تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۸۸۸۷۷

جنگ نرم دشمن؛ واقعيتي انكارناپذير

پایگاه بصیرت / حسن رشوند

(روزنامه جوان - 1394/07/21 - شماره 4650 - صفحه 2)

ديروز مقام معظم رهبري در ديدار مديران صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران يك بار ديگر به كليدي‌ترين موضوع و چالش بين ايران با نظام سلطه اشاره و با تشريح اهداف دشمن در ايجاد جنگ نرم عليه ايران فرمودند:‌ هدف جنگ نرم در ايران، استحاله جمهوري اسلامي و تغيير باطن و سيرت با حفظ صورت آن است و انحلال دروني و استحاله جمهوري اسلامي از تغيير باورها و سست كردن ايمان مردم به ويژه جوانان به عنوان هدف مهم دشمن در جنگ نرم عليه ايران است. معظم‌له درباره كاركرد اين جنگ فرمودند: جنگ نرم انگيزه‌هاي مقابله را از بين مي‌برد و زمينه‌ساز ايجاد اختلاف مي‌شود و صدا و سيما در خط مقدم جنگ نرم قرار دارد.

با همين چند كليدواژه مي‌توان به عمق رفتاري كه چند سالي است دشمن در حوزه داخل به صورت گسترده و خزنده حركت مي‌كند يا در فضاي بين‌المللي و منطقه‌اي درصدد تخريب چهره جمهوري اسلامي است، پي برد. اما در اينكه جنگ نرم چيست و چه اهدافي را دشمن از اين جنگ در ايران اسلامي دنبال مي‌كند، نكات گفتني بسياري است كه تنها به صورت گذرا به بخشي از آن اشاره مي‌شود:

1 ـ در تعريف جنگ نرم بايد گفت روشي براي غلبه بر طرف مقابل است كه بدون استفاده از زور و قوه قهريه نظامي و با رويكرد جذب و اقناع با اقدام نرم‌افزارانه و رواني تلاش مي‌كند كه حوزه افكار و باورهاي يك جامعه يا جامعه هدف را به منظور تحقق خواسته‌ها و اهداف خود اشغال كرده و سپس با تغيير اساسي و ساختاري، جامعه هدف را از مسير خود منحرف کند و به سمت خود سوق دهد.

در جنگ نرم دشمن به سراغ سنگرهاي معنوي يك جامعه مي‌آيد تا آنها را منهدم كرده و با تسخير ايمان‌ها و تغيير در معرفت‌ها، عزم‌ها، پايه‌ها و اركان‌ اساسي يك نظام يا واحد سياسي، نقاط قوت را با شگردهاي تبليغاتي به نقاط ضعف تبديل و فرصت‌هاي يك نظام سياسي را به تهديد بالفعل تبديل كند.

همانگونه كه مقام معظم رهبري فرمودند، هدف اساسي جنگ نرم دشمن، تغيير باور مردم و به ويژه جوانان ايران است. اصولاً دشمن در تعريف اهداف خود از جنگ نرم عليه كشورها به ويژه كشورهاي مستقل و آزاده جهان، چهار تغيير را دنبال مي‌كند. 1ـ تغيير باورها 2 ـ تغيير افكار 3 ـ تغيير رفتارها و 4 ـ تغيير ساختار.

اولين گام دشمن در تغييرات چهارگانه جنگ نرم، تغيير باور مردم است. باور يعني آن چيزي كه خميرمايه ذهني يك انسان را شكل داده و شالوده رفتاري او در يك دوره طولاني است و به صراحت مي‌توان گفت كه از دوران كودكي شروع شده و كم‌كم در وجود فرد قوام يافته و شخصيت او را در بزرگسالي شكل مي‌دهد. همه انديشمندان حوزه روانشناسي و جامعه‌شناسي بر اين اعتقادند كه اگر باور كسي تغيير پيدا كرد و جايگزين آن باورهاي ديگري شد، در كمتر زماني ممكن است شاهد بروز رفتارهايي از سوي افرادي باشيم كه شايد پيش از آن هيچ‌گاه انتظار آن را نداشتيم. وقتي باوري تغيير پيدا كرد طبيعي است كه افكار گذشته از ذهن پاك و افكار ديگر جايگزين مي‌شود كه بتواند باورهاي جديد شكل گرفته در ذهن را كاناليزه و دسته‌بندي كند.

از مصاديقي كه در سال‌هاي اخير برخي به دنبال آن هستند، تلاش براي زدودن اين باور است كه رژيم پهلوي، رژيمي فاسد نبوده است. اين باور همانگونه كه مقام معظم رهبري فرمودند در سال‌هاي اخير توسط دشمن دستكاري شده و با برخي تبليغات هدفمند جنگ نرم، فساد رژيم منحوس پهلوي تا حدودي به حاشيه رانده شده است و طبيعي است در چنين وضعيتي افكاري در جامعه شكل مي‌گيرد كه با فرهنگ انقلاب اسلامي بيگانه و نه تنها نسبت به فساد دستگاه پهلوي بي‌تفاوت نمي‌ماند، بلكه با نگاه جانبدارانه درصدد تطهير نظام فاسد گذشته بر مي‌آيد.

يا اگر باور به استكبارستيزي كه برگرفته از آموزه‌هاي بزرگ انقلاب اسلامي و امام راحل است، با جنگ نرم دشمن كمرنگ و خنثي شود و برخي عناصر مسئول در داخل نيز محال بودن دوستي گرگ و ميش را كه امام عظيم‌الشأن انقلاب نسبت به رابطه با امريكا و ايران مطرح فرمودند، با القاب پرطمطراق «تعامل سازنده با جهان» به فراموشي سپرده و حركت براي پايان دشمني با دنياي خصم يعني امريكا را ايده‌آل نظام اسلامي فرض كردند و با صراحت سخن از «عبور از گذشته و نگاه به آينده‌ها» كردند و شعار «مرگ بر امريكا» را بر هم زننده هرگونه «تعامل سازنده» دانستند، بايد بپذيريم كه با تغيير اين باور، افكار جديد در ذهن افراد يك جامعه شكل مي‌گيرد كه از اين پس به جاي «تقابل با دنياي خصم و نظام سلطه» مي‌توان دست دوستي به سوي او دراز كرد و اين همان تغيير افكاري است كه ممكن است در كمتر زماني در ذهن‌ها نقش بندد.

اما سومين گام و هدف دشمن از جنگ نرم، تغيير رفتار است. در تغيير رفتار، دشمني كه توفيق داشته باورها را تغيير داده و افكار متناسب با باور جديد را در ذهن شكل دهد، در گام سوم چندان كار سختي را پيش رو نخواهد داشت. انسان استحاله شده در تغيير باور و افكار، به راحتي رفتاري را از خويش بروز مي‌دهد كه خواسته دشمن در آن تعريف شده است. وقتي در تعريف جديد از نظام سلطه و مصداق بارز آن امريكا باور «گرگ بودن امريكا» به فراموشي سپرده شود و «تقابل با امريكا» جاي خود را به «تعامل با امريكا» دهد، طبيعي است كه خط تلفن‌ها فعال مي‌شود و رئيس‌جمهور سلطه با يك رئيس‌جمهور انقلابي ارتباطي برقرار مي‌كند و رئيس دستگاه ديپلماسي ناخودآگاه در راهرويي با رئيس جمهوري كه تا ديروز شعار «مرگ بر امريكا»‌براي او سر داده مي‌شد، رو به رو مي‌شود و يك احوالپرسي ديپلماتيك صورت مي‌گيرد. اين همان گام سوم جنگ نرم دشمن يعني تغيير رفتار مورد انتظاري است كه دشمن براي آن تلاش كرده باورها و افكاري را تغيير دهد تا رفتار ايده‌آل خود را شكل دهد.

دشمني كه سه گام را با برنامه‌ريزي دقيق و منسجم پشت سر گذاشته، گام چهارم چندان كار سختي را در پيش نخواهد داشت و تغيير ساختار بدون آنكه زحمت مضاعفي را متحمل گردد مي‌تواند تحقق پيدا كند، مشروط بر آنكه چشم تيزبيني همچون رهبري معظم انقلاب،‌برنامه‌هاي دشمن را رصد نكند و جماعتي در خواب غفلت بسر برند.

آنچه در فتنه 1388 اتفاق افتاد به نظر مي‌رسد دشمن در جنگ نرم خويش تا گام سوم پيش رفت و مي‌رفت با ابزار جنگ خياباني و فشار به دستگاه تصميم‌گير نظام، گام چهارم را براي خويش رقم بزند كه توطئه‌هاي او نقش بر آب شد.

آنچه ديروز رهبر فرزانه انقلاب در بحث جنگ نرم دشمن بيان فرمودند ناشي از اتفاقاتي است كه در گذشته افتاده و اين نگراني وجود دارد با برخي روندهايي كه در مرحله شكل‌گيري است از قبيل آينده «برجام» و «نفوذ» دشمن پس از توافق هسته‌اي و برخي چراغ‌سبزهاي داده شده، فرآيند جنگ نرم دشمن عليه انقلاب اسلامي از شتاب بيشتري برخوردار شود.

بنابراين معظم‌له اين بحث را در جمع مديران رسانه ‌‌ملي مطرح كردند چون اين رسانه در خط مقدم جنگ نرم دشمن قرار دارد و همانگونه كه دشمن با راه‌اندازي و فعاليت شبكه‌هاي تلويزيوني، ماهواره‌اي، راديو، خبرگزاري، مطبوعات و سايت‌ها تلاش مي‌كند با فشار سنگين پروژه جنگ نرم خود عليه جمهوري اسلامي را دنبال كند، رسانه ملي نيز رسالت سنگيني در خنثي‌سازي اهداف دشمن در اين حوزه دارد كه چه بسا در كنار رسانه ملي، مطبوعات و ديگر رسانه‌هاي جبهه انقلاب همگام با رسانه ملي بايد به اين هشدار رهبر معظم انقلاب لبيك گويند و دشمنان بيروني و درون‌ انقلاب را نااميد سازند.

http://javanonline.ir/fa/news/746306

ش.د9404182

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات