تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۸۸۱۹۶
گزارش آفتاب یزد از تفاوتهای دو سفر رئیس‌جمهور فعلی و قبلی

از کاروان اقوام احمدی نژاد تا گروه کاری روحانی

پایگاه بصیرت / سیدحبیب مرتضوی

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/07/08 ـ شماره 4439 ـ صفحه 3)

شهریور 91، محمود احمدی نژاد برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد. اما نه با هیئتی سیاسی، اقتصادی، بلکه با کاروانی حدودا 120 نفره شامل همسر، عروس، فرزند و اقوام مسئولان دولتی. سفری که بیش از آنکه کاری و اداری باشد، فرصتی بود برای گشت و گذار خانوادگی. بعد از این سفر بود که نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی شکایتی را پیرامون هزینه های این سفر به کمیسیون اصل 90 مجلس فرستاد. قاضی پور پیرامون این شکایت گفت: "یک مورد به شکایت شخصی بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور پیشین درخصوص سفر نیویورک بود که بنابر مستنداتی که در اختیار داریم، آقای احمدی‌نژاد تعداد بسیاری از نزدیکان و اهالی خانواده‌‌اش را با هزینه بیت‌المال به این سفر بردند که البته هنوز ازسوی دادگاه دعوت‌نامه‌ای برای ما برای حضور در دادگاه و طرح شکایت‌مان ارسال نشده‌است."محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس خرداد 92درباره این پرونده در مجلس، گفت: "نادر قاضی پور نسبت به سفر سال گذشته رئیس جمهور به نیویورک با ۱۲۵ همراه معترض بود، از این رو به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کرد، به جز هزینه هواپیما، هزینه هر اتاق که در هتل محل اقامت رئیس جمهور در اختیار همراهانش قرار گرفت شبی ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار بود. وی با بیان اینکه حضور این تعداد همراه در سفر به نیویورک ضروری نبود، افزود: بسیاری از همراهان، خانواده و اقوام مسئولان دولتی بودند.

در همان روزها، عبدالرضا داوری از نزدیکان و حامیان دولت محمود احمدی نژاد، این اتهام را مثل بیشتر اتهامات دیگری که به دولت مورد علاقه اش زده شده، بی اساس دانست. او به «تماشاگران امروز» گفت: "اگر آقای قاضی پور چنین ادعایی دارند، باید آن را به بازرسی کل کشور و مراجع قضایی کشور بدهد تا رسیدگی شود اما وقتی این مسئله را رسانه ای می کنند، یعنی اسنادی در اختیار ندارند چون اگر موضوعی واقعا تخلف باشد و این تخلف قابلیت رسیدگی داشته باشد، باید از طریق مراجع قضایی رسیدگی شود و وقتی وارد حوزه رسانه می شود، مفهومش این است که ارزش قضایی ندارد و ارزش جنجال رسانه ای دارد.اگر ما، یعنی تیم آقای احمدی نژاد بخواهیم بنشینیم و هر روز به اتهاماتی که به ایشان وارد می شود، جواب بدهیم، ۲۴ ساعت هم در روز کم می آوریم. ما که فرصت نداریم هر روز آقای قاضی پور راه بیفتد و یک اتهامی بزند و ما هم بخواهیم هر روز جواب بدهیم. اگر ایشان حرف حسابی دارند به دستگاه قضایی بگویند". سرانجام کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی در جواب شکایت قاضی‌پور از احمدی‌نژاد، جوابیه ای ارسال کرد و در بخشی از این گزارش توضیح داد که" سفر افراد غیرمسئول در هیئت اعزامی ضرورت نداشته و حضور همسران و اعضای خانواده آنان نیز فاقد توجیه است." حضور زنان مقام‌های همراه رئیس دولت در حالی صورت گرفته که طبق عرف بین‌المللی، تنها همسران رئیس‌جمهور در چنین اجلاس‌هایی حضور می‌یابند.

همچنین از میان همراهان رئیس‌جمهور، اسامی این افراد دیده می‌شود؛ خانم اعظم‌السادات فراحی، همسر رئیس‌جمهور، خانم طیبه ترکستانی، همسر حمیدرضا بقایی، خانم شهربانو ذبیحان لنگرودی، همسر اسفندیار رحیم مشایی، خانم قصری ضرغامی ثابت، همسر مجتبی ثمره هاشمی، آقای علیرضا احمدی‌نژاد، فرزند رئیس‌جمهور، خانم حسنا احمدی‌نژاد، فرزند رئیس‌جمهور، آقای رضا رحیم‌مشایی، فرزند اسفندیار رحیم‌مشایی، آقای امیررضا بقایی، فرزند حمیدرضا بقایی. در بخش دیگری از این گزارش آمده است:" رئیس‌جمهور و همراهان در سفر سه روزه به نیویورک، در دو طبقه از هتلی در نیویورک مستقر شده بودند. هزینه هر شب اقامت هر اتاق ٢ تخته از این هتل ۴ ستاره در ماه سپتامبر ٢٠١٢، از ۴٠٠ تا ٧٠٠ دلار اعلام شده بود که با توجه به تنگناهای اقتصادی و مشکلات ارزی ناشی از تحریم‌ها که از سال ١٣٩١ کشورمان با آن مواجه است، تحمیل هزینه‌های کلان ارزی و غیرضرور، کاری غیرعادلانه و تحمیل فشار مالی سنگین بر مردم است و با شعار عدالت و مهرورزی دولت منافات دارد". البته در این سفر افرادی نظیر "غلامحسین الهام" مشاور حقوقی رئیس جمهور، "محمدشریف ملک‌زاده" مشاور رئیس‌جمهور و همسرش، "همایون حمیدی" معاون هماهنگی و پیگیری‌های ویژه دفتر رئیس‌جمهور، "محمدرضا فرقانی" مدیرکل بین‌الملل دفتر رئیس‌جمهور و "مهدی آشتیانی" و "مجتبی سروش‌پور" مسئولان معاونت تشریفات ریاست‌جمهوری و خبرنگاران ایرنا، شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران، علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه، "علی نیکزاد" وزیر راه و شهرسازی، "مرضیه وحیددستجــردی" وزیر بهــــداشت، معاون پارلمانی رئیس جمهور، "بهروز مرادی" معاون برنامه‌ریزی نظارت راهبردی رئیس جمهور، "سیدحسن موسوی" رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و "ابوالحسن فقیه" رئیس جمعیت هلال احمر هم حضور داشتند. اما حسن روحانی در اولین سفرش به نیویورک در سال 92، هیئتی 70 نفره را به همراه خود برد. ۷۰ نفری که شامل دیپلمات‌ها و خبرنگاران ایرانی می شدند. در سال 93 محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور و حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی روحانی، وی را در این سفر همراهی کردند. همراهان امسال رئیس جمهور در سفر به نیویورک نیز، دکتر نهاوندیان رئیس دفتر، دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بودند.

دکتر ظریف وزیر امور خارجه و حسین فریدون دستیار ارشد رئیس جمهوری نیز پیشتر عازم نیویورک شده بودند. اگر چنین مقایسه هایی را در ابعاد دیگری نظیر کیفیت و تعدد دیدارها، ملاقات ها، سخنرانی ها و مصاحبه های احمدی نژاد و روحانی در سه سال اول سفر به نیویورک انجام دهیم، به تفاوت معنا دار وضعیت دولت فعلی و دولت قبلی بیش از پیش می توان پی برد. دیپلماسی سیاست خارجی دولت قبل برای کشور قطعنامه های متعدد سازمان ملل و قطع ارتباط با بسیاری از کشورها را به دنبال داشت و دیپلماسی فعال و پرتحرک حسن روحانی که بی شک محمد جواد ظریف ستون اصلی خیمه آن است، به حل مسئله هسته ای و احترام جهانیان به منطق گفتگوی ایرانیان منتهی شده است. تجربه سفرهای روسای جمهور قبلی و دکتر روحانی به سازمان ملل نشان داده است که هرگاه سخنان مطرح شده در مجمع عمومی سازمان ملل همراه با عقلانیت، در نظرگرفتن منافع ملی، پرهیز از ماجراجویی و به دور از رفتارهای هیجانی بوده است، احترام ملت ها و سران کشورها را به همراه داشته است. دولت مهرورزی که رئیس اش امروز دعا می کند دوره مال مردم خوری به پایان می رسد، پاسخ سوالات بی شمار افکار عمومی و رسانه های مستقل را درباره مسائل متعددی که نمونه سفرهای ذکر شده تنها بخش کوچکی از آنها است هنوز نداده است و داعیه بازگشت به قدرت را نیز دارد. باید منتظر ماند و دید.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=15000

ش.د9402753

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات