صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۸۸۲۳۵

اخبار ویژه روزنامه‌های 15 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

2 سال پس از وعده دولت هنوز یک ریال یارانه به تولید پرداخت نشده

2 سال پس از وعده رئیس جمهور برای پرداخت یارانه و حمایت از تولید، دولت پرونده این وعده را بسته است.

روزنامه شهروند با انتشار گزارشی نوشت: دو سال و نیم پیش بود که رئیس جمهوری وعده داد تا مشکل تولید کشور را حل و صنایع و تولید را از رکود خارج کند و یارانه‌ای از محل هدفمندی به تولید کنندگان بدهد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی را جبران کند. رئیس دولت یازدهم آن روزها در رقابت‌های انتخاباتی، قول‌هایی برای حمایت از تولید و حل مشکل نقدینگی صنعت به ویژه صنایع کوچک و متوسط و پرداخت یارانه را سر می‌داد، اما پس از گذشت بیش از 2 سال از روی کار آمدن دولت یازدهم خبری از پرداخت یارانه به تولید نیست. از عدم پرداخت یارانه نقدی که بگذریم، سهم صنعت از بودجه‌های سنواتی در 2 سال گذشته هر سال کم‌وکمتر شده است.

در حالی ابتدای سال 93 قرار بود 5 هزار میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص یابد که با ارزیابی یارانه‌ها و کمبود بودجه، این میزان به 1200 میلیارد تومان کاهش یافت و نهایتاً به خاطر کمبود منابع این رقم به صفر رسید و یارانه‌ای به بخش تولید تعلق نگرفت. اما در لایحه بودجه سال 94 وضع به شکل دیگری رقم خورد و سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها در این لایحه 5200 میلیارد تومان در نظر گرفته شد. یارانه‌ای که صرفاً برای بخش تولید نبود و براساس قانون قرار بود که بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست نیز از محل این ردیف بودجه‌ای صورت گیرد. هر چند از همان ابتدا اختصاص چنین یارانه اندکی به بخش تولید مورد انتقاد قرار گرفت، ولی دولت در نهایت همین رقم را نیز پرداخت نکرد و آن گونه که فعالان اقتصادی می‌گویند تاکنون مبلغی اختصاص نیافته است.

روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران که کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات اصلی در صنعت می‌داند، اظهار کرد: با توجه به این که بانک‌ها به روش انقباضی حرکت می‌کنند، پولی در واحدهای تولیدی تزریق نمی‌شود، ولی یارانه تولید می‌توانست بسیار کمک حال صنایع باشد.

دستیار ارشد سازمان سیا دنبال مبادله علمی در ایران بود؟!

شبکه بی‌بی‌سی اذعان کرد رئیس موسسه ‌IIE که در پوشش تحقیقاتی و علمی به ایران سفر کرد همکار ارشد رئیس سازمان سیا بوده است.

وبسایت بی‌بی‌سی با اشاره به اعتراض‌ها در ایران علیه سفر آلن گودمن نوشت: سفر گروهی از نمایندگان موسسه آموزش بین‌المللی و نمایندگان ارشد آموزش عالی آمریکا اواخر خردادماه گذشته انجام شد. زمینه این سفر «گسترش گفت‌وگوهای آموزشی و علمی» و افزایش «همکاری‌های دانشگاهی» دو کشور عنوان شده بود. سرپرست گروه دکتر آلن گودمن، رئیس موسسه آموزش بین‌المللی (IIE) بود که همراه دو نفر دیگر از اعضای این موسسه و 5 نفر از 5 دانشگاه آمریکا به ایران سفر کرد. این گروه از 11 دانشگاه و 2 موسسه تحقیقاتی ایران در تهران، اصفهان و شیراز دیدن کردند.

بی‌بی‌سی نوشت: دکتر گودمن رئیس و مدیرعامل موسسه آموزش بین‌المللی است. این موسسه در سال 1919 تاسیس شده و موسسه‌ای «مستقل، خصوصی و غیرانتفاعی» تعریف شده است. این موسسه خود را یکی از موسسات پیشروی دنیا در «مبادلات انسانی و فکری» اعلام کرده که هدفش اجرای برنامه‌هایی برای «پیشرفت‌ آموزش دانشجویان و متخصصان در تمام زمینه‌ها» است.

بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد: آقای گودمن پیش از این استاد و رئیس دانشکده خدمات خارجی دانشگاه جورج واشنگتن بوده و چندین کتاب در زمینه روابط بین‌الملل نوشته است. او هماهنگ کننده جلسات و تنظیم‌کننده گزارش‌های رئیس سازمان سیا و همچنین دستیار ویژه مدیر مرکز ملی ارزیابی‌های امور خارجه، یکی از دفاتر تحقیقاتی سیا، در زمان ریاست‌جمهوری جیمی کارتر بوده است. تحلیل‌گران مرکز ملی ارزیابی‌های امور خارجه، اطلاعات را در موضوعات مختلف گردآوری و سامان‌دهی می‌کنند تا تصمیم‌گیرندگان براساس آن بتوانند بهتر سیاست‌گذاری کرده و تصمیم بگیرند.

آقای گودمن پس از سفر به ایران در بیانیه‌ای نوشته بود: «دیپلماسی آموزشی خط مقدم گشودن باب گفت‌وگو بین دو کشور است که اغلب پیش از آنکه روابط دیپلماتیک کامل برقرار شود آغاز می‌شود.

پیروزی 0/7 درصدی و کاهش 5 درصدی رأی روحانی در تهران

روحانی چگونه بازی انتخابات را واگذار کرد و خطر سقوط در سال 96 جدی شده است؟ خبرگزاری دانشجو با طرح این پرسش نوشت: روحانی در میان منتخبین مردم تهران اول نشد؛ دوم هم نشد! او بعد از آیت‌الله امامی کاشانی در جایگاه سوم ایستاد و این بار حتی از تکرار رکورد ناپلئونی سال 92 در تهران بازماند.

انتخابات هفتم اسفند را می‌توان یک «انتخابات زودهنگام» برای روحانی دانست، او این شانس را داشت تا پیش از خرداد 96، یک بار دیگر خود را در معرض آرای مردم قرار دهد. روحانی در جایگاه سوم ایستاد. مردی که سه سال پیش و تنها با سیصد هزار رأی بیشتر و کسب 50 به علاوه هفت دهم درصد آرا توانست به عنوان رئیس جمهور برگزیده شود، این بار حتی از تکرار همان رکورد هم در تهران بازماند. انتخابات حاوی پیام‌های روشنی برای روحانی بود، شاید به همین خاطر او در میان خودروسازان گفت: «انتخابات بسیار «معناداری» در ایران انجام شد، آرای مردم صدها جلد کتاب حرف و سخن و رهنمود برای همه ما دارد.»

خبرگزاری دانشجو می‌نویسد: در خبرگان تهران، آرای آیت‌الله امامی کاشانی بیشتر از روحانی بود؛ آیت‌الله دوست‌داشتنی تهرانی‌ها که در تمام این سال‌ها با خطبه‌های اخلاقی‌اش در نماز جمعه شناخته می‌شود، توانست از آقای رئیس جمهور پیشی بگیرد، او نه تبلیغات خاصی کرد، نه تریبون آنچنانی در اختیار داشت. مقایسه شود با روحانی، ‌مردی که نه تنها خود مجری انتخابات بود، بلکه از حمایت یک لشگر رسانه و روزنامه و تبلیغات‌چی داخلی و خارجی و یک دوجین سلبریتی هم برخوردار بود.

مجموع آرای مأخوذه در انتخابات مجلس خبرگان حوزه انتخابی تهران آمار 4/178/524 نفر شرکت‌کننده را نشان می‌دهد، که تنها تعداد 2/238/166 نفر نام حسن روحانی را روی برگه نوشته بودند، و 1/940/358 نفر به او رأی نداده بودند. نباید فراموش کرد روحانی هم در لیست جامعتین، و هم در لیست هاشمی به صورت مشترک حضور داشت، این یعنی بخشی از جریان اصولگرا نیز به واسطه تعلقات سنتی به جامعتین، به ایشان هم رأی دادند. این که چه میزان از همین آرا به خاطر حمایت جامعتین، و چه میزان به خاطر حمایت هاشمی و رسانه‌ها است، می‌تواند محل مناقشه قرار گیرد، با این همه بررسی برگزیدگان انتخابات در سایر حوزه‌های انتخاباتی نشان می‌دهد، اکثریت قاطع نمایندگان مردم در مجلس خبرگان آینده از حمایت جامعتین برخوردار بودند.

خبرگزاری دانشجو با اشاره به کاهش 5 درصدی آرای روحانی در تهران و در مقایسه با سال 92 می‌نویسد: بررسی گرایشات سیاسی منتخبین مردم در شهرها و حوزه‌های انتخابی گوناگون در سراسر کشور نیز نشان می‌دهد، اعتدال‌گرایان در اقلیت مطلق قرار دارند. آن‌ها تنها توانسته‌اند 5 درصد کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دهند، حتی اگر قرار باشد تعداد منتخبین اصلاح‌طلب را نیز از سراسر کشور به این آمار اضافه کنیم، باز هم از عدد منتخبین منتقد دولت و اصولگرایان که حدودش نیمی از کرسی‌ها را در اختیار دارند کمتر خواهد شد.

این میزان قابل مقایسه با نتایج انتخابات مجلس ششم است که آن زمان (سال 1378) 220 نماینده اصلاح‌طلب و همسو با دولت اصلاحات انتخاب شدند.

شرکت آلمانی با وجود برجام در معرض مجازات‌های تحریمی آمریکا هستند

یک روزنامه آلمانی اعلام کرد به خاطر ماندگاری تحریم پس از توافق برجام، همچنان معامله شرکت‌های آلمانی با ایران مشکل است.

فرانکفورتر الگماینه سایتونگ نوشت: شرکت‌های آلمانی به دنبال معامله با ایرانند اما با مشکل تسهیلات اعتباری بانکی و همچنین فشار آمریکا روبه‌رو هستند.

این روزنامه افزود: معامله با ایران پس از برجام به کندی پیش می‌رود وبا اینکه شرکت‌های آلمانی امیدوار بودند که معاملات چند میلیاردی داشته باشند و صادرات به ایران 25 درصد رشد کند، اما آنها با مشکل صدور مجوز از سوی اداره فدرال اقتصاد و کنترل صادراتی (BAFA) مواجه هستند که هنوز برای خیلی از صادرات حساس، مجوز صادر نکرده است.

«آرنولد والراف» رییس بافا، افزایش صادرات نه تنها به صنایع آلمان بلکه به تسهیلات اعتباری بانکی نیز بستگی دارد. رئیس بافا می‌گوید: بانک‌های آلمانی در رابطه با ارایه تسهیلات اعتباری برای صادرات به ایران خویشتنداری از خود نشان می‌دهند و می‌توان حدس زد که بسیاری از موسسه‌های مالی آلمانی که به طور گسترده در آمریکا کار می‌کنند، نمی‌خواهند فعالیت‌شان در این کشور به خطر بیافتد. وی یادآور شد که در سال‌های گذشته بانک‌های آلمانی به خاطر معاملات با ایران از سوی دولت آمریکا جریمه شده‌اند.

روزنامه آلمانی می‌نویسد: مشکل دیگر بر سر راه شرکت‌های آلمانی، اداره بافا است که باید دو منظوره بودن کالاهای صادراتی به ایران را بررسی کند. از زمان لغو تحریم‌ها یعنی از یک ماه پیش، حدودا بیش از 24 درخواست مجوز برای کالاهای صادراتی دو منظوره به بافا ارائه شده است. برای صادرات کالاهای دو منظوره به ایران، این نمایندگان کشورهای 5+1 هستند که تصمیم می‌گیرند.

در پایان این مقاله آمده است: انجام معاملات به حل شدن مشکل تسهیلات اعتباری و اینکه ایران چقدر سریع می‌تواند به دارایی‌های مسدود شده خود در خارج از کشور دست پیدا کند، بستگی خواهد داشت.

در غوغای سرگرمی‌های سیاسی دولت نقدینگی هزار هزار میلیارد تومان شد

رقم نقدینگی از مرز هزار هزار میلیارد تومان گذشت. آیا رئیس جمهور از خطر نهفته در این افزایش خبر دارد و آیا مشاوران خبرها و چشم‌اندازها را به اطلاع روحانی می‌رسانند.

روزنامه جوان در این باره خاطرنشان کرد: هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی، حدود 550 هزار میلیارد تومان بدهی دولتی، باز نشدن یک ال‌سی از سوی بانک‌های خارجی همه و همه نشان از ناکارآمدی سیاست‌های پولی و جمع‌آوری نقدینگی در سیستم بانکی بوده که به مدد نرخ سود حبس شدن بی‌آنکه اتفاقی مثبت در جریان تولید و اشتغال رخ دهد، سودهای کاذب بین سپرده‌گذاران و صاحبان بانک‌ها تقسیم شد.

آیا رئیس جمهور خبر دارد که نقدینگی هزار هزار میلیارد تومان و بلکه بیشتر از کجا آمده است و چه تبعاتی را به همراه خواهد داشت. این افزایش 100 درصدی نقدینگی در دو سال و آن هم در این حجم موجی خطرناک است که صدای آن از هم اکنون به گوش می‌رسد و کسی که خود را به نشنیدن می‌زند بسیار ساده یا بی‌تعهد به خود و ملت است؛ اقدامی عجیب و خطرناک که سرگرمی‌های سیاسی و حرف‌های دلخوش کننده دقیقاً به مصداق انحراف افکار عمومی باعث شده به آن بی‌توجه باشیم و عجیب آنکه اقتصاددانان دولتی و تئوریسین‌های اقتصادی همچنان واضحات را به رئیس‌ جمهوری کشور اعلام نمی‌کنند و بحران بازار پولی را به ایشان گزارش نمی‌دهند.

محض یادآوری به اقتصاددانان دولت که طی دو سال گذشته تمام تمرکز خود را بر سیاست‌های پولی بنا کرده‌اند و گزارشی به رئیس جمهور محترم نداده‌اند به اطلاع می‌رساند:

- این نقدینگی حاصل دلارهای نیامده‌ای است که تبدیل به ریال شد.

- این نقدینگی نتیجه سود بانک‌هایی است که از ترس ایجاد تحرک در بازارها و البته با لابی قدرتمند بانک‌ها سرمایه‌ها را در بانک‌ها حبس کرد.

- این نقدینگی حاصل فعالیت مؤسسات غیرمجازی است که گفته می‌شود هنوز هم حدود 100 هزار میلیارد تومان از نقدینگی خلق شده را در آمارها ندیده‌اید.

- این نقدینگی حاصل خط اعتباری بانک مرکزی برای بانک‌ها و به خصوص بانک‌های دولتی است.

- این نقدینگی حاصل طرح فروش خودروهای قسطی برای نجات نرخ رشد و در قالب طرح خروج از رکود است و همه موارد پیش گفته به معنای طوفانی خطرناک و جدی در آینده اقتصاد کشور است که نمی‌توان آثار آن را با فروش خودروهای شاسی بلند و یل عظیم بیکار گرفت. نمی‌توان حتی با سودهای کاغذی در شرکت‌های اقماری بانک‌ها مانع آن شد.

آقای روحانی! شما خوب می‌دانید که قفل شدن این حجم منابع به طور موقت ترمز تورم را کشیده است و لابد بهتر می‌فهمید که این حجم نقدینگی در حالی که فقط 20 درصد آن به تولید روانه شده، یعنی چه؟!

هر چند که افزایش بدهی‌های دولتی به سیستم بانکی خود لابد زبان خیلی‌ها را بسته است، اما صدای طوفانی که در راه است را بشنوید و هر چه زودتر نظام بانکی را ساماندهی کنید و کمتر به صدای دارندگان بانک‌ها و صاحبان ذی‌نفع‌آنها توجه کنید.

این قضیه لابد پیش از مسائل مربوط به آب و محیط زیست یا اشتغال اقتصاد یک کشور را به زانو درمی‌آورد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* یک روزنامه عربی با انتقاد شدید از تصمیم اخیر اتحادیه عرب در تروریست نامیدن حزب‌الله لبنان، با لحنی کنایه آمیز نوشت: با این تصمیم، پیوستن اسرائیل به این اتحادیه بسیار نزدیک شده و تعجبی ندارد که در آینده دبیرکل آن یک اسرائیلی باشد و کسی بهتر از نتانیاهو نیز برای این منصب مناسب نیست! به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، روزنامه رای‌الیوم در گزارشی با اشاره به تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان در نشست اخیر اتحادیه عرب، آن را بهترین و بزرگترین هدیه به اسرائیل دانست و نوشت: این اقدام مقدمات جنگ آینده علیه لبنان و غزه را فراهم کرده است. همچنین با این تصمیم اقدام مشترک عربی به طور کلی از بین رفته است. این روزنامه با اشتباه توصیف کردن تصمیم اتحادیه عرب، تاکید کرد: نقش پولهای عربستان سعودی در این تصمیم اتحادیه عرب بسیار مهم است و باعث شده مقاومت حزب‌الله لبنان در برابر اشغالگران اسرائیلی به تروریسم تعبیر شود. این مسئله زمینه هرگونه جنگی را در آینده علیه لبنان و غزه فراهم میکند.

* رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران گفت: امیدوارم جناب نخست‌وزیر با نتایج خوبی از این سفر باز گردد. وی در گفتگو با خبرنگاران درباره سفر داود اوغلو به ایران گفت: وضعیت در منطقه خیلی حساس و جدی است. در این میان سفر نخست‌وزیر به ایران خیلی مهم است و امیدوارم که جناب نخست‌وزیر با نتایج خوبی از آنجا باز گردد. احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی عصر جمعه عازم جمهوری اسلامی ایران شد. منابع نخست وزیری ترکیه نیز با اشاره به اینکه،‌ برنامه این دیدار از یک هفته قبل طرح ریزی شده است، اعلام کردند:‌ این دیدار از این نظر نیز که در آستانه مذاکرات صلح سوریه در نهم مارس در ژنو انجام می‌گیرد، حائز اهمیت می‌باشد.

* مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد گزارش داد: به موجب آماری که هیئت یاری‌رسانی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) منتشر کرد، در جریان عملیات تروریستی در عراق در دیماه گذشته، جمعاً 670 عراقی کشته و یک هزار و 290 نفر مجروح شده‌اند. براساس این گزارش، اگرچه مجموع آمار تلفات نسبت به ماه قبل با 849 کشته و 1450 زخمی که یونامی قادر به تایید آن بوده کاهش یافته است، اما وقوع حوادث سبعانه در برخی از اتفاقات، از جمله بمب گذاری‌های انتحاری در اماکن مذهبی، بازار و مراسم تشییع جنازه از ویژگی‌های شاخص آن ماه بوده است.

*********************************

روزنامه ایران**

گام‌های آغازین «اشتاین مایر» برای میانجی گری

وزارت خارجه آلمان از سفر دو روزه« فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان در روز یکشنبه آینده به امارات و عمان با هدف کاهش تنش میان ایران و عربستان خبر داد. معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان در گفت‌و‌گو با «ایرنا» ادامه داد: ««اشتاین مایر» در دیدار با «یوسف بن علوی»همتای عمانی خود موضوع کاهش تنش لفظی ایران و عربستان را مطرح خواهد کرد».وی افزود:«سعی ما همیشه بر این بوده که تنش بین ایران و عربستان باعث ایجاد بن بست در مذاکرات سوریه نشود و این مشکل تاکنون به وجود نیامده است».به گفته «ساسون شبلی»، «در مذاکرات صلح سوریه و نیز توافق اخیر در زمینه آتش بس هر دو طرف نقش سازنده‌ای ایفا کرده و وعده داده‌اند که در آینده نیز در این خصوص همکاری خواهند کرد».این مقام آلمانی تأکید کرد:« ایران همچنین بر سر میز مذاکرات حضور داشته و ما تاکنون هیچ مورد منفی در رابطه با روند حل پرونده سوریه از جانب ایران مشاهده نکرده ایم». وی همچنین اعلام کرد:« در دیدار وزیر خارجه آلمان با مقام‌های امارات و عمان کاهش تنش در لیبی، سوریه و یمن نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت». گفتنی است، فوریه گذشته (بهمن/اسفند) نشست «گروه تماس »سوریه در حاشیه«کنفرانس امنیتی مونیخ »به ابتکار آلمان برگزار شد و مقدمات آتش بس در سوریه مورد توافق شرکت کنندگان قرار گرفت.

اهداف سفر «داوود اوغلو» به روایت «رویترز»

«رویترز» در گزارشی تحلیلی نوشت:«سفر نخست وزیر ترکیه به تهران، فرصتی است تا این دو همسایه اختلافات بر سر مسأله سوریه را کاهش دهند. به نظر می‌رسد در این سفر دو طرف بحث‌های جدی در مورد سوریه و اختلافات فی مابین داشته باشند» براساس این گزارش، «ممکن است «آنکارا» طرح جدیدی در مورد حل و فصل بحران سوریه و کاهش اختلافات فی مابین داشته باشد و می‌خواهد آن را با مقامات ایران در میان بگذارد». این خبرگزاری،«مسئله کردها» و احتمال «انتقال پیامی از ترکیه به روس ها» از کانال ایران را از دیگر موضوعات روی میز مذاکره دیپلمات‌های دو کشور دانسته است.

شمخانی: تعرض به‌سفارت عربستان ماجراجویی بود نه انقلابی‌گری

دبیر« شورای عالی امنیت ملی» با بیان اینکه «سیاست جمهوری اسلامی ایران، مسیر تعامل و همکاری‌های مسالمت‌آمیز و در عین حال عدم وابستگی است»، تصریح کرد: انقلابی‌گری به معنای ماجراجویی نیست بلکه حرکت راهبردی و دقیق بر مبنای تعالیم اسلام ناب است که ما را در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های مختلف به پیروزی رساند»؛ به گزارش «ایسنا»، شمخانی در یادواره گرامیداشت شهیدان باکری، افزود: «تسخیر سفارت امریکا اقدامی انقلابی و به فرموده امام راحل، انقلابی بزرگتر بود اما تعرض به سفارت عربستان، یک ماجراجویی بود و تشخیص مرز بین انقلابی‌گری و ماجراجویی، در بینش و بصیرت صحیح و نگاه به شاقول فرمایشات رهبری است.»

توکلی: متنی در مورد هاشمی ننوشته ام

احمد توکلی انتشار متنی درباره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و خانواده‌اش که در روزهای اخیر به نقل از وی منتشر شده را تکذیب کرد. نماینده تهران در مجلس نهم در کانال شخصی خود نوشت:«متوجه شدم متنی درباره آقای هاشمی و خانواده ایشان به نقل از من در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. فارغ از اینکه حق و باطل در این متن مغشوش و درهم ریخته است، اما هرکس با قلم و ادبیات سیاسی من آشنا می‌شود، متوجه می‌شود که این متن مربوط به اینجانب نمی‌باشد و اطلاع ندارم با چه نیتی ساخته و به این نام جعل و توزیع شده است. با این حال مواضع من در این موارد روشن است و سابقاً در رسانه‌ها منتشر شده است.»

*********************************

روزنامه خراسان **

سایت رویداد 24 نوشت :

زهرا نژادبهرام دبیر شورای اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده در واکنش به توهین نماینده ارومیه به زنان تاکید کرد: آقای قاضی‌پور باید رد اعتبارنامه شود. وی افزود: اصلا بحث عذرخواهی نیست. وقتی ایشان تفکرشان بر این است که به نیمی از جمعیت ایران توهین کند، باید منتظر پاسخ باشد و پاسخش هم رداعتبارنامه است.

نامه نیوز نوشت :

بعد از ظهر پنج‌شنبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام سید حسن خمینی به مدت نیم ساعت در بجنورد حضور یافتند.آنان پس از عیادت از آیت ا... واعظ طبسی مسیر سفر خود را به سوی بجنورد ادامه دادند و با توقف نیم ساعته در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد به منظور استراحت و صرف ناهار، بجنورد را به مقصد استان گلستان ترک کردند.آنان پس از صرف ناهار، در محوطه دانشگاه آزاد در حلقه دانشجویان این دانشگاه قرار گرفتند و دیدار چند دقیقه‌ای با آنان داشتند و دانشجویان آنان را با صلوات بدرقه کردند.با این وجود، جمعی دیگر در محوطه دانشگاه حضور داشتند که در زمان ترک آیت ا... هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، شعار هاشمی هاشمی بصیرت بصیرت را فریاد می‌زدند.

جهان نیوز نوشت:

به دنبال اظهارات معاون امور زنان رئیس‌جمهور مبنی بر وجود روستایی در سیستان و بلوچستان که همه مردان آن اعدام شده‌اند، حمیدیان معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: دادگستری استان نسبت به این سخن معاون رئیس‌جمهور اعلام جرم و به دادگاه کارکنان دولت شکایت خود را ارسال کرده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

شهادت 41 کودک فلسطینی طی 5 ماه

جنبش جهانی دفاع از کودکان از کشتار بیش از 41 کودک فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست خبر داد. به گزارش خبرگزاری «پترا»، جنبش جهانی دفاع از کودکان اعلام کرد نظامیان رژیم صهیونیستی از اکتبر گذشته (31 روز منتهی به 10 آبان 94) تاکنون 41 کودک فلسطینی را به ضرب گلوله جنگی در کرانه باختری رود اردن،‌ قدس و غزه شهید کرده‌اند. از این تعداد،

16 کودک اوایل سال 2016 به شهادت رسیده‌اند.

گفت‌وگوی کری با مخالفان کوبایی ممنوع!

سفر وزیر خارجه‌ آمریکا به کوبا که بنا بود با دستور کار حقوق‌بشر در همسایه جنوبی آمریکایی‌ها برگزار شود، به علت مخالفت کوبایی‌ها با ملاقات جان کری با مخالفان سیاسی هاوانا لغو شد. به گزارش وال‌استریت ژورنال، در حالی که آمریکایی‌ها از سفر قریب‌الوقوع «باراک اوباما» رئیس‌جمهورشان به کوبا خبر داده‌اند و این سفر به عنوان سفر اولین رئیس‌جمهور آمریکا به کوبا پس از 100 سال، اهمیت ویژه‌ای یافته، اختلافات میان 2 کشور اما ظاهراً در حال نشان دادن اثرات خود است. قرار بود جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیروز و پیش از سفر اوباما، به کوبا برود و آنجا بر سر مسائل مربوط به حقوق‌بشر با فعالان مدنی کوبایی صحبت کند اما به گفته جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، او با مقامات هاوانا به توافق نرسیده و فعلاً سفرش را لغو کرده است.

توقف ساخت پایگاه آمریکایی در ژاپن

در پی بالا گرفتن اعتراض‌های مردم جزیره اوکیناوا به ساخت پایگاه جدید در شهر هنوکو و انتقال نظامیان آمریکایی از پایگاه هوایی فوتنما، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد ساخت این پایگاه به‌طور موقت تعطیل خواهد شد. جابه‌جایی پایگاه نظامیان آمریکایی در جزیره اوکیناوا به منطقه کم‌جمعیت‌تر این جزیره در پی توافق آمریکا و ژاپن در سال 1996 اجرایی شده است اما مردم این جزیره خواهان برچیده شدن کامل این پایگاه نظامیان آمریکایی هستند و در همین رابطه دعوای حقوقی بین دولت محلی این جزیره و دولت مرکزی درباره انتقال این پایگاه نظامی در جریان است. شینزو آبه، دیروز(جمعه) اعلام کرد دولت ساخت پایگاه نظامی جدید برای آمریکایی‌ها را به‌منظور گفت‌وگوی بیشتر بین دولت مرکزی و دولت محلی به تعویق خواهد انداخت. وی افزود با وجود این، تصمیم ساخت پایگاه جدید و انتقال پایگاه هوایی فوتنما به هنوکو تغییر نخواهد کرد. در حال حاضر 50 هزار نظامی آمریکایی در جزیره اوکیناوا مستقر هستند و مردم این جزیره همواره به‌دلیل جرائمی که این نظامیان مرتکب می‌شوند و آلودگی صوتی ناشی از حضور آنها شکایت دارند.

هشدار روسیه درباره جنگ یمن

برای نخستین‌بار یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل رسماً درباره تداوم تجاوز سعودی‌ها و متحدان‌شان به یمن هشدار داد. ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل در جلسه‌ای که در شورای امنیت درباره بحران یمن برگزار شد هشدار داد که جنگ در یمن به‌دلیل مانع‌تراشی از جانب دولت فراری و مستعفی صنعا که از حمایت عربستان برخوردار است در آینده نزدیک پایان نخواهد یافت. چورکین گفت: «ما می‌شنویم که دولت یمن(دولت مستعفی عبدربه منصورهادی) تمایلی به برقراری آتش‌بس برای حل بحران در این کشور ندارد و این بدان معنی است که جنگ در یمن ادامه خواهد یافت که نتیجه آن می‌تواند بدتر از آنچه بشود که در حال رخ دادن است». عربستان از فروردین 94 به بهانه درخواست هادی برای کمک به بازگشت او به قدرت، مداخله نظامی خود در یمن را آغاز کرد که در اثر حملات رژیم سعودی تاکنون دست‌کم بیش از 15 هزار یمنی کشته و بیش از 30 هزار تن دیگر زخمی شده‌اند. این در حالی است که افشاگری‌های اخیر درباره یمن از شکست عملی طرح سعودی‌ها با هلاکت 10 هزار نیروی رسمی، متحد و مزدورشان طی گذشت 333 روز از تجاوز به این کشور حکایت دارد. همچنین سعودی‌ها و متحدان عربی‌شان تاکنون بیش از 76 میلیارد دلار خسارت نظامی متحمل شده‌اند. اما در ادامه تحولات یمن، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک موشک بالستیک دیگر از نوع قاهر یک را به مرکز تجمع مزدوران سعودی در استان الجوف شلیک کردند. به گزارش العهد، این حمله که در پاسخ به جنایات سعودی‌ها علیه مردم غیرنظامی یمن صورت گرفت، مرکز تجمع مزدوران در منطقه بیر المرازیق را هدف قرار داد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات