تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۹۰۷۱
از دلایل تعداد بالای مدیران بازداشت شده دولت‌های نهم و دهم گزارش می‌دهد:

دربندهای احمدی‌نژاد

(روزنامه ابتكار - 1394/08/14 - شماره 3285 - صفحه 1)

گروه سیاسی- علی فراهانی از سا لهای پایانی دولت دهم تا این دو سال اخیر، هر روز ابعاد جدیدی از فسادهایی که در دوره دول تهای نهم و دهم اتفاق افتاد هاند در حال کشف، افشا و پیگیری هستند. این در حالی است که پیش از آن هم بسیاری در مورد بروز تخلف در عرص ههای مختلف سخن م یگفتند، اما از یک سو محمود احمد ینژاد، رئی سجمهوری دولت گذشته، کابینه و مدیرانش را خط قرمز م یدانست و اجازه تحقیق درباره عملکرد و نقش آ نها در این مسائل را نم یداد و از سوی دیگر، وی و نزدیکانش چنین اخباری را به عنوان شایعاتی در جهت تخریب عملکرد دولت «خدمتگزار « ،» مهرورز » و «پاکدست » و ساخته و پرداخته دشمن م یدانستند. با این حال حاصل چنین رفتاری این بوده است که چندی پیش غلامعلی جعفرزاده، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در مصاحب های گفته بود، 14 مقام دولت احمد ینژاد در زندان هستند.

جعفرزاده در ادامه گف توگوی خود که با سایت نام هنیوز انجام شده بود، به پرونده «ب.ز » اشاره کرد و گفت: متاسفانه یک جنبه پوششی و حمایتی از «ب.ز » از طرف مسئولان و دولتمردان قبلی انجام م یشود و این حمایت با نفوذی است که این افراد دارند و این نفوذها ممکن است در تمامی دستگا هها وجود داشته باشد. وی اظهار کرد: در واقع آ نها احساس م یکنند محکوم شدن «ب.ز » محکوم شدن دولت قبل است و م یخواهند توپ فساد را از دولت قبل به زمین دولت یازدهم بگذارند. نماینده مردم رشت در مجلس تاکید کرد: تا اینجای کار ۱۴ مسئول از دولت قبل در زندان هستند و این نشان م یدهد دولت قبل از فاسدترین دول تها بوده و در آن نیز بحثی نیست، نم یگوییم در این دولت اشکالاتی به وجود نم یآید زیرا این دولت نیز دولت امام زمانی نیست که هیچ اشکالی در آن نباشد اما تا اینجا این دولت پاک و در واقع دولت راس تگویان بوده است.

پولی که اگر میل نشد، حیف شد!

همچنین روز گذشته مصطفیا فضل یفرد، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به ابعاد دیگری از تخل فها در دول تهای نهم و دهم اشاره کرد. وی با اشاره به اینکه پروند ههای رئی سجمهوری سابق مربوط مجلس هشتم و اوایل مجلس نهم بوده است، به ایرنا گفت: این پروند هها به قوه قضاییه ارسال شده، پس از اختیار کمیسیون اصل 90 خارج شده است. وی با بیان اینکه یک بار قوه قضاییه اقدام به تشکیل جلسه برای بررسی پرونده احمد ینژاد کرد، اما وی در آن دادگاه حضور نیافت، ادامه داد: ما آمادگی داریم تا اگر قوه قضاییه اقدام به برگزاری جلسه دیگری کرد، اعضای کمیسیون اصل 90 در دادگاه وی حاضر شوند. نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه برای کمیسیون اصل 90 قانون ملاک است، تاکید کرد: البته شکایاتی از احمد ینژاد در مجلس نهم نیز واصل شده است که در سه مورد عدم اجرای قانون مترو، اساسنامه شرکت نفت و تبیین اساسنامه وزارتخان ههای ادغام شده جدید در دولت قبل بود.

پیش از این نیز محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 به ایرنا گفته بود، پرونده شکایت از احمد ینژاد در اوایل مجلس نهم واصل شده و به طور کامل این شکایت پس از بررسی به قوه قضاییه ارسال شده است. از طرفی دیگر، احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه انجم نهای اسلامی اصناف و بازار به سایت نواندیش گفته بود: چهارده نفراز مسئولان و مدیران احمد ینژاد به دلیل فسادهایی که مرتکب شد هاند در زندان هستند. من حاضرم دراین باره مناظره کنم و این را بگویم که احمد ینژاد دراین مملکت دچارچنان خلافی شد که فقط با گذشت زمان اثرات آن مشخص م یشود. این عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با مورد توجه قراردادن بهای نفت درزمان ریاست جمهوری احمد ینژاد بیان کرد: در زمان او، ما یک دوره طلایی داشتیم و م یتوانستیم زیربنای اقتصادی این مملکت را سامان دهیم. باید گفت حتی اگر خود احمد ینژاد آن پو لها را میل نکرده باشد اما حتما حیف کرده است.

اختیار تام به افراد بی صلاحیت

مسعود پزشکیان، نماینده مردما رومیه در مجلس شورایا سلامی درباره علت مفاسد کلان اقتصادی دولت محمود احمد ینژاد به «ابتکار » گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم افرادی مانند محمدرضا رحیمی، معاون اول احمد ینژاد، حمیدرضا بقایی، معاون اجرایی وی، خانم «آ. الف » رئیس اسبق موزه ملی ایران در دوره ریاست جمهوری احمد ینژاد و سعید مرتضوی، رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی به حبس و جریمه نقدی آن هم به دلیل مشکلات مالی و اقتصادیا ز قبیل تحصیل مال نامشروع و اختلاس محکوم شدند در حال حاضر پرونده نفتی «ب.ز » در دادگاه مورد بررسی است. وی ادامه داد: اما اینکه چه تعداد از مقامات دولت احمد ینژاد در دادگاه و زندان به دلیل مفاسد اقتصادی به سر م یبرند ب یاطلاع هستم.

پزشکیان تاکید کرد: متاسفانه رانت، رشوه و اختلاس در بین اکثر مقامات دولت قبل بیداد م یکند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی دولت قبل به «ب.ز » اختیار و اجازه تام داد تا هر کاری دلش م یخواهد انجام دهد طبیعی است که باعث بیشترین مفاسد اقتصادی در طول تاریخ ایران را شکل داده است. او اضافه کرد: «ب.ز » به راحتی چندین کشتی حامل نفت را به خارج از کشور برد و فروخت در حال یکه وزیر نفت احمد ینژاد از چنین اختیاراتی برخوردار نبود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقامات دولت قبل به «ب.ز » م یگفتند «برو نفت را بفروش و پولش را هر وقت دلت خواست به حساب دولت واریز کن »، افزود: دولت احمد ینژاد هیچ محدودیتی برای وی قائل نبود و هما نطور که گفتم «ب.ز » از اختیار تام برخوردار بود. با این حال چطور ممکن است فسادهای مالی و اقتصادی به وجود نیاید؟ به گفته پزشکیان، آیا به من و شما چنین اجاز های داده م یشود حتی یک تانکر نفت یا گازوئیل را در بازار بفروشیم و پولش را هر وقت که دلمان خواست به حساب دولت واریز کنیم؟ مسلما خیر، در حال یکه چنین اجاز های به «ب.ز » داده شد. او به بدهی بیش از 2 میلیارد یورویی «ب.ز » اشاره کرد و افزود: متاسفانه وی درآمد نفتی کشور را برد و یک آب هم روی آن خورد.

حذف سازمان برنامه و بودجه در دولت احمد ی‌نژاد

پزشکیان منحل کردن سازمان برنامه و بودجه و تلفنی دستور صادر کردن احمد ینژاد را عوامل بسیار مهم فساد دولت وی دانست و در ادامه تصریح کرد: متاسفانه محمود احمد ینژاد عادت داشت تلفنی دستور صادر کند یا در هر استانی که قدم م یگذاشت قول ساخت و کلن گزنی چند صد پروژه را به مردم م یداد. وزیر بهداشت دولت اصلاحات تصریح کرد: متاسفانه با گذشت 7 سال هنوز پروژ ههایی که وی به استا نها قول ساخت داده بود تکمیل نشد هاست و باید تاوا ن سیاس تهای غلط احمد ینژاد را دولت روحانی بدهد. به گفته وی، به طبع حذف سازمان برنامه و بودجه، نظارت بر دستگا هها هم نابود شد در نتیجه ران تها و مفاسد کلان رخ داد که هرروز یکی از آن مفاسد در حال علنی شدن است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی به تنها نبود «ب.ز » در پرونده نفتی اشاره کرد و افزود: مگر م یشود شخصی مانند وی در سن 35 سالگی بیشا ز 2 میلیارد یورو راا ز بودجه بیت المال به تنهایی برداشت کند؟ به نظر من، هر چقدر هم «ب.ز » نخبه و باهوش باشد محال است به تنهایی این کار عظیم را انجام داده باشد. پزشکیان تاکید کرد: نبود نظارت و قانون در جامعه باعث هرج و مرج م یشود که احمد ینژاد با ندانم کاری این هرج و مرج را در اقتصاد ایران به وجود آورد. به گفته وی، اشخاصی خوردند و تابلوشدن و افرادی خوردن و تابلو نشدن و در حال لذت بردن هستند.

علت اصلی فساد، انحراف است

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز درباره فاسد قتصادی دولت محمود احمد ینژاد به «ابتکار » گفت: هر دولتی زمانی دچار فساد اقتصادی م یشود که انحراف در دولتش نفوذ و گسترش پیدا کند. به عقیده من، اگر فسادی در دولت قبل وجود داشته که دارد علتش انحراف است. او در ادامه افزود: برخی از زندانی شدن 14 مقام دولتی محمود احمد ینژاد خبر م یدهند، اما من از این موضوع به غیر از چند نفری که در زندان به سر م یبرند یا به جریمه نقدی محکوم شد هاند، ب یاطلاعم. اسفنانی در ادامه به ربط دادن «ب.ز » به دولت روحانی اشاره کرد و گفت: ممکن است در هر دولتی فسادی رخ دهد، اما بعد از آنکه دولت تدبیر و امید به قدرت رسید «ب.ز » دستگیر و راهی زندان شد. بنابراین موضوع فساد اقتصادی وی در 1 یا 2 و در دولت روحانی رخ نداده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه در دول تهای نهم و دهم پرونده و مشکل «ب.ز » رخ داده است، تاکید کرد: باید به اعداد و ارقام محاسبات توجه ویژ های داشت چرا که ممکن است فسادهای دیگری کشف شود. به گفته او، به پرونده نفتی و شخص «ب.ز » نباید نگاه مجرمانه داشت به دلیل اینکه اتهامات وی در دادگاه در حال رسیدگی و بررسی است. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به پرونده نفتی «ب.ز » نگاه منطقی و صحیحی داشت، افزود: به عقیده من، هر چقدر هما و نخبه و با استعداد باشد نم یشود در کوتاه مدت چنین سرمایه عظیمی را به دست آورد و در پروژ ههای بزرگی مانند فروش نفت حضور و مشارکت داشته باشد. بنابراین وی دست تنها نبوده و افراد دیگری هم به وی کمک م یکردند که البته این موضوع باید توسط قوه قضاییه کشف شود. اسفنانی تاکید کرد: متاسفانه افراد زیادی از اقتصاد بیمار ایران نه تنها به نفع خودشان سوء استفاده کردند بلکه از بودجه بی تالمال و دارایی کشور بدون مجوز و هیچ اختیاری پول برداشت کردند.

بی‌توجهی به توصیه‌ها

محمد عل یپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز درباره مفاسد اقتصادی دولت احمد ینژاد به «ابتکار » گفت: احمد ینژاد برای پیشرفت و آبادانی کشور تلا شهای بسیاری کرد و وی فرد فعالی بود. وی در این باره اضافه کرد: متاسفانه احمد ینژاد افراد مشک لدار را در دولت نهم و دهم

جمع کرد. این نماینده مجلس شورای اسلامی به ایراد اصلی رئیس دولت نهم و دهم اشاره کرد و افزود: مشکل اساسی محمود احمد ینژاد ب یتوجهی به توصیه و نصیح تهای مقامات و مسئولان بود چرا که وی بدون در نظر گرفتن تاثیرگذاری سیاست و برنام ههای دولتش اقداماتی را انجام م یداد.

http://ebtekarnews.com/?newsid=24865

ش.د9404375

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات