صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۸۸۰۴۷

عطوان: آتش‌بس در سوریه ناپایدار است

نویسنده و روزنامه‌نگار مطرح دنیای عرب، آتش‌بس در سوریه را شکننده و ناپایدار می‌داند، چرا که بازیگران متعدد در ایجاد آن حضور نداشتند.
 آمریکا و روسیه، روز سوم اسفند گذشته اعلام کردند که بر روی آتش‌بس در سوریه به توافق رسیده‌اند و آتش بس از روز شنبه (که امروز دیروز بود) آغاز خواهد شد.

 بنا بر بیانیه مشترک این دو کشور، این آتش‌بس همه گروهها به غیر از «جبهه‌النصره» و «داعش»  را در بر می‌گیرد.

عبدالباری عطوان، نویسنده معروف عربی و سردبیر روزنامه الترونیکی رأی الیوم، در یادداشتی در این باره نوشته است که دلایل متعددی نشان می‌دهد که فرصت اجرای آتش‌بس در روی زمین، وجود ندارد. حملات هوایی و زمینی روسیه و سوریه علیه گروههای تروریستی ادامه دارد و مطمئنا این گروهها واکنش نشان خواهند داد و همچنین «داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرده است که به بمباران مواضع گروههای کرد ادامه خواهد داد.

بنا به نوشته عطوان، این عجیب‌ترین آتش‌بسی است که در خاورمیانه و حتی در کل جهان شاهد آن بوده و هستیم؛ چرا که دو کشور بزرگ بدون مشورت و هماهنگی با بازیگران اساسی بر روی زمین با یکدیگر در این باره به توافق دست یافته‌اند.

عبدالباری عطوان ادامه می‌دهد: داعش در قبال این توافق سکوت کرده، اما «جبهة النصره» صدایش بلند است؛ «ابومحمد الجولانی» رهبر جبهة النصره در یک بیانیه صوتی، این آتش‌بس را یک توافق ذلیلانه خوانده و از گروههای مسلح خواسته است تا آن را نپذیرند، چرا که بنا بر ادعای او این آتش‌بس در راستای باز گرداندن دوران بشار اسد در سوریه است.

سر دبیر رای الیوم می‌افزاید: عکس‌العمل جبهة النصره، نشان از نگرانی‌های عمده این گروه در قبال خطراتی است که در آینده دامن‌گیرش خواهد شد؛ چرا که توافق آتش‌بس، این گروه را مستثنی کرده و نه فقط به روسیه برای بمباران مواضع جبهة النصره چراغ سبز نشان داده است؛ بلکه این کار مسکو را نیز مشروع دانسته است.

روسیه می‌تواند به بمباران خود علیه مواضع جبهة النصره ادامه دهد و استان ادلب، جسر الشغور و مناطق دیگر استان حلب را از دست «جیش‌الفتح» خارج کند؛ جیش الفتحی که جبهة النصره یکی از اعضای آن را تشکیل می‌دهد.

عبدالباری عطوان در مورد اوضاع میدانی ینز می‌نویسد: اوضاع میدانی تغییر نکرده و نخواهد کرد، فردا همانند دیروز است و ماه آینده نیز همانند سابق و توافق آتش‌بس ما را یاد هزاران آتش‌بس [ناکام] در خاورمیانه در کشورهای لبنان و یمن و لیبی و عراق و ایران می‌اندازد.

عطوان بار دیگر دور نمای خوبی برای آتش‌بس متصور نیست و در این باره می‌افزاید: چگونه آتش‌بس می تواند اجرا شود، وقتی حداقل 250 گروه بر روی زمین وجود دارد؛ به طوریکه این گروهها تداخل جغرافیایی نیز دارند و نمی‌توان به درستی متوجه شد که کدام گروه به آتش‌بس وفادار مانده و کدام آن را نقض کرده است؛ به طوریکه در یک کیلومتر مربع شاید چندین گروه حضور داشته باشند.

این تحلیلگر مطرح دنیای عرب در انتها می‌نویسد: هیچ کسی خواستار توافق آتش‌بس نیست و هیچ کسی به آن نیاز ندارد و موافقت با آن صرفا در راستای سیاست کسب زمان بوده است تا اوضاع از این بدتر نشود و جنگ سوریه به یک جنگ فراگیر منطقه‌ای تبدیل نشود.

وی ادامه می‌دهد: نکته مهم در حال حاضر، این است که باید ببینیم اوضاع سوریه پس از این آتش‌بس چگونه خواهد بود و چه بسا خون‌بار تر و بدتر نیز شود، شاید جنگنده‌های سعودی به پایگاه «اینجرلیک» برسند و به بهانه مبارزه با داعش، با هدف تجزیه سوریه پیش بروند و اقلیم «سنی» در رقه و دیرالزور و الحسکه تا موصل را تشکیل دهند.

آیا این برنامه عربستان موفق خواهد شد؟ آیا موشک‌های اس400 روسیه با جنگنده‌های سعودی مقابله خواهند کرد؟ موضع آمریکا در این میان چگونه خواهد بود؟
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات