تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۶۲۳۰۲
مجید انصاری تاکید کرد

30 سال زمان برای تکمیل پروژه‌های ناتمام احمدی‌نژاد


برنامه دیروز، امروز، فردا با حضور حجت السلام محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس و مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور پیرامون موضوعاتی همچون بودجه ، سفر آمریکا و انتخاب وزیران و استانداران باقیمانده برگزار شد.

انصاری در ابتدای برنامه در واکنش به نامه تقدیر نمایندگان مجلس از مواضع رئیس جمهور در نیویورک گفت:«از نمایندگان محترم تشکر می کنم که با جدیت و علاقه سفر آقای رئیس جمهور را تعقیب می کردند. در چند روزی که رئیس جمهور در سفر بودند، نمایندگان بسیار کنجکاو و علاقمند بودند که این سفر با موفقیت همراه باشد. بیانیه نمایندگان محترم نشان می دهد در مسائل کلان ملی بین مجلس و دولت همدلی و وفاق برقرار است.

البته ممکن است در برخی جزئیات دیدگاه هایی مطرح باشد. در جلسه مشترکی که بین دولت و مجلس برقرار بود؛ آقای رئیس جمهور گزارش جامعی از سفر خود ارائه دادند و واکنش های مثبت نمایندگان محترم مجلس نشان داد که اکثریت مجلس از دستاوردهای این سفر و مواضع هوشمندانه ریاست جمهوری رضایت داشتند. بخش عمده ای از صحبت های رئیس مجلس در این جلسه تقدیر از دستاوردها و مواضع اتخاذ شده در این سفر بود.»

ابوترابی هم گفت:«من سخنان آقای اوباما را به دقت مرور کردم. ایشان در سخنرانی که قبل از سخنرانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران داشتند، 25 بار از کلمه ایران استفاده کردند و بیش از چند بار نام جمهوری اسلامی و نام رئیس جمهوری اسلامی ایران را بردند و از مقام معظم رهبری و فتوای ایشان تجلیل کردند. در فرازهایی از این صحبت به مسائل مهمی در رابطه با مساله ایران اشاره کردند. ایشان صراحتاً به دو موضوع اساسی اشاره کردند که هر دو موضوع هم در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا بود. اولین موضوع، برنامه هسته ای ایران بود. ایشان می گوید حل این مساله (موضوع هسته ای ایران)، تاثیر مثبت و عمیقی بر تمامی خاورمیانه و شمال آفریقا به جا خواهد گذاشت. از طرف دیگر به چالش هایی که دنیا با آن روبه روست اشاره کردند.»

وی ادامه داد:« امروز جامعه جهانی با مسائل و چالش های کلیدی در عرصه های سیاسی و اقتصادی و نظامی روبه روست که آقای اوباما در سخنرانی خود در سازمان ملل به آن اشاره کرد. آمریکایی ها اذعان دارند که اگر در افغانستان موفقیتی حاصل شده، به دلیل کمک های ایران بوده است. آمریکا امروز برای برون رفت از این مشکلات و بحران ها، به حل مسائل خود با ایران نیازمند است.»

ابوترابی افزود:«ایران از نظر تورم بالاترین سطح تورم را در دوران گذشته تجربه کرده تحریم ها به تعبیر آمریکا و متحدینش تحریم های فلج کننده ای بود. مشکلات و تنش هایی که بعد از انتخابات 88 به وجود آمد یکی دیگر از مشکلاتی بود که در این بین برای ایران به وجود. پیام این مسائل این بود که جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات مهم ریاست جمهوری با چالش های درونی و برونی روبه روست. به همین دلیل آن ها اصلاً حاضر نبودند حتی با ما گفت  و گو کنند. آن ها منتظر بودند ما با یک چالش جدی مواجه شویم که علاوه بر مشکلات قبلی با انتخابات کم رمق روبه روشویم و در آن شرایط با ما صحبت کنند اما امروز آن ها با کشوری روبه رو هستند که با مدیریت رهبری و همراهی نیروهای نظام، در مقدرترین حالت ممکن قرار دارد.»

 وی ادامه داد:«امروز ایران به یک وفاق سیاسی عالی دست به پیدا کرده است. به نظرم دستگاه دیپلماسی و رئیس جمهور توانستند از ظرفیت خلق شده در نظام که به اقتدار سیاسی، اقلیمی، امنیتی و... تکیه دارد خوب استفاده کنند.»

 ابوترابی همچنین اظهار داشت:«رهبر معظم انقلاب در آغاز سال در مشهد سخنرانی کردند و شرایط مذاکره با آمریکا را تشریح کردند. ایشان گفتند که به این مذاکرات خوش بین نیستم و آمریکا را در موضع حل چالش از راه مذاکره نمی بینم و بعد فرمودند با توجه به درخواست های آمریکا و نامه های رسیده از سوی طرف مقابل برای مذاکره، در چهارچوب خطوط قرمز، منعی برای مذاکره نمی بینم.»

نائب رئیس مجلس گفت:«یکی از خطوط قرمز ما که رئیس جمهوری و مسولین دستگاه دیپلماسی هم به آن تاکید کردند موضوع غنی سازی اورانیوم در داخل کشور است که آن را حق مشروع خود می دانیم. در این حوزه البته ممکن است حواشی هم وجود داشته باشد اما چهارچوب حرکت در اوج کارآمدی ایفای نقش به انجام رسیده است.»

 مجید انصاری در بخش دیگری از برنامه اظهار داشت:«جمهوری اسلامی ایران طی این 34 سال با چالش هایی در عرصه جهانی مواجه بوده است. شرایط اقتداری که به وجود آمده به شکلی است که هم می توان از آن استفاده کرد و هم می توان آن را هدر داد. مهم این است که فرصت ها را بشناسیم و به درستی از آن استفاده کنیم. حماسه سیاسی که اتفاق افتاد مرزهای ایران را درنوردیده و ذهنیت جامعه جهانی را نسبت به ایران تصحیح کرده است.

اقبال مردمی، رسانه ای و مقامات کشورهای مختلف و همچنین ادبیات دیپلماسی ایشان و تیم ایشان و... در سفری که رئیس جمهور به سازمان ملل داشتند،  موید این موضوع است. رئیس جمهور با ادبیات مناسب که برای دنیا قابل درک و اعتماد باشد توانستند به قول دبیر کل سازمان ملل به ستاره این اجلاس تبدیل شوند. فضای رسانه ای آمریکا برای چند روز به طور کامل در اختیار ایران بود.»

 وی ادامه داد:«آقای رئیس جمهور توانستند پیام صلح، آشتی، حاکمیت خرد و عقل  و... را به دنیا منتقل کنند و این ذهنیت را که ایران به دنبال برد- باخت است را شکستند و نشان دادند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال بازی برد- برد است. در این عمل اولین گام شکستن تحریم ها محقق شد. تا پیش از این مقامات اروپایی ملاقات و دیدار با مقامات ایرانی را به نوعی تحریم کرده بودند اما در این سفر جناب آقای روحانی 18 ملاقات با سران شرکت کننده اروپایی در این اجلاس داشتند. انتخابات ما فضای جامعه جهانی را تغییر داده است. همانطور که در سیما تک تک ملت ایران امید ونشاط موج می زند، همین موج نشاط و امید در جامعه بین الملل هم به وجود آمده است.»

 انصاری همچنین گفت:«انتظاری که در آستانه سفر آقای رئیس جمهور به آمریکا به وجود آمد، انتظار حل مشکلات، برداشته شدن دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا بود. آقای روحانی به دلیل مصالحی که داشتند از جمله عدم وجود فرصت کافی برای برنامه ریزی دیدار با رئیس جمهور آمریکا وجود نداشت، به درخواست دیدار با رئیس جمهور آمریکا پاسخ مثبت ندادند. صهیونیست ها از این سفر و مواضع آقای روحانی به شدت عصبانی بودند و این موضوع را به جامعه آمریکا القا کرده بودند که ایران در صدد آمریکایی هاست که آقای روحانی در سخنرانی های خود در نیویورک اعلام کردند که ایران هیچ وقت به دنبال تحقیر هیچ دولت و ملتی، از جمله آمریکا نیست.

معاون پارلمانی روحانی گفت:«گام اول رئیس جمهوری متین، عزت مندانه و مقتدرانه بود. اقتدار در این است که ملت مظلوم ایران و انقلاب با قدرت منطق بتواند خودش را مطرح و از حقوق خود دفاع کند. اقتدار در این سفر خودش را در قالب منطق متین و سیمای صلح طلب جمهوری اسلامی نشان داد.»

 او افزود:«وزیر امور خارجه با تیم مذاکره هسته ای خود در حال فعالیت هستند. باید فضای مثبت و اعتماد نسبی که به وجود آمده را رها نکنیم و تسلیم جوسازی های صهیونیست ها نشویم. در داخل کشور هم دولت برنامه ریزی های میان مدت و کوتاه مدتی را برای رفع تنگناهای معیشتی مردم در نظر دارد. در این 45 روز مصوبات زیاد کارگشایی در این زمینه وجود داشته است. در این فاصله لایحه اصلاحیه بودجه به مجلس ارائه شده است. مجلس در این میان همکاری خوبی داشته البته اگر مجلس دو فوریت این اصلاحیه را تصویب می کرد بهتر بود.»

انصاری همچنین اظهار داشت:« بودجه سال 210 هزار میلیارد تومان است این در حالی است که منابع تامین بودجه بیش از 150 هزار میلیارد تومان نیست. این یعنی بودجه غیرواقعی بسته شده است. دولت برای تنظیم درآمدها و هزینه ها به صورت مرتب و در سطوح مختلف جلسات مختلفی را برگزار می کند تا به نتیجه مطلوبی در این زمینه برسد. پرداخت یارانه ها در اولویت دولت است اما باید در نوع پرداخت ها تغییراتی انجام شود. در نهایت دولت تمام تلاش خود را به کار بسته تا کشور را از این رکود تورمی و بازار را از فضای التهاب خارج نماید.»

 انصاری با اشاره به مواضع مثبت مجلس گفت:«این مواضع مثبت نقش زیادی در حفظ اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در دنیا دارد. اگر در دنیا این حس به وجود بیاید که در مسائل کلان هیچ مشکلی بین ارکان نظام وجود ندارد و هم افزایی قوا وجود دارد، برگ برنده در دست ما خواهد بود و آن ها با ما راحت تر راه خواهند آمد.»

 ابوترابی در مورد اصلاحیه بودجه سال 92 گفت:«ما باید نقاطی که دشمن بر آن تکیه کرده که همان تحریم اقتصادی و ایجاد فشار بر سیستم بانکی و مالی کشور است. وقتی نمی توانند در عرصه منازعه سیاسی با جمهوری اسلامی به اهداف خود برسند، وارد تحریم های اقتصادی می شوند که این موضوع نشان دهنده اقتدار سیاسی ماست. یکی از نقاط قوت دولت یازدهم این است که هشت نفر از مجموعه دولت سوابق طولانی حضور در نهاد قانون گذاری را دارند، این موضوع ظرفیتی را برای رسیدن به فهم صحیح و مشترک از مسائل کشور به وجود آورده است. اقتصاد ما متکی بر درآمدهای نفتی بوده که این اقتصاد باید متحول شود.»

 وی ادامه داد:«فکر می کنم با یک برنامه ده ساله به راحتی می توان تمام منابع حاصل از فروش نفت را به صندوق توسعه ملی واریز کرد  مجلس و دولت باید در این ریل حرکت کنند و از فرصت تحریم برای برون رفت از تهدید اقتصاد مبتنی بر درآمدهای نفتی استفاده کنیم. این نگاه، باید نگاه مشترک مجلس و دولت باشد.»

 ابوترابی گفت:«متاسفانه نگاه به بودجه نفتی باعث شده هزینه های جاری کشور در سال 1391 به نزدیک 100 هزار میلیارد برسد که این رقم در بودجه 92 بیش از 30 درصد افزایش پیدا کرده است. دولت و مجلس باید برای کاهش و مدیریت هزینه های جاری و افزایش بهره وری در نظام به یک نگاه مشترک برسند. ما باید بودجه سال 93 را با همکاری مشترک مجلس و دولت، با نگاه درست به منابع و هزینه ها تنظیم کنیم.»

او همچنین گفت:«خوشبختانه معاون محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور لایحه متمم بودجه را به صورت دو فوریتی مطرح نکردند. این کار زمان بر است و باید در مجلس تحلیل و بررسی شود. بودجه به صورت عادی در دستور کار کمیسیون بودجه مجلس قرار گرفت تا به آن پرداخت شود و در نهایت به تصمیم درست و قابل دفاع رسید.»

 ابوترابی با اشاره به تصویب کلیات لایحه متمم بودجه 92 اظهار داشت:«در سیاست های کلی ابلاغی رهبری که در برنامه پنجم توسعه هم لحاظ شد پیش بینی شده بود که حداقل 20 و حداکثر 25 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود. برای بودجه سال 93 پیش بینی شده بود حدود 26 درصد از فروش نفت و فرآورده های آن به صندوق توسعه ملی واریز شود. دولت محترم با توجه به کسری منابع پیش بینی کردند که این در آمدها به 20 درصد برسد و 6 درصد باقی به دولت واگذار شود که مجلس با کلیت این موضوع موافق است اما در جزئیات هنوز به تصمیم نهایی نرسیده است.»

 وی ادامه داد:«این 6 درصد معادل 6 هزار و 700 میلیارد تومان است. نگاه اولیه کمیسیون بودجه این است که این مبلغ به صورت کلی به دولت واگذار نشود که آن را هزینه کند.یکی از نظرات کمیسیون این است که این منابع برای افزایش اعتبارات بانک های دولتی در نظر گرفته شود و از آن برای ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری استفاده شود تا از این طریق به بخش خصوصی کمک شود. دولت نباید متصدی پروژه های عمرانی باشد. این درآمدهای نفتی است که اجازه نداده بخش خصوصی در این حوزه فعالیت داشته باشد.»

مجید انصاری در بخش دیگری از «دیروز،امروز،فردا» گفت:«سعی دولت بر این است بودجه 93 را در موعد قانونی به مجلس تقدیم کند. بودجه سال 92 چهارماه از زمان خود را از دست که این برای کشور قابل قبول نبود. ما تلاش می کنیم  لایحه بودجه 93 را در زمان معین ارائه کند.»

 وی اظهار داشت:«یکی از پیشنهادات این بود که متخصصین اقتصادی مجلس و دولت جلسات مشترکی با هم داشته باشند تا به فهم درستی از وضعیت درستی از کشور برسند تا در نهایت به راه حل های درستی برسند. بودجه جاری کشور که بر اساس سیاست های کلی نظام باید به سمت سرمایه گذاری های مولد و سازنده برود و وابستگی آن به منابع نفت کم شود، متاسفانه در این مسیر حرکت نکرده است. چیزی که از چاه نفت و منابع گاز به دست می آید به طور کلی هزینه کشور می شود که این یک فاجعه و مصیبت برای اقتصاد کشور است.»

 انصاری گفت:«چند صد هزار میلیارد تومان از طرح های ناتمام و کلنگ خورده روی دست دولت است. در واقع دولت کارش را در شرایطی آغاز کرده است که دولت امکان تخصیص بودجه به طرح های عمرانی ندارد. با این شرایط دولت نزدیک به 30 سال فرصت نیاز دارد که طرح های ناتمام را به پایان برسد. یک زمانی از تعداد مصوبات و تعداد کلنگ هایی که به زمین زده می شد مشعوف بودند اما به این که آیا اعتباری برای این کارها در نظر گرفته شده یا نه فکر نمی کردند.»

وی ادامه داد:«باید برای این پروژه ها و طرح ها باید اولویت بندی شود. برخی از این طرح ها و مصوبات برخلاف مصالح نظام بوده است و جا داشت اصلاً آغاز نشود. با کمک مجلس باید به مکانیزمی برای پیدا کردن راهکار در این زمینه برسیم تا بخشی از بودجه آزاد شود و در زمینه های دیگر صرف شود.»

انصاری افزود:«هدفمندی یارانه ها چیزی است که همه به آن معتقدند و باید انجام شود. یکی از هدف های هدفمندی این بود که برای بازتولید ثروت سرمایه گذاری شود. در نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قطعاً کارهای خلاف قانون انجام شده و متاسفانه در جهت عکس اهداف این قانون حرکت شده است. اگر پرداخت نقدی یارانه ها بخواهد ادامه پیدا کند، باید در مورد تامین منابع صحبت شود. ما در مسائل کلان مثل اصلاح فاز اول هدفمند کردن یارانه ها باید به تفاهم مشترکی با مجلس برسیم که به شخصه به این تفاهم امیدوارم و این عزم را در مجلس می بینم.»

ابوترابی هم در مورد موضوع هدفمندی یارانه ها گفت:« قانون هفدمندی یارانه های یکی از مترقی ترین قوانین مصوب مجلس است و در عرصه اقتصاد هم مهم ترین و اثر گذار ترین قانون است. به نوبه خودم از دولت دهم برای ورود با شجاعت در عرصه اجرای این قانون تشکر می کنم اما ما باید قانون را به درستی اجرا می کردیم. در قانون این طور پیش بینی شده بود که 30 درصد از فروش درآمدهای نفتی برای حمایت از تولید صرف شود که این موضوع انجام نشد و منشاء ایجاد چالش در این عرصه شد. ما از دولت انتظار داریم دولت در لایحه بودجه سال آینده اجرای مراحل بعدی قانون هدفمندی را هم پیش بینی کنند.»

 وی در مورد نگاه مجلس به سه وزیر پیشنهادی دولت هم گفت:«ما از دولت انتظار داریم که در این مورد به تعامل حداکثری با مجلس برسد تا وزرا با بالاترین رای به رای اعتماد مجلس برسند. در این راستا رایزنی هایی با دولت داشته و خواهیم داشتیم تا به نتیجه خوبی برسیم. در مورد استانداران هم وزیر کشور تعامل خوبی با نمایندگان مجلس دارند که تقاضای ما این است که این تعامل بیشتر شود تا بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.»

 انصاری هم در پایان برنامه گفت:«انشالله بعد از هفته تعطیلی مجلس وزرا معرفی خواهند شد. آقای رئیس جمهور مشغول بررسی هستند و در نهایت بهترین گزینه ها را برای تصدی سه وزارتخانه باقی مانده معرفی خواهند کرد. در مورد استانداران هم باید بگویم که در دولت آقای هاشمی،آقای خاتمی وآقای احمدی نژاد مرسوم نبود که برای تعیین استانداران از نمایندگان استعلام شود. وزیر کشور سعی می کند نظرات نمایندگان را بگیرد اما استانداران در برابر دولت پاسخگو هستند و نمایندگان باید این موضوع را بپذیرند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات