تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۱۰۸

بازتاب خبر نامزدی سیدحسن خمینی در روزنامه‌ها

(روزنامه ايران - 1394/09/23 - شماره 6099 - صفحه 21)

خبر نامزدی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان رهبری، بازتاب‌های متفاوتی در روزنامه‌های کشور داشت. همه روزنامه‌های تحولخواه از این نامزدی استقبال کرده و به صورت گسترده، این خبر را پوشش دادند. چنانچه روزنامه‌های «اعتماد» «آرمان» «ابتکار» و «قانون» عکس یک و روزنامه «شرق» تیتر یک شماره دیروز خود را به‌این خبر اختصاص دادند. در مقابل، روزنامه‌های اصولگرا، دو گونه رفتار را در پیش گرفتند؛ برخی چون «جوان» ترجیح دادند از کنار این خبر سیاسی بگذرند و اساساً هیچ اشاره‌ای به نامزدی سید حسن خمینی نکنند؛ برخی دیگر همچون «کیهان» و «وطن امروز» گرچه به صورت گسترده این خبر را پوشش دادند، اما رویکردی انتقادی به حضور نوه امام خمینی(ره) در رقابت‌های انتخابات خبرگان داشتند.

«جام جم» تنها در انتهای ستون صفحه دو و در خبری دو سطری،‌ نامزدی نوه امام را منتشر کرد و «رسالت» نیز به صورتی غیرمستقیم به این خبر پرداخت. این روزنامه تنها در نیم‌تای زیر یک و در خبری کوتاه به نقل از یک فعال سیاسی اصولگرا، این گونه تیتر زد که «کارگردان سناریوی خود باش نه بازیگر سناریوی دیگران.»

شرق: خمینی خبرگان

«شرق» با تیتر نخست «خمینی خبرگان» به استقبال نامزدی نوه امام در انتخابات اسفندماه پیش رو رفت. نویسنده در این گزارش، ضمن اشاره به پیش زمینه‌ها و درعین حال، پیامدهای حضور عضو برجسته بیت امام(ره) در انتخابات، به حاشیه هایی پرداخت که برخی جریان‌های سیاسی، پس از اعلام خبر نامزدی ایجاد کردند؛ حاشیه هایی چون «طرح شائبه در اجتهاد سیدحسن خمینی» یا «موجی که در فضای مجازی پیرامون صحبت‌های سید علی مطرح شده است.»

این روزنامه همچنین یادداشت نخست دیروز روزنامه را نیز به این موضوع اختصاص داد. غلامعلی رجایی در «حرف اول» «شرق» با عنوان «خورشید بی‌غروب خمینی» با اشاره به اینکه «در سپهر سیاسی ایران اسلامی پس از خمینی بزرگ، از خمینی جوان انتظارها و امیدهای زیادی می‌رود» آورده است: «اصرار خمینی جوان بر مشی جد کبیر خود و کار با همه سلایق سیاسی، باعث می‌شود در انتخابات پیش‌رو، سلایق سیاسی جناح‌های موجود کشور- اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، معتدلین و مستقلین- به وی گرایش داشته باشند.»

آرمان: پاسخی به منتقدان

روزنامه «آرمان» تیتر «سید حسن آمد» را برگزید و در گزارش خود، ضمن استقبال از این حضور، به منتقدان سیدحسن نیز پاسخ داد. نویسنده گزارش این روزنامه ضمن اشاره به اینکه «دلسوزانی که در صدر آنها آیت‌الله سیدحسن خمینی حضور دارد، در هر مقطعی که احساس کنند حضورشان در عرصه‌های مختلف به گسترش آرمان‌های امام و انقلاب کمک خواهد کرد از این حضور شانه خالی نخواهند کرد» تأکید کرد: «چگونه می‌توان پذیرفت که نامزد شدن دیگر مجتهدان و فقیهان و خبرگان تقویت نهاد رهبری باشد و ورود نواده بنیانگذار جمهوری اسلامی به این عرصه تضعیف آن تلقی شود؟ او می‌آید تا نشان دهد سکوت بالاترین مصلحت در برابر تندروها بود و اکنون حضورش بزرگ‌ترین راهکار برای ترویج اندیشه‌های امام و حفظ انقلاب است.»

در کنار این گزارش، «آرمان» در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام و با عنوان «آمدن سیدحسن آزمون اصولگرایان»، حضور نوه امام در انتخابات را تحلیل کرد. زیباکلام سرآغاز تصمیم سید حسن برای نامزدی را مربوط به فردای اتفاقات 22خرداد 88 دانست و با اشاره به اینکه «حملات کلامی و توهین به ایشان، در هفته‌های آتی و تا روز انتخابات ادامه خواهد داشت» اضافه کرد: «تنها چیزی که اصولگرایان تندرو را در رابطه با ایشان ساکت می‌کند، این است که ایشان علیه آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی موضع‌گیری انجام دهند، اما می‌دانیم که آقای سیدحسن خمینی به هیچ‌وجه این کار را نخواهند کرد.»

قانون: خمینی نسل سوم، در راه پدر و پدربزرگ

«قانون» نیز که عکس جلد شماره دیروز خود را به سیدحسن خمینی اختصاص داد، او را این طور توصیف کرد: «یک د‌ست تکیه بر پد‌ر بزرگ و لبخند‌ی که بر لب او و خاند‌انش است. پشت سرش د‌و روحانی بزرگ قرار د‌ارند‌ که یکی رهبری یک انقلاب مرد‌می را برعهد‌ه د‌ارد‌ و د‌یگری امین اوست. تقد‌یر چنین شد‌ که خمینی نسل سوم، روزی راه پد‌ر بزرگ و پد‌رش را اد‌امه د‌هد‌.»

این روزنامه نیز به پیامدهای این نامزدی در روند انتخابات خبرگان پرداخت، چنان که در یادداشتی با عنوان «سید‌‌ حسن به انتخابات نشاط می‌بخشد» آورده است که «د‌ر انتخابات پیش رو نیز به نظر می‌رسد‌ د‌ر سایه رقابتی عاد‌لانه، پتانسیل بالای شخصیت معتبری همچون یاد‌گار امام با قرار گرفتن د‌ر متن سیاست به سرمایه‌ای بالفعل تبد‌یل شود‌.» هرچند نویسنده، در پایان این طور نتیجه‌گیری کرده است که «آنچه د‌ر این میان بیش از هر چیزی لازم است، پیشگیری از شخصیت سوزی سرمایه‌های سیاسی کشور به بهانه رقابت انتخاباتی است زیرا سال‌ها زمان لازم است تا چنین سرمایه‌هایی د‌ر یک کشور به‌وجود‌ آیند‌ ولی تخریب آنها می‌تواند‌ د‌ر طی چند‌ روز صورت گیرد‌.»

اعتماد: یادگار خمینی آمد

«ابتکار» با تیتر «آیت‌الله جوان می‌آید» و «اعتماد» با تیتر « یادگار خمینی آمد» در گزارش‌های تفصیلی خود، بیش از هر چیز به ویژگی‌های خانوادگی سیدحسن خمینی و پیامدهای سیاسی حضور او اشاره کرده‌اند. ابتکار در گزارش خود، به نقل از محمدتقی فاضل میبدی نوشته است که حضور شخصیت هایی چون هاشمی رفسنجانی و سید‌حسن خمینی «در مجلس خبرگان رهبری باعث قدرتمندتر شدن نظام و انقلاب می‌شود و این دو عزیز با کمک یکدیگر می‌توانند جریان انحرافی را از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دور کنند.» اعتماد نیز در گزارش خود، با اشاره به حضور «مستقل» سیدحسن خمینی در انتخابات،‌ آورده است: «می‌خواهد در موقع لزومی که زمانش فرا‌رسیده و باید مسئولیت قبول کند بیاید و قبول مسئولیت کند. مسئولیت سیاسی که خیلی‌ها به محقق شدنش دل بسته بودند و او حالا نخستین قدم را برای تحقق این موضوع برداشته است.»

وقایع اتفاقیه: ورود ضلع سوم

«وقایع اتفاقیه» نیز که در صفحه یک و البته همراه با عکس، خبر نامزدی نوه امام را منعکس کرد، در گزارش خود تأکید کرد که «با اعلام خبر نامزدی سید حسن، رسماً ضلع سوم مثلث قدرت اصلاح طلبان و اعتدال گرایان سر جایش قرار گرفت، مثلثی متشکل از حسن روحانی، هاشمی رفسنجانی و سیدحسن خمینی.» «اطلاعات» نیز با تیتر «یادگار گرامی امام نامزد انتخابات خبرنگان رهبری می‌رود» در صفحه نخست خود، به همراه عکس سید حسن خمینی به استقبال این خبر رفت.

کیهان: انتقاد از نامزدی نوه امام(ره)

روزنامه «کیهان» صریح تر و انتقادی تر خبر نامزدی سیدحسن خمینی را پوشش داد، چه، از عنوان «بازی با نام‌‌ها اسم رمز تخریب و تحریف امام(ره)» که این رسانه برای گزارش و تیتر یک خود برگزید، می‌شد به محتوای آن پی برد. کیهان در مقدمه این گزارش، «بازی با نام سید حسن خمینی در آستانه ثبت‌نام از نامزدهای مجلس خبرگان» را اقدامی برای «استتار بازی اصلی جریان تجدید نظرطلب و نفاق جدید» توصیف کرد.

این روزنامه با اشاره به اینکه «هدف کلی حتی فراتر از معارضه‌های عادی سیاسی، بلکه معارضه با امام خمینی(ره) و ثمره چند دهه مبارزه ایشان (ولایت فقیه) است»، مراودات سیدحسن خمینی با برخی سیاسیون را به منزله «نوعی تله‌گذاری برای بیت حضرت امام» دانست که «موجب طمع‌ورزی محافل ضد انقلاب شده است» و خطاب به نوه امام(ره) نوشت که «اگر هم کسانی به سید حسن طمع کرده‌اند، تنها برای وام گرفتن نام خانوادگی اوست.»

کیهان در ادامه، تلویحاً شورای نگهبان را خطاب قرار داد و نوشت: «انتخابات مجلس خبرگان مکانیسم خود را دارد و تحت نظارت شورای نگهبان انجام می‌شود. بنابراین هر کس به عنوان نامزد پای به عرصه می‌گذارد، طبیعتاً در این مجرا ارزیابی می‌شود که آیا فقیه مجتهد است و آیا به لحاظ عملی و سیاسی، تکلیف او با نظام و انقلاب و بویژه معارضان و دشمنان آن روشن است یاخیر؟ این ارزیابی باید کامل و دقیق و بی‌تعارف باشد تا خللی در اقتدار و انسجام و اعتبار مجلس خبرگان وارد نشود.»

کیهان البته به این «ارزیابی دقیق و بی‌تعارف» اکتفا نکرد و با اشاره به اینکه «آنچه جریان محارب و منافقین قدیمی را به طمع انداخته برخی ارتباطات سنتی شماری از اعضای بیت امام با فتنه‌گرانی چون سید محمد خاتمی است» تصریح کرد: «فارغ از بازی اسم‌ها و سناریو‌های انتخاباتی و سیاسی، آیا امکانپذیر است کسانی نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان شوند اما بخواهند اصطلاحاً وسط لحاف بخوابند یا با ژست بیطرفی، به سمت جریان معارض نظام بغلتند؟!» کیهان در پایان تأکید کرد: «این اشخاص هستند که باید خود را در چارچوب خط قرمز‌ها و صلاحیت‌ها بسنجند نه اینکه خطوط قرمز و اصول با آنها سنجیده شود.»

وطن امروز: ناکامی در مشی میانه

«وطن امروز» تیتر «برائت» را در گوشه صفحه نخست و با عکس سید علی خمینی را برای خبر نامزدی سید حسن خمینی انتخاب کرد. این روزنامه با وجود انتخاب مشی میانه در گزارش خود، در یادداشتی،‌ شیوه دیگری را برگزید. نویسنده این یادداشت با عنوان « عنوان خمینی یک اسم نیست» نوشت که «خمینی که تنها یک اسم درون فلان صفحه شناسنامه نبود! الان هم خمینی بیش از آنکه یک اسم باشد، یک رسم است» و اضافه کرد:« اگر سانسور نام بلند خمینی جواب داد، کاسبی با اسم او هم جواب می‌دهد.»

شوک ورود؛ گرمی تنور انتخابات

خلاصه آنکه قطعی شدن نامزدی سیدحسن خمینی در نخستین گام شوکی به فضای انتخاباتی وارد کرد و تنور نه چندان گرم انتخابات اسفند را گرمی بیشتری بخشید، در حدی که برخلاف روال معمول سالیان پیش، این بار، سنگینی بحث های مرتبط با انتخابات خبرگان بر انتخابات مجلس می چربد.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6099/21/104337/0

ش.د9404554

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات