تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۸۹۱۵۶
آیت‌الله مکارم‌شیرازی هم به جمع منتقدان رسانه ملی پیوست

انتقاد از دلواپسی صدا و سیما

پایگاه بصیرت / فرشاد اعظمی / خبرنگار farshad.azami۸۹@gmail.com

(روزنامه بهار - 1394/08/07 - شماره 33 - صفحه 2)

رفتار میلی رسانه ملی اعتراض مراجع عظام قم را نیز برآورد تا پس از نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی، کابینه‌ دولت‌ روحانی، فعالان سیاسی و رسانه، مهم‌ترین چهره‌های مذهبی کشور نیز به صف منتقدان سازمان صداوسیما بپیوندند. موضوع عملکرد جناحی صداوسیما مشخصا از سال 88 و دقیقا از آنجا آغاز شد که این رسانه به انتخاب خود، روسای‌ اسبق ‌جمهوری را از برنامه‌های خود حذف کرد و به‌تبع آن حضور جریان‌های سیاسی و چهره‌های برجسته کشور را به باد فراموشی سپرد، اما این محدودیت‌ها با آغاز دولت تدبیر و امید شدت بیشتری گرفت تا مسئولان دولت کنونی، حتی رئیس‌جمهوری کشورمان، نیز از تیغ سانسورهای کشور در امان نمانند.

دامنه رفتارهای میلی این سازمان در مذاکرات‌هسته‌ای به اوج خود رسید تا آنجا که اعضای تیم مذاکره‌کننده در قیاس با دیگر جریان‌های سیاسی، به‌ویژه منتقدان دولت، کمترین فرصت را برای ارائه اطلاعات به مردم از طریق این رسانه پیدا کنند. از مراسم سالگرد ارتحال امام‌خمینی(ره) و همچنین ایام عزاداری امام‌حسین(ع) به‌بعد نیز دامنه این سانسورها آن‌قدر فراگیر شد تا بیت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی نیز در رسانه ملی جایی نداشته باشد.

سطوح پایین صداوسیما افکار خودشان را دنبال می‌کنند

انتقاد امروز مراجع تقلید عظام قم نیز در واکنش بر سیر همین رفتارهای میلی رسانه ملی است تا آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صراحتا طی دیداری با رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما انتقادات خود را با مسئولان این سازمان در میان بگذارد؛ آن‌چنان‌که می‌گوید: «برخی‌ها از صداوسیما شکایت‌هایی را درمورد بعضی مسائل مطرح می‌کنند و من خودم هم برخی برنامه‌ها را درمورد مسئله برجام گوش می‌دادم، دیدم کمی از خط اعتدال خارج و یکجانبه شد، شاید هم قصد و غرضی نبوده، ولی صداوسیما به‌این نکته توجه داشته باشد.

البته گاهی در سطوح بالای صداوسیما خبری نیست، ولی در سطوح پایین افکار خودشان را در برنامه‌ها اعمال می‌کنند». این مرجع تقلید منتقد رسانه ملی نیز تاکید کرده است: «باید بی‌طرفی صداوسیما در تهیه برنامه‌ها محفوظ باشد و این رسانه با پذیرش اصالت‌ها، حق کشور، انقلاب، مقام‌ها و خادمان کشور را محفوظ بداند و رعایت اعتدال را در میان جناح‌ها داشته باشد.»

نظارت جامع از نظارت رسمی مهم‌تر است

پیش از این نیز پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، منتسب به بیت امام(ره)، در چند وهله از عملکرد سازمان و صداوسیما انتقاد کرده بود که آخرین آن به‌گزارشی با تیتر «حرم امام(ره) در رسانه ملی جایی ندارد» مربوط می‌شود. نمایندگان مجلس نیز به‌عنوان دیگر جریان منتقد این سازمان اعتقاد بر آن دارند که صداوسیما میدان به افکار و جریان‌هایی می‌دهد که دقیقا همراستا با آنان باشد و دیگر افکار عمومی جایی دراین رسانه ندارند. حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری که در هیئت نظارت بر عملکرد صداوسیما عضویت دارد، در گفت‌وگوی کوتاهی با «بهار» موضوع عملکرد جناحی این سازمان را چنین مطرح می‌کند: «نظارت جامع بر صداوسیما مهم‌تر از نظارت رسمی بر صداوسیماست. مراجع عظام‌تقلید، شخصیت‌های تاثیرگذار و معتمد مردمی، نهادهای مدنی و همه دلسوزان انقلاب اسلامی باید مراقب نفوذ اخبار جناحی و وحدت‌ستیز در همه رسانه‌ها ازجمله صداوسیما باشند.»

صداوسیما را تا حد جبهه ‌پایداری تنزل ندهید

نامه معصومه ابتکار به صداوسیما نیز دیگر حاشیه این روزهای رسانه‌ملی است. معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست دولت روحانی دراین نامه نسبت به رویکرد جناحی این سازمان در نحوه پوشش اخبار دولت انتقاد کرده و تهیه گزارش از تحولات اخیر این سازمان را یک‌طرفه و غیرجامع دانسته است؛ آن‌چنان‌که ابتکار دراین نامه مسئولان صداوسیما را خطاب قرار داد: «سازماندهی جدید رسانه ملی علیه دولت یازدهم و تلاش برای ایجاد بحران در فضای رسانه‌ای کشور است».

او در بخشی از این نامه نوشته است: «اقدامات اخیر، صداوسیما را در حد یک جریان خاص منتسب به جبهه پایداری تنزل می‌دهد. درحالی‌که متاسفانه عدم توجه آن سازمان به اخبار و فعالیت‌هایش و حذف عامدانه بسیاری از موارد به‌خصوص مواردی که به اقدامات محیط‌زیست در سطح ریاست آن ارتباط می‌یابد، بر خدشه به‌جایگاه صداوسیما می‌افزاید. امید است در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، این نوع عملکرد ازسوی آن مقام محترم محکوم و در جهت جبران آن اقدام شود.»

http://bahardaily.ir/fa/Main/Detail/3539

ش.د9404547

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات