تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۲۸۳
علي مطهري در جمع دانشجويان دانشگاه شيراز:

اصلاح‌طلبي مصداق امر به معروف و نهي از منکر است

(روزنامه مردم‌سالاري - 1394/08/21 - شماره 3902 - صفحه 15)

علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌با تبيين برخي مصاديق اصلاح‌طلبي گفت: هر مسلماني بايد مصلح باشد، اصلاح‌طلبي مصداق امر به معروف و نهي از منکر است.

به گزارش ايرنا، علي مطهري شامگاه سه‌شنبه در جمع دانشجويان دانشگاه شيراز با موضوع «حسين‌بن علي (ع) و اصلاح امت» اظهار کرد: کلمه اصلاح يعني سامان بخشيدن نقطه مقابل افساد است و اصلاح و افساد از زوج‌هاي متضاد قرآن است .

مطهري گفت: امام حسين مي‌فرمايند که هيچ خواستي جز اصلاح ندارم. در جاي ديگر ادعاي اصلاح منافقين را رد مي‌کنند. منافقين مي‌گويند ما مصلح هستيم اما قرآن مي‌گويد: اينها مفسد هستند و اساسا مفسد همين‌ها هستند و لکن خودشان نمي‌دانند.

اين نماينده مجلس اظهار کرد: امر به معروف يعني اصلاح مستمر اجتماعي. جامعه هميشه نيازمند اصلاح است.وي اظهار کرد: امام حسين (ع) يکي از قله‌هاي مرتفع و سازندگان تاريخ است و کسي است که وظيفه يک امام و پيشوا را به درستي انجام داد.

نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينکه وظيفه امام با پيامبر متفاوت است، گفت: پيامبر يک راهنما است و از اين جهت که پيامبر است وظيفه‌اش مبارزه با کفر صريح است اما وظيفه امام سنگين‌تر است و وظيفه مبارزه با نفاق دارد، امام کسي است که دست مردم را بگيرد و حرکت بدهد، البته پيامبران بزرگ امام هم هستند.

خطر نفاق در جريان‌هاي فکري و انقلاب‌ها

مطهري افزود: امام بايد چشم بينايي باشد که از ميراث پيامبر دفاع کند و در همه جريان‌هاي فکري و انقلاب‌ها، خطر نفاق وجود دارد. يعني کساني که از ابتدا مخالف آن جريان فکري هستند‌،بعد از پيروزي انقلاب وارد جريان مي‌شوند و شعارهاي تندتري مي‌دهند و سعي مي‌کنند هسته انقلاب را از بين ببرند و پوسته‌اي از انقلاب بر جاي بماند و بعد از مدت‌ها آن پوسته هم از بين برود.

وي ادامه داد: اگر زمان امام حسين (ع) را در نظر بگيريد، مي‌بينيد ظواهر اسلام محفوظ بوده است و صداي اذان بلندتر و مراسم حج باشکوه‌تر اجرا مي‌شده است اما محتوا شامل عدالت‌، آزادي‌، حرمت و رعايت حقوق مردم وجود نداشته و پايمال شده است، اينجاست که امام بايد قيام کند.

وي با تشريح برخي از انحرافات در دنياي اسلام گفت: معاويه با برنامه‌ريزي قصد بازگشت به جاهليت قبل از اسلام را داشت و اقداماتي براي اسلام زدايي در قالب ترويج تعصب عربي دنبال مي‌کرد که در عصر امروز هم ادامه داد . اين نماينده مجلس گفت: مهمترين کاري که امام حسين (ع) کرد، اين بود که بين اسلام و خلافت اسلامي‌فاصله ايجاد کرد، تا آن زمان برخي فکر مي‌کردند که خلافت اسلامي‌يعني ادامه راه پيامبر و اين منشا سرنگوني حکومت بني اميه شد. مطهري افزود: امروز هم درسي که مي‌گيريم بايد ببينيم که آيا محتواي انقلاب ما برقرار است يا نه، پوسته و ظاهر به جاي خود‌، آيا محتواي انقلاب به جاي خود هست؟

وي با بيان اينکه خطر نفاق انقلاب‌ها را تهديد مي‌کند، اظهار کرد: در انقلاب مشروطه، انقلاب‌هاي اروپا و ... دست نفاق وارد شد و انقلاب ما هم مستنثي نيست و اين گونه نيست که بگوييم محتواي انقلاب به خودي خود حفظ مي‌شود و بستگي به رفتار ما دارد که از محتواي انقلاب صيانت کنيم.

مشي و روش دکتر روحاني را مي‌پسندم

مطهري با بيان اينکه «آقاي روحاني از افراد سابقه‌دار انقلاب اسلامي‌‌است»، گفت: در مجموع، مشي و روش آقاي روحاني را مي‌پسندم ممکن است در جاهايي کاستي‌هايي وجود داشته باشد اما نسبت به دولت قبلي، ايشان و دولتشان را بيشتر مي‌پسندم و يک بينش واقع گرا نسبت به مسائل دنيا و داخل کشور وجود دارد که فکر مي‌کنم مي‌تواند آينده بهتري را براي ما ايجاد کند اگر همه همکاري کنند و ما به اهداف خود برسيم.

نمي‌شود حرف نزنيم چون ممکن است دشمنان خوشحال شوند

در ادامه اين نشست، يک دانشجو که خود را عضو تشکل بسيج دانشجويي دانشگاه شيراز معرفي کرد، پرسيد: امام خميني در شهريور 58 در ديدار با اقشار مختلف مردم فرمودند هر‌گاه رسانه‌هاي استکبار از شما حمايت کردند، بدانيد اشتباه مي‌کنيد، آقاي مطهري امروز رسانه‌هاي بيگانه از شما حمايت و تعريف مي‌کنند. چه پاسخي داريد؟

مطهري در پاسخ اظهار کرد: درباره رسانه‌هاي خارجي‌،آنچه امام فرمودند اگر يک رسانه خارجي از شما تعريف کرد، به معناي همراهي با آنها و حرکت بر خلاف مسير انقلاب نيست، چون درباره امام و رهبر معظم انقلاب هم اين اتفاق افتاده است که رسانه‌هاي بيگانه از اقدامات آنها حمايت کرده باشند.

وي گفت: بعد از اين که منشوري که امام براي رعايت حقوق مردم و ممنوعيت شنود و ورود به مسائل خصوصي صادر کردند رسانه‌هاي خارجي از امام تمجيد کردند و رهبر معظم انقلاب هم دستوري شبيه منشور امام داشتند که همان اتفاق افتاد و نشان مي‌دهد اين گونه برداشت از سخنان امام مبتني بر منطق درستي نيست.

نماينده مردم تهران در مجلس گفت: اگر شما کاري کنيد که تنها اثرش خوشحالي دشمن باشد و اثر ديگري نداشته باشد نوعي همراهي با دشمن حساب مي‌شود اما اگر کاري کنيد که باعث اصلاح در داخل مي‌شود و ممکن است برخي دشمنان خوشحال شوند، اشکالي ندارد. اين گونه نيست که نبايد حرف بزنيم چون آنها ممکن است خوشحال شوند.نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به ديگر پرسش اين دانشجو که چرا دعوت بسيج دانشجويي دانشگاه شيراز براي مناظره با زاکاني ديگر نماينده مجلس را رد کرده است، گفت: مناظره به شکل کنوني در دانشگاه‌ها را نمي‌پسندم چرا که اين مناظره‌ها به نوعي سرگرمي‌‌و تفريح تبديل شده‌اند.

دانشجوي اصولگراي دانشگاه شيراز پرسش سوم خود را درباره ممنوعيت پخش عکس رئيس دولت اصلاحات مطرح کرد.

مطهري در پاسخ گفت: اصل ممنوعيت پخش عکس رئيس دولت اصلاحات قانوني نيست؛ اساسا هيچکس را نمي‌توانيم از حقوق اجتماعي‌اش محروم کنيم به جز با حکم قضايي.

وي افزود: تا زماني که دادگاه نباشد و افراد از خود دفاع نکنند و حکمي‌صادر نشود، ممکن است خلاف نظر ما هم باشد، عده‌اي را از حق اجتماعي خود محروم کرده‌ايم. علي مطهري به دعوت تشکل دانشجويي انجمن وفاق و توسعه دانشجويان دانشگاه شيراز در اين نشست شرکت کرد .

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=234049

ش.د9404255

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات