صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۶۲۰

اخبار ویژه روزنامه‌های 26 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

زیباکلام: روحانی با این کارنامه انتخابات 96 را واگذار می‌کند

صادق زیباکلام نسبت به ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری بعدی و روی کار آمدن «یک احمدی‌نژاد دیگر» هشدار داد. وی دلیل این امر را ناکامی اقتصادی دولت روحانی عنوان کرده است.

زیباکلام ضمن یادداشتی که از سوی روزنامه شرق و تحت عنوان «احتمال بازگشت یک احمدی‌نژاد دیگر» منتشر شده، نمره روحانی در حوزه سیاسی را نمره قبولی توصیف می‌کند اما می‌افزاید: پاشنه آشیل روحانی اقتصاد است. وضع اقتصادی آن گونه که باید مناسب نیست. اینکه چه میزان از این وضعیت ناشی از مدیریت دولت روحانی بوده بحث‌کردنی است؛ اما به هر حال وضع نامطلوب اقتصادی و تداوم آن باعث می‌شود احتمال برخاستن یک جریان پوپولیستی در طیف راست علیه روحانی جدی باشد.

وی ادامه می‌دهد: بیکاری به بالای هفت میلیون رسیده. در کمتر خانواده‌ای را می‌توان گشود که در آن دست کم یک فارغ‌التحصیل بیکار نباشد. مشکل فقط بیکاری نیست. آنچه وضعیت را وخیم‌تر می‌کند آن است که هیچ روزنه‌ای در انتهای تونل بیکاری به چشم نمی‌خورد. دولت یازدهم سال 94 را با شش میلیون بیکار آغاز کرد و در پایان این سال رقم بیکاری بعضاً بالای شش میلیون رفته بود و چشم‌انداز چندانی هم برای سال 95 به چشم نمی‌خورد. بگذارید این گونه بگویم؛ هیچ دلیل موجه یا واقع‌بینانه‌ای وجود ندارد که امیدوار باشیم یک درصد قابل توجهی از این هفت میلیون در سال 95 برای‌شان کار پیدا خواهد شد.

زیباکلام خاطرنشان کرد: رکود، معضل بعدی یا در حقیقت مادر همه مشکلات اقتصادی‌مان است. مانند بیکاری،‌ نمره دولت روحانی در به چالش کشیدن رکود خیلی درخشان نبوده و واقع‌بینانه گفته باشم، او در درس «خروج کشور از رکود» نمره بالایی نگرفته است. برای نشان دادن رکود نیازی به این نیست که انسان کارشناس اقتصادی باشد. بسیاری از صنایع کشور انبارهایشان پر از محصولات و تولیدات‌شان است و هیچ روزنه‌ای هم برای فروش‌شان وجود ندارد؛ زیرا خیلی از صنایع به جای سه شیفت، دو شیفت یا حتی یک شیفته دارند کار می‌کنند؛ چون خریداری برای تولیدات‌شان وجود ندارد. در واقع آمار بالای بیکاری دلیل دیگری مبنی بر وجود رکود است. بزرگ‌ترین صنعت کشور، ساختمان است و کیست که نداند ساختمان یا مسکن در یک رکود بی‌سابقه به سر می‌برد. اگر همچنان مقامات دولتی درصدد انکار رکود یا کم‌اهمیت جلوه ‌دادن آن باشند، می‌توان همچنان دلیل دیگری ارائه داد.

زیباکلام پس از برشمردن برخی مشکلات و ناکامی‌های مشابه می‌نویسد: می‌ماند اینکه آقای روحانی چه آلترناتیوی برای خروج از این وضعیت دارد.

فضای سایبری قدرتی بیش از فناوری هسته‌ای در اختیار ایران گذاشته است

یک روزنامه صهیونیستی ضمن هشدار به قدرت سایبری ایران نوشت: فضای سایبری قدرتی برای تهاجم ایران گذاشته که فناوری هسته‌ای در اختیار این کشور نگذاشت.

روزنامه اسرائیل نیوز می‌نویسد: ایران در یک سال گذشته در مقایسه با پیشتر، حملات سایبری خود را افزایش داده است.

گزارش مشترک شرکت نورث و مؤسسه آمریکن اینترپرایز حاکی از آن است که ایران در یک سال گذشته حملات سایبری خود را افزایش داده است. براساس این گزارش، این حملات بیشتر جنبه جاسوسی داشتند ولی برخی هم اهداف مخربی داشتند. روزنامه صهیونیستی تصریح کرد: فضای سایبری فضایی در اختیار ایران گذاشته که فن‌آوری هسته‌ای نگذاشته است. مقام‌های ایران از جمله رهبر این کشور نیز بارها اعلام کرده‌اند که ایران باید در این حوزه خود را بیش از پیش قوی کند.

به نوشته این روزنامه سال گذشته شرکت آمریکایی سایلنز که آن هم در امنیت سایبری فعال است در گزارشی گفت هکرهایی از ایران به سامانه‌های آنلاین زیرساخت در آمریکا رخنه کرده‌اند.

یادآور می‌شود آمریکا و اسرائیل با طراحی بدافزارها و ویروس‌هایی نظیر استاکس‌نت سعی کردند علیه برنامه هسته‌ای ایران خرابکاری کنند و آن را از کار بیندازند.

حتی مخالفان هم به سلیمانی با دیده احترام می‌نگرند

قاسم سلیمانی نه تنها مورد ستایش حامیان نظام جمهوری اسلامی است بلکه در میان مخالفان نیز مورد احترام قرار دارد.

وبسایت المانیتور در یادداشتی با اشاره به اینکه عکس‌های زیادی از قاسم سلیمانی در خطوط مقدم جنگ در عراق و سوریه منتشر شد و وصف شجاعت‌های آن به کرات ذکر گردید، سردار سلیمانی تبدیل به چهره‌ای قابل احترام شد، از قول یک جوان 30 ساله ایرانی می‌نویسد: «من لزوم تغییر در ایران را درک می‌کنم. اما دوست ندارم نسل ما به دست جنبش‌های اپوزیسیون بیفتد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران به سوریه‌ای دیگر تبدیل شود و تنها نیرویی که می‌تواند از ما حفاظت کند، سپاه پاسداران است.»

المانیتور می‌افزاید: رشد سریع گروه داعش در خاورمیانه در 2014 و 2015 که دشمن ایران و شیعیان است، هشدارهای جدی را در ایران به وجود آورده است. اطلاعیه‌هایی که سال گذشته مبنی بر شناسایی و خنثی کردن چندین عملیات بمب‌گذاری در کشور منتشر شد، جامعه را بیش از پیش به این موضوع حساس کرد. سردار سلیمانی در حال حاضر به عنوان مدافع ملت ایران و شاه کلید مبارزه با داعش در جبهه زمینی معرفی می‌شود. بدین ترتیب وی نه تنها مورد ستایش حامیان نظام در ایران است، بلکه در میان مخالفان نظام نیز تبدیل به فردی قابل احترام شده است.

در پایان این تحلیل آمده است: مبارزه با داعش به دست‌اندرکاران امور فرهنگی این فرصت را داده است که سپاه پاسداران را نه صرفاً به عنوان نیروی مدافع انقلاب بلکه به عنوان نیروی مدافع ملت ایران معرفی کنند. در ژوئن 2015 و در مراسم تشییع 175 شهید غواصی که در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیده بودند، بسیاری از جوانانی که عموماً در مراسمی از این دست شرکت نمی‌کنند، حضور داشتند.

بانک مرکزی برای جلوگیری از بلوکه اموال ایران چاره‌اندیشی کند

دارایی‌های خارجی کشور برای جلوگیری از بلوکه شدن باید مدیریت شود.

وبسایت الف در این باره، نوشت: پس از اجرایی شدن برجام یکی از مسائلی که مورد مناقشه و بحث قرار گرفته میزان ذخایر ارزی ایران است که با اجرایی شدن برجام آزاد شده است. برخی منابع میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران را تا 150 میلیارد دلار عنوان کرده و برخی منابع این دارایی‌ها را تا 29 میلیارد دلار پایین آورده‌اند؛ اما فارغ از اینکه میزان این منابع چقدر است و یا اینکه به کدامیک از نهادهای داخلی تعلق دارد (دولت، صندوق توسعه و یا بانک مرکزی) باید توجه داشت که این منابع ارزی حاصل سال‌ها صادرات نفت و ذخیره دلاری در خارج از کشور است؛ بنابراین لازم است به‌گونه‌ای نگهداری شوند که امکان بلوکه کردن دوباره آنها وجود نداشته باشد.

دارایی‌های خارجی در واقع به عنوان ذخیره احتیاطی در نظر گرفته می‌شوند و باید در شرایطی نگهداری شوند که علاوه بر امکان دسترسی آسان و سریع، ارزش‌ آنها نیز در گذر زمان حفظ شود. به عنوان نمونه ذخایر ارزی می‌تواند در زمان بروز بحران و امکان تغییر ناگهانی ارزش پول یک کشور، مورد استفاده قرار بگیرد تا شرایط برای مدیریت بحران فراهم شود؛ اما مسئله اینجاست که لازمه این اقدام در دسترس بودن منابع خارجی است.

برخی از دولتمردان آمریکایی و دیگر کشورهای متخاصم، همچنان از لزوم تحریم بیشتر ایران سخن به میان می‌آورند که نشان از مورد اعتماد نبودن کشورهای غربی در عمل به تعهدات خود دارد. از این رو لازم است تدابیری اندیشیده شود تا منابع ارزی ایران به گونه‌ای نگهداری شوند تا در گذر زمان ارزش آنها کاهش نیابد و مهم‌تر از آن امکان بلوکه کردن مجدد آن توسط کشورهای غربی فراهم نباشد.

چنانچه ایران دارایی‌های خود را در حساب‌های دلاری یا یورویی و نزد بانک‌های آمریکایی و یا اروپایی نگهداری کند، در واقع این دارایی‌ها در خارج از کشور هستند و در عمل برای استفاده از آنها به اجازه بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا نیاز است. همچنین هر زمان که این کشورها صلاح بدانند می‌توانند دوباره دارایی‌های خارجی ایران را بلوکه نمایند.

اما چنانچه ایران با پیش‌دستی منابع ارزی خود را از حساب‌های خارجی خارج کند و به روش‌های دیگر مانند خرید طلا و حتی دیگر فلزات گرانبها و یا خریداری ارزهای معتبر بین‌المللی به شکل اسکناس و ذخیره آنها در داخل کشور، از آن نگهداری کند امکان بلوکه کردن آن از بین می‌رود و به طور کامل در اختیار ایران قرار خواهند گرفت، بنابراین لازم است مسئولین بانک مرکزی هر چه سریع‌تر نسبت به انتقال منابع ارزی ایران از حساب‌های کشورهای متخاصم و تبدیل آنها به دارایی‌های قابل اعتماد و در دسترس اقدام نمایند.

فایننشال‌تایمز: با وجود توافق موانع بانکی علیه ایران همچنان برقرار است

با وجود گشایش‌های دیپلماتیک پس از توافق‌، همچنان موانع همکاری تجاری با ایران برقرار است.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: با وجود برخی گشایش‌ها چندان هم نمی‌توان خوش‌بین بود. چالش‌های دیپلماتیک بر سر راه گشایش همچنان باقی است. سوریه یکی از این چالش‌هاست. چالش دیگر محدودیت‌های بانکی است. بانک‌های انگلیسی؛ غایبان بزرگ سفر هیئت بزرگ تجاری انگلیس بودند که سال گذشته وارد ایران شدند. این سفر سال گذشته میلادی به دعوت اتاق بازرگانی انگلیس - ایران ترتیب داده شده بود اما هیچ عضوی از بانکهای انگلیسی در آن حضور نداشتند.

این روزنامه می‌افزاید: تجربه تلخ یکی از بزرگ‌ترین بانکهای انگلیسی از کار کردن با ایران در دوران تحریمها، این بانکها را از ورود به هرگونه معامله تجاری با ایران گریزان کرده است. بانک «استاندارد چارترد» در سال 2012 به جرم نقض تحریمهای ایران و انتقال میلیاردها دلار پول مشتریان ایرانی‌اش مبلغ 667 میلیون دلار از سوی آمریکا جریمه شد.

مدیران اتوبوسی کاری جز متهم کردن دولت قبل بلد نیستند

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت آقای روحانی بارها دولت قبلی را متهم به خیلی از مشکلات کرد اما امروز باید دید که نزدیکان آقای رئیس‌جمهور چه می‌کنند، افرادی که به صورت اتوبوسی دور روحانی جمع شده‌اند و آقازاده‌هایی که با به دست گرفتن پست‌های دولتی کاسب‌خانه‌ای را برای خودشان فراهم کرده‌اند.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با راه دانا ضمن اشاره به وعده‌های اقتصادی دولت برای دوران پسابرجام گفت: دولت با وعده‌های واهی مردم را سرکار گذاشت و اقتصاد را در دام انتظارات آینده قرار داد و عملا هیچ نتیجه‌ای هم نگرفت.

وی افزود: دولت تنها راه حل خود را اتهام زدن به دولت قبل قرار داده، در صورتی که هیچ کدام از وعده‌های خودش را عملی نکرده است.

وی همچنین از اینکه برخی کاندیداهای مورد حمایت دولت و راه یافته به مجلس فاقد برنامه و دانش اقتصادی هستند ابراز نگرانی کرد.

وی در خصوص وضعیت رکود و تورم در سال آینده اظهار داشت: تاکنون هیچ علامتی از سوی دولت دیده نشده که بتوان با آن امیدوار به تحول اقتصادی در سال آینده بود و اگر دولت مسیرش را در صراط اقتصاد مقاومتی قرار بدهد امیدی خواهد بود برای اینکه بتوانیم تولید داخلی را رونق بدهیم و از رکود اقتصادی خارج شویم.

گزینه اصلاح‌طلبان عارف است مگر اینکه مجبور شوند لاریجانی را بپذیرند

عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران می‌گوید: گزینه‌ ما برای ریاست مجلس عارف است نه لاریجانی، مگر اینکه مجبور شویم لاریجانی را بپذیریم.

شجاع‌‌پوریان در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این سوال که در فضای سیاسی قبل از انتخابات شایعاتی مبنی بر توافق اصلاح‌طلبان با دکتر لاریجانی برای ریاست بر پارلمان منتشر شد؛ اصلاح‌طلبان تا چه اندازه ممکن است آرای خود را در سبد لاریجانی بیندازند، در صورتی که وزن اصلاح‌طلبان برای ریاست عارف بیش از حد تصور است، گفت: تردیدی نیست گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس دکتر عارف است؛ اما آرایش نهایی مجلس امکان دارد اصلاح‌طلبان را به سمت گزینه‌های دیگر از جمله لاریجانی سوق دهد. خبرهایی در حد رسانه‌ها و بعضی محافل درباره توافق اصلاح‌طلبان و لاریجانی به گوش می‌رسد اما توافق رسمی در ابن باره وجود نداشته، هرچند نمی‌توان منکر بود که موضع‌گیری‌های دکتر لاریجانی و نحوه تعامل ریاست مجلس در دو سال گذشته باعث محبوبیت آقای لاریجانی در میان بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان شده، اما تردیدی نیست آقای لاریجانی یک نیروی اصلاح‌طلب نیست و خود را متعلق به جریان اصولگرا می‌داند؛ از این رو گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس نیست، اما اگر مرحله دوم انتخابات به گونه‌ای رقم بخورد که اصلاح‌طلبان حائز اکثریت مجلس نشوند، امکان دارد حمایت از ریاست آقای لاریجانی در مجلس در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گیرد.

وی درباره دور دوم انتخابات گفته است: تجربه نشان داده مشارکت در مرحله دوم انتخابات به ویژه در شهرهای بزرگ به صورت معناداری کاهش می‌یابد و این نکته‌ای است که اصلاح‌طلبان باید به آن توجه کافی داشته باشند. چون عدم حضور مردم در مرحله دوم به معنای پیروزی رقیب است و این شرایط می‌تواند آرایش سیاسی مجلس دهم را تحت‌تاثیر قرار دهد. لذا به نظر می‌رسد رسانه‌های اصلاح‌طلب باید اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس در 69 حوزه باقیمانده را گوشزد کنند. البته در حوزه‌های کوچک کماکان مشارکت مردم بالا خواهد بود. اما در کلان‌شهرها و حوزه‌های پرجمعیت حضور مردم در مرحله دوم نیاز به برنامه‌ریزی دارد و چنانچه این اتفاق حادث نشود، شرایط به ضرر اصلاح‌طلبان خواهد بود.

یادآور می‌شود اصرار بر گزینه عارف در حالی است که افراطیون مدعی اصلاحات پیش از این بارها عارف را اصلاح‌طلب قلابی و بدلی توصیف کرده و در سال 92 او را مجبور کردند به نفع روحانی کنار رود که همین موجب انصراف وی بدون اعلام حمایت از روحانی شد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* رسانه‌های منطقه روز دوشنبه به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش دادند خالد الجارالله گفته است، ما درک می‌کنیم که حزب‌الله بخشی اساسی از دولت و مجلس لبنان به شمار می‌رود. وی در عین حال گفت: امیدواریم حزب‌الله مرتکب اقداماتی نشود که به امنیت ملی اعراب لطمه بزند. این، پاسخی است به عربستان سعودی که اخیراً در پی شکست سیاست‌های خود در منطقه از جمله سوریه و یمن حزب‌الله را گروهی تروریست خواند و با اعمال فشار به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب، باعث شد تا آنها نیز حزب‌الله را گروهی تروریست اعلام کنند.

* آلن نیکولا، دانشمندِ معروف انسان شناسی که حائز بالاترین نشان افتخار فرانسه بود، در اعتراض به اعطای این نشان به ولیعهد عربستان، آن را پس داد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، «آلن نیکولا» که عهده‌دار دبیرخانه موزه‌های فرانسه بود، در نامه‌ای به «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه نوشت: خبردار شدم که شما، به ولیعهد و وزیر کشور عربستان، نشان لژیون دونور اعطا کرده اید؛ با توجه به این که من، در سال 2002 به دریافت این نشان از دست ژاک شیراک رئیس جمهوری اسبق فرانسه نائل شده بودم، این اقدامِ شما را توهینی به شخص خودم و به عموم تلقی می‌کنم و چنین توهینی را غیرقابل قبول می‌دانم. نیکولا که با رتبه افسری، دریافت نشانِ شایستگی ملی را نیز در کارنامه خود دارد، اعلام کرد: تمایل ندارم همپای کسانی بایستم که برای ارزش‌های انسانی و دموکراتیک فرانسه، ارزشی قائل نیستند، به همین سبب نشان لژیون دونور را رد می‌کنم. فرانسوا اولاند، روز جمعه، در مراسمی بدون حضور رسانه‌ها، نشان لژیون دونور را به محمد بن نایف ولیعهد عربستان داد. ماهنامه معروفِ «کوزت» فاش کرد که اعطای این نشان به بن نایف، به درخواستِ خودِ او صورت گرفت. اعطای این نشان به ولیعهد عربستان، خشم کاربران فرانسوی را برانگیخت و انتقاداتی گسترده را موجب شد و بسیاری، آن را به مثابه تشویق فرانسه برای کسانی دانستند که مردم را اعدام می‌کنند. حزب جبهه ملی فرانسه، روز شنبه، بازپس گیری نشانِ اعطا شده به ولیعهد عربستان را خواستار شد و تاکید کرد این نشان، که بالاترین نشان افتخار در فرانسه است، سزاوار نظام سعودی نیست. پیش از آن نیکولا، «سوفی مارسو» بازیگر و کارگردان مشهور فرانسوی که نقش اول بیش از 40 فیلم سینمایی را در کارنامه خود دارد، نیز به سبب اعطای این نشان به ولیعهد سعودی، این نشان را نپذیرفت و آن را مایه ننگ دانست.

* دکتر ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه که از نظریه‌پردازان حزب عدالت و توسعه و از شخصیت‌های مذهبی، نزدیک به اردوغان رئیس‌جمهور و تاثیرگذار در دولت این کشور است، در مصاحبه با روزنامه «صباح» گفت: تنها راه پایان دادن به درگیری‌های مذهبی، ایجاد ارتباطی سالم بین اهل سنت و شیعیان است و در این زمینه علماء و رهبران سیاسی جهان اسلام وظیفه سنگینی برعهده دارند. وی افزود: ما اهل سنت و شیعیان شاخه یک درخت هستیم و نظرات مختلفی که از سنت‌های مختلف ناشی شده‌اند آنقدرها هم عمیق و لاینحل نیستند و انتظار اینست که علما این اختلافات را به درستی تفسیر کنند. وی در ادامه گفت: همانگونه که بین مذاهب حنفی، حنبلی، شافعی و مالکی اختلاف نظر وجود دارد بین مذاهب شیعه و سنی نیز اختلافات طبیعی وجود دارد. باید این اختلافات را رحمت فرض کرد و زیر سایه اصل وحدت در کثرت حرکت کنیم، همانگونه که بین امام ابوحنیفه و امام جعفر صادق(ع)، بین احمد یسوی و حاج بکتاش ولی و بین ابن عربی و ملاصدرا روابط خوبی وجود داشت امروز نیز ما باید این رابطه را ایجاد کنیم.

*********************************

روزنامه ایران**

اعلام بی‌اطلاعی «آلن ایر» از ارتباط ایران با 11 سپتامبر

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه امریکا گفت: «ما (وزارت خارجه امریکا) از هیچ رابطه‌ای بین عاملان حادثه تروریستی 11 سپتامبر و ایران آگاه نیستیم.» به گزارش «ایسنا»، «آلن ایر» در گفت‌وگو با خبرگزاری «ترند» افزود: «در مورد حکم دادگاه باید به وزارت دادگستری امریکا مراجعه کنید.» گفتنی است به دنبال رأی دادگاهی در «نیویورک» به ریاست قاضی «جورج دانیلز» برای پرداخت غرامت 5/10 میلیارد دلاری ایران به خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر، حسین جابری‌ انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه 24 اسفندماه حکم غیابی دادگاه را «ظالمانه، مضحک و بی‌معنا» خواند. دادگاه نیویورک، بررسی پرونده را براساس شکایت اعضای خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر آغاز کرد که دریافت 100 میلیارد دلار غرامت بودند.

پیگیری شکایت «فراکسیون زنان» از قاضی‌پور

رئیس «فراکسیون زنان و خانواده» مجلس در مورد آخرین اخبار از شکایت از قاضی‌پور گفت: ما شکایتی به دادستانی کل کشور، کمیسیون اصل 90 و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال کردیم که ان‌شاءالله پیگیری خواهیم کرد تا نتیجه دهد. به گزارش «آنا»، فاطمه رهبر در نشستی خبری افزود: با توجه به اینکه کمیسیون‌ها درگیر بودجه بودند، هنوز از ما خواسته نشده است که در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان حضور پیدا کنیم ولی به طور کلی برای ما این کافی است که طرح موضوع شد، ما آن را بویژه از طرف دادستانی کل کشور پیگیری می‌کنیم.» وی در مورد تعداد امضاهای این شکایت اعلام کرد: «آقایان نیز این شکایت را امضا کرده‌اند اما نخواستند نام و تعداد امضاها مطرح شود؛ از بین 9 خانم مجلس 6 خانم امضا کردند البته خانم میرگلوبیات مرخصی بودند و دو نفر از خانم‌های مجلس امضا نکردند. رئیس «فراکسیون زنان و خانواده» مجلس در مورد تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس برای پس گرفتن این شکایت افزود: همان روز که ما مشغول جمع کردن امضا بودیم، تعدادی از آقایان پیش ما آمدند و تأکید کردند که منظور آقای قاضی‌پور چیز دیگری بوده اما مطلب کاملاً مشهود و مشخص است. آنها گفتند که آقای قاضی‌پور عذرخواهی کرده است اما حرف ما این است با توجه به اینکه مطلب را در جمع خصوصی نگفته است و در جمع عمومی عنوان شده، باید عذرخواهی در همان جمع عمومی و با همان برد رسانه‌ای صورت گیرد.

روایت عسگراولادی از تلاش برای افزایش تجارت با روسیه

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه از توافقات جدید بانکی،‌ حل مشکل روادید تجار ایرانی با روسیه و افزایش تعداد پروازها به ۳ شهر روسیه خبر داد. به گزارش «فارس»، اسدالله عسگراولادی در دیدار با هیأت تجاری روسیه گفت: برای رفع مشکل بانکی، هفته گذشته معاون بانک مرکزی ایران به همراه مدیران عامل بانک‌های مطرح ایران به روسیه سفر کردند و با 10 بانک مطرح روسیه توافقات خوبی انجام دادند که امیدواریم بزودی نتایج آن را در تسهیل روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد باشیم. وی با تأکید بر اینکه «حجم دو میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و روسیه شایسته روابط دو کشور نیست، زیرا هم اکنون ما با کشورهای همسایه تا 10 میلیارد دلار و با برخی کشورها بویژه چین تا 40 میلیارد دلار در سال مبادله تجاری و اقتصادی داریم»، ادامه داد: مشکلات زیادی در راه روابط اقتصادی دو کشور وجود داشت که تاکنون مشکلات روادید، حمل و نقل و بویژه حمل و نقل هوایی در حوزه مسافری و باری حل شده است، اما تعرفه‌های گمرکی همچنان شفاف نیست.

«حق‌الوکاله» وکیل بابک زنجانی چقدر است؟

وکیل متهم بزرگ‌ترین پرونده فساد مالی تاریخ ایران درباره مبلغ «حق‌الوکاله» خود اظهار کرد: «این قرارداد براساس قانون، محرمانه و خصوصی است. اما چون مبلغ پرونده ۸ هزار میلیارد تومان بود که براساس ۶ درصد تعرفه، مشخص است چقدر می‌شود.» رسول کوهپایه‌زاده به«مهر» گفت: «براساس قانون، قراردادی میان من و موکلم منعقد شد.»

*********************************

روزنامه خراسان **

پارس نیوز مدعی شد :

بر اساس دستور محمد سرافراز رئیس سازمان صداو سیما فهرستی از افراد لیست سیاه صداوسیما تهیه شده و قرار شده از آزاده نامداری، فرزاد جمشیدی، رضا رشیدپور، ژیلا صادقی، محمود شهریاری و... دعوت به همکاری شود.رضا رشیدپور نیز در روزهای اخیر، دیداری با معاونت سیمای رسانه ملی داشت و قرار است در سال 1395 با برنامه ای گفتگو محور شبیه «مثلث شیشه ای»، «شب شیشه‌ای»، «دید در شب» و...در تلویزیون حضور یابد.

عصرایران مدعی شد :

موسسه بین‌المللی «هنلی و شرکاء» که در حوزه مسائل مربوط به اقامت و شهروندی فعالیت می‌کند، در گزارش سالانه خود درباره اعتبار پاسپورت کشور‌های مختلف‌، ویزای آلمان را با 177 امتیاز در مکان نخست قرار داده، این در حالی است که اعتبار ویزای صادر شده از سوی ایران در این گزارش به صورت مشترک با کشورهای اریتره،‌ اتیوپی،‌ نپال‌، فلسطین و سودان با 37 امتیاز در رتبه 98 قرار دارد.

اعتدال مدعی شد:

اسفندیار رحیم مشایی این روزها در تبریز به سر می برد.گفته می شود؛ تبریز حساس ترین و مهمترین حوزه انتخابی است که در دور دوم انتخابات می تواند تعیین کننده باشد.در دور دوم انتخابات در تبریز4 کاندیدای لیست امید اصلاح طلبان با 3 کاندیدای لیست اصولگرایان که از چهره های نزدیک به دولت سابق بوده اند رقابت خواهند کرد.

پایش مدعی شد :

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق آماده می شود تا برنامه های انتخاباتی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، از تابستان سال آینده آغاز کند.یک منبع مطلع گفت که احمدی نژاد بعد از ماه مبارک رمضان، برنامه های انتخاباتی خود را با هدف رقابت با حسن روحانی کلید خواهد زد.

صراط نیوز مدعی شد :

وکیل سراج‌الدین میردامادی از آزادی موکلش خبر داد.گیتی پورفاضل از آزادی سراج‌الدین میردامادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی خبر داد و با بیان اینکه میردامادی روز گذشته از زندان آزاد شده است، تاکید کرد: موکلم بر اساس آزادی مشروط می‌توانست بیست اردیبهشت سال 94 از زندان آزاد شود اما این اتفاق نیفتاد تا سرانجام روز گذشته حکم آزادی او صادر شد.

تابناک مدعی شد :

جشن در امتداد امید که قرار بود عصردوشنبه از سوی سازمان جوانان حزب اسلامی کار در تهران برگزار شود، لغو شد.طبق اعلام مسئولان برگزار کننده این جشن، مراسم به دلیل درخواست تعویض تاریخ همایش از سوی نیروی انتظامی و موازی‌کاری با جشن ندای امید توسط حزب ندای ایرانیان لغو شده است.خبرها حکایت از این دارد که شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با برگزاری این جشن مخالفت و اعلام کرده ائتلاف اصلاح‌طلبان بنا دارد جشنی را به دلیل پیروزی در انتخابات برگزار کند.

جماران نوشت:

کیایی نژاد، عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما با انتقاد از پخش نشدن برنامه های برگزار شده در حرم امام خمینی(ره)از جمله مراسم سالگرد ارتحال حاج احمدآقا از صداوسیما تأکید کرد: تصمیم شورای نظارت این است که از سرافراز دعوت کنند و برخی سؤالاتی که مطرح است، از جمله همین قضیه را که مورد سؤال مردم قرار گرفته، با ایشان مطرح کنیم تا ببینیم که چه جوابی برای این قضیه دارد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

النصره: عملیات جدیدی در راه است

گروه تروریستی جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه)، سه‌شنبه اعلام کرد ظرف 48 ساعت آینده حمله جدیدی را در سوریه اجرا خواهد کرد. یکی از سرکردگان النصره گفت: «شکست روس‌ها آشکار است و طی 48 ساعت در سوریه حمله‌ای را آغاز خواهیم کرد». این سرکرده النصره خاطرنشان کرد که اگر پشتیبانی هوایی روسیه از سوریه نبود، این گروه اکنون در شهر لاذقیه بود. این اقدام جبهه النصره پس از اعلام خروج بخش اصلی نیروهای روسیه از سوریه صورت می‌گیرد.

نیم‌نگاه روسیه به کردهای عراق

دوشنبه، هواپیمای روسی حامل انواع توپخانه و موشک‌های ضدزره در چارچوب قراردادهای روسیه و بغداد در اختیار نیروهای پیشمرگ کرد قرار گرفت. معاون کنسول روسیه در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد یک فروند هواپیمای ترابری نظامی روسیه که حامل سلاح است وارد فرودگاه اربیل شد. این دیپلمات روس افزود: این هواپیما حامل انواع توپخانه و موشک‌های ضدزره است.

عربستان کویت را تهدید کرد

روزنامه کویتی نوشت: عربستان همسایه و همپیمان خود کویت را به دلیل سخنان عبدالحمید دشتی، نماینده مجلس این کشور در حمایت از بشار اسد به قطع روابط تهدید کرد. دشتی در فوریه گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری سوریه خواستار ریشه‌کن کردن تفکر وهابی بدون ذکر نام عربستان شد. مجلس کویت در حال حاضر برداشته شدن مصونیت پارلمانی از دشتی را بررسی می‌کند. سفارت عربستان در کویت سخنان دشتی را مداخله در امور داخلی عربستان دانست.

خبر ترور مقتدا صدر تکذیب شد

تنها چند ساعت پس از انتشار شایعاتی درباره ترور مقتدا صدر، رهبر جریان صدر، وی با انتشار یک عکس از خود این خبر را تکذیب کرد. مقتدا صدر در این عکس یک لباس سنتی عربی به تن دارد و در حال تماشای تلویزیون است. در این تصویر یک ساعت نیز روی دیوار قرار دارد که نشان‌دهنده زمان این عکس است. برخی پایگاه‌‌های خبری منطقه‌ای، دوشنبه مدعی شده بودند صدر و 2 همراهش به دلیل انفجار بمب جاسازی شده در خودرویشان کشته شده‌اند.

وزیر دادگستری مصر برکنار شد

پس از اینکه احمد الزند، وزیر دادگستری مصر در روز جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی به پیامبر اسلام (ص) توهین کرد، جنجال‌های بسیاری در مصر به وقوع پیوست و یکشنبه سرانجام به درخواست شریف اسماعیل، نخست‌وزیر مصر، از کار برکنار شد. الزند هنگامی که در برابر سوال مجری مبنی بر اینکه آیا به زندانی کردن روزنامه‌نگارانی که خلاف قانون عمل کنند ادامه می‌دهد، پاسخ داد: «ان‌شاءالله این کار را خواهم کرد حتی اگر استغفرالله محمد نبی(ع) باشد».

انتخاب نخستین رئیس‌جمهور غیرنظامی میانمار

پس از آنکه انتخابات میانمار برای تعیین رئیس‌جمهور جدید یک هفته به جلو کشیده شد، سرانجام این انتخابات در پارلمان این کشور برگزار شد. پیش از این و با توجه به آنکه حزب خانم سوچی رهبر «اتحادیه ملی برای دموکراسی» برنده انتخابات سراسری میانمار شده بود، او می‌توانست به عنوان نامزد مطرح شود اما از آنجایی که فرزندان وی از همسری خارجی هستند، نمی‌تواند رئیس‌جمهور این کشور شود. سه‌شنبه، خبرگزاری‌های غربی از انتخاب هتین کیاو به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور مدنی میانمار خبر ‌دادند.

تظاهرات بزرگ برزیل علیه روسف

یک هفته پس از بازداشت رئیس‌جمهور سابق برزیل از حزب حاکم کارگران به جرم فساد، مردم در 326 شهر این کشور تظاهراتی گسترده علیه دیلما روسف، رئیس‌جمهور فعلی برپا کردند. روز یکشنبه نزدیک به 3 میلیون برزیلی در تظاهراتی که به نظر می‌رسد گسترده‌تر از سال گذشته بود، خشم خود را نسبت به آنچه «بدترین رکود اقتصادی» و «بزرگ‌ترین فساد مالی تاریخ کشورشان» توصیف می‌کنند، ابراز کردند. بزرگ‌ترین تظاهرات این هفته در شهر سائوپائولو با حضور 450 هزار معترض یعنی 2 برابر حاضران تظاهرات پارسال بود.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات