صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۸۸۶۲۶

بانک مرکزی برای جلوگیری از بلوکه اموال ایران چاره‌اندیشی کند

دارایی‌های خارجی کشور برای جلوگیری از بلوکه شدن باید مدیریت شود.

وبسایت الف در این باره، نوشت: پس از اجرایی شدن برجام یکی از مسائلی که مورد مناقشه و بحث قرار گرفته میزان ذخایر ارزی ایران است که با اجرایی شدن برجام آزاد شده است. برخی منابع میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران را تا 150 میلیارد دلار عنوان کرده و برخی منابع این دارایی‌ها را تا 29 میلیارد دلار پایین آورده‌اند؛ اما فارغ از اینکه میزان این منابع چقدر است و یا اینکه به کدامیک از نهادهای داخلی تعلق دارد (دولت، صندوق توسعه و یا بانک مرکزی) باید توجه داشت که این منابع ارزی حاصل سال‌ها صادرات نفت و ذخیره دلاری در خارج از کشور است؛ بنابراین لازم است به‌گونه‌ای نگهداری شوند که امکان بلوکه کردن دوباره آنها وجود نداشته باشد.

دارایی‌های خارجی در واقع به عنوان ذخیره احتیاطی در نظر گرفته می‌شوند و باید در شرایطی نگهداری شوند که علاوه بر امکان دسترسی آسان و سریع، ارزش‌ آنها نیز در گذر زمان حفظ شود. به عنوان نمونه ذخایر ارزی می‌تواند در زمان بروز بحران و امکان تغییر ناگهانی ارزش پول یک کشور، مورد استفاده قرار بگیرد تا شرایط برای مدیریت بحران فراهم شود؛ اما مسئله اینجاست که لازمه این اقدام در دسترس بودن منابع خارجی است.

برخی از دولتمردان آمریکایی و دیگر کشورهای متخاصم، همچنان از لزوم تحریم بیشتر ایران سخن به میان می‌آورند که نشان از مورد اعتماد نبودن کشورهای غربی در عمل به تعهدات خود دارد. از این رو لازم است تدابیری اندیشیده شود تا منابع ارزی ایران به گونه‌ای نگهداری شوند تا در گذر زمان ارزش آنها کاهش نیابد و مهم‌تر از آن امکان بلوکه کردن مجدد آن توسط کشورهای غربی فراهم نباشد.

چنانچه ایران دارایی‌های خود را در حساب‌های دلاری یا یورویی و نزد بانک‌های آمریکایی و یا اروپایی نگهداری کند، در واقع این دارایی‌ها در خارج از کشور هستند و در عمل برای استفاده از آنها به اجازه بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا نیاز است. همچنین هر زمان که این کشورها صلاح بدانند می‌توانند دوباره دارایی‌های خارجی ایران را بلوکه نمایند.

اما چنانچه ایران با پیش‌دستی منابع ارزی خود را از حساب‌های خارجی خارج کند و به روش‌های دیگر مانند خرید طلا و حتی دیگر فلزات گرانبها و یا خریداری ارزهای معتبر بین‌المللی به شکل اسکناس و ذخیره آنها در داخل کشور، از آن نگهداری کند امکان بلوکه کردن آن از بین می‌رود و به طور کامل در اختیار ایران قرار خواهند گرفت، بنابراین لازم است مسئولین بانک مرکزی هر چه سریع‌تر نسبت به انتقال منابع ارزی ایران از حساب‌های کشورهای متخاصم و تبدیل آنها به دارایی‌های قابل اعتماد و در دسترس اقدام نمایند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات