صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۸۵۷۰

جمعه سیاه آمریکا به ایران آمد

فروشگا‌های برند پوشاک خارجی که به طور معمول نرخ‌های بالاتری در مقایسه با سایر فروشگاه دارند، در این مقطع برای خروج از رکود، تخفیف‌های ۷۰ درصدی برای همه محصولات خود ارائه می دهند و شرایطی به وجود آورده اند که بی شباهت به جمعه سیاه آمریکا نیست.
خرید پوشاک در این روز‌ها به اوج خود در طول سال رسیده است و اصناف برای جلب مشتری دست به هر کاری می‌زنند.

از طرفی رکود حاکم بر بازار کشور تنی بر بازار صنف پوشاک نیز سایده و رقابت برای جلب مشتری بالا گرفته است. در این شرایط برندهای خارجی که تجربه جمعه سیاه را در کشورهای خود دارند چنین پدیده ای را نیز وارد بازار ایران کرده اند و  از روش‌هایی برای جلب مشتری در ایران استفاده می‌ کنند که برای خریداران ایرانی تازه به نظر می رسد.

بنا بر این گزارش خیابان‌های جردن، ونک، پاسداران و... که از گذشته برند های مختلفی را از پوشاک خارجی را در خود جای داده است، برای جذب طبقات متوسط جامعه رقم‌هایی عجیبی را برای میزان تخفیف در نظر گرفته‌اند و اعدادی مانند 70 و 50 درصد برای کلیه محصولات بر روی شیشه های مغازه ها خود نوشته اند.

اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک برای ساماندهی این بازار طرح اعطای درخواست مجوز فروش فوق العاده یا حراج کالا ارائه داده اما این طرح مورد استقبال همه فروشندگان قرار نگرفته است.

بنا بر این گزارش بنا بر اعلام مرکز امور اصناف و بازرگانان در آخرین اظهارات خود به تسنیم گفت :هیچ کدام از برند های خارجی پوشاک مجوز های لازم را برای حضور در بازار ایران نگرفته اند؛ اما در این روز های پایانی سال خبرهای جدیدی در این ارتباط و ثبت 1 تا 2 برند خارجی در ایران شنیده می شود.

به یکی از این فروشگاه های به اصطلاح برند (بدون ثبت برند) با تخفیف 70 درصدی برای کلیه محصولات می‌رویم، جمعیت کاملا غیر معمولی در فروشگاه حاضر بوده و  هر کدام چند قطعه لباس را در دستان خود دارند و صف طولانی مشتریان برای پرداخت وجه خرید به طبقه دوم کشیده شده است.

بنا بر این گزارش، مشتریان با ولع زیادی در حال جستجوی لباس‌ها هستند اما بر خلاف روال همیشگی، دیگر کسی برای راهنمایی مشتریان وجود ندارد و سوالات گاه و بیگاه خریدارن درباره رنگ و سایز اجناس بی پاسخ می ماند.

فروشنده یکی از این برند ها در پاسخ این سوال که چرا در سایر ایام سال نیز تخیف های اینچنینی  ارائه نمی‌دهید؟ پاسخ تامل بر انگیزی ارائه می‌دهد و می‌گوید: در این صورت مردم باور نمی کنند که اجناس ما اصل است.

جنس فروخته شده به هیچ عنوان تعویض و پس گرفته نمی‌شود

فاکتور ارائه شده به خریداران در این حراجی‌ها هم در نوع خود جالب است زیرا در قسمت پایین فاکتور قید شده است: جنس فروخته شده به هیچ عنوان در زمان حراج، تعویض و پس گرفته نمی‌شود.

از طرفی اخیرا نوابی معاون وزیر صنعت در ارتباط با تعویض جنس در فروشگاه‌ها گفت: براساس دستوری که به بازرسان داده شده است تابلوی جنس فروخته شده را پس نمی‌گیرند در ایام باقی مانده تا پایان سال از فروشگاه‌ها کنده می‌شود و تمام مغازه‌ها موظف به ارائه خدمات پس از فروش هستند.

بنابر این گزارش، در بسیاری از کشورهای پیشرفته، شرایط مناسبی برای تعویض و پس دادن کالای خریداری شده برای مشتریان در نظر گرفته می‌شود به طوری که در آلمان این زمان 2 سال است.

هر چند حراج های این چنینی در ایام پایانی سال شرایط مناسبی را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند تا محصولات خود را با قیمت مناسب تری خریداری کنند اما شرایط مناسبی

نیز برای اصناف فراهم آورده است تا اجناس باقی مانده خود در انبار و بعضا غیر قابل فروش را به فروش برسانند.

گفتنی است، جمعه سیاه (Black Friday) در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که  آخرین جمعه ماه نوامبر  و آغاز آیین خرید برای کریسمس محسوب می‌شود و فروشگاه‌های تخفیف‌های زیادی به خریداران می‌دهند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات