تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۸۸۴۷۴
علي مطهري در دانشگاه تهران:

به صرف انتقاد نبايد برخورد كنيم

پایگاه بصیرت / ناهيد مولوي
(روزنامه اعتماد - 1394/08/10 - شماره 3381 - صفحه 3)

«پدر من شب ١٥ خرداد در مسجد جامع نارمك يك سخنراني تند و انقلابي عليه شخص شاه ايراد كرد و براي دو ماه در بازداشت ساواك بود اما بعد از آزادي دوباره به دانشگاه بازگشت و استاد شد». نيم ساعت پيش از اينكه علي مطهري در سخنراني‌اش اين خاطره را از پدرش روايت كند انتظامات دانشكده از ورود او به دانشگاه ممانعت كرده و گفتند: به ما گفته‌اند اين مساله را به شما منتقل كنيم كه اين برنامه مجوز شوراي فرهنگي دانشگاه را ندارد.

مطهري از ماشين پياده شد و گفت: اما براي سخنراني اعضاي هيات علمي نياز به مجوز شوراي فرهنگي دانشگاه نيست و مجوزي كه دانشكده صادر كرده است كفايت مي‌كند. علي مطهري منتظر نماند تا پاسخ مامور انتظامات دانشكده را بشنود، برخلاف ديگر اساتيد كه با خودروي خود وارد محوطه دانشكده مي‌شوند با پاي پياده تا سالن ابن‌خلدون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران را طي كرد. فرزند شهيد مطهري آمده بود تا در جمع دانشجويان از وفاق ملي در سياست داخلي و لزوم و نياز آن در جامعه امروز ايران بگويد. فرزند شهيد مطهري سخنانش را با يك توصيه به دانشجويان آغاز كرد، توصيه‌اي مبني بر خواندن يكي از كتاب‌هاي پدرش. علي مطهري گفت: من به شما پيشنهاد مي‌كنم كتاب «جاذبه و دافعه علي» شهيد مطهري را بخوانيد به ويژه فصلي با عنوان «دموكراسي علي».

مطهري از روش حكومت‌داري حضرت علي(ع) با عنوان دموكرسي ياد كرد و نوع برخورد او با منتقدان و مخالفانش را الگوي يك رفتار مبني بر دموكراسي خواند و تاكيد كرد كه او مخالفانش را نه به زندان انداخت و نه سهم بيت‌المال‌شان را قطع كرد و تنها زماني كه خودشان دست به شمشير بردند به جنگ آنها رفت. مطهري رفتار با برخي منتقدان و به ويژه اساتيد دانشگاه را به خاطر بيان انتقادها يا نزديكي به يك جريان سياسي تاسف‌بار خواند و به بيان خاطره‌اي از پدرش پرداخت و گفت: شهيد مطهري در آن زمان به زندان رفت اما بعد از دوره زندان از تدريس محروم نشد، البته بعدا در ارتقاي ايشان به استادي برايش مشكل درست كردند كه آن هم به شكلي حل شد.

تخلفات در دوره‌اي رخ داد كه مطبوعات محدود بودند

نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ما بايد تلاش كنيم اين روش‌ها اصلاح شود. يا در مورد وضعيت مطبوعات يك خط قرمز مصنوعي ايجاد كرديم اين در حالي است كه مطبوعات قسمتي از رسانه است و رسانه چشم بيناي جامعه است. مطهري، آزادي مطبوعات را به معني جلوگيري از تخلفات دانست و تصريح كرد: بيشترين تخلفات در دوره‌اي اتفاق افتاده است كه مطبوعات محدود بودند البته در دولت اول آقاي احمدي‌نژاد فضا بهتر بود اما بعد از سال ٨٨ فضا خيلي بسته شد. زماني كه فضاي مطبوعات قدري باز بود كارهاي مثبتي صورت گرفت مثل افشاي قتل‌هاي زنجيره‌اي يا افشاي مساله كهريزك و مرگ ستار بهشتي كه اگر در رسانه‌ها اعلام نمي‌شد پيگيري نسبت به آن صورت نمي‌گرفت.

مطهري انتخابات آينده مجلس را زمينه‌ساز بهبود فضاي سياسي كشور دانست و گفت: اگر افراد كارآمدتري وارد مجلس شوند و يك مجلس قوي به وجود بيايد مي‌تواند كارهاي زيادي انجام دهد؛ مجلسي كه اگر در جايي تزاحمي بين حفظ نظام و حقوق مردم به وجود آيد مردم او را فقط نماينده نظام ندانند؛ اگرچه نظام ما يك نظام مردمي است. اعتراض ما هميشه اين بوده كه چرا بدون دفاع آنها و صدور حكم قضايي آنها را از حقوق اجتماعي‌شان محروم كرديم. اين به معني دفاع از اشخاص نيست. اگر احمدي‌نژاد را هم در حصر قرار مي‌دادند اعتراض مي‌كردم؛ زيرا اين رويه غلط است. من حصر آيت‌الله منتظري كه مرجع تقليد و اعلم مراجع بودند را هم قبول نداشتم. آنها كه سكوت مي‌كنند فردا سرخودشان مي‌آيد.

من در جايي گفتم اگر موسوي و كروبي زمان حصر آيت‌الله منتظري اعتراض مي‌كردند اين اتفاق سرخودشان نمي‌آمد. قبول دارم كه اينها بايد زودتر به قانون تمكين و داستان را جمع مي‌كردند؛ اگر چه قانع نشده بودند، اما در نهايت بايد قبول مي‌كردند. رييس‌جمهور در اينجا وظيفه سنگيني دارد چون مجري قانون اساسي است. مطهري معتقد است: حوادث ٨٨ سه ريشه و پايه داشته؛ يكي اشتباهات كساني كه پشت سر يك كانديدا واقع شدند و كار غلطي بود، دوم شيطنت‌هايي كه از سوي آقاي احمدي‌نژاد صورت گرفت و سوم عدم تمكين قانوني كه اينها داشتند. نمي‌شود فقط همين يك موضوع را برجسته و بقيه را رها كرد بلكه بايد هر سه موضوع با هم بررسي شود و سهم هر كس معلوم شود و پرونده اين موضوع را ببنديم.

دليلي نمي‌بينم رد صلاحيت شوم

وي در پاسخ به سوالي درباره احتمال رد صلاحيتش در انتخابات آينده مجلس گفت: من دليلي نمي‌بينم كه رد صلاحيت شوم؛ زيرا حرف‌هاي ما بر اساس قانون اساسي بود و حرفي نزديم كه آسيب به نظام و كمك به دشمن باشد. اما اگر اين اتفاق بيفتد بايد تابع قانون باشيم. اين استاد دانشگاه درباره تاثير دانشجويان در رفع حصر با بيان اينكه «طبعا دانشجويان مي‌توانند موثر باشند، اعلام نظر و نامه‌نگاري كنند اگر اين كارها با رعايت آرامش و ادب باشد اشكالي ندارد و موثر هم هست. »

او ابراز عقيده كرد: يكي از دلايل ادامه حصر بي‌تفاوتي اقشار جامعه، علما، روحانيون و دانشگاهيان است و علت آن رعب ايجاد شده است. خيلي‌ها مي‌ترسند اما اظهارنظر همراه با آرامش مي‌تواند راهگشا باشد. مجلس آينده هم قطعا مي‌تواند موثر باشد. اينكه ٥٠، ٦٠ نفر نماينده نامه‌اي در اين خصوص امضا كنند موثر خواهد بود، اما امروز چنين شرايطي وجود ندارد و نمايندگان از رد صلاحيت‌شان مي‌ترسند. اگر مجلس تغيير اساسي كند طبيعتا بسياري از مشكلات راحت‌تر مي‌شود.

وي در پاسخ به دانشجويي كه پرسيد آزادي سه فتنه‌گر قانون‌شكن براي شما چه سودي دارد؟ گفت: من سوال مي‌كنم حصر اينها براي شما چه سودي دارد؟ چه لذتي مي‌بريد از اينكه عده‌اي در رنج باشند و عده‌اي را زنداني كنيد؟ ما با اين رويه مخالفيم تا فردا خود شما در حصر نيفتيد. بحث اين نيست كه ما علاقه ويژه يا نسبت خانوادگي يا تعصبي روي اين افراد داشته باشيم بلكه قانون اساسي بايد اجرا شود و بدون محاكمه، ما حق اين كار را نداريم.

بايد سختگيري را كم كنيم

اين نماينده مجلس ادامه داد: ما بايد سختگيري‌ها را كم كنيم اگر كسي در سال ٨٨ جزو معترضان بوده و نظري داشته دليل مخالفت با اشخاص نشود. اگر اين نگاه اصلاح شود ما راحت‌تر به وفاق دست مي‌يابيم. وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه اگر دادگاه راي به اعدام موسوي و كروبي داد آيا به راي دادگاه تمكين مي‌كنيد؟ گفت: اگر دادگاه صالح باشد و روال قضايي را طي كرده باشد بايد قبول كنيم و چاره‌اي نداريم. حرف ما اين است كه همه‌چيز از مجاري خودش انجام شود. كار به اين سادگي نيست. آنها حرف‌هايي دارند و اين‌طور نيست كه خيلي راحت بگوييم حكم‌شان اعدام است و باغي و محارب هستند. بلكه عواملي كه فتنه را فراهم كردند هم بايد بررسي شوند و علل مواضع اينها و دفاعيات‌شان بايد شنيده شود تا خيلي از حقايق براي مردم روشن شود پس مساله به اين سادگي نيست.

وي درباره سرنوشت برخي پرونده‌هاي قضايي مثل كوي دانشگاه ٧٨ و ٨٨ و كهريزك اظهار كرد: طبيعي است عده‌اي مايل نيستند حقايق كاملا آشكار شود. در سال ٨٨ مجلس كميته حقيقت‌يابي براي كوي دانشگاه تشكيل داد و گزارشي تهيه شد اما گروهي از نمايندگان باعث شدند گزارش در صحن خوانده نشود در حالي كه اگر مجلس كارآمدتري بود اين اتفاق نمي‌افتاد؛ زيرا اين گزارشات مبناي تشكيل پرونده در قوه قضاييه مي‌شود.

مطهري درباره احتمال دخالت برخي دستگاه‌ها در انتخابات آينده مجلس تصريح كرد: در انتخابات گذشته رياست‌جمهوري خيلي از كاستي‌ها اصلاح شد. من آن زمان طرحي داشتم كه همه روي آقاي ولايتي توافق كنند؛ زيرا ادامه مديريت احمدي‌نژاد را به صلاح نمي‌دانستم. سران اصولگرا و حتي آقايان خاتمي و هاشمي هم اين طرح را قبول داشتند و گفتند در اين راستا كمك‌هايي مي‌كنند، اما اصولگرايان گفتند احساس مي‌كنيم نظر آقا به فلاني است. در حالي كه اين نگاه غلطي است ما نبايد در انتخابات رهبري را دخالت دهيم؛ زيرا اين كار جامعه را دوقطبي مي‌كند و مشكلاتي پيش مي‌آيد كه در سال ٨٨ به وجود آمد در حالي كه اگر رهبري به صراحت در انتخابات بگويند نظر من به آقاي الف است مردم حق دارند به آقاي ب راي دهند؛ زيرا طبيعت انتخابات اين است وگرنه انتخابات معني ندارد البته رهبري چيزي را اعلام نمي‌كنند، اما عده‌اي شيطنت مي‌كنند و از گوشه‌اي از حرف‌هاي ايشان چيزي درمي‌آورند.

وي با تاكيد بر اينكه «برداشت ما از ولايت فقيه بايد اصلاح شود» افزود: رفتار شهيد مطهري هم با امام(ره) طوري نبود كه عقل خود را تعطيل كنند. ايشان بيشترين شناخت را از امام(ره) داشت و وقتي احساس كرد جايي اشتباهي صورت مي‌گيرد پيغام داد كه اگر اين را قبول كرديد من از اين ساعت با شما نيستم. پس ولايت فقيه به معني تعطيلي عقل نيست و هر كس بايد نظر خود را بگويد؛ عظمت ولايت فقيه هم همين جا معلوم مي‌شود.

وي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به اين سوال كه نمايندگان چه هراسي از طرح برخي مسائل دارند؟ گفت: اگر يك نماينده وارد اين معقولات شود در حوزه انتخابيه او را اذيت مي‌كنند، براي او محدوديت ايجاد مي‌كنند و براي بررسي صلاحيتش در دوره بعد هم ممكن است مشكلاتي ايجاد شود. البته اينها عذر موجه براي يك نماينده نيست كه از حقوق مردم دفاع نكند و نماينده نبايد اينقدر نگران تاييد صلاحيت در آينده باشد كه برخي حرف‌ها را نگويد. آنچه بايد باعث رد صلاحيت شود همكاري با دشمن، جاسوسي و قيام مسلحانه است و اظهارنظر و انتقاد نبايد بهانه‌اي براي محدود كردن افراد باشد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=29196

ش.د9404291

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات