صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۸۸۲۰۸

اخبار ویژه روزنامه‌های 13 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

عارف: اصلاح‌طلبان به من گفتند بدلی در حالی که می‌توانستم پیروز 92 باشم

محمدرضا عارف می‌گوید از نتایج انتخابات تهران شوکه شده و فکرش را نمی‌کرده که چنین نتیجه‌ای رقم بخورد.

وی در مصاحبه با روزنامه اعتماد به اتهامات اصلاح‌طلبان علیه خودش در سال 91 و 92 می‌پردازد و می‌گویند: به من گفتند امنیتی‌ها تو را جلو انداخته‌اند تا در نهایت با دو، سه میلیون رای ضایع شوی و این را به پای کل اصلاحات بنویسند، خوب به خاطر دارد که سه سال پیش همین روزها به او می‌گفتند اصلاح‌طلب بدلی، شما که باید خوب به خاطر داشته باشید چه تهمت‌هایی به من زدند. گفتند اصلاح‌طلب بدلی‌ام. گفتند با دستور امنیتی‌ها وارد انتخابات شده‌ام. هزار و یک حرف زدند اما به هیچ کدام پاسخ ندادم.

عارف می‌گوید: «کار با نظرسازی‌ها ندارم اما نظرسنجی‌هایی که به من می‌رسید، نشان می‌داد می‌توانم پیروز انتخابات باشم اما از ابتدا گفته بودم به خرد جمعی احترام می‌گذارم و حالا افتخار می‌کنم که به راحتی از قدرت گذشتم.»

اصلاح‌طلبان در آخرین نظرسنجی سال 92 که سه روز قبل در انتخابات انجام شد، گفتند عارف 8 درصد رأی داشت.

وی در ادامه این مصاحبه درباره نتایج انتخابات تهران تصریح کرد: «فکرش را هم نمی‌کردم این اتفاق بیفتد. تا زمان اعلام نتایج فکر نمی‌کردم وضعیت به این خوبی باشد برآورد خود من این بود که در بهترین حالت 20 نفر دور اول رای می‌آورند که 15، 16 نفرشان از لیست ما و 4، 5 نفر از لیست رقیب‌مان خواهند بود، بقیه هم دور دومی می‌شوند. واقعا تعجب کردم. باورم نمی‌شد فکر می‌کردم شاید این نتیجه مربوط به یک منطقه خاص تهران باشد و در مراحل بعد ترکیب عوض شود.»

وی درباره ریاست مجلس و احتمال ریاست لاریجانی می‌گوید: کسی وکیل من نیست که از قول من حرف بزند. خودم می‌دانم چه زمانی چه حرفی بزنم و جز با مشورت و اتکا به خردجمعی تصمیمی نمی‌گیریم.

گزارش رویتر و فرانس‌پرس از پیروزی اصولگرایان

یک روزنامه انگلیسی نوشت: با وجود ادعای پیروزی اصلاح‌طلبان، جریان ضدغربی بر جامعه ایران حاکم است.

روزنامه تایمز نوشت: موفقیت، اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بستری برای امیدواری است. اما نمی‌توان آن را «بهار ایرانی» نامید چون جریان ضدغربی همچنان در سطح جامعه ایران به شدت جاری است. نباید فراموش کرد که ایران به شدت مخالف غرب است. لذا خام‌اندیشی است که تصور کنیم انتخابات، نگاه حاکمیت را به موضوعاتی مانند اسرائیل تغییر دهد.

از سوی دیگر خبرگزاری رویتر می‌نویسد: هرچند اصلاح‌طلبان 30 کرسی پایتخت را از آن خود کردند اما موفقیت آنها در خارج از پایتخت محدود بود به طوری که اصولگرایان بسیاری از کرسی‌های دو مجلس را به دست آوردند.

آنتوان ژوکه سردبیر لیبراسیون نیز به فرانس 24 گفته است: تمامی کارشناسان ایران بر این باورند که اتفاق خاصی در این کشور نیفتاده و به نظر می‌رسد انقلابیون بخواهند برتری ایدئولوژیک خود را حفظ کنند.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت: نتایج نهایی 221 کرسی نشان داد که فهرست اصلی اصولگرایان موفق به کسب 103 کرسی شده، در حالی که اصلاح‌طلبان و میانه‌روها (اعتدال‌گرایان) 95 کرسی دارند و باقی نصیب مستقل‌ها شده.

بررسی خبرگزاری رویترز هم نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن نتایج تهران (30 کرسی که اکنون پیروزی لیست امید نزدیک به اصلاح‌طلبان در آن قطعی شده) اصلاح‌طلبان برنده 88 کرسی، اصولگرایان برنده 105 کرسی و مستقل‌ها صاحب 46 کرسی شده‌اند.

در همین حال روزنامه یواس‌ای‌تودی معتقد است: هیچ تغییر معناداری در ایدئولوژی جمهوری اسلامی پس از انتخابات ایجاد نخواهد شد. مطابق نظرسنجی دانشگاه مریلند، افکارعمومی ایران پس از توافق هسته‌ای، همچنان موضع ضدغربی دارند.

عارف قابل احترام است اما تجربه‌ای برای ریاست مجلس‌ ندارد

«عارف چهره قابل احترامی است اما تجربه لازم برای ریاست مجلس را ندارد».

غلامعلی جعفرزاده (عضو فراکسیون رهروان و منتخب مردم رشت در انتخابات مجلس دهم) در مصاحبه با نامه‌نیوز و در مورد احتمال ریاست لاریجانی و عارف در مجلس دهم گفت: فکر می‌کنم ریاست مجلس آینده آقای لاریجانی خواهد بود. باید از تجارب وی در مجلس آینده استفاده شود.

وی ادامه داد: آقای عارف یک چهره قابل احترام سیاسی هستند اما تجربه لازم برای حضور در جایگاه ریاست مجلس را ندارد.

جعفرزاده اظهار داشت: آقای عارف و تیم‌شان می‌توانند یک نقش بسیار خوبی در جریان‌سازی سیاسی کشور داشته باشند، بر همین اساس از وی برای این جریان‌سازی حمایت می‌کنیم اما ریاست مجلس را اجازه دهند کسی که کاردان و مورد تایید و شخص شایسته‌ای است به دست بگیرد.

جعفرزاده با بیان اینکه عارف نیز در نهایت با ریاست لاریجانی موافقت می‌کند گفت: من تقاضا دارم که آقای عارف، کاندیدای ریاست مجلس نشود.

پیش از این حسن زمانی مشاور لاریجانی هم گفته بود عارف برای نایب رئیسی مجلس مناسب است. به نظر می‌رسد با توجه به همکاری روحانی و لاریجانی در ماجرای برجام، روحانی نیز لاریجانی را بر عارف ترجیح می‌دهد. عارف در انتخابات سال 92 و تحت فشار خاتمی بدون اعلام حمایت از روحانی، انصراف داد و کنار رفت.

همزمان، روزنامه اصلاح‌طلب همدلی نیز لاریجانی را مناسب‌تر از عارف برای ریاست مجلس معرفی کرد و نوشت: «روی کار آمدن دولت حسن روحانی که نزدیکی سیاسی بیشتری با لاریجانی دارد، در رویکرد مجلس هم تاثیرگذار بود. حمایت‌های جدی لاریجانی در جریان تصویب برجام و انتخاب وزرای دولت، اهمیت این که چه کسی بر مسند ریاست مجلس تکیه زند را دو چندان کرد.

اکنون انتخابات به پایان رسید و ترکیب مجلس به صورتی خواهد بود که ادامه ریاست لاریجانی محتمل خواهد بود.

در همین حال سایت خبر آن‌لاین که به دولت نزدیک است در تحلیلی، سهم «معتدل‌ها» را در انتخابات مجلس دهم بیشتر از «اصلاح‌طلبان» دانست و نوشت اصلاح‌طلبان دنبال پیروزی عاریتی هستند.

در همین حال محمدرضا عارف در مصاحبه با روزنامه اعتماد و درباره موضوع ریاست‌مجلس به طور سربسته گفته است: کسی وکیل من نیست که از قول من حرف بزند. خودم می‌دانم چه زمانی چه حرفی بزنم.

احتمالا اشاره عارف به برخی اصرارهای اعتدالیون برای انصراف از ذهنیت ریاست‌مجلس است. اما هرچند عارف سربسته موضع گرفته، علیرضا خامسیان مسئول روابط عمومی دفتر عارف موضع صریحی دارد. خامسیان در حالی که در حلقه‌های اصلاح‌طلبان در تلگرام با پیشنهاد آماده شدن برای ریاست دفتر رئیس مجلس یا مدیریت روابط عمومی مواجه است، به افکار خبر می‌گوید آقای دکتر عارف نسبت به انتظاراتی که مردم دارند پاسخگو هستند و بخشی از این انتظارات درباره مدیریت مجلس آینده است و دکتر عارف به انتظارات مردم درباره ریاست مجلس پاسخ می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با احتمال نامزدی دکتر لاریجانی در مجلس آینده و با توجه به حمایت بخشی از اصلاح‌طلبان از ریاست وی آیا دکتر عارف رئیس مجلس خواهند شد اظهار داشت: آقای دکتر عارف به عنوان سرلیست جریان اصلاح‌طلبی در انتخابات شناخته شده بودند و جریان اصلاح‌طلبی نیز معتقد است نامزد انحصاری خودشان در مدیریت مجلس آینده نقش داشته باشد و بعید می‌دانم در اردوگاه اصلاح‌طلبی بخواهند فردی خارج از این اردوگاه مدیریت مجلس را در دست بگیرد.

اما در مقابل هفته‌نامه طلوع که با سایت انتخاب و طیف‌ هاشمی نزدیک است نوشت: اگر اصلاح‌طلبان عاقل باشند، لاریجانی رئیس مجلس خواهد بود.

وضعیت بورس هیجانی است اما رکود بر اقتصاد حاکم است

شرایط بازار سرمایه با وضعیت اقتصادی همخوانی ندارد و جو هیجانی بر بازارهای مالی حاکم شده است.

این تحلیل را روزنامه وقایع اتفاقیه منتشر کرد و نوشت: رکود، واژه‌ای است که در سه سال اخیر، اکثر کارشناسان و فعالان اقتصادی با آن سر و کار زیادی داشته‌اند. اقتصاد ما، یک اقتصاد دولتی است، بنابراین بسیاری از صنایع چشم امیدشان به دستان دولت است.

این روزنامه اصلاح‌طلب می‌افزاید: پس از دی 1392 که بازار سهام بعد از یک دوره پرتلاطم و صعودهای پی‌درپی، روند نزولی به خود گرفت، بیشتر کارشناسان معتقد بودند این روند به زودی متوقف می‌شود یا دست کم بازار ثابت می‌ماند اما از دی 1392 تا دی 1394 بازار، کمتر شاهد صعود بود و ریزش‌های بازار به طور مداوم تکرار می‌شد، حتی در برخی مقاطع، کارشناسان نسبت به این موضوع هشدار دادند که با این روند به طور حتم، بخشی از منابع از بازار خارج می‌شود. نشانه آن را هم کاهش ارزش معاملات و حتی دفعات معاملات بیان می‌کردند که این نشانه‌ها در نیمه‌های سال 1393 به طور کامل مشهود بود. مجموع اتفاق‌هایی که در بازار سهام رقم خورد، نشان می‌داد فعالان بورس بیش از هر زمان دیگری به آینده بدبین شده‌اند و تمایلی به آورده جدید ندارند، حتی این موضوع در زمانی که توافق اولیه هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی صورت گرفت، بازار رشد چندانی نکرد و روز پس از توافق اولیه، بورس منفی شد.

در ادامه این تحلیل خاطرنشان شده است: اتفاقات سال 1394 تا قبل از اجرایی شدن برجام نیز برای بازار نتیجه دلچسب و امیدوارکننده‌ای نداشت. بیشتر کارشناسان و فعالان بازار هم بهبود روند بازار را منوط به دو موضوع می‌دانستند. یکی تغییرات و بهبود وضع سیاسی کشور و دیگری، ورود سرمایه‌های خارجی که بتواند هزینه‌های تولید را برای بنگاه‌های بخش خصوصی کاهش دهد اما از نیمه دوم سال 1394 به بعد، تا زمانی که توافق نهایی انجام شده و برجام اجرا شد، به طور کلی فضای بازار بین بیم و امید رفت و برگشت داشت و نشانه‌های زنده بودن بازار با خبرهای کوتاه درباره بهبودهای اقتصادی بروز می‌کرد. با لغو تحریم‌های ایران و آشکار شدن آثار آن که با عقد قراردادهای بزرگ میان ایران با کشورهای خارجی به منصه ظهور رسیده است، شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران به تبعیت از این فضا، در روزهای اخیر رکوردهای کم‌سابقه‌ای به ثبت رسانده است. رشد بازار سرمایه در چند وقت اخیر، به دلیل خوش‌بینی‌هایی بود که در این مدت در میان سرمایه‌گذاران این بازار رخ داده است؛ خوش‌بینی‌هایی که همیشه ریشه در اجرائی شدن برجام دارند و اصلی‌ترین دلیل رشد صعودی بازار سرمایه به شمار می‌روند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که متأسفانه بخش عمده‌ای از این رشد در صنایع و شرکت‌هایی اتفاق افتاده که از لحاظ بنیادی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند؛ صنایعی همچون خودروسازی که از قضا نیز اصلی‌ترین محرک به ویژه روانی رشد بازار محسوب می‌شود. این روزنامه می‌نویسد: نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که تقریباً اکثر کارشناسان بازار بورس اعتراف می‌کنند این رشد بازار متناسب با وضعیت کلان اقتصادی کشور نیست. در طول این مدت، تمامی بازارهای بورس دنیا به ویژه کشورهای نفت محور با ریزش شاخص همراه بودند اما ایران در لیست ریزش بازار بورس قرار نگرفته است؛ یعنی عملاً به واسطه افت جهانی قیمت نفت در چند ماه گذشته، بورس کشورهایی که تولید کننده نفت هستند مثل کشورهای عربی یا حتی مثل آمریکا، همه با افت شاخص مواجه شدند اما بورس تهران نه تنها ریزش را تجربه نکرده، بلکه روند صعودی نیز در پیش گرفته است. تجربه نشان داده، بورس ما همیشه رفتارهای هیجانی داشته است؛ یعنی زمانی که یک انتظار مثبت در جامعه شکل می‌گیرد، بازار بیش از آن چیزی که در واقعیت وجود دارد، عکس‌العمل نشان می‌دهد و رشد می‌کند. این در حالی است که در زمان‌هایی که انتظار منفی وجود دارد، بازار نیز بیش از حد افت می‌کند.

رویترز: ایران در صادرات نفت همچنان با موانع تحریمی مواجه است

یک مقام ارشد وزارت نفت می‌گوید همچنان موانع تحریمی برای صادرات نفت ایران وجود دارد. محسن قمصری مدیر بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: همچنان با موانعی در راه صادرات نفت مواجه‌ایم، زیرا خریداران به دلیل مشکلات موجود در زمینه سیستم بانکی و بیمه، در زمینه افزایش سطح مبادلات محتاطانه عمل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دبی، قمصری با اعلام اینکه ایران در جهت به دست آوردن سهم قبلی بازار پس از لغو تحریم‌ها تلاش می‌کند، یادآور شد حجم صادرات ما در ماه جاری میلادی به طور قطع بیش از ماه فوریه خواهد بود، اما این مسئله منوط به اوضاع لجستیک و کانال‌های بانکی است، به طوری که برخی شرکت‌های کشتیرانی و بانک‌ها برای وارد عمل شدن تا حدی بی‌میل هستند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* جمعیت زنان ایران اسلامی، شاخه‌ ارومیه، د‌ر اعتراض به این سخنان توهین‌آمیز یک نماینده فعلی مجلس – که برای مجلس دهم هم رای آورده است – بیانیه‌ای صادر کرد. همچنین حجت الاسلام سید مهدی قریشی، امام ‌جمعه‌ ارومیه د‌ر خطبه‌های نماز جمعه به این اظهارات واکنش نشان د‌اد‌ه و گفته: «گلایه‌ای از طرف خود‌م و ملت د‌ارم از کسانی که خود‌ را کاند‌ید‌ا معرفی کرد‌ند‌ و بی‌اد‌بی و بی‌تربیتی را د‌ر سخنانشان نهاد‌ینه کرد‌ند‌. با عرض معذرت، این جایگاه، جایگاه مقد‌سی است ولی باید‌ حقایق و واقعیت‌ها را عرض کنم. این روش خد‌اپسند‌انه و صحیحی نیست. حتی بعضی از واقعیات هست ولی انسان نباید‌ به زبان آورد‌. توهین و بی‌تربیتی شایسته یک جامعه‌ اسلامی نیست». این نماینده مجلس که گفته مجلس‌ جای زنان نیست و نباید آن را دست بچه‌ها و سوسول‌ها داد، به خاطر اهانت زیاد دیگری که کرده مورد اعتراض رسانه‌ها نیز قرار گرفت بطوری آنها خواستار تجدیدنظر شورای نگهبان درباره صلاحیت وی و رد اعتبارنامه وی در مجلس دهم شدند.

* برخی مدعیان اصولگرایی این روزها در واکنش به شکستی که در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی متحمل شدند، سخنان عجیب و غیرعقلایی به زبان می‌آورند که ناقض تمام ادعاهای اصولگرایی است. یکی از سایت‌های نزدیک به جبهه پایداری که شکست سختی در انتخابات تهران متحمل شده است در تحلیل چرایی این اتفاق نوشته است: «اصولگرایان در تهران انتخابات را نه به خاطر لیست سیاسی یا شعارهای انتخاباتی، بلکه به خاطر غلبه پیدا کردن فرهنگ و سبک زندگی غربگرایانه، شبه مدرنیستی باختند». در تحلیل این سایت آمده است: «وقتی در تهران بنابر آمارهای رسمی بیشترین میزان جرایم اجتماعی، روزه‌خواری، طلاق، اعتیاد و...ثبت شده، بدین معناست که این شهر بیشترین فاصله از فرهنگ اصیل دینی و انقلابی را برای خود ثبت کرده و به همین میزان طبیعی است که در چنین شهری به جای افرادی که نخستین وجهه آنها در افکار عمومی شهرت آنها به دیانت و گفتمان انقلاب اسلامی است، چهره‌هایی وارد مجلس شوند که در افکار عمومی بیشترین فاصله را با این معیارها و مفاهیم دارند». پیش از این نیز یکی از چهره‌های مشهور به تندروی گفته بود: «تهران پایگاه اصلی ضدیت با انقلاب و ولایت فقیه است و ر‌ای‌آوری این افراد نیز نشان دهنده همین مساله است» برخلاف این ادعاها، رهبر معظم انقلاب در پیام خود از عموم مردم به خاطر حضور آگانه در انتخابات هفتم اسفند قدردانی کردند.

*********************************

روزنامه ایران**

ناگفته‌های صالحی از اشغال سفارت انگلیس

علی اکبر صالحی که سال 1390 و هنگام حمله به سفارت انگلیس در تهران وزیر خارجه دولت دهم بود گفت: «آن زمان بنا به دعوت آقای ولید معلم وزیر خارجه سوریه به جده رفته بودیم تا در سازمان همکاری‌های اسلامی سخنرانی کنم. دلیل آن حضور هم این بود که آن سازمان تصمیم گرفته بود سوریه را به دلیل حمله به سفارتخانه‌های کشورهای مختلف از جمله کشورهای عربی در دمشق، مجازات کند».

وی افزود: «از آن طرف مدام از تهران ماجرا را پیگیری می‌کردم و واقعاً هم مسأله حاد و مشکل بود و خیلی از مسئولان وقت هم با این حمله همراهی کردند و خیلی از جبهه‌های سیاسی هم با این ماجرا همراهی کردند و حتی در برخی رسانه‌ها نوشتند که ما باید ابتدا وزارت خارجه را اشغال می‌کردیم و بعد به سراغ سفارت بریتانیا می‌رفتیم.»

وی در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» ادامه داد: «خروج نیروهای خودسر از سفارت به این سادگی انجام نشد و ما هرچه می‌گفتیم، این افراد از سفارت بیرون نمی‌رفتند تا اینکه ساعت ۱۱ شب بالاخره با رایزنی‌های فراوان، غائله ختم شد، هرچند هزینه‌های بسیاری متوجه کشور شد.»

اشتباهات منجر به بازداشت ملوانان امریکایی

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» و نشریه «فارین پالیسی» بر پایه گفت‌وگوهایی که با مقام‌های امریکایی داشته‌اند، به تازگی گزارشی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد ملوانان امریکایی در اثر سلسله اشتباهاتی فاحش به آب‌های ایران وارد شده‌‌اند.

در این گزارش، «بی‌خوابی قبل از تعمیر یکی از قایق‌ها»، «تعمیر با استفاده از تجهیزات یک قایق دیگر»، «افتادن در مسیری که هرگز در آن دریانوردی نکرده بودند»، «مشکلات فنی قایق‌ها» و در ‌‌نهایت «مشکلات ناشی از سیستم مکالمات ماهواره‌ای» از جمله این اشتباهات عنوان شده‌ تا نتیجه بگیرند که ملوان‌ها در مرور کلی بر برنامه روزانه خود کوتاهی به خرج داده‌اند.

به نوشته «تابناک»، «سی‌ان‌ان» در ادامه گزارش خود، در تشریح چگونگی بروز خطای ناوبری این ملوانان نوشته: «بنا بر گزارش تکمیل شده ارتش امریکا، ملوان‌ها در مسیر کویت به بحرین بوده‌اند، اما خیلی زود از راه خود منحرف شده و ناخواسته، تقریباً مستقیم راهی جزیره فارسی در آب‌های ایران شده‌اند.»

غرضی: سونامی فهرست‌ها، امثال ما را با خود برد

«در انتخابات 7 اسفندماه، با پدیده‌ای که من بر آن نام سونامی فهرست‌ها می‌گذارم مواجه شدیم. این فهرست‌ها همچون یک سیل بزرگ آمدند و همه منفرد‌ها را با خود بردند.»

محمد غرضی با بیان این مطلب به «انتخاب» در مورد انتخابات 7 اسفند گفت: «سونامی فهرست‌ها منجر به یک نوع انحصار در رقابت‌ها شد. به این شکل که تنها دو فهرست بزرگ با هم به رقابت پرداختند و باقی اشخاص و حتی گروه‌ها و فهرست‌های کوچک‌تر از رقابت محروم شدند.

این امر یک نوع انحصارطلبی در انتخابات است.» این نامزد انتخابات دوره دهم مجلس افزود: «در گذشته، همواره رسم بر این بود که در جمهوری اسلامی اشخاص از حق انتخاب خود و داشتن رقابت بین نامزد‌های مختلف استفاده می‌کردند. اما این دفعه این فهرست‌ها بودند که حق انتخاب شدن را از اشخاص منفرد گرفتند. این امر به ضرر اشخاص تمام شد.»

جلیلی: نباید مردم را متهم کنیم

سعید جلیلی گفت: «درباره نتیجه انتخابات تهران نباید مردم را متهم کنیم.» به گزارش «فارس»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش «اقتصاد مقاومتی» سازمان بسیج دانشجویی افزود: «باید ببینیم چقدر درباره اسلام ناب و اسلام امریکایی و اقناع افکار عمومی کار کرده‌ایم. نقش نخبگان مهم است چرا که مردم براساس روشنگری‌ها دست به انتخاب زدند.»

*********************************

روزنامه خراسان **

سایت امید نوشت :

علیرضا خامسیان مسئول روابط عمومی دفتر دکتر محمد رضا عارف در پاسخ به این سوال که آیا دکتر عارف قصدی برای نامزد شدن برای ریاست مجلس آینده دارد یا خیر گفت: در حال حاضر صحبت از ریاست مجلس آینده به نظر غیر منطقی می آید. آقای دکتر عارف نسبت به انتظاراتی که مردم دارند پاسخگو هستند و بخشی ازاین انتظارات درباره مدیریت مجلس آینده است .

انتخاب مدعی شد:

سردبیر سایت رجانیوز، ضمن تکذیب مطالب منتشرشده از سوی برخی رسانه‌ها در فضای مجازی و منتسب کردن آن به سایت رجانیوز، گفت: مصاحبه‌ای از سوی سایت رجانیوز با آقای شجونی صورت نگرفته است.

پارسینه نوشت :

در میان نسبتهای فامیلی برون‌پارلمانی، علاوه بر علی لاریجانی که برادر رئیس قوه قضاییه است، علی نوبخت نیز برادر محمدباقر نوبخت سخنگوی هیئت دولت است. در مجلس دهم، زوج نماینده نداریم اما مصطفی ذوالقدر نماینده میناب، پدر فاطمه ذوالقدر نماینده تهران است.احسان قاضیزاده نماینده فریمان و سرخس و سیدامیرحسین قاضیزاده نماینده مشهد هم برادر هستند .محسن علوی فرزند وزیر اطلاعات هم نماینده مردم از لامرد شد. پدر او هم منتخب مردم تهران در انتخابات خبرگان است.محمدرضا تابش نماینده اردکان پسر خواهر رئیس دولت اصلاحات است. سیده فاطمه حسینی نماینده تهران نیز فرزند سیدصفدر حسینی وزیر دولت اصلاحات است.

نامه نیوز مدعی شد :

علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای محمود احمدی نژاد گفت : سران گروه‌های مدعی اصولگرایی بارها بر این نکته تاکید کرده اند که هیچ قرابت سیاسی و فکری با دکتر احمدی نژاد ندارند ، بنابراین علت پیروزی یا شکست آنها را باید در جای دیگری جست و جو کرد.وی افزود: طیف اصولگرا چهره ای که پتانسیل رای آوری و جلب نظر مردم را داشته باشد به غیر احمدی نژاد ندارند و این امکان وجود دارد که اصولگرایان برای ورود دوباره به قدرت، حول محور آقای احمدی نژاد به وحدت برسند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

مرگ احتمالی مبلغ سعودی در حادثه تیراندازی

منابع سعودی، سه‌شنبه شب از مجروح شدن عائض القرنی، مبلغ معروف وهابی در حادثه تیراندازی در فیلیپین خبر دادند و خاطرنشان کردند تعدادی از همراهان وی کشته شده‌اند. منابع مستقل از وخامت حال وی خبر می‌دهند و برخی گزارش‌ها حاکی از مرگ این مبلغ وهابی بعد از انتقال به بیمارستان است. عائض بن عبدالله القرنی از مبلغان معروف وهابیت در عربستان است که از کشتار و تکفیر در عراق، سوریه، یمن و لیبی حمایت می‌کرد. جزئیات بیشتری از تیراندازی به سمت القرنی و همراهانش فاش نشده است.

2 هزار کشته در فوریه عراق

هیات کمکی سازمان ملل در عراق (یونامی) در بیانیه‌ای اعلام کرد: طی خشونت‌ها و درگیری‌های مسلحانه در عراق در ماه فوریه 670 عراقی کشته و 1290 تن نیز زخمی شده‌اند. از میان کشته‌شدگان 410 تن و از میان زخمی‌شدگان 1050 تن غیرنظامی هستند. هرچند تعداد قربانیان نسبت به ماه نوامبر کاهش یافته اما ماه فوریه شاهد بدترین حملات تروریستی بود که بازارها، مساجد و مجلس عزا را هدف قرار داد. از زمان سیطره داعش بر برخی مناطق عراق، این کشور شاهد خشونت‌ها و درگیری‌های مسلحانه شدید بوده است.

کویت، گذرگاه جدید ناتو

پس از امضای پیمان عبور نیروهای ناتو از خاک و فضای کویت در چارچوب تقویت همکاری دوجانبه که سه‌شنبه انجام شد، کویت به گذرگاه ناتو تبدیل شده است. این پیمان را شیخ صباح الخالد، وزیر خارجه کویت و ینس اشتولتنبرگ، دبیرکل ناتو امضا کردند. کویت اولین کشور عرب حوزه خلیج‌فارس است که در جریان جنگ صدام با ایران به بهانه حفاظت از نفتکش‌هایش از نیروهای بیگانه برای حضور در منطقه خلیج‌فارس دعوت کرد.

مخالفت پاکستان با درخواست هسته‌ای آمریکا

پاکستان، چهارشنبه درخواست آمریکا برای خودداری از افزایش سلاح‌های هسته‌ای به بهانه مدرنیزه‌سازی سریع ارتش هند را رد کرد. در حالی‌که سه‌شنبه وزیر خارجه آمریکا از پاکستان خواسته بود در سیاست خود در زمینه افزایش زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای تجدیدنظر کند یک روز بعد از آن سرتاج عزیز، مشاور خارجه نخست وزیر پاکستان که جایگاه وزیر خارجه این کشور را دارد، اظهار داشت مساله سلاح‌های هسته‌ای یکی از حوزه‌های اختلاف میان پاکستان و آمریکا است.

مصر؛ بدهکارترین کشور عربی

شرکت اعتبارسنجی «استانداردند پورز» اعلام کرد میزان بدهی کشورهای عربی در سال 2015 در مقایسه با سال قبل، بیش از 2 برابر شده و به رقم 143 میلیارد دلار رسیده است. این شرکت آمریکایی در گزارش خود با بررسی بدهی 11 کشور از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سال 2015، پیش‌بینی کرد که رقم بدهی این کشورها در سال جاری نیز همچنان در سطح بالایی باقی بماند. از جمله این بدهی‌ها، 30 میلیارد بدهی عراق است که برای نخستین‌بار به این فهرست اضافه شده است. این گزارش خاطر نشان می‌کند. مصر با گرفتن 44 میلیارد دلار وام در سال 2015 در صدر فهرست کشورهای عربی بدهکار در این سال قرار گرفته است.

رویارویی دادگاه عالی ونزوئلا و مجلس

دادگاه عالی ونزوئلا با لغو قدرت نظارتی مجلس بر خود، عملا مخالفان غربگرای دولت را در براندازی نیکولاس مادورو ناکام گذاشت. براساس این حکم مجلس و مجمع ملی ونزوئلا که معادل پارلمان و سنا هستند اجازه بازبینی یا لغو روندهای پیشین انتخاب و انتصاب هیات قضات را ندارند و هرگونه فعالیت در این زمینه خلاف قانون محسوب می‌شود. البته مجلس که در دست مخالفان انقلاب ونزوئلا توسط هوگو چاوز و جانشین او، مادورا است فقط می‌تواند بر فعالیت‌های دولت نظارت داشته باشد اما نظارت این دستگاه بر سایر قوای عمومی ممنوع است. این حکم ساعاتی پس از آن صادر شد که اکثریت غربگرای مجلس ملی به پیشنهاد «کارلوس بریزبیتیا» نماینده اپوزیسیون و رئیس کمیسیون بررسی موضوع انتصاب قضات رای مثبت داد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات