صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۸۸۲۴

بی‌اعتمادی به برجام!

پس از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، «دانشگاه مریلند» و «مؤسسه ایران‌پل» نظرسنجی‌ای را انجام داده و در آن نظر مردم ایران را نسبت به توافق هسته‌ای، شخصیت‌های سیاسی، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، وضعیت مجلس و آزادی‌های مدنی و... بررسی کرده‌اند.
پایگاه بصیرت / علی حیدری
یادداشت: پس از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، «دانشگاه مریلند» و «مؤسسه ایران‌پل» نظرسنجی‌ای را انجام داده و در آن نظر مردم ایران را نسبت به توافق هسته‌ای، شخصیت‌های سیاسی، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، وضعیت مجلس و آزادی‌های مدنی و... بررسی کرده‌اند. این نظرسنجی که به صورت تلفنی و با شرکت هزاروپنج ایرانی انجام شده، نتایج جالب و قابل توجهی داشته است. برای نمونه، در این مطالعه ۶۴ درصد پاسخ‌دهندگان درباره آزادی‌های مدنی گفته‌اند ایرانی‌ها از «میزان مناسبی از آزادی» برخوردارند. درباره نقش منطقه‌ای ایران و مبارزه با گروه‌های تروریستی، مانند داعش هم ۶۷ درصد شرکت‌کنندگان معتقد بوده‌اند که ایران باید نقش بیشتری در منطقه‌ ایفا کند.
اما یکی از محورهای مهم این نظرسنجی که بیشتر مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته، موضوع توافق هسته‌ای بوده است که نتایج آن نشان می‌دهد اجرایی شدن برجام نه‌تنها از حجم بی‌اعتمادی ایرانی‌ها به آمریکا نکاسته، بلکه موجب افزایش بدبینی مردم ایران به آمریکا نیز شده است. در این نظرسنجی تنها ۲۹ درصد افراد گفته‌اند اطمینان دارند که واشنگتن تعهدات خود در برجام را اجرا می‌کند، این در حالی است که ۶۶ درصد مردم ایران مطمئن نیستند آمریکا تعهدات خود را اجرایی کند و کسانی که در نظرسنجی‌های قبلی به شدت حامی توافق هسته‌ای بودند نیز از ۴۵ درصد به ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده‌اند. جالب اینجاست که برخی رسانه‌های غربی و شبکه‌های فارسی‌زبان، از جمله صدای آمریکا (VOA) با اشاره کلی به نتایج این نظرسنجی این‌گونه القا کردند که بیشتر مردم ایران از نتایج توافق هسته‌ای ابراز رضایت کرده‌اند!  
به نظر می‌رسد، خود آمریکایی‌ها که بهتر از هرکسی به صداقت نداشتن خود واقف هستند و از بی‌اعتمادی ملت ایران نسبت به خود آگاهی دارند، درصددند با عملیات روانی و القای اخبار نادرست چهره موجه و قابل اعتمادی از خود به نمایش بگذارند؛ چراکه قریب به سه ماهی که از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، نشان‌دهنده عدم اراده جدی طرف مقابل، به ویژه آمریکایی‌ها برای عمل به تعهدات‌شان در قبال جمهوری اسلامی ایران است، در حالی که کشورمان به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات