تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۸۸۹۷۰
موسوي‌لاري در همايش اصلاح‌طلبان ورامين و قرچك:

ما ثابت مي‌كنيم جمهوري اسلامي مساوي با منطق است

(روزنامه اعتماد - 1394/08/30 - شماره 3398 - صفحه 11)

گروه احزاب: با نزديك شدن به انتخابات آتي مجلس، گروه‌هاي سياسي نيز اقدام به برگزاري همايش و نشست‌هاي انتخاباتي مي‌كنند. روز پنجشنبه هم همايش اصلاح‌طلبان قرچك و ورامين با همين هدف برگزار شد؛ همايشي كه حواشي آن و اتفاقاتي كه بيرون از سالن برگزاري رخ داد بيش از ساير موضوعات برجسته شد. سيد عبدالواحد موسوي‌لاري، وزير كشور دولت اصلاحات و مرتضي الويري، عضو اسبق سازمان مجاهدين انقلاب، شهردار پيشين تهران و البته سفير اسبق ايران در اسپانيا دو سخنران اصلي آن بودند.

با اين حال ساعتي پيش از برگزاري همايش عده‌اي از مخالفان اصلاحات در مقابل ورودي سالن دست به تجمعي غيرقانوني زدند. در اين تجمع علاوه بر برخي چهره‌هاي سياسي شهرستان ورامين، نقوي حسيني، نماينده اين شهرستان نيز حضور داشت. حضور تجمع‌كنندگان در برابر سالن همايش از يك‌سو باعث تاخير در برگزاري مراسم شد و از سوي ديگر ورود سخنرانان اصلي به سالن را با مزاحمت‌هايي روبه‌رو كرد كه با دخالت نيروي انتظامي آنها توانستند بدون آسيب جدي وارد سالن شده و به بيان سخنان خود بپردازند.

با تاخير فراوان و پس از تلاوت قرآن مجيد، سيدابوالقاسم ميرحيدري، از فعالان اصلاح‌طلب ورامين به عنوان نخستين سخنران گفت: اگر اعلام مي‌كردند كه نمي‌گذارند مراسم ما برگزار شود ما هم تابع قانون هستيم. چرا خيابان‌ها را بسته و مانع ورود ميهمانان ما به مراسم قانوني و با مجوز مي‌شوند؟! در ادامه و پس از ورود دشوار مرتضي الويري و حجت‌الاسلام موسوي‌لاري، مرتضي الويري به سخنراني پرداخت. الويري كه با كمك نيروي انتظامي توانسته بود از تونل مخالفان برگزاري همايش عبور كند همان ابتداي سخنانش به موضوع فضاي بيرون از سالن پرداخت و گفت: «ما انتظار داريم جريان‌هاي قانون‌شكن خللي ايجاد نكنند. در راه كه مي‌آمديم به من گفتند كه برگرديم.»

ميانه سخنان مرتضي الويري‌، محمدقمي نماينده سابق اين شهرستان در حالي وارد شد كه از بيرون سالن همچنان صداي شعار دادن جمع حدودا ٥٠ نفري معترضان مي‌آمد.

ساز و كار انتخاباتي حوزه ورامين

الويري نيز بي‌توجه به آنچه بيرون مي‌گذشت ادامه داد: «در سال ۹۲، در مقطعي كه شناسنامه نظام يعني آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني رد صلاحيت شدند، دوستان اصلاح‌طلب با نگراني وارد انتخابات شدند. با اين تصور كه همه‌چيز سامان يافته پيش خواهد رفت. يكي از انگيزه‌هاي ما براي شكل دادن مجلس آينده اين است كه دولت نوپاي روي كار آمده بتواند برنامه‌هايي كه به مردم تعهد كرده را به انجام برساند. ما مي‌خواهيم كه به عنوان يك جريان فعال و تحولخواه نقش ايفا كنيم. روي چند راهكار توافق داريم نخستين مطلب اين است كه اصلاح‌طلبان از تجربه درخشان سال ۹۲ و بحث اجماع استفاده كنند. اگر در سال ۹۲ دكتر عارف و حجت‌الاسلام روحاني تا زمان انتخابات باقي مانده بودند، امروز در اين موقعيت نبوديم و كشور در معرض خطرات جدي قرار گرفته بود.»

سفير سابق ايران در اسپانيا تاكيد كرد اصلاح‌طلبان تاكيد مي‌كنند كه به هيچ‌وجه مركز بنا ندارند براي شهرستان‌هاي مختلف كانديدايي اعلام و ديكته كنند. ما به خودمان اجازه نمي‌دهيم كه بگويم چه كسي به چه كسي راي بدهد. مردم بايد خود به اجماع برسند. اصلاح‌طلبان بايد كانديدا شوند و سعي كنند زمينه‌هاي راي را فعال كنند تا برسيم به مرحله تاييد صلاحيت‌ها و مشخص شدن ليست نهايي. اميدواريم محدوديت و رد صلاحيت وجود نداشته باشد. با توجه به جمعيت پيشوا و قرچك و ديگر ملاحظات سياسي، قرار شده است شوراي اصلاح‌طلبان هر كدام از اين شهرها ۳۵ نفر از اصلاح‌طلبان شاخص را معرفي كنند.

يك مجموعه ۹۰ نفره به عنوان يك شخصيت حقوقي بزرگ شكل مي‌گيرد. شهردار اسبق تهران ادامه داد: اگر ما نكوهش مي‌كنيم، اگر دوران ۸ ساله آقاي احمدي‌نژاد را ترسيم مي‌كنيم و مي‌گوييم تا ۲۰ سال طول مي‌كشد تا خسارت‌هاي مالي جبران شود، اگر جايگاه بين‌المللي كشور در طول اين سال‌ها سقوط پيدا كرد و كشور در لبه جنگ قرار گرفت، مقصرش احمدي‌نژاد نبود؛ مقصرش نمايندگاني بودند كه در مجلس بودند و سكوت كردند. آن وقت است كه مي‌فهميم چرا انتخابات مجلس تا اين حد براي ما مهم است.

ورود سخت موسوي لاري به سالن

پايان سخنان الويري همراه با ورود موسوي‌لاري بود. لاري كه به سختي با كمك نيروي انتظامي از ميان معترضين گذشته بود در حالي وارد سالن شد كه عمامه به سر نداشت و كاملا آشفته به نظر مي‌رسيد. فيلم‌ها و عكس‌هايي كه از ورود موسوي‌لاري به سالن منتشر شد، نشان مي‌داد او در ميان هياهو و فشار جمعيت با مزاحمت‌هايي روبه‌رو بوده و بدون دخالت نيروي انتظامي نمي‌توانسته وارد سالن شود. با پايان سخنان الويري، موسوي‌لاري كه از آن آشفتگي ابتدايي خارج شده بود به سخنراني پرداخت. موسوي‌لاري گفت: ما وظيفه داريم از جمهوري اسلامي به گونه‌اي دفاع كنيم كه ثابت كنيم جمهوري اسلامي مساوي منطق است. اما عده‌اي در داخل عملكردشان اين‌گونه نيست.»

نايب‌رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با بيان اينكه اگر جامعه‌اي راه بي‌قانوني و بي‌منطقي در پيش بگيرد، مطمئنا نمي‌تواند راه درست و عقلاني را طي كند، يادآور شد: گروه هايي در قبل از انقلاب بودند كه داعيه مبارزه با رژيم شاه داشتند اما توسل به قوه قهريه داشتند كه مورد تاييد حضرت امام خميني نبود. وزير اسبق كشور افزود: براساس قانون اساسي اهل تفكر و فعالان سياسي و فرهنگي بايد اجازه سخن گفتن داشته باشند نبايد اصحاب رسانه را محدود كرد و ما مي‌خواهيم هماني باشيم كه قانون اساسي و جمهوري اسلامي مي‌خواهد. وي با اشاره به اينكه ما با اين منطق سخن مي‌گوييم كه مخالفان نيز حق اظهارنظر دارند، افزود: در هشت سال گذشته گروه و تفكري در حوزه اجرايي كشور مديريت كردند كه كارنامه آنها در حوزه‌هاي مختلف داخلي، خارجي، سياسي و اقتصادي براي همگان روشن و مشخص است.

مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان مجلس نيز كارنامه مشخصي دارند و مردم براساس همين كارنامه و عملكرد به افراد راي مي‌دهند. بگذاريم مردم راي دهند اينكه دعوا ندارد. عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز با يادآوري اينكه عده‌اي به نام دين مردم بي‌گناه را به خاك و خون مي‌كشند، عنوان كرد: آيا چهره واقعي اسلام اين است؟ اين يك الگوي جاهلي است كه خود را حق معرفي مي‌كند. اين نوع تفكر، ياران علي‌بن ابيطالب را شهيد مي‌كرد و امروز هم مثل همين تفكر در سوريه و شام مشهود است. موسوي‌لاري با تاكيد بر آنكه عامه مردم نظامي منطبق بر اصول اسلام و قرآن مي‌خواهند و با اين منطق جمهوري اسلامي پايه‌گذاري شد، عنوان كرد: آيا در قرن ۲۱ مي‌توانيم منطق داعش را قبول كنيم؟ ما با منطق و روش دعوا داريم يا با آدم‌ها؟

حق مخالف در مكتب اسلام

حجت‌الاسلام موسوي‌لاري تصريح كرد: در مكتب اسلام مخالف هم حق دارد حرف بزند حتي اگر برخلاف اكثريت باشد اما مخالفان بايد براي بيان ديدگاه‌هاي خود در چارچوب قانون و نظام عمل كنند. وي با تاكيد بر اينكه اساس كار و فعاليت گروه‌هاي اصلاح‌طلب دفاع از جمهوري اسلامي برمبناي خرد‌گرايي و منطق است، افزود: گروه‌هاي اصلاح‌طلب براي موفقيت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي بايد به وحدت نظر برسند تا بتوانند چهره‌هاي مقبول و موثر را براي حضور در عرصه انتخابات معرفي كنند. نايب‌رييس شوراي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان در ادامه سخنان خود افزود: خداوند متعال از دو طريق انسان‌ها را به راه راست هدايت و رهنمود مي‌كند كه وجود ائمه‌‌اطهار در زمين يكي از اين راه‌هاست.

وي اظهار كرد: خداوند متعال راه عقل و تفكر را به نيز عنوان دومين مسير براي هدايت انسان‌ها انتخاب كرده و در قرآن كريم نيز بسيار روي تفكر و عقلانيت بشر تاكيد شده است. موسوي‌لاري گفت: زماني كه تفكر و عقل‌گرايي جاي خود را به خشونت و ترور بدهد قطعا آن جامعه نمي‌تواند راه سعادت را انتخاب كند. وي با بيان اينكه نظام مقدس جمهوري اسلامي براساس منطق و يك روش عقلاني به پيروزي دست يافت، تصريح كرد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي برخي گروه‌هاي مبارز به قواي قهريه و زور براي نابودي رژيم پهلوي متوسل شدند ولي امام‌خميني(س) همواره بر حركت مردم بر مدار عقلانيت تاكيد مي‌كردند. وزير كشور دولت اصلاحات افزود: امام راحل اعتقاد داشتند كه اگر مردم با جنايات شاه آشنا شوند قطعا آگاهانه مسير خود را انتخاب مي‌كنند و همين منطق امام راحل در بهمن ٥٧ منجر به پيروزي ملت شد.

وي گفت: امروز دو چهره از اسلام در جهان وجود دارد، نظام جمهوري اسلامي در جهان به عنوان يك نظام منطقي شناخته مي‌شود اما در برابر آن تفكر خشونت و ترور قرار دارد كه به دنبال ارايه يك چهره ترسناك از اسلام است. وي اظهار كرد: معاندان، گروه‌هايي مانند داعش و طالبان را ايجاد كرده و پرورش دادند و تلاش مي‌كنند با جناياتي وحشيانه و غيرانساني، اسلام را به عنوان يك دين مبتني بر خشونت به جهان معرفي كنند واين درحالي است كه اسلام با خشونت و ترور كاملا مخالف است.

وي تصريح كرد: نمونه‌هاي صدر اسلامي داعشي‌ها را مي‌توان در خوارج مشاهده كرد كه خود را حق مطلق مي‌دانستند و شيعيان را به خاطر حب به علي(ع) مي‌كشتند. نايب‌رييس شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در ادامه، با اشاره به انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي گفت: از دوستان عزيز خواهش مي‌كنم در حوزه انتخابيه خود يك نفر بايد براي رفتن به مجلس از يك حزب كانديدا شود تا بقيه همفكران نيز تمكين كنند. پس از اتمام سخنراني موسوي‌لاري پايان همايش اصلاح‌طلبان ورامين نيز اعلام شد و سخنرانان و ميهمانان بدون برخورد با معترضين محل را ترك كردند. اما حاشيه‌هاي اين همايش ادامه داشت و تا موضع‌گيري رسمي وزير كشور هم پيش رفت.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=30867

ش.د9404568

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات