردم، پوشش خبري دهند.

مباني سياست خارجه ايران تغييرناپذير است

«كساني كه مي‌خواهند دشمني خباثت‌آلود امريكا و برخي دنباله‌روهاي آن را با بزك تبليغاتي و رسانه‌اي بپوشانند در واقع به ملت و كشور خيانت مي‌كنند» اين بخش از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار خانواده‌هاي شهداي حادثه هفتم تير را كه در فواصل زماني مختلف بارها توسط معظم له تكرار و تأكيد شده بايد ناظر بر چنين تاكتيكي دانست.

مقام معظم رهبري همچنين شرط پايان خصومت‌هاي ايران - امريكا را اينگونه تشريح مي‌كنند: «‌امريكايي‌ها نه تنها دشمني‌ها را كم نكردند بلكه تحريم‌ها را هم افزايش دادند! البته مي‌گويند اين تحريم‌ها، جديد نيست اما در واقع جديد است و مذاكره در زمينه تحريم هم فايده‌اي نداشته است... تا وقتي وضع كنوني يعني دشمني امريكا و اظهارات خصمانه دولت و كنگره امريكا درباره ايران ادامه دارد تعامل با آنها نيز هيچ وجهي ندارد.»

معظم‌له همچنين در تريبون ديگري با انتقاد از برخي تلاش‌ها براي معرفي يك چهره غيرواقعي از امريكا به مردم مي‌فرمايند: «برخي افراد تلاش دارند با بزك كردن چهره امريكا، زشتي‌ها و خشونت‌ها و وحشت‌آفريني‌ها را از اين چهره بزدايند و دولت امريكا را دولتي علاقه‌مند به مردم ايران و انسان‌دوست معرفي كنند اما تلاش اين افراد به نتيجه نخواهد رسيد.»

آنچه در پايان بايد ذكر كرد اين نكته است كه رويكرد كنوني رسانه‌هاي گسترده طيف تجديدنظرطلب مبني بر «پايان خصومت‌هاي ايران- نظام سلطه» را بايد جزئي از راهبرد «تغيير ماهيت انقلاب اسلامي» و «رويگرداني از اصول و مباني» دانست، آن هم در شرايطي كه نظام جمهوري اسلامي ايران تاكنون به‌واسطه چنين مؤلفه‌اي توانسته مقبوليت فراواني در افكار عمومي دنيا به‌دست آورده و بسياري از اهداف كلان خود را محقق سازد.

http://javanonline.ir/fa/news/743425

ش.د9402787

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات