تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۸۹۱۰۵
احمدی‌نژادی‌ها منهای احمدی‌نژاد می‌آیند

جبهه «یکتا» از انکار تا اصرار بر فعالیت انتخاباتی

(روزنامه ايران - 1394/09/24 - شماره 6100 - صفحه 21)

ضرب المثلی می‌گوید: از دو نفر بترس؛ یکی از کسی که می‌گوید «نمیخورم» و دیگری از کسی که می‌گوید: «نمیگویم». با اندکی مسامحه می‌توان ماجرای تلاش‌های انتخاباتی یاران و مدیران محمود احمدی‌نژاد را یکی از مصداق‌های این مثل دانست؛ چرا که افرادی که تا همین چند وقت پیش می‌گفتند قصد ورود به عرصه سیاست ندارند، دیروز به صراحت اعلام کردند برای انتخابات مجلس شورای اسلامی فهرست خواهند داد.

جبهه گفتمانی!

خرداد ماه امسال بود که جمعی از وزیران و مسئولان ارشد دو دولت محمود احمدی‌نژاد با برگزاری همایشی،یک موجودیت تازه برای خود تعریف کردند.«جبهه یکتا» مخفف «جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» نام جدیدی بود که مدیران احمدی‌نژاد برای فصل جدید فعالیت‌های خود انتخاب کردند.حمید رضا حاجی بابایی و علیرضا احمدی وزیران آموزش و پرورش،کامران دانشجو و محمد مهدی زاهدی وزیران علوم،سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت، محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم، اسدالله عباسی وزیر تعاون و کار دولت محمود احمدی‌نژاد به علاوه مسعود زریبافان، لطف‌الله فروزنده و ابراهیم عزیزی معاونان رئیس دولت قبل،هسته ابتدایی «یکتا» را تشکیل دادند.گروهی که در بدو امر این گونه عنوان ساختند که قصدشان فعالیت «گفتمانی» است و چون تصمیمی برای کار «سیاسی» و«انتخاباتی» ندارند نیازی هم نیست که برای فعالیتشان «مجوز» بگیرند.

اصرار وزارت کشور، انکار «یکتا»یی‌ها

اندکی بعد از برگزاری این همایش بود که مسئولان ارشد وزارت کشور خطاب به یکتایی‌ها اعلام کردند ادامه فعالیتشان نیازمند دریافت مجوز از مبادی رسمی و قانونی است. وزارت کشور با یادآوری تسهیل روند اعطای مجوز به تشکل‌های متقاضی در دولت جدید، از یکتایی‌ها خواست به قانون تمکین کنند.توصیه‌های مکرر این وزارتخانه اما با یک پاسخ مشترک از سوی تشکیلات جدید احمدی نژادی‌ها همراه بود:«چون فعالیت سیاسی نمی‌کنیم، مجوز نمی‌خواهیم.» این در حالی بود که نه تنها فعالیت این تشکیلات نیازمند مجوز قانونی بود، بلکه اطلاق عنوان «جبهه» نیز پیش نیازهای دیگری داشت، چرا که مطابق قانون «جبهه» از پیوند تشکیلاتی چند حزب پروانه دار است که خود نیز به صورت جداگانه نیازمند دریافت مجوز است.اما یکتایی‌ها بدون توجه به این تنذیرها،نه تنها فعالیت خود را ادامه دادند بلکه همچنان بر جمع حدوداً 25 نفره خود را «جبهه» اطلاق کردند.

اما روز گذشته اعضای اصلی این تشکل نه تنها اعلام کردند برای انتخابات مجلس فهرست خواهند داد،بلکه از فعالیت‌های سیاسی خود در چند ماه گذشته پرده برداشتند. لطف الله فروزنده از اعضای این تشکیلات به فارس گفت: در جلسه یکشنبه شب شورای مرکزی «یکتا» تصمیم گرفته شده که این تشکل در انتخابات فعال باشد و در بستر قانونی لازم فهرست خود را ارائه کند. حمید رضا حاجی بابایی نیز که خبرگزاری «تسنیم» از وی با عنوان «سخنگو و دبیر جبهه یکتا» نام می‌برد، در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری اعلام کرد، تشکل متبوعش دنبال «تأثیرگذاری» در انتخابات است. هر چند وزیر آموزش و پرورش محمود احمدی‌نژاد در این مصاحبه تأکید کرد «یکتا به شکلی حرکت خواهد کرد که هیچ شبهه قانونی وجود نداشته باشد» اما در پاسخ به پرسش هایی درباره طی روال قانونی گفت: «یکتا تصمیم گرفته است در چارچوب قانونی که تعریف خواهد کرد، مسائل انتخابات را نیز دنبال کند.»

توضیحی که به جای رفع ابهام بر ابهام‌ها افزود؛چرا که روند قانونی کار تشکل‌ها اعم از سیاسی و غیر سیاسی برای دریافت مجوز و پروانه فعالیت روشن است و معلوم نیست مقصود وی از «چارچوب قانونی» که یکتا تعریف خواهد کرد چیست؟ حاجی بابایی در پاسخ به سؤالی دوباره در این باره گفت: «‌اگر قرار باشد روزی به حزب تبدیل شویم، مشکلی ندارد‌؛ یک درخواست داده و فرم پر می‌کنیم و آن را برای تشکیل حزب ارائه می‌دهیم. این کار سختی نیست و می‌توانستیم خرداد این کار را انجام دهیم. ما خیلی راجع به این موضوع بحث کردیم. وقتی شما حزب را تشکیل می‌دهید، یک عدد خاص را می‌توانید دور هم جمع کنید؛ ولی وقتی یک جبهه گفتمانی تشکیل دهید، چندین برابر آن می‌توانید افراد و گروه‌ها را جذب کنید. ضمن اینکه جبهه گفتمانی یک جبهه فراگیر است.»

ایده مشترک «پایداری» و «یکتا»

هر چند وی در پاسخ به سؤال‌های مشابه در این باره همچنان بر «گفتمانی» بودن فعالیت «یکتا» تأکید کرد،اما در ادامه از حضور تشکل متبوعش در نشست‌های موسوم به «وحدت اصولگرایان» که هر پنجشنبه با حضور سید رضا تقوی برگزار می‌شود خبر داد و اعلام کرد این تشکیلات بر شکل‌گیری ایده «شورای فقها» تأثیر گذار بوده است. او با بیان اینکه ما در همگرایی نقش داشته‌ایم و حجت‌الاسلام تقوی را برای برگزاری جلسات وحدت کمک کردیم، افزود: «جبهه یکتا جزو گروه‌هایی است که تلاش و کمک کرده است که شورای فقها ایجاد شود.»

«شورای فقها» ایده‌ای است که از سوی شماری از حامیان سرسخت رئیس دولت سابق برای «وحدت اصولگرایان» مطرح شد.بر اساس این پیشنهاد بر خلاف انتخابات گذشته - که جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمابیش محوریت نیروهای این جریان را به عهده داشتند- آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان ضلع سوم محوریت افزوده می‌شد. ایده‌ای که تا دیروز به نام «پایداری»‌ها نوشته شده بود. «پایداری»‌ها شماری از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی و نزدیکان فکری و سیاسی محمود احمدی‌نژاد هستند که در نشست‌های مشترک با حزب مؤتلفه اسلامی و جمعیت ایثارگران خواستار نقش آفرینی بیشتر آیت‌الله مصباح یزدی شدند و حال آن گونه که حاجی بابایی می‌گوید شمار دیگری از احمدی نژادی‌ها از سویی دیگر به‌دنبال تقویت و شکل‌گیری این ایده هستند؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد «یکتا»یی‌ها و «پایداری»‌ها نه تنها در مبدأ پیدایش بلکه تا حدودی در مقصد نیز با هم همسو هستند.

هر دو تشکل به یک میزان به احمدی‌نژاد نزدیک بوده و در دولت او نقش داشتند؛ هر دو تشکل به یک اندازه اصرار دارند با احمدی‌نژاد ارتباط تشکیلاتی ندارند؛ هر دو تشکل بیش از احمدی‌نژاد با اسفندیار رحیم مشایی و طیفی که به اعتقاد آنها «انحرافی» است،زاویه دارند و هر دو تشکل با انتخاب عنوان تازه سعی دارند بخشی از گذشته را به فراموشی بسپارند.چنانکه دیروز حاجی بابایی به صراحت گفت: «اگر ما آمده‌ایم و یکتا را تشکیل داده‌ایم و آقای احمدی‌نژاد در یکتا نیست، حتماً تفاوت‌هایی با هم داریم؛ حال می‌خواهید ما این تفاوت‌ها را تشریح کنیم؟ چه نیازی است که تشریح کنیم؟ ما با دولت نهم و دهم کار کرده‌ایم و آن را موفق ترین دولت از نظر کاری بعد از انقلاب می‌دانیم؛ چراکه توانست ارزش‌های نظام را در دست بگیرد اگر چه با حواشی هم همراه بود. ما به خاطر آن حواشی نمی‌خواهیم به آن قضایا ورود داشته باشیم.

به اعتقاد ناظران مروری کلی بر سخنان اخیر دبیر و سخنگوی یکتا مبنی بر اینکه «یکتا رابطه سیاسی، تشکیلاتی و تعریف شده با احمدی‌نژاد ندارد و می‌خواهد نقاط قوت دولت دهم را به عنوان جبهه گفتمانی نظام تقویت کرده و از ضعف‌های آن دوری کند» این مؤلفه را به ذهن متبادر می‌کند که مدیران، مسئولان و یاران دیروز محمود احمدی‌نژاد چه «پایداری» هاو چه «یکتا»یی‌ها و چه کسانی که چراغ خاموش حرکت می‌کنند، به دنبال بازگرداندن مدل مدیریتی و مدیران دولت قبل منهای احمدی‌نژاد هستند.بازگشتی که می‌تواند از انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شود.اما باید دید آیا مردم نیز با این طیف هم رأی هستند و تمام کمی و کاستی‌های دولت قبل را متوجه رئیس دولت سابق و برخی نزدیکان خاص او می‌دانند و به بازگشت دولتمردان احمدی‌نژاد رأی خواهند داد یا نه؟

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6100/21/104573/0

ش.د9404555

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات