تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۱۵۳
آیت‌الله غرویان مطرح کرد:

افشای زیرزمین‌های تفتیش‌ عقاید

پایگاه بصیرت / روح‌الله سپندارند- خبرنگار sepandarand@gmail.com

(روزنامه بهار - 1394/08/07 - شماره 33 - صفحه 2)

نگاه فقهی او به مشروعیت و مقبولیت حکومت اسلامی تفاوت آشکاری با آن چیزی داشت که فقها و پایه‌گذاران جمهوری‌اسلامی برای تحقق مردم‌‌سالاری در نظر داشتند، اما دعوی اصلی آنجایی پیش آمد که او از کسوت عالم دینی و فقهی با همه اختلاف‌نظرها، ردای چالش‌های سیاسی و بازیگری در رقابت‌های انتخاباتی را بر تن کرد تا با روی‌کارآمدن احمدی‌نژاد نام او بیشتر بر سر زبان‌ها بیفتد، اما همه حاشیه‌ها و کارنامه احمدی‌نژاد تنها بخشی از فعالیت سیاسی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)بود؛ چراکه رد پای حلقه پیرامون او در سال‌های اخیر در همه تحرکات افراطی سیاسی دیده می‌شد. تحرکاتی که در سایه موسسه‌ای به‌نام «موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی» دنبال می‌شود تا جایی که یکی از شاگردان سابق او و از مدرسان همان موسسه، صحبت‌های تکان‌دهنده‌ای از زیرزمین موسسه مصباح مطرح کند.

جدایی شاگرد از استاد

ماجرا از آنجایی شروع شد که محسن غرویان سال 83 مصاحبه‌ای انجام داده بود که به مذاق حلقه پرتو خوش نیامد. غرویان ازجمله شاگردان رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)بود که نسبت به مواضع سیاسی آن حلقه انتقاد داشت و کم‌کم از آن‌ها جدا شد. گویا بعد از آن مصاحبه او را مجبور می‌کنند مصاحبه‌ای برای اظهار پشیمانی از گفته‌هایش مثل برابری ارث زن و مرد انجام دهد. به‌نظر می‌رسید ماجرای آن مصاحبه پاشنه‌آشیل غرویان باشد؛ چراکه هر زمان او انتقادی به مصباح روانه می‌کرد، قاسم روان‌بخش، دبیر سیاسی نشریه پرتو و از دیگر یاران رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تهدید می‌کرد فیلمی از غرویان را منتشر خواهد کرد که چگونه او در حضور همه از صحبت‌هایش در آن مصاحبه ابراز ندامت می‌کند.

روانبخش دو سال قبل هم گفته بود اگر آقای غرویان اجازه دهند، فیلم و اسنادش را منتشر می‌کنیم. این دعواها تا امروز ادامه داشت و غرویان هم چند‌بار از زیرزمین موسسه مذکور و اتاق تفتیش‌عقاید آنجا صحبت به میان آورد، اما چیزی از جزییات آن نمی‌گفت تا روز گذشته، در گفت‌وگویی با «انتخاب»، بخشی از اتفاقات زیرزمینی حلقه را فاش کرد.

او حالا از توبه‌نامه‌ای که به‌اجبار برای ابراز ندامت از او گرفته شد، پرده برمی‌دارد و می‌گوید: مصاحبه‌ای که در آن سال از بنده گرفته شد، تحت‌فشار تهدید‌های مهندسی‌شده‌ای بود که نسبت به من روا شد و بدیهی است که در آن مصاحبه حقایق عنوان نشده است؛ بنابراین اگر بخواهم واقعیت پشت‌پرده آن توبه‌نامه را بیان کنم حرف‌ها و افشاگری‌های زیادی برای گفتن دارم و هویت خیلی از آن افراد و دست‌اندرکارانی که در آن زیر زمین تفتیش عقاید در موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) در قم حرف‌های بسیار خلاف قانون و شرع می‌زدند را افشا می‌کنم.

پرونده‌سازی در زیرزمین تفتیش عقاید

گویا در زیرزمین حلقه وابسته‌به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، الفاظ رکیک و تهدیدهایی نثار غرویان شده است که او می‌گوید ریز آن‌ها را هنوز افشا نکرده‌ام. او با بیان آنکه ماجرای زیرزمین تفتیش‌عقاید موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی اسفناک است، ادامه می‌دهد: این افراد توبه‌نامه اجباری و تحمیلی از جانب بنده را تنظیم و منتشر کردند. در زیرزمین موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی، اتاقی بود که روی آن نوشته شده بود؛ ورود مطلقا ممنوع.

این استاد حوزه و دانشگاه در تشریح این اتاق می‌گوید: این اتاق کاملا به اتاق‌هایی که ساواک در آن اقدام با بازجویی می‌کرد شباهت داشت. دراین اتاق به‌هر فردی از اساتید و طلاب که مانند آنان فکر نمی‌کرد، فحاشی و الفاظ رکیک به آن‌ها نسبت داده می‌شد. تمامی این مسائل در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد صورت می‌گرفت. غرویان در ادامه در تشریح این تهدیدات می‌گوید: این آقایان می‌گفتند به‌قصد لطمه‌زدن به آبروی بنده، با همسر بنده تماس می‌گیرند و به‌دروغ عنوان می‌کنند که بنده با خانم اجنبیه‌ای ارتباط داشته‌ام یا تهدید به آتش‌زدن ماشین یا بی‌احترامی به لباس و عمامه من و بی‌آبروکردن بنده درمقابل مدرسه فیضه می‌کردند. همه این تهدیدات به‌این منظور انجام می‌شد که من دست از مواضع سیاسی و فکری خود بردارم. او در توضیح هویت تهدید‌کنندگان گفت: این تهدید‌ها از طرف حلقه پرتو صورت می‌گرفت و کاملا مشخص بود با حمایت‌هایی که می‌شدند، می‌توانند این تهدیدات را عملی کنند.

از زیرزمین تا کف خیابان

غرویان در حالی بخشی از رویدادهای زیرزمینی این حلقه را فاش می‌کند که دست‌های حلقه در تحرکات افراطی سیاسی سال‌های اخیر همواره مشهود بوده است. در سال‌های نخست روی‌کارآمدن احمدی‌نژاد برخی اساتید ایرانی دانشگاه‌های کانادا در نامه‌ای به رئیس دانشگاه «واترلو»ی این کشور، خواهان قطع همکاری این دانشگاه با مؤسسه امام‌خمینی شده بودند، آن‌ها علت این مسئله را ترویج و آموزش گفتمان‌های غیردموکراتیک، متعصبانه و ضدآزادی عنوان کرده بودند. فرزندان معنوی هم علاوه بر حضور در دم‌ودستگاه احمدی‌نژاد، در قالب‌های دیگری چون جبهه پایداری و حلقه پرتو، تحرکات افراطی را در جناح اصول‌گرایی دنبال کردند. بهارستان و کرسی‌های سبز مجلس یکی دیگر از تریبون‌های افراطی‌گری حلقه مزبور بود تا جایی که علاوه بر حمله به اصلاح‌طلبان، به هم‌مسلکان میانه‌روی جناح اصول‌گرا هم رحم نکنند و علی لاریجانی را هر روز مورد حمله قرار دهند.

دعوای آن‌ها البته از ساختمان هرمی مجلس به بیرون هم کشیده شد و باعث بعد از یکشنبه سیاه مجلس در سال 91 که احمدی‌نژاد پای نوار و فیلم مخفیانه دیدار فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی را به بهارستان باز کرد و وزیر کارش استیضاح شد، حلقه پرتو چند روز بعد در قم، از خجالت رئیس‌مجلس بیرون بیایند. 22 بهمن‌ 91 حین سخنرانی علی لاریجانی، رئیس‌مجلس، در حرم حضرت معصومه، عده‌ای از حاضران در مراسم با سردادن شعارها و پرتاب مهر و کفش، مراسم سخنرانی رئیس‌مجلس را برهم زدند که بعدها با گلایه رهبری پیرامون این اقدام و اقدامات مشابه کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با تشکیل کمیته‌ای ابعاد این ماجرا را بررسی و گزارش را به قوه‌قضاییه ارسال کرد. در گزارش مجلس ردپای حلقه پرتو در غائله قم به‌صراحت مطرح ‌شده بود هرچند دبیر سیاسی پرتو بارها این مسئله را تکذیب کرد.

منصور حقیقت‌پور، عضو کمیته پیگیری مجلس، گفته بود: «اگر‌بار دیگر خود آقای روانبخش یا اطرافیانشان از این دست اظهارات فرافکنانه مطرح کنند، فیلم شب 22‌بهمن را دراختیاررسانه‌ها قرار می‌دهم تا مشخص شود که در شب 22‌بهمن در دفتر حلقه پرتو از چه‌کسانی با چه تخصص‌هایی دعوت و چه وظایفی را برای آن‌ها برای سخنرانی رئیس‌مجلس تعریف کرده‌اند.» دولت یازدهم که بر سر کار آمد، شاخه‌های این حلقه این‌بار با رمز مقابله با دولت روحانی فعالیت‌های خود را ادامه دادند و مذاکرات هسته‌ای و توافق با قدرت‌های جهانی، بهانه‌ای شد تا این حلقه این‌بار با نام دلواپسان خود را وارد معرکه کنند و از جایگاه مجلس یا تجمعات غیرقانونی پروژه‌هایی را دنبال کنند که با اهداف خاص پیاده می‌شد. حالا افشاگری‌های غرویان از شیوه‌های عملیاتی این حلقه، برگ دیگری از پروژه‌هایی را نشان می‌دهد که از زیرزمین‌های موسسه، تا تجمعات کف خیابان با نام‌های مختلف دنبال می‌شود.

http://bahardaily.ir/fa/Main/Detail/3538

ش.د9404546

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات