تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۸۸۸۰۸

كمدي تراژيك پايداري در صحن علني

اشاره: اعتدال بر افراط و تندروي غلبه يافت و كليات طرح برجام از تصويب گذشت، وليك با خون جگر و با حاشيه‌هاي بي‌سابقه و پر‌رنگ‌تر از متن. حال و احوال عده‌اي در مقام مخالفت با برجام روز گذشته خوش نبود و اين ناخوشي صحنه‌هاي تاسف‌برانگيز و گاه حيرت‌آوري را از نمايندگاني ثبت و ضبط كرد كه در مهد قانونگذاري همه مرزهاي قانونمداري را درنورديدند. از همان ابتداي صبح مشخص بود كه جلسه بررسي طرح اقدام متناسب دولت در اجراي برجام با چالش‌ها و حاشيه‌هايي روبه‌رو باشد اما آنچه در عمل رخ داد فراتر از انتظارها بود. عده اندكي از مخالفان كه نتوانسته بودند با ترفندهاي مختلف مانع از ورود مجلس به موضوع بررسي طرح برجام شوند، به قول عاميانه به سيم آخر زده و هر آنچه در توان داشتند براي به تشنج كشيدن جلسه و ممانعت از راي گيري به‌كار گرفتند، از اخطارهاي بي‌امان و متواتر براي وقت‌كشي تا لشكر‌كشي و هجوم به جايگاه هيات رئيسه و در نهايت تلاش براي حمله فيزيكي به نماينده دولت و البته تهديد به قتل و دفن زير خروارها سيمان. پايداري‌ها نه تنها ديروز با تصويب كليات طرح اقدام متناسب دولت در اجراي برجام، شكست سياسي سختي را متحمل شدند كه فراتر از آن در وادي اخلاق و انصاف و مروت نيز شكست سخت و مهلكي را متحمل شده و نمره مردودي گرفتند. تصاوير زنده از جلسه مجلس به دليل آنچه اشكال فني خوانده شد از شبكه خبر به ديد مخاطبان نرسيد اما بدون تصوير هم مشخص بود چه بلوايي برقرار است و صداي فريادها خبر از غوغاي بهارستان مي‌داد. عكس‌های خبرنگاران كه رسيد همه‌چيز هويداتر از قبل نيز شد:
پایگاه بصیرت / رضا رئيسي

(روزنامه آرمان - 1394/07/20 - شماره 2875 - صفحه 6)

همانند هميشه و مطابق پيش‌بيني‌ها، چهره هايي چون حميد رسايي، روح‌ا... حسينيان، نبويان و بذرپاش در متن فعل و انفعالات بودند و البته چند نماينده كمتر شناخته شده عضو پايداري گوي سبقت از همقطاران ربوده و تا مرز حمله فيزيكي به علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي‌كه به نمايندگي از دولت در دفاع از برجام سخن مي‌گفت نيز پيش رفتند كه اگر محافظت تني چند از نمايندگان نبود، مشخص نيست چه اتفاق تاسف‌بار و غير منتظره ديگري در انتظار اين دولتمرد هميشه آرام و از نخبگان علمي‌كشور بود. مضاف بر هياهو در صحن علني پيامك‌هاي تخريبي نيز به موبايل نمايندگان ارسال شده و منتقدان هرآنچه در توان داشتند براي ممانعت از تصويب برجام مصروف داشتند.

روز پر هياهوي صالحي در مجلس

بي‌گمان هر كس به يك‌باره پيچ راديو يا دكمه تلويزيون را زده و با نطق فرياد گونه وي روبه‌رو شده، در وهله اول از خود پرسيده است كه آيا اين صداي آشنا متعلق به علي‌اكبر صالحي است؟! از خود پرسيده كه چه اتفاقي رخ داده و چه بر سر وي آورده‌اند كه فرد هميشه آرام و صبوري چون علي‌اكبر صالحي اين‌گونه به هيجان آمده است. در غياب تصوير، اصوات يگانه راه تشخيص است، صالحي از پشت تريبون فرياد مي‌زند اما صداي او در ميان هلهله و ولوله مجلس گم است، رئيس مجلس مدام از نمايندگان مي‌خواهد از كنار تريبون و جايگاه هیأت رئيسه كنار بروند و به جايگاه خودشان بازگردند، نمايندگان را با اسم صدا مي‌زنند، آقاي عارفي، آقاي زارع زاده، آقاي پيرموذن به صندلي خودتان برويد، مشخص نيست چه خبر است كه نمايندگان آنجا تجمع كرده‌اند. آقاي نبويان لطفا برويد روي صندلي خودتان بنشيند.

چند دقيقه اي اين تذكرها ادامه دارد. ماجرا البته حضور صرف و خشك و خالي نبوده است. پس از آغاز سخنراني رئيس سازمان انرژي اتمي ‌فرج‌ا... عارفي و عباس زارع‌زاده مهريزي قصد هجوم به صالحي و پايين كشيدن وي از تريبون را داشتند كه با مداخله، محافظت و ممانعت تني چند از نمايندگان از حمله به صالحي جلوگيري شد، جالب آنكه پس از اين دو نفر نبويان نيز قصد داشت به سمت صالحي هجوم ببرد كه بازهم نمايندگان مانع شدند و وضعيت آنچنان بغرنج بود كه عابد فتاحي و كمال‌الدين پيرموذن و كاظم جلالي در دو سوي جايگاه تا پايان سخنراني صالحي ايستاده و نقش محافظان وي در خانه ملت را عهده‌دار شدند. اين البته اصلي ترين چالش روز گذشته صالحي در مجلس نبود، پيش از آغاز سخنان صالحي به نمايندگي از دولت، روح‌ا... حسينيان به سراغ وي رفته و در اقدامي‌عجيب و بي‌سابقه خطاب به صالحي مي‌گويد: اگر برجام راي بياورد تو را اعدام مي‌كنيم و در رآكتور اراك دفن مي‌كنيم و رويت سيمان مي‌ريزيم.

نكته اي كه به گفته پيرموذن نماينده مجلس موجب ناراحتي صالحي شده و او تاكيد مي‌كند كه در نطق خود دست به روشنگري خواهد زد. اين اقدامات عجيب و نامتعارف و تهديد علني نسبت به صالحي در حالي شكل مي‌گيرد كه وي از چهره‌های مورد وثوق تمامي‌جريان‌های سياسي بوده و با ۴۴ سال سابقه علمي ‌و تخصصي در حوزه انرژي هسته اي يكي از نخبگان جهاني در اين عرصه به شمار مي‌آيد و اكنون او نيز با وجود تمامي‌اين سوابق فراجناحي و تخصصي از گزند تندترين حملات اعضاي پايداري بري نيست. سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌درباره واكنش صالحي به موضوع تهديد وي در صحن علني نيز ضمن آنكه تاكيد كرد به هيچ‌وجه انتظار چنين برخوردي را نداشتيم گفت كه صالحي قصد شكايت از اين فرد را ندارد و او در پيشگاه خداوند توبه كند و مهم آن است كه برجام به فرجام نهايي خود رهنمون شود.

بغض فروخورده سر باز كرد

علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي‌انتظار نداشت كه با برخوردي چنين وقيحانه و زشت روبه‌رو شود و او را به قتل تهديد كنند. وي به هنگامي‌كه به عنوان نماينده دولت پشت تريبون مجلس رفت با اشاره به تهديد به عمل آمده گفت: برخي از دوستان امروز براي من آرزوي مرگ كردند و خود را در جايگاه خدا قرار دادند و اخلاق را زير پا گذاشتند لذا من مجبورم امروز يك بار و براي هميشه سكوت خود را بشكنم و برخي از صحبت‌ها را بگويم، تا اين تواضع مانع انجام وظيفه‌ام نشود. وي رفتار برخي نمايندگان را خارج از اخلاق، انصاف و اصول علمي‌عنوان كرده و تاكيد كرد: ما اگر مذاكره كرديم مبتني بر علم و مفاهيم ايدئولوژيك و بر اساس چارچوب‌هايي مذاكره كرديم كه براي ما مشخص شده و به آن تا روز آخر پايبند بوديم لذا برخي صحبت‌ها را به هيچ‌وجه نمي‌پذيريم.

وي با اشاره مجدد به بداخلاقي انجام پذيرفته اين توهين‌ها و اتهام‌زني‌ها را مردود دانست و تاكيد كرد كه فرياد مي‌زنند پلوتونيوم مهم است كه آن را از دست داده‌ايم كه عميقا غير تخصصي است. وي با اشاره به سوابق علمي‌و تخصصي بيش از ۴ دهه اي خود در زمينه انرژي هسته اي، خواستار توجه نمايندگان به سخنانش شده و گفت: ما در تاسيسات اراك اگر به خوبي كار كند سالي 8 كيلوگرم پلوتونيوم توليد مي‌كنيم و در 30 سال اين 8 كيلوگرم مي‌شود 240 كيلوگرم. يعني ما بعد از 30 سال تازه 240 كيلوگرم پلوتونيوم خواهيم داشت و از 60 مجتمع سوخت تنها پنج تا شش مجتمع مايحتاج خود را از پلوتونيوم توليدي ما دريافت مي‌كنند.

اعتراض‌ها و سر و صداي برخي نمايندگان مانع از ادامه صحبت‌های صالحي شده و وي گفت حال كه قرار است من را زير سيمان دفن كنيد، بگذاريد واقعيات را درباره مذاكره در اوج عزت براي ثبت در تاريخ بگويم. صالحي كه به هيجان آمده بود تاكيد كرد كه اهل توهين نيست و اكنون كه سكوت خود را شكسته، يك‌بار براي هميشه بگذارند سخن بگويد و سپس فرياد بزنند. وي گفت مردم بايد بدانند مسائل علمي‌وارونه مطرح مي‌شود و واقعيت چيست. رئيس سازمان انرژي اتمي‌با انتقاد از كساني كه مي‌گويند آب سنگين را نبايد صادر كرد، تاكيد كرد كه امروز 20 تن آب سنگين توليد مي‌كنيم كه يك چهارم آن دوتريم است، يعني حدود چهار تن دوتريم در سال.

يعني 4000 كيلوگرم همين الان توليد مي‌كنيم و ما از حالا تا 40 سال آينده 160 هزار كيلوگرم نيازمنديم و همه اينها يك حساب و كتاب تخصصي است و نمي‌دانم برخي دوستان چرا اين‌گونه صحبت مي‌كنند. صالحي همچنين با صراحت تاكيد كرد كه در بحث هسته‌اي نه با كندي روبه‌رو مي‌شويم نه توقف. وي گفت هم آب سنگين داريم، هم تاسيسات فردو و هم غني‌سازي را در حالي كه غربي‌ها نمي‌خواستند هيچ كدام را داشته باشيم و ما در عين عزت و اقتدار با پنج قدرت جهاني مذاكره كرديم و تاريخ شهادت خواهد داد كه ما دست بالا را در مذاكرات داشتيم و تنها محدوديتي كه پذيرفتيم در مسير دستيابي به سلاح اتمي ‌بود كه از ابتدا و بنابر فتواي رهبري به دنبال آن نبوديم. وي در نهايت دستاورد ايران در مذاكرات را رسيدن به قله افتخار خواند و خطاب به نمايندگان گفت: به شما نمايندگان اطمينان مي‌دهم بدانيد كه با اين برجام سند افتخار اين كشور محقق خواهد شد و يقين بدانيد با اين برجام شما منافع ملي و حاكميت ملي را حفظ خواهيد كرد.

روايت انصاري از تهديد يكشنبه

معاون پارلماني رئيس جمهوري گفت: برخي از نمايندگان آقايان ظريف و صالحي را تهديد به اعدام كردند و گفتند كه ما شما را اعدام و در رآكتور اراك دفن مي‌كنيم. مجيد انصاري در واكنش به اين اظهارات گفت: آنها همچنين گفتند كه رويتان سيمان مي‌ريزيم كه خوب فكر مي‌كنيم آقايان صالحي و ظريف از اين حرف‌ها زياد شنيده‌اند و ما نيز آنها را جدي نمي‌گيريم. معاون پارلماني رئيس جمهوري با اشاره به تصويب كليات برجام توسط نمايندگان مجلس گفت: تلاش بر اين است كه در زمان مقرر برجام جنبه قانوني پيدا كند. وي اظهار داشت: نمايندگان مجلس به كليات طرح برجام راي مثبت دادند كه بايد از آنها تشكر كنم. امروز روز خاصي براي مجلس بود و همه خبرنگاران شاهد بودند كه مخالفان و موافقان با تمام ظرفيت حضور داشتند. به همين دليل بحث‌های مفصلي شد و راي نمايندگان نشان داد كه نمايندگان محترم مايل هستند كه مساله برجام به فرجام برسد. وي خاطرنشان كرد: اين مساله مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب هم بوده و به هر حال نبايد اين پرونده دستاويز اختلاف شود و بايد عامل وفاق ملي باشد. وي ابراز اميدواري كرد كه اين راي سرآغازي براي همدلي بيشتر و همراهي همه جريانات دلسوز نظام براي خدمت به مردم باشد و همچنين در جزئيات نيز با همين دقت نظر كه نمايندگان درباره مصالح ملي از خود نشان دادند به گونه اي تصويب شود كه هيچ مشكلي در اجراي برجام به وجود نيايد.

در نهايت...

يكشنبه سفيد اما لكه‌دار شايد بهترين عنواني باشد كه بتوان براي جلسه روز گذشته مجلس برگزيد. سفيد از آن حيث كه نمايندگان همسو و همگام با خواست عمومي‌كليات برجام را از تصويب گذرانده و به تندروها «نه» بزرگ گفتند و لكه‌دار از آن حيث كه در كارنامه تندروهاي مجلس اقدامات ناخوشايند و بسيار دور از شان نمايندگي ثبت و ضبط شده كه به همين سادگي‌ها از اذهان پاك شدني نيست. از فرياد و همهمه و تخريب‌های مرسوم تا لشكر كشي و در نهايت تهديد به مرگ يك شخصيت برجسته سياسي و علمي‌ و مورد احترام كشور. هر چه هست تندروها يك نمره منفي بزرگ ديگر را در كارنامه خود ثبت كرده بي‌آنكه عايدي و دستاوردي داشته باشند و اين از آخرين بركات برجام و توافقي است كه وزنه و كفه عقلانيت و تعامل را در سپهر سياسي سنگين كرد.

http://armandaily.ir/?News_Id=130816

ش.د9404175

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات