صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۸۷۸۶۰

مجلس مطلوب؛ مجلس کارآمد

«آنچه كه براي مردم در همه‌ گزينش‌هاي ملي و انتخابات‌ها مهم است، اين است كه سطح كارآمدي نظام روزبه‌روز ارتقا پيدا كند؛ اين اساس مسئله است. اگر مردم دنبال نماينده‌ مجلس مي‌گردند، ... در پي آن هستند كه ...» (۲۴/۸/۸۳)
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت: همه تلاش‌ها در عرصه انتخابات مجلس شوراي اسلامي براي رسيدن به مجلس مطلوب است، مجلسي که پس از شکل‌گيري کارکرد و ويژگي‌ها‌يي داشته باشد که انتظار ملت و جامعه اسلامي را برآورده کند. به واقع، در يک کلام مي‌توان گفت: مجلس مطلوب، «مجلس کارآمد» است که به وظايف قانون‌گذاري و نظارتي خود به خوبي عمل کرده و ويژگي‌هايي در تراز ملت عزيز ايران داشته باشد. در اين ميان کليدواژه اصلي مقوله «کارآمدي» است و «انتخابات» مهم‌ترين سازوکاری است که نظام می‌تواند با شايسته‌سالاري بر كارآمدي خود بيفزايد و نهادهاي تصميم‌ساز کشور را توانمند کند.
کلام حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در اين زمينه شنيدني است: «آنچه كه براي مردم در همه‌ گزينش‌هاي ملي و انتخابات‌ها مهم است، اين است كه سطح كارآمدي نظام روزبه‌روز ارتقا پيدا كند؛ اين اساس مسئله است. اگر مردم دنبال نماينده‌ مجلس مي‌گردند، ... در پي آن هستند كه انسان‌هاي كارآمدي را بر اريكه‌ مسئوليت بنشانند تا آنها بتوانند سطح كارآمدي نظام را افزايش بدهند و مشكلات مادي و معنوي مردم را حل كنند؛ اين خواست مردم است.» (۲۴/۸/۸۳)
با اين شاخص کارآمدسازي مي‌توان به سراغ شعارها و عملکردهاي نامزدهاي انتخاباتي و فهرست‌ها و جريان‌هاي سياسي رفت تا مشخص شود که کدام يک صلاحيت، توانايي و برنامه لازم براي کارآمدسازي مجلس دهم را دارند. امروز رفع معضلات اقتصادي و حل مشکلات معيشتي مردم در صدر ضرورت‌هاي کشور قرار دارد که تحقق آن از طريق داشتن برنامه‌اي جامع براي مهار تورم و رفع رکود در سايه اقتصاد مقاومتي ممکن خواهد بود. در اين مسير مروري بر چهره‌هاي معرفي شده در برخي فهرست‌هاي انتخاباتي و بررسي کارنامه و سوابـق علمي- اجرايي ايشان به خوبي حکايت از آن دارد که افراد صاحب‌نظر اقتصادي و بابرنامه در ميان آنان حضور ندارد. طبيعي است که ورود چنين افرادي به مجلس به حل مشکلات معيشتي ملت کمکی نخواهد کرد و گامي در مسير کارآمدسازي قوه مقننه نخواهد بود؛ چراکه صلاحيت‌هاي علمي- تخصصي لازم را براي اين امر ندارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات